StevenFM
Well-known member
En op basis van welk onderzoek trek jij deze straffe conclusie?Nee lijkt me gewoon een egoistische houding. Mentale problemen tijdens corona heeft nu eens geen fluit te maken met de leeftijd.
Iedereen heeft problemen. Jong en oud. Praat eens met mensen die alles kwijtgeraakt zijn. Praat eens met de mensen die een zaak opgestart hebben net voor corona.
Dus nogmaals... iedereen ziet af. I know it sucks maar door te neuten ga je er niets aan veranderen hoor.
Een grootschalige bevraging van de UGent ging na wat de gevolgen zijn op onder meer onze mentale gezondheid en relaties. En daaruit blijkt nu dat vooral jongeren – met name 18- tot -25-jarigen – het erg moeilijk hebben.
“We zien bij hen meer gevoelens van angst, depressie, eenzaamheid en stress opduiken dan bij andere leeftijdsgroepen”, zegt Koen Ponnet, professor sociale psychologie en mediapsychologie aan de UGent.
Jongeren zien daarnaast de toekomst ‘post-corona’ veel zwarter in en geven ook aan dat hun relatie erg lijdt onder de corona-maatregelen, “met soms verbale agressie als gevolg.”
“Deze leeftijdsgroep heeft nog geen stabiele relatie of een gezin waar ze op kan terugvallen. Ze missen ook ergens de levenservaring om de zaken wat te kunnen relativeren. Wanneer ze al alleen wonen, zijn ze vaak erg klein gehuisvest, wat het naleven van alle regels niet gemakkelijk maakt. De maatregelen maken bovendien dat ze nog amper contact hebben met leeftijdsgenoten, terwijl dat voor hen net zoveel waarde heeft.”
Het verbaast professor Koen Ponnet dan ook niet dat er de voorbije weken veel meldingen waren dat jongeren de maatregelen onvoldoende naleefden: “wanneer je gestresseerd bent of je eenzaam voelt, is de kans groter dat je de regels gaat overtreden dan wanneer de maatregelen je weinig doen.”
Ook pedagoog en jeugdexpert Steven Gielis is allesbehalve verrast over de resultaten. “Hulplijnen voor jongeren hebben de voorbije weken het aantal oproepen zien ontploffen. Ik merk het tevens aan mijn eigen omgeving – ik kom veel met studenten in contact – dat veel jongeren echt wel op hun tandvlees zitten.”
Gielis hoopt dat de overheid dit voldoende beseft: “voor jongeren is dit een cruciale leeftijd in hun identiteitsopbouw. Dat doen ze traditioneel door veelvuldige contacten met leeftijdsgenoten: via de school, de sportclub, de jeugdbeweging of andere vriendengroepen. Maar dat is nu allemaal heel plotsklaps weggevallen. Hun volledige wereld is plotseling “on hold” én op zijn kop gezet. En het online contact met vrienden – via Facebook of Whatsapp – kan dat duidelijk niet voldoende aanvullen.”