Tax on Web 2024

Hier zoals gewoonlijk bijna een 1000€ te betalen.
Maar ja wat wil je? Alleenstaande, niets in te brengen, simpele arbeider...

Vraagje over huwelijk en weerslag op je loon brief. ( alvorens ik hr contacteer )

Gehuwd in augustus dit jaar.
Echtgenoot verhuisde van duitsland naar belgie. Feitelijk samenwonende sinds mei
Echtgenoot zonder inkomen

Nu had ik op mn loonbrief van september een mindere bedrijfsvoorheffing dan anders. Wat resulteerde in meer netto

Nu nieuwe loonbrief is back as usual

Is de mindering enkel vanaf het nieuwe jaar
En heeft hr een fout begaan of niet?

Laatst bewerkt:
Vraagje over huwelijk en weerslag op je loom brief. ( alvorens ik hr contacteer )

Echtgenoot verhuisde van duitsland naar belgie. Feitelijk samenwonende sinds mei

Nu had ik op mn loonbrief van september een mindere bedrijfsvoorheffing dan anders. Wat resulteerde in meer netto

1. Aagiftes
AJ2025, inkomsten 2024 apart belast (gehuwd augustus 2024)
Jij vinkt aan 1002+1003+1004
Er is geen huwelijksquotient (HQ) want nog apart belast. 1004 omdat ze geen inkomen had. Daardoor krijg je een supplement bij de belastingvrije som maar die stuk lager is dan het HQ.

Zij vinkt aan 1002+1003 op haar aangifte volgend jaar (Geen 1004 want jij hebt een loon.)
+1199= 7 of 6 (hangt af van de dag precies.

Samen belast in AJ2026, inkomsten 2025
Dan pas kan je huwelijksquotient hebben

2. Bedrijfsvoorheffing schalen
Melden dat je gehuwd met met iemand zonder inkomen, zou je ingehouden BV doen dalen maar het meest correct is dat om te doen vanaf 1 januari 2025. (want de verlaagde BV dient eigenlijk rekening houden met de impact van het HQ.)
Ik kan mij nu niet herinneren dat een sociaal secretariaat vraagt wanneer je getrouwd bent.

Vraagje over huwelijk en weerslag op je loon brief. ( alvorens ik hr contacteer )

De huwelijk quotiënt (HQ) zorgt ervoor dat je een deel van je inkomen naar je partner wordt geschoven indien uw partner onder een bepaald bedrag verdient (voor aanslagjaar 2024 was dit iets van een 12.000 euro). Dit zorgt dat je minder belastingen moet betalen en dat er dus in theorie minder BV moet ingehouden worden.

Verdient je partner 5.000 euro, dan is het de HQ - 5.000 dat kan worden doorgeschoven.

Hou er wel rekening mee dat je in aanslagjaar 2025 geen gemeenschappelijke aanslag zal kunnen krijgen want geen zelfde belastbaar tijdperk in België.

De huwelijk quotiënt (HQ) zorgt ervoor dat je een deel van je inkomen naar je partner wordt geschoven indien uw partner onder een bepaald bedrag verdient (voor aanslagjaar 2024 was dit iets van een 12.000 euro). Dit zorgt dat je minder belastingen moet betalen en dat er dus in theorie minder BV moet ingehouden worden.

Verdient je partner 5.000 euro, dan is het de HQ - 5.000 dat kan worden doorgeschoven.

Hou er wel rekening mee dat je in aanslagjaar 2025 geen gemeenschappelijke aanslag zal kunnen krijgen want geen zelfde belastbaar tijdperk in België.

Het huwelijksquotiënt gaat trouwens waarschijnlijk op de bon. Staat in de nota van De Wever.

1. Aagiftes
Er is geen huwelijksquotient (HQ) want nog apart belast. 1004 omdat ze geen inkomen had. Daardoor krijg je een supplement bij de belastingvrije som maar die stuk lager is dan het HQ.

Zij vinkt aan 1002+1003 op haar aangifte volgend jaar (Geen 1004 want jij hebt een loon.)

Melden dat je gehuwd met met iemand zonder inkomen, zou je ingehouden BV doen dalen maar het meest correct is dat om te doen vanaf 1 januari 2025. (want de verlaagde BV dient eigenlijk rekening houden met de impact van het HQ.)
Ik kan mij nu niet herinneren dat een sociaal secretariaat vraagt wanneer je getrouwd bent.
Thx makes sense. Bedankt. Heel duidelijk nu

Klein vraagje nog. Moeten we dan rekening houden met het feit dat ze 4 maanden van jan tot met april heeft gewerkt in duitsland?
Ik zou denken neen?

Het huwelijksquotiënt gaat trouwens waarschijnlijk op de bon. Staat in de nota van De Wever.

Dit is voordien ook al ten sprake gekomen. Mag van mij wel afgeschaft worden.

Thx makes sense. Bedankt. Heel duidelijk nu

Klein vraagje nog. Moeten we dan rekening houden met het feit dat ze 4 maanden van jan tot met april heeft gewerkt in duitsland?
Ik zou denken neen?

Nee. Enkel inkomsten aangeven die ze heeft verdiend vanaf dat ze in België is.

1. Aagiftes

Deze is heel goed, ben dit jaar ook getrouwd en dit gaat van pas komen tegen volgende zomer, bedankt!

Fiscale situatie 2024 blijft alleenstaande dus zou geen invloed mogen hebben.
Staat normaal ook op je loonbrief
Uiteraard wordt dat gevraagd

Ik kreeg zonet een "bericht van wijziging" binnen.

Ik had bij bezoldigingen gewoon het bedrag laten staan dat vooraf ingevuld was, maar blijkbaar had ik 3 fiches 281.10 ontvangen en moest ik de optelsom zelf nog maken. Het komt er op neer dat ik +-1200 euro te veel loon had doorgegeven en +-500 euro te veel bedrijfsvoorheffing. Geen flauw idee hoe dit zelfs kan.
Heeft dit gevolgen zoals een boete of dergelijke? Eerste keer dat ik een foutje maak in mijn aangifte, dus zou wel jammer zijn.
Enfin, heb rap eens gecontroleerd en de versie van de belastingen klopt dus wel degelijk, dus meteen akkoord gegaan met hun correctie en bij opmerkingen nog mijn excuses aangeboden. Je weet nooit of het helpt. :unsure:

Ik kreeg zonet een "bericht van wijziging" binnen.

Ik had bij bezoldigingen gewoon het bedrag laten staan dat vooraf ingevuld was, maar blijkbaar had ik 3 fiches 281.10 ontvangen en moest ik de optelsom zelf nog maken. Het komt er op neer dat ik +-1200 euro te veel loon had doorgegeven en +-500 euro te veel bedrijfsvoorheffing. Geen flauw idee hoe dit zelfs kan.
Heeft dit gevolgen zoals een boete of dergelijke? Eerste keer dat ik een foutje maak in mijn aangifte, dus zou wel jammer zijn.
Enfin, heb rap eens gecontroleerd en de versie van de belastingen klopt dus wel degelijk, dus meteen akkoord gegaan met hun correctie en bij opmerkingen nog mijn excuses aangeboden. Je weet nooit of het helpt. :unsure:

Hier was het hetzelfde. Geen boete of zo, gewoon aanpassing en weeeeken wachten op aanslagbiljet.

In mijn geval was het 50 euro meer of minder belastingen en duidelijk een niet-bewuste fout. (ik had ook 3 fiches en die zaten allemaal in myminfin automatisch, maar er waren er maar 2 automatisch opgeteld...)

Hier was het hetzelfde. Geen boete of zo, gewoon aanpassing en weeeeken wachten op aanslagbiljet.

In mijn geval was het 50 euro meer of minder belastingen en duidelijk een niet-bewuste fout. (ik had ook 3 fiches en die zaten allemaal in myminfin automatisch, maar er waren er maar 2 automatisch opgeteld...)
Awel, onbewuster wordt het niet. Geen idee hoe ze zelf aan die foute bedragen zijn geraakt, maar met dat ik 3 zulke fiches had en dat altijd al correct is geweest, heb ik het niet bekeken. Op het totaal gaat het bij mij ook niet veel doen, met wat geluk zelfs nog in mijn voordeel (toch vrij veel loon te veel doorgegeven). Op een van de drie fiches stond een bedrag van rond de 13100, maar het automatisch invullen had daar 14300 van gemaakt. De fout in de bedrijfsvoorheffing zat ook in dezelfde fiche. Toch iets vreemd.

Ik ben benieuwd hoe lang ze mij nu aan het lijntje zullen houden. Normaal kreeg ik altijd mijn geld terug in januari, dit jaar voor inkomstjaar 2022 plots maar eind mei. Heb zo een voorgevoel dat ik weer bij die laatste ga zitten.

Klopt, maar ik ben in de helft van het aanslagjaar met een BV gestart. Heb daar steeds de minimum bijdrages gedaan voor alles (sociale bijdragen, bedrijfvoorheffing) en ben blij dat ik nog terug krijg.

Heb ook nog geen VAA betaald voor mijn wagen.

De eerste dat zegt dat een zelfstandige veel belastingen betaald kan niet goed tellen :oi22:
Dat is puur een correctie omdat je waarschijnlijk op dat eerste half jaar in loondienst teveel bedrijfsvoorheffing hebt betaald, uw werkgever ging immers uit van een volledig dienstjaar dus die bedrijfsvoorheffing was berekend op uw jaarinkomen. Met de overstap keer je uzelf waarschijnlijk bruto veel minder loon uit waardoor je een correctie hebt van de afgedragen bedrijfsvoorheffing. En dan mogelijk de vruchten van uw (sociale) VAPZ.
Volgend jaar zal het zo ‘zot’ niet zijn :p.

Voor zelfstandigen gold een gunstregeling als je voor 31/08 de aangifte indiende, dan geniet van je van vervroegde terugbetaling. Ik heb die van ons ergens eind augustus ingediend en we krijgen eind november onze teruggave. Eveneens een aanzienlijk bedrag omdat mijn partner q4 2023 is overgeschakeld en 3 kwartalen op een stevig brutoloon teveel bedrijfsvoorheffing heeft afgedragen. Hij heeft zijn eerste kwartaal als zelfstandige geen loon opgenomen door uitbetaling vakantiegeld/13e maand.

Soms worden fiches nadat ze in tax-on-web worden ingeladen nog gewijzigd of fiches die laattijdig zijn doorgegeven en dat zorgt dat de aangifte toch niet 100% correct is.
Ik ben iemand die vrij laat indient omdat ik bang ben om na indiening nog een aftrekpost tegen te komen die ik vergeten ben, dus het zou eigenlijk goed kunnen zijn dat je je aanslag invult, dan opslaat om later te versturen en ondertussen zo een fout maakt?
Het zou dan ook niet verkeerd zijn om een melding te krijgen als je fiche aangepast wordt.

Ik ben iemand die vrij laat indient omdat ik bang ben om na indiening nog een aftrekpost tegen te komen die ik vergeten ben, dus het zou eigenlijk goed kunnen zijn dat je je aanslag invult, dan opslaat om later te versturen en ondertussen zo een fout maakt?
Het zou dan ook niet verkeerd zijn om een melding te krijgen als je fiche aangepast wordt.

Goh ja. Een fiche kan maanden later ook nog aangepast of ingediend worden. Als er fout is gemaakt die recht gezet moet worden ofzo. Maar dit komt allemaal vanuit de schuldenaar / uitgever van de fiche (bij lonen, vaak een sociaal secretariaat).

Volgend jaar zal het zo ‘zot’ niet zijn :p.
Idd volgend beloofd nog zotter te worden 😉.
Ben terug in loondienst en er zijn nog wat extra aftrekposten bij gekomen.

Mogen accountants tot 14 november nu nog invullen? Want wou vandaag gaan kijken of ik nu moest versturen voor einde maand en zag ineens die datum staan.

Idd volgend beloofd nog zotter te worden 😉.
Ben terug in loondienst en er zijn nog wat extra aftrekposten bij gekomen.

Mogen accountants tot 14 november nu nog invullen? Want wou vandaag gaan kijken of ik nu moest versturen voor einde maand en zag ineens die datum staan.
Het is inderdaad een 2e keer uitgesteld, tot inderdaad 14/11 nu.

Terug
Bovenaan