Status
Niet open voor verdere reacties.
Is er in veld 1151 (vak VII) iets aan te geven op interesten verkregen via spaarkapitaal (bij belgische banken à la KBC), of is dat enkel indien die verkregen interesten hoger zijn dan 980 euro (wat helemaal niet het geval is lol)?


Edit: ongeveer 3.8K terugtrekken :woohoo:
 
Laatst bewerkt:
Is er in veld 1151 (vak VII) iets aan te geven op interesten verkregen via spaarkapitaal (bij belgische banken à la KBC), of is dat enkel indien die verkregen interesten hoger zijn dan 980 euro (wat helemaal niet het geval is lol)?

Enkel als ze hoger zijn dan de vrijstelling inderdaad.
 
Vorig jaar 4850€ terug, dit jaar 4640€. We mogen niet klagen.
Voor het invullen van de kinderopvang (naschoolse opvang) heb ik per kind het betaalde bedrag ingevuld (in totaal zo'n 520€) en dit vervolgens naar de aangifte gekopieerd. In de aangifte zelf staat ook die 500€, ik moet toch zelf geen berekening maken van die 45%, of net wel?

Vraagje ivm dividenden:
Sinds vorig jaar ontvang ik ook wat kleine dividenden van zowel EU- als US-aandelen.
Op mijn Belgische aandelen heb ik RV (30%) moeten betalen, deze kan ik normaal terugvorderen via Vak VII - code 1437?
Voor de US-aandelen moet ik vermoedelijk de RV zelf verrekenen? Er werd reeds een bronbelasting van 15% ingehouden na uitbetaling dividend.
Bij dividend van ETF's kan/mag je de RV niet terugvorderen en je onder code 1444 ingeven, na zelf de 30% RV uit te rekenen?
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar 4850€ terug, dit jaar 4640€. We mogen niet klagen.
Voor het invullen van de kinderopvang (naschoolse opvang) heb ik per kind het betaalde bedrag ingevuld (in totaal zo'n 520€) en dit vervolgens naar de aangifte gekopieerd. In de aangifte zelf staat ook die 500€, ik moet toch zelf geen berekening maken van die 45%, of net wel?

Vraagje ivm dividenden:
Sinds vorig jaar ontvang ik ook wat kleine dividenden van zowel EU- als US-aandelen.
Op mijn Belgische aandelen heb ik RV (30%) moeten betalen, deze kan ik normaal terugvorderen via Vak VII - code 1437?
Voor de US-aandelen moet ik vermoedelijk de RV zelf verrekenen? Er werd reeds een bronbelasting van 15% ingehouden na uitbetaling dividend.
Bij dividend van ETF's kan/mag je de RV niet terugvorderen en je onder code 1444 ingeven, na zelf de 30% RV uit te rekenen?

Op kinderopvang staat een maximum bedrag per dag per kind. Dit mag niet overschreden worden. Ik heb nog niet nagekeken hoeveel dit is. Je moet zelf de vermindering niet berekenen, dat gebeurt automatisch.

Ja, op de Belgische dividend kan je via coxe 1437 de RV van de vrijgestelde schijf terug vorderen (max 240 tenzij de schijf van 800 vrijgestelde dividenden zijn verhoogd).

Bij buitenlandse dividend waarop nog geen RV is ingehouden moet je het bruto dividend aangeven. Er is een tolerantie voor het in mindering brengen van de bronbelasting.

Dus voor Amerikaanse dividenden is het brutobedrag - 15% bronbelasting = aan te geven bedrag.

Je kan de stukken steeds bij uw aangifte toevoegen dan hoeven ze later ter eventuele controle niet meer opgevraagd te worden.
 
Ik zie 22,00€ staan zowel bij mijzelf als bij vrouwlief bij code 1106 en 2106.

"K.I. Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan andere rechtspersonen dan vennootschappen om ze te laten ter beschikking stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken."

Iemand een idee van waar dit bedrag kan komen? Is dat iets van de eigen woning? Want dat is de enige woning die in mijn bezit is. Ik bezit helemaal geen andere woningen. :unsure:

Het gaat ook over een heel klein bedrag, dus ik begrijp het niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie 22,00€ staan zowel bij mijzelf als bij vrouwlief bij code 1106 en 2106.

"K.I. Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan andere rechtspersonen dan vennootschappen om ze te laten ter beschikking stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken."

Iemand een idee van waar dit bedrag kan komen? Is dat iets van de eigen woning? Want dat is de enige woning die in mijn bezit is. Ik bezit helemaal geen andere woningen. :unsure:

Het gaat ook over een heel klein bedrag, dus ik begrijp het niet goed.
Ja. Klik eens op die wizard erbij en dan ga je het zien staan.

Appartement met berging of garage toevallig?
Dan kan het dat die plaats een apart ki heeft
 
Ja. Klik eens op die wizard erbij en dan ga je het zien staan.

Appartement met berging of garage toevallig?
Dan kan het dat die plaats een apart ki heeft
Ah ja mijn garage heeft inderdaad een apart K.I. dus dat zal het dan zijn :)
Ik zie inderdaad 'garage' staan onder de wizard (voor een bedrag van 44€), bedankt voor de hint.

Maar waarom heb ik de vorige jaren niets betaald daarvoor? Of toen was dit alvast niet automatisch ingevuld ..
Indexering en nu over het maximaal vrijgestelde bedrag? :unsure:

De garage is toch gewoon mijn eigendom dus waarom moet ik hierop betalen?
 
Laatst bewerkt:
Als je zoiets claimt mag daar wel wat meer duiding bij.
Opletten met KI's. De FOD Financiën wil dat de belastingplichtige de ingevulde KI's blindelings aanvaardt met alle gevolgen vandien.
 
Ah ja mijn garage heeft inderdaad een apart K.I. dus dat zal het dan zijn :)
Ik zie inderdaad 'garage' staan onder de wizard (voor een bedrag van 44€), bedankt voor de hint.

Maar waarom heb ik de vorige jaren niets betaald daarvoor? Of toen was dit alvast niet automatisch ingevuld ..

Indexering en nu over het maximaal vrijgestelde bedrag? :unsure:
Zet de code 1106 en 2106 dan maar op 0.

Kijk je aanslagbiljetten toch maar eens na.
Ik ben het de voorbije jaren allesinds toch vaak tegen gekomen.

Er is/was ergens een probleem dat zo'n garage/berging je adres heeft met een "+" achter heeft staan waardoor het systeem denk dat het niet bij je eigen woning hoort en bijgevolg op de x106 zet
 
Opletten met KI's. De FOD Financiën wil dat de belastingplichtige de ingevulde KI's blindelings aanvaardt met alle gevolgen vandien.
Niemand wilt dat.
Kan jij nog iets anders dan kritiek leveren en onwaarheden verkondigen?

Er kan inderdaad een fout insluipen, maar het noemt een VOORSTEL.
Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor wat je indient of aanvaard.
 
Zet de code 1106 en 2106 dan maar op 0.

Kijk je aanslagbiljetten toch maar eens na.
Ik ben het de voorbije jaren allesinds toch vaak tegen gekomen.

Er is/was ergens een probleem dat zo'n garage/berging je adres heeft met een "+" achter heeft staan waardoor het systeem denk dat het niet bij je eigen woning hoort en bijgevolg op de x106 zet
Inderdaad. Als ik de garage zou verhuren aan iemand dan moet daar 2*22€ staan.
Maar de garage is deel van de eigen woning, dus dan is dit bedrag foutief ingevuld en moet daar gewoon 0€ staan.

Bedankt voor de uitleg en de hint (ivm de wizard)! :tongue:
 
Dat is een waarheid helaas. Ik heb het zojuist bij iemand gecheckt. Het gaat hier trouwens niet om een voorstel van vereenvoudigde aangifte.
Als het al is ingevuld is het nog steeds een voorstel en moet je het nakijken natuurlijk.

En je moet niet op de belastingen kappen hè, het loopt fout omdat men daar een 2e KI van maakt.

Inderdaad. Als ik de garage zou verhuren aan iemand dan moet daar 2*22€ staan.
Maar de garage is deel van de eigen woning, dus dan is dit bedrag foutief ingevuld en moet daar gewoon 0€ staan.

Bedankt voor de uitleg en de hint (ivm de wizard)! :tongue:
Klopt.
Of als je ze niet zou verhuren, maar ook niet in je eigen appartement woont moet op de 1106 het KI van je appartement + garage staan.

Nu mag je het gewoon verwijderen, 0 maken weet ik niet of werkt.
 
Amai, elk jaar hebben ze automatisch meer en meer fiches al meteen zelf. Ik mis er nog eentje van naschoolse opvang, maar ik vind precies de mogelijkheid niet meer om zelf nog een bijlage op te laden?
 
Amai, elk jaar hebben ze automatisch meer en meer fiches al meteen zelf. Ik mis er nog eentje van naschoolse opvang, maar ik vind precies de mogelijkheid niet meer om zelf nog een bijlage op te laden?
Vereenvoudigde aangifte => ik wil andere gegevens toevoegen => daar heb je balk met deel 1, deel 2,... Hier zou normaal ook rubriek "bijlagen" moeten staan. Daar kan je bewijzen uploaden.
 
Bedrag in uw voordeel 3659,71€. Ligt in lijn met de vorige jaren. Het is wel elk jaar iets minder...


Ivm woon-werkverkeer, ik krijg daar niets voor (alles, ik rij gratis met de trein, maar dat is inbegrepen in m'n statuut) maar dan is er een forfait zeker e? Zit dat standaard al ergens, of moet/kan/mag ik daarvoor ergens iets invullen?
 
Hoor net op het journaal dat de aangifte gender neutraal is geworden.
:wtf:
Geen discussie voor hier, maar dat is er toch los over. Wat maakt het uit wie links of rechts staat..

Als het allemaal niet zo gek veel uitmaakt, hoef je er toch ook niets over te vermelden hier?
F*cking irritant. Al +10j sta ik links en m'n vrouw rechts. Nu is dat plots omgewisseld.
Ik was al in een halve paniek geschoten omdat niets klopte. Dat ik plots heel weinig verdiende, dat het bedrag voor woonbonus niet meer klopte,...


En als het allemaal niets uitmaakt, waarom moet het dan veranderen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan