Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is een nieuwigheid waarbij indieners meer tijd krijgen als het gaat om buitenlandse beroepskomsten en inkomsten uit zelfstandige activiteit. De gewone gepensioneerde en de gewone werknemer heeft geen baat meer bij een mandataris na 15 juli 2023.
Mja, ik had het misgeinterpreteerd. Als ik het goed lees gaat het er gewoon over dat iemand die een aanslag krijgt, méér tijd krijgt om die te betalen of vroeger (bvb na 1 maand) het bedrag krijgt. Ik had eerst gedacht dat het ging over het vroeger behandelen ervan.
 
Mja, ik had het misgeinterpreteerd. Als ik het goed lees gaat het er gewoon over dat iemand die een aanslag krijgt, méér tijd krijgt om die te betalen of vroeger (bvb na 1 maand) het bedrag krijgt. Ik had eerst gedacht dat het ging over het vroeger behandelen ervan.

Neenee, je krijgt geen extra betalingstermijn.

Als je onder de conditie valt van "complexe aangifte" en dus een limietdatum hebt van 18.10 en je dient die in voor 30.08, dan heb je een hogere kans dat je vroeger je aanslagbiljet gaat krijgen als je een bedrag krijgt in jouw voordeel (en vice versa als je een aanslagbiljet moet betalen.)

Dat was trouwens verleden jaar ook zo maar dan in plaats van complexe aangifte was dat voor de aangifte via boekhouder.
 
Laatst bewerkt:
Het KI op buitenlandse goederen wordt bijna altijd vrijgesteld met progressie voorbehouden.
Het Europese Hof van Justitie heeft juist op de vingers van de fod getikt omdat we de buitenlandse onroerende goederen niet op dezelfde manier behandelen als de Belgische.

Wie Nederlande pensioenen, of buitenlandse inkomsten in het algemeen, mag belasten wordt vast gelegd in een dubbelbelastingenverdrag tussen woonstaat en staat vanwaar het inkomen komt.

En wat is jou probleem met de belastingen verhogingen? Je moet minstens 2.500 euro niet aangegeven inkomsten hebben voordat er een verhoging kan zijn.
1. De berekeningsmethode voor het buitenlands KI stemt niet overeen met het Belgisch KI en is zelfs nadeliger. Belgisch niet geïndexeerd KI is minstens 2 keer lager.
2. België past in de praktijk internationale dubbele taxatie toe op Nederlandse aanvullende pensioenen. Zelfs de wetswijziging brengt geen soelaas gezien het grondwettelijk hog hun zegje gaat doen.
3. Belastingverhogingen zijn sancties die eigenlijk gerelateerd zijn op strafrechtelijk karakter. Door de pure administratieve toepassing worden motiveringsplicht, rechten van verdediging van belastingplichtige en het evenredigheidsbeginsel geschonden. 10 % kan soms 10 000 € belastingverhoging zijn en bij het opleggen van 50 % wordt er soms verzuimd te argumenteren. Deze discussie leidt tot onnodige rechtspraak.
 
1. De berekeningsmethode voor het buitenlands KI stemt niet overeen met het Belgisch KI en is zelfs nadeliger. Belgisch niet geïndexeerd KI is minstens 2 keer lager.
2. België past in de praktijk internationale dubbele taxatie toe op Nederlandse aanvullende pensioenen. Zelfs de wetswijziging brengt geen soelaas gezien het grondwettelijk hog hun zegje gaat doen.
3. Belastingverhogingen zijn sancties die eigenlijk gerelateerd zijn op strafrechtelijk karakter. Door de pure administratieve toepassing worden motiveringsplicht, rechten van verdediging van belastingplichtige en het evenredigheidsbeginsel geschonden. 10 % kan soms 10 000 € belastingverhoging zijn en bij het opleggen van 50 % wordt er soms verzuimd te argumenteren. Deze discussie leidt tot onnodige rechtspraak.

Ik had je oorspronkelijke post anders geïnterpreteerd.
Ik ga hier niet verder over discussiëren. In mijn vrije tijd hou ik het liever beperkt tot mensen helpen met hun vragen als ik een antwoord kan bieden.
 
Ik kreeg een email via mn burgerprofiel



Dit jaar moet u een belastingaangifte indienen
Mijnheer xxxxx,
Dit jaar ontvangt u geen voorstel van vereenvoudigde aangifte. U moet een belastingaangifte indienen.
Wat moet u doen?
Maak het uzelf gemakkelijk door uw aangifte online in te dienen via www.myminfin.be (Tax-on-web), vanaf
begin mei. Uw gegevens zijn grotendeels vooraf ingevuld.
Wilt u liever op papier indienen? De aangiften worden in de loop van de maand mei per post verstuurd. Als u begin juni nog niets ontvangen hebt, contacteer ons dan via 02 572 57 57 (gebruik de directe code 0019700229).
Hulp nodig? Maak via 02 575 56 66 een afspraak om uw aangifte te laten invullen door onze medewerkers.
Waarom deze verandering?
In 2022 en/of 2023 is uw situatie veranderd. Wij beschikken niet meer op voorhand over alle informatie die nodig is om u een voorstel van vereenvoudigde aangifte te sturen.
Dat is bijvoorbeeld het geval als:
O U hebt het afgelopen jaar aangifte gedaan van uitgaven voor kinderopvang, onderhoudsgeld, roerende
inkomsten, bepaalde onroerende inkomsten.
O U hebt een hypothecaire lening en u bent verhuisd of van burgerlijke staat veranderd (huwelijk,
echtscheiding enz.).
O U hebt een rekening of een levensverzekering in het buitenland of inkomsten van buitenlandse oorsprong. O U hebt uw onderneming opgestart, enz.
U vindt praktische informatie op de achterkant van deze brief.



Nu ik moet zeggen er is absoluut niets veranderd met mn situatie tov vroeger

Juist mn verbouwlening getekent in februarie dit jaar 🤔

Iemand dit ook al ooit ontvangen?
 
Nu ik moet zeggen er is absoluut niets veranderd met mn situatie tov vroeger

Deze zin hoor ik echt zo vaak. Mensen zegen dat er absoluut niets veranderd is terwijl als ze meer moeten betalen, of minder terugkrijgen, of in jouw geval geen voorstel meer krijgen, er bijna altijd toch iets veranderd is.

Als je wil weten waarom, contact opnemen met het belastingen. Zij kunnen dit normaal nakijken.
 
Ik kreeg een email via mn burgerprofiel



Dit jaar moet u een belastingaangifte indienen
Mijnheer xxxxx,
Dit jaar ontvangt u geen voorstel van vereenvoudigde aangifte. U moet een belastingaangifte indienen.
Wat moet u doen?
Maak het uzelf gemakkelijk door uw aangifte online in te dienen via www.myminfin.be (Tax-on-web), vanaf
begin mei. Uw gegevens zijn grotendeels vooraf ingevuld.
Wilt u liever op papier indienen? De aangiften worden in de loop van de maand mei per post verstuurd. Als u begin juni nog niets ontvangen hebt, contacteer ons dan via 02 572 57 57 (gebruik de directe code 0019700229).
Hulp nodig? Maak via 02 575 56 66 een afspraak om uw aangifte te laten invullen door onze medewerkers.
Waarom deze verandering?
In 2022 en/of 2023 is uw situatie veranderd. Wij beschikken niet meer op voorhand over alle informatie die nodig is om u een voorstel van vereenvoudigde aangifte te sturen.
Dat is bijvoorbeeld het geval als:
O U hebt het afgelopen jaar aangifte gedaan van uitgaven voor kinderopvang, onderhoudsgeld, roerende
inkomsten, bepaalde onroerende inkomsten.
O U hebt een hypothecaire lening en u bent verhuisd of van burgerlijke staat veranderd (huwelijk,
echtscheiding enz.).
O U hebt een rekening of een levensverzekering in het buitenland of inkomsten van buitenlandse oorsprong. O U hebt uw onderneming opgestart, enz.
U vindt praktische informatie op de achterkant van deze brief.



Nu ik moet zeggen er is absoluut niets veranderd met mn situatie tov vroeger

Juist mn verbouwlening getekent in februarie dit jaar 🤔

Iemand dit ook al ooit ontvangen?
Ik ook om 0.03 snacht die mannen werken de klok rond 😜

@Aprella ik geniet van de woonbonus maar ben sinds mei vorige jaar verhuist en verhuur het app sindsdien. Is het de situatie die in januari was die telt of woonbonus tot mei en dan lange termijnsparen?
 
Niemand geen aandelen van zijn werkgever (via een buitenlandse rekening)
Of bv een ondernemingsnummer
Ik ook om 0.03 snacht die mannen werken de klok rond 😜

@Aprella ik geniet van de woonbonus maar ben sinds mei vorige jaar verhuist en verhuur het app sindsdien. Is het de situatie die in januari was die telt of woonbonus tot mei en dan lange termijnsparen?
Als je verhuurt moet je ook je KI op de 1106 zetten hé
Volgens mij is het woonbonus tot mei en dan LTS (en afhankelijk wanneer je hypotheek is betaald in mei en de verhuisdatum is bepalend voor die maand) ALS ze grondig hun werk doen
 
Niemand geen aandelen van zijn werkgever (via een buitenlandse rekening)
Of bv een ondernemingsnummer

Als je verhuurt moet je ook je KI op de 1106 zetten hé
Volgens mij is het woonbonus tot mei en dan LTS (en afhankelijk wanneer je hypotheek is betaald in mei en de verhuisdatum is bepalend voor die maand) ALS ze grondig hun werk doen
Dank u zo ver was ik dacht mss omdat het in januari niet verhuurd was dat het nog niet moest. Wel jammer dat je code 1106 ook niet kunt ingeven vanaf mei of een berekening ervan.😆
 
Dank u zo ver was ik dacht mss omdat het in januari niet verhuurd was dat het nog niet moest. Wel jammer dat je code 1106 ook niet kunt ingeven vanaf mei of een berekening ervan.😆
code 1106 is pro rata hé
Niet geindexeerd KI / 365 x (aantal dagen dat je er nog gewoond hebt)
Het zou zelfs kunnen/moeten dat TOW dat vanzelf doen? Zit allesinds een wizard in de toepassing
 
Deze zin hoor ik echt zo vaak. Mensen zegen dat er absoluut niets veranderd is terwijl als ze meer moeten betalen, of minder terugkrijgen, of in jouw geval geen voorstel meer krijgen, er bijna altijd toch iets veranderd is.

Als je wil weten waarom, contact opnemen met het belastingen. Zij kunnen dit normaal nakijken.
Eh tis dan ook zo waarom zou k een post plaatsen hier 😬

Edit. Even gebeld ik zou verleden jaar code 1734 roerende voorheffing ingevuld hebben. Da zou de reden zijn. Tijd voor te googlen i guess

Edit 2. 1734 bestaat precies niet. Zal het verjeerd verstaan hebben. Ik denk Dat het gaat over die paar euro datk terug wil vorderen omdat ze bij crelan 30 % afhouden van de divident van hun cooperatieve spaar dinges. Ik vuld dat elke jaar in. Anyway dan maar de oldschool manier
 
Laatst bewerkt:
@Aprella ik geniet van de woonbonus maar ben sinds mei vorige jaar verhuist en verhuur het app sindsdien. Is het de situatie die in januari was die telt of woonbonus tot mei en dan lange termijnsparen?

Woonfiscaliteit is niet mijn sterkte maar normaal kan je genieten van de woonbonus tot je verhuisd bent, en nadien wordt het federaal en lange termijnsparen.
Dus kapitaal en interesten voor de woonbonus moeten beperkt worden op hoeveel je hebt betaald in de maanden dat je er nog wel woonde. De rest gebruik je voor lange termijnsparen als ik het juist heb.
 
Eh tis dan ook zo waarom zou k een post plaatsen hier 😬

Edit. Even gebeld ik zou verleden jaar code 1734 roerende voorheffing ingevuld hebben. Da zou de reden zijn. Tijd voor te googlen i guess

Edit 2. 1734 bestaat precies niet. Zal het verjeerd verstaan hebben. Ik denk Dat het gaat over die paar euro datk terug wil vorderen omdat ze bij crelan 30 % afhouden van de divident van hun cooperatieve spaar dinges. Ik vuld dat elke jaar in. Anyway dan maar de oldschool manier
Code 1437.
 
Bedrag in uw voordeel 5705,8

Ik ga niet klagen maar dat lijkt me straf :wtf:

(enige verschil is een extra kindje)
 
Als ik zonder iets extra in te vullen klik op 'Berekenen van den belastingen' krijg ik niets te zien, is dit bij jullie ook?
 
Meer creche, met 2 ipv alleen ik pensioensparen en toch beduidend minder terugtrekken dan vorig jaar.
Snap er de ballen van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan