Auto Olie BMW

DEN_DWOAZN

Active member
Dag allen,

Recentelijk een BMW 318d gekocht. Nu krijg ik de melding dat de olie op 10k km ververst moet worden. Is dit en normale afstand? Lijkt me toch al snel. Op internet vind ik 30k terug.
 
Dit is hoe sommige motoren eruit zien na 5000 mijl met dezelfde olie; en gij wilt 30 000Km wachten om uw olie te vervangen? :p
 
Gewoon doen op 10k, olie kost de wereld niet. Ik deed dit altijd zelf bij de wagens die uit garantie zijn (wel bachelor autotechnologie gedaan en 5 jaar vakantiewerk in garage)...
 
Ik zou de vraag gewoon aan de dealer stellen. Is de meest logische stap.
Discussie over 30k of niet is al meermaals gevoerd. Als jij uw goed voelt om het bij 10k te doen, doe gerust. Let wel op dat je meer schade kan aanrichten door te veel olie in uw bak te gooien dan dat je kwaad kan door uw olie wat langer te laten zitten.
 
Ik zou de vraag gewoon aan de dealer stellen. Is de meest logische stap.
Discussie over 30k of niet is al meermaals gevoerd. Als jij uw goed voelt om het bij 10k te doen, doe gerust. Let wel op dat je meer schade kan aanrichten door te veel olie in uw bak te gooien dan dat je kwaad kan door uw olie wat langer te laten zitten.
Er zijn gevallen waarbij de opbouw van soot/carbon (door o.a. te weinig oliewisselingen) er net voor zorgde dat het oliepeil tot boven het maximum uitsteeg. :D
 
Hoeveel km doe je per jaar? Autostrade km's?
Gemiddeld 12k - 15k waarvan minstens de helft autostrade.
Als ik de vraag bij de dealer stel zal deze uiteraard zeggen om te verversen, extra inkomsten voor hem.

Zolang ik nog premium heb laat ik het door BMW uitvoeren, nadien zal ik het zelf wel doen.
 
Gemiddeld 12k - 15k waarvan minstens de helft autostrade.
Als ik de vraag bij de dealer stel zal deze uiteraard zeggen om te verversen, extra inkomsten voor hem.

Zolang ik nog premium heb laat ik het door BMW uitvoeren, nadien zal ik het zelf wel doen.
Persoonlijk zou ik dan jaarlijks een onderhoud doen. Sneller is natuurlijk altijd beter omdat bij een diesel veel roetpartikels bij de olie komt ( vandaar de zwarte kleur van de olie) 30000km is vooral voor leasings tevreden te stellen. Prive zou ik dat dan ook nooit aanraden. Je kan beter een keer olie teveel verversen dan te weinig en al zeker als je het zelf gaat doen is dit de grote kost niet.

De diesel brandstoffilter durf ik zelfs ieder onderhoud ook mee vervangen. Bij filters die open kunnen en een cartouche hebben zie je bijna altijd ijzervijlsel er onderaan inliggen van de hogedruk commonrailpomp. Als je dan weet dat er voertuigen zijn die met veel debiet aan tot een 6tal bar diesel opvoeren langs de filter naar de hogedrukpomp, krijg je wel een idee van hoe die metaaldeeltjes zich gedragen tegen uw filter. Dan steek ik liever een keer teveel een nette afgesloten pirat filter (bosch e.d.) dan om de 50 a 60000 een originele die dan ook meestal van mahle of bosch, delphi etc zijn. Ik heb al genoeg hogedrukpompen en verstuivers vervangen en dit zijn geen malse kosten voor de klanten. Luchtfilter kan je eens uitkloppen, niet uitblazen met een compressor want dat brengt schade toe aan de poriën. Die vervang ik om de 40000.
 
dat is toch een beetje een rare vraag, als het een 2dehands auto is, dan is de olie misschien 20.000km geleden vervangen en is hij dus over 10.000 km aan vervanging toe, als we ervan uit gaan dat het om de 30.000 was...

Nochtans is het vrij normaal dat ze een premium selection een volledig onderhoud geven voor de aflevering.
Lijkt me ook niet meer dan logisch.
 
Nochtans is het vrij normaal dat ze een premium selection een volledig onderhoud geven voor de aflevering.
Lijkt me ook niet meer dan logisch.
Premium selection wordt verkocht onder de voorwaarden:
-Eerste 6 maanden of 10.000km vrij van onderhoud.

Op het moment van aflevering is uw BMW Premium Selection wagen gedurende minimaal de komende zes maanden of 10.000 kilometer vrijgesteld van onderhoud.
 
Ge zegt dat ge de melding krijgt in de wagen zelf? Kijk eens in Idrive bij "Autostatus -> service " na wat de wagen aangeeft. Kan zijn dat hij er al 15 of 20k op zijn huidige olie op zitten heeft.

Geen enkele (officiële) BMW dealer gaat u zeggen dat ge om de 10k binnen moet aangezien ge met een 25k interval zit (of 30k afhankelijk van type) en ze zelf geen onderhoud kunnen officieel wegschrijven in de systemen tenzij de wagen bijna aan zijn interval zit (dacht max 5 of 3k op voor zijn effectieve interval). Ge kunt altijd een onderhoud eerder laten uitvoeren maar die gaan niet in de systemen van BMW worden ingebracht.

Niks houd u tegen van het vroeger te doen natuurlijk (bij onafhankelijke of zelf) en ikzelf vind 30k ook veel te lang maar ik zou er minstens 15-20k mee rijden indien de correcte olie/filter. Echter zolang ge naar de dealer gaat zou ik het aangewezen interval aanhouden (m.a.w hetgeen de wagen/BMW zelf aangeeft) en daarna het interval naar eigen wens verkorten. De kwaliteit van de gebruikte olie speelt minstens een even grote rol als het interval ... met hetgeen vele kleine garagekes gebruiken zou ik ook zeker niet meer dan 15k willen rijden. Spreekt voor zich dat ge bij dealer geen cheapo olie gaat krijgen die niet voorzien is op dergelijk groot interval. Bij een onafhankelijke garage zou ik ook wel voor de 15k intervals gaan. (Daarmee zeg ik niet dat kleine garages niet goed zijn hé maar zolang uw wagen in garantie is dan zou ik bij BMW gaan op de aangegeven intervals)
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,

Recentelijk een BMW 318d gekocht. Nu krijg ik de melding dat de olie op 10k km ververst moet worden. Is dit en normale afstand? Lijkt me toch al snel. Op internet vind ik 30k terug.
Je kan in de boordcomputer (menu - auto info - onderhoudshistoriek) kijken wanneer hij voor het laatst op onderhoud is geweest en wat er vervangen is :)
 
Ik heb nu eigenlijk een soort omgekeerde vraag. Ik heb geen geduld om op de aangegeven "over 14.000 KM of in september 2022" aanbeveling te wachten die mijn auto aangeeft voor de olie. Ik rij nu al een jaar rond met dezelfde olie en ik heb helemaal geen zekerheid dat de verkoper die olie echt vervangen had. Hij kon ook gewoon het systeem gereset hebben en doen alsof?

Nu, als ik 100.000 km of 4 jaar gratis onderhoud heb zogezegd. Moet ik dan die instructies van de boordcomputer volgen? Wat als ik nu zelf beslis dat ik NU nieuwe olie wil? Maakt dat eigenlijk uit allemaal?

Ik kreeg vandaag de drang van mijn 4 banden en olie te laten vervangen. Weet iemand eigenlijk hoeveel dat ongeveer kost? Ik schat de banden alleen al (zonder werkuren) rond de € 1.000 (20" pirelli pzero)

De oliecapaciteit zou 6,5 liter moeten zijn dus ongeveer € 165 euro aan olie alleen
filters ofzo ??

werkuren?

totaal ~ € 1.500 à 2.000 dan ?


nu, niet dat ik het niet kan betalen ofzo, maar ik vroeg me af, wordt die olieverversing dan wel of niet gedekt door onderhoudcontract, aangezien ik niet wacht tot de aangegeven datum?
 
Terug
Bovenaan