Bmw garage M

Vraag mij dan wel af waarom er nog zoveel merkgarages zijn, ge gaat mij niet wijsmaken dat dat allemaal sukkelaars zijn he.
Nee, daar heb je zeker gelijk in.
maar er zijn wel veel garages aan het verdwijnen of al verdwenen.
Maar een onafhankelijke garagist doet het veel goedkoper he. Tot er een probleem is en het niet opgelost raakt om er met stukken naar te gooien. Of de onafhankelijke garagist zorgt voor vervolgschade door bepaalde procedures niet te volgen. Imo moeten mensen eens gaan beseffen dat kennis verkrijgen ook een bak geld kost.
Ik heb een hoopje merkonafhankelijke garages die bij ons "klant" zijn zowel voor info als om problemen op te lossen.
Stuk voor stuk sympathieke gasten maar bij echte pannes merk je de te gebrekkige kennis over een bepaald systeem.
Ik zal hun ook altijd gratis helpen met info en als we er telefonisch niet uit geraken zetten ze de wagen af.
Maar dat wilt wel zeggen dat ze meestal zelf al kosten hebben gemaakt, ons factuur naar hun doorrekenen aan de klant en daar hun winst op nemen.
Dus volgens mij ben je goedkoper bij hun voor onderhoud en remmen en ander basic stuff maar een je met pannes begint ben je nog altijd beter af bij een merkagarage.
Stom voorbeeld van recent; peugeot partner af en toe storing ABS. Ze hadden nieuwe sensor gezet, nieuw wiellager, bedrading bloot gemaakt en uitgemeten (dacht Auto5 of iets dergelijks) factuur van over de 600€ en probleem niet opgelost en dan is de klant naar ons gekomen.
Het probleem is heel simpel en heeft nog geen 50€ gekost aan herstelling: roest onder de sensor wat een iets grotere luchtspleet maakt tussen sensor en magneetring op de wiellager, roest verwijderd en sensor teruggeplaatst, probleem opgelost.
En zo zijn er 100-den zaken waar veel geld, manuren en onderdelen aan verloren zijn gegaan.
 
Ah die M garage, ik ga daar bij en zag toch geen buitensporige kosten. Wat me wel stoorde was dat ik vroeg achter de LCI-achterlichten van de (i)X3 waarbij ze dan doen alsof dit veel werk is en dat ze niet zeker zijn of dit kan vervangen worden. Ze ging iets laten weten. Uiteraard nooit gebeld geweest.
 
Er verdwijnen wel steeds meer garages. En degene die overblijven worden overgenomen.

Klopt, er is al een tijd een serieuze consolidatie aan de gang. Ofwel gedreven door de grotere onafhankelijke merkgarages, ofwel door de importeur zelf (bv. D'Ieteren)

Maar de grote die overblijven, zijn zeker geen sukkelaars. Voorbeeldje hier uit de buurt van een onafhankelijke merkgarage: jaarlijkse winst van ~400 K€, eigen vermogen van 5 M€, omzet 15 M€.
 
Maar de grote die overblijven, zijn zeker geen sukkelaars. Voorbeeldje hier uit de buurt van een onafhankelijke merkgarage: jaarlijkse winst van ~400 K€, eigen vermogen van 5 M€, omzet 15 M€.
Vraag is hoe lang dat allemaal gaat blijven duren. Geen onderhoud bij EV's, en verkoop is ook steeds meer en meer richting via internet aan 't organiseren. Een collega van me ging enkele weken geleden op zaterdag vlak na de middag naar een grote Mercedes concessie, en de verkoper gaf aan dat het erg rustig was, zij was de tweede klant van de dag.
 
Vraag is hoe lang dat allemaal gaat blijven duren. Geen onderhoud bij EV's, en verkoop is ook steeds meer en meer richting via internet aan 't organiseren. Een collega van me ging enkele weken geleden op zaterdag vlak na de middag naar een grote Mercedes concessie, en de verkoper gaf aan dat het erg rustig was, zij was de tweede klant van de dag.

Terechte vraag, al stel je het nogal zwart-wit voor wat dat onderhoud betreft: onderhoud bij EV's is misschien 50% minder dan bij ICE's (de cijfers lopen nogal uiteen maar dat was geloof ik de conclusie van een grote car rental vloot als ik me goed herinner) en een behoorlijk deel daarvan zal ook op onderdelen zijn. Al heb ik geen idee of ze meer marge maken op die onderdelen dan op de werkuren, ik zou vermoeden dat het omgekeerd is?

Is verkoop via internet bij andere merken dan Tesla of Polestar dan al een ding? Open vraag, ik weet als ik voor een nieuwe lease auto kies, dat ik nog altijd fysiek naar een garage moet gaan om daar een offerte vast te krijgen, terwijl ik die perfect online kan samenstellen.
 
Onderhoud bij EV is toch miniem hoor. Bij een Tesla mag je (maar hoeft niet) 1x langsgaan na 4 jaar. En dat kost dan €250. Veel is dat niet hé :D
 
Onderhoud bij EV is toch miniem hoor. Bij een Tesla mag je (maar hoeft niet) 1x langsgaan na 4 jaar. En dat kost dan €250. Veel is dat niet hé :D

Dat klinkt ideaal!

Al verwacht ik dat over de levensduur van een auto, die bedrijven met een vloot van duizenden auto's het wel goed kunnen inschatten, incl. éénmalige grote kosten als bv. de batterij moet vervangen worden - die spreken over 50% lagere onderhoudskost. Op mijn leasecontract is het ook "maar" 40% minder dan bij een gelijkaardige ICE.
 
Terechte vraag, al stel je het nogal zwart-wit voor wat dat onderhoud betreft: onderhoud bij EV's is misschien 50% minder dan bij ICE's (de cijfers lopen nogal uiteen maar dat was geloof ik de conclusie van een grote car rental vloot als ik me goed herinner) en een behoorlijk deel daarvan zal ook op onderdelen zijn. Al heb ik geen idee of ze meer marge maken op die onderdelen dan op de werkuren, ik zou vermoeden dat het omgekeerd is?

Is verkoop via internet bij andere merken dan Tesla of Polestar dan al een ding? Open vraag, ik weet als ik voor een nieuwe lease auto kies, dat ik nog altijd fysiek naar een garage moet gaan om daar een offerte vast te krijgen, terwijl ik die perfect online kan samenstellen.
Mijn Tesla heeft na 3 jaar nog geen onderhoud gehad. Ik ken iemand die na 4 jaar 60 000 km een eerste onderhoud deed voor de Zoë van zijn echtgenote. Dat was 60 EUR, het enige dat vervangen was was de luchtfilter. Na 4 jaar .
 
Ik daag gerust iedereen hier uit om een merkgarage te starten en te overleven. Jullie hebben echt geen flauw idee.
Startkapitaal snel 2M €, contract vastkrijgen en kunnen behouden met verplichte dure investeringen, energieprijzen, loonkosten, ijkingen, constante dure opleidingen, wanbetalers, garantiegevallen waar je geen winst op maakt en als je een schroefje vergeet kan je de volledige claim terugbetalen, milieuattesten, aircocertificaten voor gasterugwinning, certificaten om aan elektrische wagens te werken. Nettowinst op een nieuwe wagen 20€ tot 250€. Massaal veel klein en groot gereedschap. Facom koffer snel 2500€/ mechanieker, spuitcabine op gas 100a150000€, roetfiltertester 6000€ en jaarlijks 200€ calibratie, remmentestbank 15000€, lichttester, schokdempertester, gereedschap om aan elek wagens te werken, 2 aircotoestellen R134A en R1234YF aan 5000€ /st Constant dure updates van diagnosetoestellen, richtbanken...
Als het dan toch de pot met goud is, kan dit allemaal geen probleem zijn..
Ik ga zeker niet alle garages hier verdedigen. Er zitten zoals in iedere branche dikke profiteurs.
Maar de gemiddelde merkgarage trappelt ook maar om zijn hoofd boven water te houden.

Ik zou bijna oprecht medelijden krijgen met mijn arme BMW stealer.
Wat moet die man, het is eerder familie want heel de familie leeft ervan, het toch moeilijk hebben!

Tegelijk moet ik constateren dat hij 33 FTE’s in dienst heeft.
En dat hij een omzet op jaarbasis draait van 43m, waarbij er 1,4m winst wordt gemaakt en 8,8m eigen vermogen aanwezig is.
Valt dus wel ruim mee.

Goed het heeft ook een reden waarom hij zoveel personeel in dienst heeft en zoveel omzet draait natuurljk.
Je zit met een heel leasewagens, maar ook gewoon heel veel particulieren. Hij vraagt normale BMW tarieven en zijn facturen zijn naar mijn mening gewoon conform wat hij doet.
Dat originele stukken geld kosten, en dat analyse en kennis ook geld kost daar kan je gewoon niet omheen.
Die storingstechnieker die in dienst is, die gaat graag ook naar huis met meer dan 2000€ bruto.
Het voordeel is wel dat hij voor problemen die vaak voorkomen ook razendsnel een analyse kan geven, mede door het geconnecteerd kenniscentrum van BMW.
En hij bied ook gewoon altijd correct service, wat ook al iets waard is.
 
1.4 op 43M is verre van spectaculair hoor.
Merkgarages hebben echt wel aanzienlijk hogere overhead. (En ja, er zitten ook dieven tussen zoals bv Jorssen) Je bent nog altijd vrij te gaan waar je wil en als je klaagt over onderhoudsprijzen bij premium merken, koop dan geen premium merk I guess?

Ligt toch in de verwachting dat een BMW of Porsche duurder zijn in onderhoud dan een peugeot.
 
Hebben we het hier over Meeuwsen?

De sales is daar kut in ieder geval. Ik ging voor een offerte voor een 330e, gingen ze op mijn LinkedIn kijken en belden ze me vervolgens met zijn twee op.

Korte samenvatting : "Ah meneer, u was hier voor een 330e maar kijk u kan ook een 530e kopen voor slechts 15k extra!! Dat is geen probleem voor u want u bent toch zelfstandige!"

En dat moet je echt niet doen met iemand als ik. Ik weet wat ik wil, ik ben al geïnformeerd en je moet niet komen met fantasietjes. En ik heb er ook geen behoefte aan dat men in mijn portefeuille komt kijken. Ik heb zelf bepaald wat ik wil betalen voor een wagen voor een reden.
 
Hebben we het hier over Meeuwsen?

De sales is daar kut in ieder geval. Ik ging voor een offerte voor een 330e, gingen ze op mijn LinkedIn kijken en belden ze me vervolgens met zijn twee op.

Korte samenvatting : "Ah meneer, u was hier voor een 330e maar kijk u kan ook een 530e kopen voor slechts 15k extra!! Dat is geen probleem voor u want u bent toch zelfstandige!"

En dat moet je echt niet doen met iemand als ik. Ik weet wat ik wil, ik ben al geïnformeerd en je moet niet komen met fantasietjes. En ik heb er ook geen behoefte aan dat men in mijn portefeuille komt kijken. Ik heb zelf bepaald wat ik wil betalen voor een wagen voor een reden.
Ik weet ook perfect wat ik wil!

Want ik ging heel kordaat voor een 330e



En kwam buiten met een 545e :unsure:
 
1.4 op 43M is verre van spectaculair hoor.
Merkgarages hebben echt wel aanzienlijk hogere overhead. (En ja, er zitten ook dieven tussen zoals bv Jorssen) Je bent nog altijd vrij te gaan waar je wil en als je klaagt over onderhoudsprijzen bij premium merken, koop dan geen premium merk I guess?

Ligt toch in de verwachting dat een BMW of Porsche duurder zijn in onderhoud dan een peugeot.
Verre van spectaculair, maar als jij 43M in kas binnenkrijgt dan ben je goed bezig.
Die winst is een maat van niks in feite, dat zegt heel weinig. Want welke kosten zijn er gemaakt?

Je bent vrij te gaan en staan waar je wilt. Maar de discussie is vooral doe je daar altijd goed aan?
Mensen refereren vaak naar die lederen zeteltjes waar je in kan zitten als ze een onderhoud in doen. Maar het gaat veel verder dan dat.
Het is bijvoorbeeld ook dat daar geschoold personeel werkt die aan alle wagens kan werken en een grondige analyse kan maken. Ze moeten ook alle werken kunnen uitvoeren en daar het correcte gereedschap voor hebben.
Plus dat ze hun personeel ook nog eens correct moeten betalen. Logisch ook als je van hen verwacht dat ze veel kunnen en constant bijleren. Dat zijn allemaal ook zaken die betaald moeten worden.

Als ik mijn wagen binnensteek bij de BMW stealer dan verwacht ik 100% correcte service. En die krijg ik ook.
Ga ik naar de auto5 dan mag ik enkel maar hopen dat ze het correct aantal olie in mijn motor gooien.
 
Verre van spectaculair, maar als jij 43M in kas binnenkrijgt dan ben je goed bezig.
Die winst is een maat van niks in feite, dat zegt heel weinig. Want welke kosten zijn er gemaakt?

Je bent vrij te gaan en staan waar je wilt. Maar de discussie is vooral doe je daar altijd goed aan?
Mensen refereren vaak naar die lederen zeteltjes waar je in kan zitten als ze een onderhoud in doen. Maar het gaat veel verder dan dat.
Het is bijvoorbeeld ook dat daar geschoold personeel werkt die aan alle wagens kan werken en een grondige analyse kan maken. Ze moeten ook alle werken kunnen uitvoeren en daar het correcte gereedschap voor hebben.
Plus dat ze hun personeel ook nog eens correct moeten betalen. Logisch ook als je van hen verwacht dat ze veel kunnen en constant bijleren. Dat zijn allemaal ook zaken die betaald moeten worden.

Als ik mijn wagen binnensteek bij de BMW stealer dan verwacht ik 100% correcte service. En die krijg ik ook.
Ga ik naar de auto5 dan mag ik enkel maar hopen dat ze het correct aantal olie in mijn motor gooien.
1x geweest voor een terugroepactie naar de officiële dealer.

Was donker als ik hem ging halen dus niet echt bekeken. Het viel wel al op dat alles gereset was van mijn instellingen. De dag erop zie ik dat mijn motorkap helemaal scheef zit. Wtf? Ik doe ze open en het rubber van de motorruimte ligt gewoon los op de motor.

Volgens mij kreeg ik hem niet slechter terug bij auto 5.
 
Hebben we het hier over Meeuwsen?

De sales is daar kut in ieder geval. Ik ging voor een offerte voor een 330e, gingen ze op mijn LinkedIn kijken en belden ze me vervolgens met zijn twee op.

Korte samenvatting : "Ah meneer, u was hier voor een 330e maar kijk u kan ook een 530e kopen voor slechts 15k extra!! Dat is geen probleem voor u want u bent toch zelfstandige!"

En dat moet je echt niet doen met iemand als ik. Ik weet wat ik wil, ik ben al geïnformeerd en je moet niet komen met fantasietjes. En ik heb er ook geen behoefte aan dat men in mijn portefeuille komt kijken. Ik heb zelf bepaald wat ik wil betalen voor een wagen voor een reden.
Mijn zus is 2 jaar geleden naar een zeer grote/bekende Audidealer in de buurt gegaan en de verkoper wij haar maar niet helpen/serieus nemen omdat ze zei dat ze x euro budget heeft per maand voor haar wagen. Die kerel wou dat maar niet geloven en bleef maar zeggen dat ze moest terugkomen als ze het juiste budget wist. Bespreekt dat nog maar eens met uw baas/HR, dat budget kan nooit kloppen want daarmee kan je hier elke auto kiezen.

Hij had mijn zus dan toch uiteindelijk geholpen toen ze van ellende maar gezegd had wat haar job was.
Triestig eigenlijk.


En nee ze zit niet op OF:unsure:
 
Mijn zus is 2 jaar geleden naar een zeer grote/bekende Audidealer in de buurt gegaan en de verkoper wij haar maar niet helpen/serieus nemen omdat ze zei dat ze x euro budget heeft per maand voor haar wagen. Die kerel wou dat maar niet geloven en bleef maar zeggen dat ze moest terugkomen als ze het juiste budget wist. Bespreekt dat nog maar eens met uw baas/HR, dat budget kan nooit kloppen want daarmee kan je hier elke auto kiezen.

Hij had mijn zus dan toch uiteindelijk geholpen toen ze van ellende maar gezegd had wat haar job was.
Triestig eigenlijk.


En nee ze zit niet op OF:unsure:
Dat zijn typisch verkopers die het niet lang volhouden. Verkopers met ervaring weten normaal dat je niet op looks moet afgaan.
Wel jammer dat je zus die verkoper nog de commissie gegund heeft. Ik zou een andere verkoper geeist hebben of naar een andere vestiging gegaan zijn.
 
Terug
Bovenaan