Auto Android Auto op BMW G20

berenod

Well-known member
Sucks.

Einde discussie!

Met dank aan Trump waardoor mijn Huawei P30Pro geen Android 11 meer krijgt, wat nodig is om Android Auto te gebruiken in een BMW (tenzij Samsung, die doet het wel met Android 10)

Tot eergisteren gebruikte ik gewoon mijn Huawei P30Pro, gekoppeld aan de wagen als telefoon via bluetooth, en een iPhone 8 (met datasim only) voor Apple carplay/navigatie via de usb poort. De iPhone leefde gewoon permanent in de wagen, kwam er nooit uit.

Werkte eigenlijk perfect, enige nadeeltjes waren de benodigde tweede simkaart (data only) voor de iPhone, en het feit dat Apple carplay de instrumentencluster niet gebruikt, noch de HUD voor routeaanwijzingen.

Voor de rest werkte mijn Huawei perfect naast de Apple carplay, SMS'jes die op mijn gewone gsm binnenkwamen werden nog steeds netjes voorgelezen door de wagen, ...

Dacht alles te vereenvoudigen, nieuwe Samsung GSM gekocht.

Verkeerd gedacht!

Android Auto gebruikt het middenscherm heel ineffectief, een grote zwarte band langs rechts (pakweg 3cm breed), waar enkel het uur in staat, waardoor het navigatiescherm véél kleiner werd. Zo klein dat ik bijvoorbeeld de max toegelaten snelheid nog maar amper kon lezen.
Het leek ook wat haperend te werken...

Ik kon ook niet meer de Spotifiy app van de wagen gebruiken, van het ogenblik dat ik Android auto verbond, vertelde men wagen me dat Spotify niet op de telefoon stond. De BMW Spotify app gebruikt gratis de data van mijn wagen en heeft een hele goede interface, ook afgebeeld op mijn instrumentencluster, dus waarom die van de telefoon gebruiken?

Met Apple carplay geen probleem, geen Spotify op de iPhone, dan gebruikt hij de BMW app van de wagen...

Ok, dan maar Spotify geïnstalleerd, werkte wel, maar niet echt goed, bediening via het stuur werkte maar zozo, door die zwarte band rechts op het scherm ook weer veel kleiner effectief gebruikt scherm om album art en allerlei info te kunnen zien, ...

Ook het opstarten van Android Auto en verbinden met de GSM duurt ellendig lang, meer dan een minuut, is lang wanneer je zit te wachten om je bestemming in te geven. Apple carplay is slechts enkele seconden en hij is opgestart...

Anyways, zo teleurgesteld in de ervaring dat ik nu met een Samsung telefoon op overschot zit, gekocht in een winkel dus kan niet meer inruilen tegen cash, ook al omdat hij in solden stond...

---Edit---

Samsung phone hier te koop...
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me allemaal niet aan Android auto te liggen maar aan hoe BMW het integreert. Hier bvb fullscreen op m'n Audi infotainment. Opstarten gaat heel snel. Etc.
 
Lijkt me allemaal niet aan Android auto te liggen maar aan hoe BMW het integreert. Hier bvb fullscreen op m'n Audi infotainment. Opstarten gaat heel snel. Etc.
Is effectief wat ik ook denk, had hier beter verwacht van BMW...
 
Nog maar eens het bewijs wat het superieure OS is :p
Het is niet onlogisch dat Apple CarPlay zo smooth werkt. BMW en Apple hebben altijd al goeie banden gehad en hun producten hebben altijd een streepje voor gehad in hun wagens. Ook de manier waarop CarPlay werkt is veel fijner in mijn ogen. Een overstap naar een iPhone is geen optie bijvoorbeeld?
Maar dat Android zo dramatisch zou samenwerken met BMW is nu toch wel straf.

Misschien niet heel relevant maar CarPlay en Apple Maps is wel een killer combo. Geweldige features en navigatie. Echt veel betere navigatie dan Waze.
 
Euhm, android auto werkt hier perfect op mijn BMW. Is opgestart voor ik uit de garage ben...
Enige dat soms lastig doet, is muziek via Spotify die ik eens moet herstarten.

En die balk met de klok, dat is omdat als je maps en Spotify gebruikt, dan staan die daar dus naast elkaar.
 
Euhm, android auto werkt hier perfect op mijn BMW. Is opgestart voor ik uit de garage ben...
Enige dat soms lastig doet, is muziek via Spotify die ik eens moet herstarten.

En die balk met de klok, dat is omdat als je maps en Spotify gebruikt, dan staan die daar dus naast elkaar.
Ik hoef daar geen Spotify, staat ook op mijn instrumentencluster!

En ook zonder Spotify had ik die balk, stond enkel uur en datum in... Heel veel ongebruikte screen real estate...

Er zit een absoluut perfecte Spotify player in de BMW id7, gebruikt ook gratis data van de BMW ingebouwde sim...

Misschien verwend door hoe goed Apple car play werkte, en hoeveel mooier, duidelijker en beter geproportioneerd alles op het scherm kwam.

Ik ging voor een beter gestroomlijnde ervaring met één smartphone, maar het voelde vierkanter draaien, beetje amateuristisch aan...

Had misschien helemaal anders gelopen als ik nooit Carplay had gebruikt!
 
Ik hoef daar geen Spotify, staat ook op mijn instrumentencluster!

En ook zonder Spotify had ik die balk, stond enkel uur en datum in... Heel veel ongebruikte screen real estate...

Er zit een absoluut perfecte Spotify player in de BMW id7, gebruikt ook gratis data van de BMW ingebouwde sim...

Misschien verwend door hoe goed Apple car play werkte, en hoeveel mooier, duidelijker en beter geproportioneerd alles op het scherm kwam.

Ik ging voor een beter gestroomlijnde ervaring met één smartphone, maar het voelde vierkanter draaien, beetje amateuristisch aan...

Had misschien helemaal anders gelopen als ik nooit Carplay had gebruikt!
Het is niet enkel Spotify, maar eender welke 2e app die je draait. Dus ook TuneIn of podcasts ...
En er zit inderdaad een Spotify in de BMW, maar die zie je niet wanneer android auto draait. Of je zou het voor uw neus moeten tonen, maar dat is pas weggegooide schermplek...
 
Nog maar eens het bewijs wat het superieure OS is :p
Het is niet onlogisch dat Apple CarPlay zo smooth werkt. BMW en Apple hebben altijd al goeie banden gehad en hun producten hebben altijd een streepje voor gehad in hun wagens. Ook de manier waarop CarPlay werkt is veel fijner in mijn ogen. Een overstap naar een iPhone is geen optie bijvoorbeeld?
Maar dat Android zo dramatisch zou samenwerken met BMW is nu toch wel straf.

Misschien niet heel relevant maar CarPlay en Apple Maps is wel een killer combo. Geweldige features en navigatie. Echt veel betere navigatie dan Waze.

Helemaal geen fan van iPhones (vreemd genoeg wel MacOs en iPads)...

Gebruik ook nogal veel technische apps, en wel op Windows en Android beschikbaar maar dikwijls niet op MacOs en IOS/iPhone...

Ook geen dual sim dacht ik, absoluut onontbeerlijk voor mij!

Maar inderdaad, Carplay draait al lang op BMW, Android Auto is eigenlijk de allereerste keer dat ze dat integreren, niet echt een schande wanneer er hier en daar wat issues zijn.
 
m

Er zit een absoluut perfecte Spotify player in de BMW id7, gebruikt ook gratis data van de BMW ingebouwde sim...
Waarom niet Spotify via CarPlay? Werkt gewoon perfect, komt in het instrumentenpaneel, album art, je kan skippen en alles wat je maar wilt. En als je nu echt van afspeellijst wilt wisselen werkt de app op het centrale display zoals een zonnetje.

Kan het eventueel niet zijn dat je uw Android auto gewoon verkeerd hebt gebruikt? Dat verandert niks aan het traag opstarten natuurlijk maar bon. Ik snap zelfs niet het gegeven van opstarten, bij CarPlay is het de motor starten, pookje in drive of reverse en CarPlay is daar al. Als ik mij niet vergis als je keyless entry hebt dan is uw Bluetooth al verbonden nog voor je goed en wel neerzit in de stoel.
 
Het is niet enkel Spotify, maar eender welke 2e app die je draait. Dus ook TuneIn of podcasts ...
En er zit inderdaad een Spotify in de BMW, maar die zie je niet wanneer android auto draait. Of je zou het voor uw neus moeten tonen, maar dat is pas weggegooide schermplek...
Met Apple Carplay zie je de BMW ingebouwde app wel op je instrumentencluster, in je toerenteller/powerindicator, weet niet of ze het anders hebben gedaan in de iX3?
Heb je helemaal niet nodig op het middensscherm...
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet Spotify via CarPlay? Werkt gewoon perfect, komt in het instrumentenpaneel, album art, je kan skippen en alles wat je maar wilt. En als je nu echt van afspeellijst wilt wisselen werkt de app op het centrale display zoals een zonnetje.

Kan het eventueel niet zijn dat je uw Android auto gewoon verkeerd hebt gebruikt? Dat verandert niks aan het traag opstarten natuurlijk maar bon. Ik snap zelfs niet het gegeven van opstarten, bij CarPlay is het de motor starten, pookje in drive of reverse en CarPlay is daar al. Als ik mij niet vergis als je keyless entry hebt dan is uw Bluetooth al verbonden nog voor je goed en wel neerzit in de stoel.
Ik heb op die iPhone gewoon geen Spotify opstaan omdat ik altijd de BMW app gebruik (free data).
In die iPhone zit een 4GB/maand datasim in voor Apple maps, dus als de BMW app evengoed werkt, waarom switchen?
 
MMet Apple Carplay zie je de BMW ingebouwde app wel op je instrumentencluster, in je toerenteller/powerindicator, weet niet of ze het anders hebben gedaan in de iX3?
Heb je helemaal niet nodig op het middensscherm...
Je kan dat kiezen he. Bij mij staan daar verbruikscijfers op, omdat audio zeker geen vaste plek naast uw toerenteller moet hebben.

Het enige nadeel aan android auto bij BMW, is het feit dat ze de mapview niet op uw hud en instrumentencluster krijgen. Maar dat zal wel komen omdat Google hier (nog) geen interfaces voor zal hebben. Dat zou nog wel een mooie feature zijn.

En het feit dat digital key nog niet werkt met Android is ook irritant, maar dat heeft niks met Android auto te maken.

En de m laptimer is er ook enkel voor Apple...

BMW moet gewoon af van hun voorkeur voor Apple producten
 
Je kan dat kiezen he. Bij mij staan daar verbruikscijfers op, omdat audio zeker geen vaste plek naast uw toerenteller moet hebben.

Het enige nadeel aan android auto bij BMW, is het feit dat ze de mapview niet op uw hud en instrumentencluster krijgen. Maar dat zal wel komen omdat Google hier (nog) geen interfaces voor zal hebben. Dat zou nog wel een mooie feature zijn.

En het feit dat digital key nog niet werkt met Android is ook irritant, maar dat heeft niks met Android auto te maken.

En de m laptimer is er ook enkel voor Apple...

BMW moet gewoon af van hun voorkeur voor Apple producten
Totaal akkoord dat ze van dat Apple gebeuren af moeten.
Maar tot dan zal ik het wel blijven gebruiken!

Wat betreft wat er in je toerenteller moet staan, bij mij hangt het af van moment tot moment.

Ik heb daar idd ook dikwijls het verbruik staan, maar ik ben nu zo gewoon van te switchen tussen de verschillende views met dat knopje op de linkerhendel, dat ik dat doe zonder echt na te denken.

Twee keer klikken van audio naar verbruik, 4 keer en je zit terug op audio...
 
BMW moet gewoon af van hun voorkeur voor Apple producten

Waarom zou dat moeten? Iets zegt mij dat een Apple enerzijds veel duidelijker, rechtlijniger is om de software van te integreren. Want niet alleen BMW heeft Apple als favoriet.

Ja het marktaandeel van Android is groter. Maar dat is gewoon omdat op elk fluttoestel dat de ronde doet Android staat. Bijvoorbeeld het speel telefoontje van het kind of de telefoon om bereikbaar te zijn voor de bomma. Als je gaat kijken naar de power users en diegene die hun smartphone echt divers inzetten dan heb je wel een ander cijfer dan de 31% marktaandeel voor Apple.
 
Waarom zou dat moeten? Iets zegt mij dat een Apple enerzijds veel duidelijker, rechtlijniger is om de software van te integreren.

En je baseert dat op... Wat exact?

Ja het marktaandeel van Android is groter. Maar dat is gewoon omdat op elk fluttoestel dat de ronde doet Android staat. Bijvoorbeeld het speel telefoontje van het kind of de telefoon om bereikbaar te zijn voor de bomma. Als je gaat kijken naar de power users en diegene die hun smartphone echt divers inzetten dan heb je wel een ander cijfer dan de 31% marktaandeel voor Apple.

Ja OK, maar wat doet dit er op zich toe? Er zijn genoeg BMW-rijdende power users met Android toch ook?
Ik weet dat je duidelijk voorkeur hebt voor Apple, dat is ieder zijn smaak, maar dat is op zich geen argument he. Ik ben ook wel een power user (als je het zo wil noemen), ik ben sinds 2010 meegegroeid met Android, en waar het toen nog wel een vrij rudimentair OS was met nog veel haken en ogen aan is dat vandaag echt niet meer het geval. Android ziet er de dag van vandaag goed uit, werkt vlot, en ik zou niet weten waar het nog onderdoet op vlak van productiviteit.

Maar op zich maakt dit niets uit in de discussie. De installed Android user base is er, is talrijk, en ook binnen de doelgroep van BMW is dat zo. Dan voorzie je als merk best een goede implementatie ook. Audi kan het, dus BMW moet het ook kunnen.

Maar er lijkt meer aan de hand, want @anders. lijkt verschillende problemen die @berenod heeft niet te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Euhm, android auto werkt hier perfect op mijn BMW. Is opgestart voor ik uit de garage ben...
Enige dat soms lastig doet, is muziek via Spotify die ik eens moet herstarten.

En die balk met de klok, dat is omdat als je maps en Spotify gebruikt, dan staan die daar dus naast elkaar.
Dus jij hebt maps/waze fullscreen en niet met die zwarte balk (met klok)? Naar zitten zoeken maar lukt me niet om die weg te krijgen.
 
Waarom zou dat moeten? Iets zegt mij dat een Apple enerzijds veel duidelijker, rechtlijniger is om de software van te integreren. Want niet alleen BMW heeft Apple als favoriet.

Ja het marktaandeel van Android is groter. Maar dat is gewoon omdat op elk fluttoestel dat de ronde doet Android staat. Bijvoorbeeld het speel telefoontje van het kind of de telefoon om bereikbaar te zijn voor de bomma. Als je gaat kijken naar de power users en diegene die hun smartphone echt divers inzetten dan heb je wel een ander cijfer dan de 31% marktaandeel voor Apple.
Dat klopt zeker niet hoor. Apple is (bewust) veel lastiger om mee te integreren, dat doen ze specifiek om hun ecosysteem af te schermen.
Daarnaast zeg je dat Android minder power users zou hebben, dat betwijfel ik ten zeerste. Apple is net het merk dat men koopt "omdat het out of the box werkt".

Dus jij hebt maps/waze fullscreen en niet met die zwarte balk (met klok)? Naar zitten zoeken maar lukt me niet om die weg te krijgen.
Nee, maar je spreekt hier over dit stukje klok he:
BMW-Android-Auto-01.jpg

Dat stoort toch totaal niet? Je hebt een navigatieinstructies op uw HUD, op uw cluster en op uw centraal scherm, en die kaart zoomt in en uit afhankelijk van de noden. Hoeveel schermplek moeten ze dan geven?
Vroeger was dat een statisch ding waar je niks mee kon doen:
hyundai-palisade-2020-01-android-auto--apple-carplay--center-stack-display--front-row--interior.jpg


Maar ondertussen staat daar altijd de 2e app op (dus ofwel de navi ofwel de audio). Als je full screen zou hebben, zou je geen navigatie meer hebben als je in spotify iets wil aanpassen...
 
Is persoonlijk hé, mij stoort dat enorm. Is gewoon een stuk scherm dat daar staat te niksen!
Zoals ik reeds schreef, welk muziekje er staat te spelen kan ik ook in mijn instrumentencluster zien, ook als de radio opstaat, en dan is die rechtse zwarte kader volledig leeg.

Onderstaand is hoe carplay het scherm benut. Is gewoon veel relaxter aan de ogen, alles is groter en duidelijker voor mij (ben ook al wat ouder hé :biglaugh: )

AO2.jpg
 
En je baseert dat op... Wat exact?
Mijn gevoel, maar ik kan er ook gewoon grandioos naastzitten natuurlijk. Maar ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat CarPlay nu zo moeilijker te integreren valt. Het was het eerste wijdverspreide in-car connectie met een smartphone. De software loopt volgens mij op uw smartphone en gebruikt bepaalde poorten om te kunnen communiceren met de wagen om zo informatie uit te wisselen.


Dat klopt zeker niet hoor. Apple is (bewust) veel lastiger om mee te integreren, dat doen ze specifiek om hun ecosysteem af te schermen.
Daarnaast zeg je dat Android minder power users zou hebben, dat betwijfel ik ten zeerste. Apple is net het merk dat men koopt "omdat het out of the box werkt".
Zie ook bovenstaande.
En ik zeg niet minder power users, ik zei dat dat als je gaat kijken naar de power users Apple een groter marktaandeel dan 30% heeft. Het zal niet 50/50 zijn maar eerder 40/60 of zelfs nog iets meer.
We gaan er ook eerlijk in zijn, iets dat gewoon werkt en seamless samenwerkt met veel toestellen is toch niet slecht? Een toestel waar je een app uit de store haalt en op beide oren kan slapen dat het een degelijke app is. Dat updates van apps gewoon automatisch binnenkomen en beveiligingslekken gewoon gedicht worden zonder dat je het merkt. Dat is bij Android als je binnen de veilige omgeving blijft en oplet in de play store ook, maar dan verlies je de openheid. Ja iOS is meer afgeschermd, maar hoe actief ga jij het open karakter van Android gebruiken? En wat kan uw Android telefoon dat bijvoorbeeld een telefoon met iOS niet kan? Hoeveel mensen gebruiken effectief dat open karakter? Gebruik jij het zelf als IT’er zijnde?
Wat een app developer mee trouwens ooit eens wijsgemaakt heeft is dat ontwikkelen voor iOS zeer aangenaam is. Enkel het effectief uw app op de store krijgen is een merde.

Ik en die van ons hebben al trouwens al meerdere smartphones met Android gehad. Ik kom net van een galaxy S9. Dus het is niet dat ik er zelf geen ervaring mee heb :p
Gewoon om de off-topic compleet te maken :p

@topic
Ik stoor mij nu toch ook wel aan dat zwart stukje display hoor. Het is toch een gemiste kans dat ze niet de keuze laten of je wilt split-screenen of niet. Ik snap Berenod hierin wel. Die spotify heeft daar voor mij ook geen meerwaarde. Laat staan een grote klok :p
 
Mijn gevoel, maar ik kan er ook gewoon grandioos naastzitten natuurlijk. Maar ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat CarPlay nu zo moeilijker te integreren valt. Het was het eerste wijdverspreide in-car connectie met een smartphone. De software loopt volgens mij op uw smartphone en gebruikt bepaalde poorten om te kunnen communiceren met de wagen om zo informatie uit te wisselen.

Android Auto werkt ook zo... 😉
 
Terug
Bovenaan