Tablet advies Android - iPad

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben van zin in de nabije toekomst (deze week nog) een tablet aan te kopen.
Use-case zou zijn: een tablet waarbij de Ketnet junior app goed op werkt, waar je foto's mee kan kijken en waarop YouTube goed werkt. Sporadisch zal dit ook wel een keer door de ouders gebruikt worden om eens iets op te zoeken maar verder geen zware dingen.

Ik zit met het dilemma tussen beide tablets:
of

Een verschil van 190 euro is wel stevig natuurlijk. Apple producten hebben een streepje voor omwille van het feit dat hun ganse ecosysteem ons leven heeft overgenomen :unsure:. Langst de andere kant is voor mij één ding belangrijk en dat is duurzaamheid. Ik wil niet over twee jaar een nieuwe tablet kopen omdat de huidige te traag is geworden/geen updates meer krijgt. Desondanks dat ik dan misschien ongeveer dezelfde prijs geef verspreid over twee periodes is dat gewoon niet mijn ding. Ik ben dus wat sceptisch tegenover (budget) Android tablets. Ik geloof best dat die duurdere dingen van Samsung een langere lifespan hebben, maar bij de budget zaken heb ik mijn twijfels.

Wat is jullie advies? 190 euro uitsparen zou leuk zijn, maar ik ben liever safe then sorry.
 
Ik zou voor de iPad gaan. Die dingen werken gewoon super goed, en gaan vlot 5-7j meer.
Ik heb hier ook een Android tablet die eigenlijk van dag 1 al rottig was om mee te werken, laat staan aan de kinderen door te geven.

Je kan via de family instellingen makkelijk je icloud account sharen met die iPad, zien waar die ligt via Find My, parental controls instellen, et... Enkele meerdere accounts kan niet met een ipad, maar dat lijkt me niet nodig in deze use case?
 
Ik zou voor de iPad gaan. Die dingen werken gewoon super goed, en gaan vlot 5-7j meer.
Ik heb hier ook een Android tablet die eigenlijk van dag 1 al rottig was om mee te werken, laat staan aan de kinderen door te geven.

Ligt aan wat je koopt he, zoals met veel in het leven. Koop goedkope brol, ervaar goedkope brol...

Persoonlijk zie ik hier een vraag naar media consumption, dan heb ik zelf al liever niet het suboptimale 4:3 formaat waar Apple aan vasthoudt voor hun iPads.
 
Goh, ik heb een "lower mid tier" Lenovo tablet (in de kast liggen). Geen ervaring met de higher end stuff.
Dat scherm is qua brightness en color reproduction ook gewoon een stuk minder dan een iPad. De touch interface is slomer, de bouwkwaliteit plastiekerig... Je zal wel gelijk hebben. Ik ben zelf sowieso meer van het principe buy once, cry once...
 
IPad.

android op tablets is verschrikkelijk. zie wat een klucht android tablets zijn. android apps zijn zelden geoptimaliseerd voor een tablet. het zijn gewoon "big phone " apps . op ipados is praktisch elke app geoptimaliseerd voor tablet modus.



bij iphones heb je nog het argument dat die dingen overpriced zijn en je wat meer betaald voor een _IMO_ beter OS. maar Ipads zijn goed geprijst, beter gespecced en ipados schijt all over android.


Zelf als heel uw ecosysteem thuis op android draait zou ik nog een ipad overwegen.
 
Laatst bewerkt:
schijt all over

Topniveau man.

Het is op zich wel overblown, al meer dan 10 jaar Android tablets in huis en dat is allemaal fine. Je zoomt overigens ook in op 1 stuk met een paar apps die "blown up phone apps" zijn, maar zijn algemene conclusie over deze tablet is toch ook positief.

Blijft het feit dat voor media consumption 4:3 geen goede verhouding is, en dat is een enorme pre voor Android tablets.

Afhankelijk dus van wat je ermee doet.
 
Topniveau man.

Het is op zich wel overblown, al meer dan 10 jaar Android tablets in huis en dat is allemaal fine. Je zoomt overigens ook in op 1 stuk met een paar apps die "blown up phone apps" zijn, maar zijn algemene conclusie over deze tablet is toch ook positief.

Blijft het feit dat voor media consumption 4:3 geen goede verhouding is, en dat is een enorme pre voor Android tablets.

Afhankelijk dus van wat je ermee doet.
Als je al 10 jaar niets beter gewoon bent dan je wen je er aan i guess. Ik vond mijn 2002 seat Leon ook voldoende/ goed genoeg rijden tot ik in 2020 een nieuwe wagen kocht met alles er op en er aan.

ik werk al 6 jaar met beide op het werk en elke keer ik een android toestel in mijn handen krijg vloek ik toch diep van binnen. gelukkig zijn we sinds kort overgeschakeld op apple only voor gsms en tablets en zijn we alles android aan het uitfaseren.

niet dat het onbruikbaar is hé. maar gebruikersvriendelijkheid , UX, kwaliteit van de schermen, Levensduur, prestaties van de hardware maken de meerprijs het meer dan waard. de gemiddelde android tablet gaat hier 3 jaar mee en de oude ipad in dienst is hier net de 7 gepasseerd ( dat ding is ouder dan dat ik er werk) en heeft nu ook net zijn laatste OS upgrade gehad waarna die binnenkort waarschijnlijk op pensioen mag.

Vertel mij eens wat uw argument is als je voor 350 euro een android en ipad tablet naast mekaar legt. waarom je in godsnaam voor de android variant zou kiezen? Alsof die zwarte balken de doorslag geven tegenover al de andere shit die je voor hebt met een android tablet.

Niemand zegt hier dat OP een 1000 euro tablet moet kopen hé. Maar als uw enige argument dat je kan bedenken het feit is dat je geen zwarte randen hebt bij films op een android tablet tov al de andere voordelen van een ipad dan weet je het zelf wel zeker? Wat kan een kind dat trouwens schelen....
 
Laatst bewerkt:
Bon, het is een iPad geworden voornamelijk om samen te werken met alle andere apparaten hier.
Heb mezelf erin proberen te verdiepen, en het kwam er op neer dat ik voor 340 euro geen Android tablet kon kopen die hetzelfde kon bieden. Buiten de 4:3 wat inderdaad terecht een minpunt is @eniac

Merci all!
 
  • Leuk
Waarderingen: zaj
Vertel mij eens wat uw argument is als je voor 350 euro een android en ipad tablet naast mekaar legt. waarom je in godsnaam voor de android variant zou kiezen? Alsof die zwarte balken de doorslag geven tegenover al de andere shit die je voor hebt met een android tablet.

Niemand zegt hier dat OP een 1000 euro tablet moet kopen hé. Maar als uw enige argument dat je kan bedenken het feit is dat je geen zwarte randen hebt bij films op een android tablet tov al de andere voordelen van een ipad dan weet je het zelf wel zeker? Wat kan een kind dat trouwens schelen....

Alweer: hangt van intended usage af. Thuis is dat media consumption, games en wat general web browsing. Als je daar een groot deel van de tijd mee in Netflix, of youtube zit ga je je al snel ergeren aan die zwarte balken ja, in games draai je fullscreen dus daar maakt het niet uit, en in Chrome idem.
En uh, wat kan een kind dat schelen... Het zijn niet allemaal driejarigen die niets anders kennen he.

Daarnaast ook ecosysteem. En het feit dat het vrij irrelevant is dat apps als "cash app" (?) en consoorten niet geoptimaliseerd zijn voor tablets indien je die toch niet gebruikt.
Het is zelfs niet eens een kwestie van "als je niet anders gewoon bent is het goed genoeg". Het is effectief "voor mijn gebruik is een iPad een achteruitgang in gebruikerservaring".
 
Alweer: hangt van intended usage af. Thuis is dat media consumption, games en wat general web browsing. Als je daar een groot deel van de tijd mee in Netflix, of youtube zit ga je je al snel ergeren aan die zwarte balken ja, in games draai je fullscreen dus daar maakt het niet uit, en in Chrome idem.
En uh, wat kan een kind dat schelen... Het zijn niet allemaal driejarigen die niets anders kennen he.

Daarnaast ook ecosysteem. En het feit dat het vrij irrelevant is dat apps als "cash app" (?) en consoorten niet geoptimaliseerd zijn voor tablets indien je die toch niet gebruikt.
Het is zelfs niet eens een kwestie van "als je niet anders gewoon bent is het goed genoeg". Het is effectief "voor mijn gebruik is een iPad een achteruitgang in gebruikerservaring".
Voor games ben je nochtans beter af met een iPad . snellere soc :tot 2 xzo snel als die snapdragons en 3x zo snel als mediatek;games zijn beter geoptimaliseerd. zeker de waslijst aan single threaded games.

Voor media consumption hangt het wat af wat uw prioriteit is zeker ? Ik heb liever een beter scherm dat uitstekend gecalibreerd is. Maar hier wil ik gerust een android tablet de win geven. Ik begrijp dat dit stoort.

Maarja ieder zijn ding zeker ? Voor een kind zal de ux en verschrikkelijke gui op een Android tablet inderdaad minder uitmaken. Voor mij is dat zo een diepgeworteld probleem dat het die dingen praktisch onbruikbaar maakt voor dagdagelijks gebruik.

Grootste ergernis bij android is toch wel de waslijst aan bugs bij elke update. Voor elke bug die ze fixen is er weer iets anders kapot.
Ik heb thuis een nvidia shield (sinds 2015) en ben daar over het algemeenheel content van. Echter heeft dat ding nog nooit voor de volle 100% zonder issues gewerkt. Moest de apple tv echter betere support hebben voor Atmos op non streaming content schakelde ik ook meteen over. Elke week gebeurt er wel eens iets klein irritant raar met dat ding.

Zoals:
- ineens het scherm helemaal groen waardoor die moet rebooten
- Random crashes
- ineens een laggy interface tot die reboot
- verbinding verliezen met mijn magic remote
- Bij HDR content zeer sporadisch random zwarte schermen van enkele seconden terwijl het geluid verder speelt.

Die laatste heb ik nu al enkele maanden niet meer gezien maar die lijst met problemen is er sinds 2015 en de ene update zijn ze weg en de andere update komt er weer iets terug. Dat zijn op zich onschuldige kwaaltjes want de echt relevante dingen zoals colour space switching en frame rate matching doet die shield dan weer perfect als Home theatre device. die dingen zijn wel echter weer irritant genoeg dat je kan zeggen 't is weer iets android ze'.

De pixel phones hier op het werk hebben enkele maanden geleden een update ontvangen waardoor de helft van die gebruikers geen telefoons meer konden ontvangen. Dat soort shit zie je dus enkel bij android.

Uit ervaring heb je die dingen veel minder tot helemaal niet in het apple ecosysteem. Sinds wij overgestapt zijn van google home naar homekit werkt onze domotica ook Beter, sneller en zonder fouten.

Op het werk draaien wij voor mobile devices ondertussen 80% apple en daar is eigenlijk nog niets noemswaardig mee foutgelopen. dat werk gewoon.

Mensen mogen mij gerust afschilderen als fanboy maar ik werk oprecht met alles.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan