Auto Android Auto op BMW G20

Android Auto werkt ook zo... 😉
Ja dat wist ik/ dat vermoeden had ik ook al :p
Ik stelde mij de vraag waarom het dus moeilijker zou te integreren zijn. En of de integratie makkelijker of hetzelfde zou zijn bij beide.

Als ik zie hoeveel en hoe lang veel autobouwers al CarPlay aanbieden dan zou ik toch vermoeden dat de integratie wel te doen is.
 
Ja dat wist ik/ dat vermoeden had ik ook al :p
Ik stelde mij de vraag waarom het dus moeilijker zou te integreren zijn. En of de integratie makkelijker of hetzelfde zou zijn bij beide.

Als ik zie hoeveel en hoe lang veel autobouwers al CarPlay aanbieden dan zou ik toch vermoeden dat de integratie wel te doen is.

Tuurlijk, ik wil ook niet beweren dat de integratie met Carplay zo moeilijk is, maar ik zie ook geen indicaties dat die met Android Auto zo moeilijk is... Android Auto is er uiteindelijk ook al sinds 2015 he. Carplay was niet zoveel eerder.

Als ik beide in werking ziet vind ik er ook weinig verschil op zitten in gebruiksgemak. Voordeel van AA vind ik dan weer dat dat via Google Assistant werkt - ik heb redelijk veel al in dat ecosysteem zitten plus is wat mij betreft nog steeds de beste smart assistant.
 
Hier is het trouwens wel het volledige rechtse stuk dat de 2e app bevat:


Ge hebt ook uw navigatie op uw cluster en in de hud he
 
Heb ook een recente wagen met iDrive7 en vind die Carplay integratie eigenlijk alles behalve. Heb in het begin alle combinaties getest en kreeg het niet tegoei werkende. Eigenlijk moet je ofwel Spotify verwijderen van je iPhone of de native BMW Spotify app uitschakelen. Anders heb je constant problemen met niet werkend geluid wanneer je switcht tussen native en iPhone. Moest dan telkens een disconnect toen van de iPhone voor ik bv de radio kon gebruiken.

Carplay integreert bv ook niet met de map op de instrumentencluster en de HUD, dus dat is ook een nadeel. Ben dus eigenlijk volledig overstapt op de BMW navivatie en dat werkt zeer goed. iPhone is nog wel geconnecteerd, maar enkel voor te bellen.
 
Je kan dat kiezen he. Bij mij staan daar verbruikscijfers op, omdat audio zeker geen vaste plek naast uw toerenteller moet hebben.

Het enige nadeel aan android auto bij BMW, is het feit dat ze de mapview niet op uw hud en instrumentencluster krijgen. Maar dat zal wel komen omdat Google hier (nog) geen interfaces voor zal hebben. Dat zou nog wel een mooie feature zijn.

En het feit dat digital key nog niet werkt met Android is ook irritant, maar dat heeft niks met Android auto te maken.

En de m laptimer is er ook enkel voor Apple...

BMW moet gewoon af van hun voorkeur voor Apple producten
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat BMW al zal afstappen van integratie van android auto & enkel apple car play zal ondersteunen omdat de meeste bmw rijders een apple device hebben. Kan de bron niet direct terug vinden.
Ook misschien waar het op sommige toestellen wat brak werkt is dat dit nog maar officieel ondersteunt wordt vanaf 07/2020. Dus kan zijn dat er nog heel wat kinderziektes in zitten & apple car play wordt al heel lang ondersteunt door bmw.

Ik heb een 6 - tal weken geleden apple car play laten installeren door bimmerID, iemand had me hier doorverwezen. Alles moest nog voor de eerste maar toegelaten worden op mijn iPhone enzo maar eens geconnecteerd nooit problemen mee gehad. Werkt vlekkenloos. Kan al mijn radioapps opstarten. Kan radio laten afspelen terwijl ik google maps gebruik. Ik tik de bestemming in op mijn telefoon & gaat automatisch naar het navigatiesysteem.

Ik heb zelf een voorkeur voor android maar heb overgeschakeld naar een iPhone omdat mijn bmw nog geen id7 had & ik geen zin had om dit te laten updaten. (if it ain't broken don't fix it :)) & de garage waar ik hem kocht er eigenlijk niet voor stond te springen om dit te doen omdat zij nogal fan waren van de geïntegreerde bmw navigatie & er eigenlijk geen voorzieningen waren voor apple car play of android auto.


Heb ook een recente wagen met iDrive7 en vind die Carplay integratie eigenlijk alles behalve. Heb in het begin alle combinaties getest en kreeg het niet tegoei werkende. Eigenlijk moet je ofwel Spotify verwijderen van je iPhone of de native BMW Spotify app uitschakelen. Anders heb je constant problemen met niet werkend geluid wanneer je switcht tussen native en iPhone. Moest dan telkens een disconnect toen van de iPhone voor ik bv de radio kon gebruiken.

Carplay integreert bv ook niet met de map op de instrumentencluster en de HUD, dus dat is ook een nadeel. Ben dus eigenlijk volledig overstapt op de BMW navivatie en dat werkt zeer goed. iPhone is nog wel geconnecteerd, maar enkel voor te bellen.
Ik vind dit voor mij nu niet echt storen dat ik geen navigatie zie op het instrumentenpaneel.
Om nu te zeggen dat de ingebouwde navigatie van bmw goed werkt... enkele maanden geleden deze nog gebruikt. Zond me langs kweet niet waar om dat uit te komen op een straat waar ik niet in mocht & geen plaats had om me te keren.

Ik heb mij eigenlijk een abonnement aangeschaft met 35GB mobiele data & luister eigenlijk continue naar de radio apps op mijn smartphone. Dit is per dag toch ongeveer een klein uur voor woon/werkverkeer zonder de weekenden meegerekend waar het wel tot een paar uur kan zijn + google maps navigatie.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat BMW al zal afstappen van integratie van android auto & enkel apple car play zal ondersteunen omdat de meeste bmw rijders een apple device hebben. Kan de bron niet direct terug vinden.
Ook misschien waar het op sommige toestellen wat brak werkt is dat dit nog maar officieel ondersteunt wordt vanaf 07/2020. Dus kan zijn dat er nog heel wat kinderziektes in zitten & apple car play wordt al heel lang ondersteunt door bmw.

Ik heb een 6 - tal weken geleden apple car play laten installeren door bimmerID, iemand had me hier doorverwezen. Alles moest nog voor de eerste maar toegelaten worden op mijn iPhone enzo maar eens geconnecteerd nooit problemen mee gehad. Werkt vlekkenloos. Kan al mijn radioapps opstarten. Kan radio laten afspelen terwijl ik google maps gebruik. Ik tik de bestemming in op mijn telefoon & gaat automatisch naar het navigatiesysteem.

Ik heb zelf een voorkeur voor android maar heb overgeschakeld naar een iPhone omdat mijn bmw nog geen id7 had & ik geen zin had om dit te laten updaten. (if it ain't broken don't fix it :)) & de garage waar ik hem kocht er eigenlijk niet voor stond te springen om dit te doen omdat zij nogal fan waren van de geïntegreerde bmw navigatie & er eigenlijk geen voorzieningen waren voor apple car play of android auto.



Ik vind dit voor mij nu niet echt storen dat ik geen navigatie zie op het instrumentenpaneel.
Om nu te zeggen dat de ingebouwde navigatie van bmw goed werkt... enkele maanden geleden deze nog gebruikt. Zond me langs kweet niet waar om dat uit te komen op een straat waar ik niet in mocht & geen plaats had om me te keren.

Ik heb mij eigenlijk een abonnement aangeschaft met 35GB mobiele data & luister eigenlijk continue naar de radio apps op mijn smartphone. Dit is per dag toch ongeveer een klein uur voor woon/werkverkeer zonder de weekenden meegerekend waar het wel tot een paar uur kan zijn + google maps navigatie.
BMW heeft net aangegeven om meer met Google te gaan samenwerken ;). Ze hebben ook zowat de beste Android Auto integratie die momenteel beschikbaar is (gesture controls etc werken gewoon, ook de knoppen op middenconsole bedienen Android Auto bvb).

De problemen die hier werden besproken zijn niet door BMW, maar door Android Auto. En ik begrijp dat sommige mensen dat storend vinden, maar bij mij is het net een voordeel dat het split-screen staat zodat ik niet continu op knoppen moet duwen om van applicatie te switchen.
 
Het artikel dak gelezen had was ook al van een tijdje terug. Het enige dak eigenlijk jammer vind is dat ze het zo laat geïmplementeerd hebben anders haddek ook android auto i.p.v. apple carplay. Pas op het werkt allemaal zeer goed maar ik werk eerlijk gezegd liever met android.

Het is zoals mrkendl zegt, apple heeft maar enkele devices waardoor het makkelijker te implementeren is & hebben hun eigen eco systeem, terwijl er om er een nr op te plakken 100 android devices zijn met enkel hun eigen configuratie & verschillende hardware. Ge zult natuurlijk maar juist het toestel hebben die miserie heeft...
 
Bij mij is 't simpel ... ID6 & een Android toestel (S8, dus ettelijke jaren oud). Dus ik bezig heel dat ding gewoon niet & mis het ook niet.
Tot op heden geen 'miserie' gehad met BMW maps eigenlijk. Enige nadeel daar is dat je geen 'over the air updates' hebt van uw kaart data terwijl een GMaps idd gewoon LIVE is.

Zo moet ik dus ook niet elke keer ik in de wagen stap m'n GSM boven halen & 'aansluiten' omdat die integraties niet 100% wireless werken.
En is er geen issue met audio terug op pikken 'waar ik gestopt ben bij uitstappen'.

Al heb ik wel gelezen dat BMW in hun integratie wel wireless zou werken, dus da's al een barrière minder.
 
Bij mij is 't simpel ... ID6 & een Android toestel (S8, dus ettelijke jaren oud). Dus ik bezig heel dat ding gewoon niet & mis het ook niet.
Tot op heden geen 'miserie' gehad met BMW maps eigenlijk. Enige nadeel daar is dat je geen 'over the air updates' hebt van uw kaart data terwijl een GMaps idd gewoon LIVE is.

Zo moet ik dus ook niet elke keer ik in de wagen stap m'n GSM boven halen & 'aansluiten' omdat die integraties niet 100% wireless werken.
En is er geen issue met audio terug op pikken 'waar ik gestopt ben bij uitstappen'.

Al heb ik wel gelezen dat BMW in hun integratie wel wireless zou werken, dus da's al een barrière minder.
Bij BMW is het inderdaad 100% draadloos. Daarom dat het bij Android enkel met Android 11 werkt, of Android 10 maar dan enkel met sommige Samsung smartphones (5Ghz Wifi is bijvoorbeeld noodzaak). Ik dacht sommige Google Pixel phones ook.

Gewoon je GSM in je draadloos oplaad vak leggen, en hop, hij laadt bij en verbindt met de wagen.
Zowel voor Apple carplay als Android Auto.

Ik vind vooral de flexibiliteit in mijn configuratie top, ik gebruik nu dus gewoon mijn Android smartphone, die via bluetooth verbindt met de wagen en gewoon als telefoon is verbonden.
Ik heb dan ook nog die Apple iPhone 8 in het opbergvakje onder mijn armsteun liggen (en die daar nooit uit komt), die gebruikt wel de USB poort in dat opberg vak, maar enkel om de batterij op te laden. Deze gaat dan via wifi en bluetooth de Apple carplay verbinden.

En alles werkt netjes naast mekaar samen. Ik gebruik via Apple Carplay mijn navigatie app, en nog wat bijhorende snufjes, zoals dat hij afspraken in mijn agenda automatisch als bestemming overneemt, of Siri die mijn afspraken voor die dag snel even voorleest.
Ik prefereer mijn midden scherm op full screen navigatie te hebben staan, is super duidelijk en netjes leesbaar (zie foto ergens hierboven).

De wagen is nog steeds baas over het scherm, dus wanneer ik in achteruit zet komt automatisch de achteruitrij camera, ga ik terug vooruit komt netjes de Apple carplay navigatie vanzelf terug tevoorschijn. Idem wanneer de wagen andere schermen even wil tonen, zoals wanneer je van rij-mode veranderd, of hij onderhoudsvereisten of bandendruk wil laten zien...

Ook de iDrive blijft 100% operationeel, het enige wat niet kan is splitscreen tussen een van de iDrive schermen en een Apple carplay scherm.

Voor muziek gebruik ik de radio van de wagen, of de ingebouwde BMW Spotify app. Info hiervan komt netjes op mijn instrumentencluster, bedienen via de knopjes op mijn stuur, of even met het iDrive knopje "media" het full screen Spotify scherm oproepen om in je bibliotheken te rommelen. Daarna even op "carplay" bovenaan je scherm tikken en je zit terug in de Apple navigatie.

Idem telefoon, dan roept hij netjes mijn Android smartphone op, met belgeschiedenis en telefoonboek.

Iemand die het niet weet zou absoluut geen idee hebben dat ik eigenlijk drie toestellen simultaan heb draaien via één enkele bediening, de BMW iDrive.

Ook in Apple Carplay werkt de BMW iDrive bediening trouwens, kan helemaal door de Carplay navigeren, apps starten, noem maar op, allemaal met de BMW iDrive knop recht onder mijn rechterhand.
 
Gewoon je GSM in je draadloos oplaad vak leggen, en hop, hij laadt bij en verbindt met de wagen.
Zowel voor Apple carplay als Android Auto.
Datte ... da's een probleem natuurlijk. De meeste recente flagships passen nl. niet eens in de wireless charger (bij mij in de 5).
Ook niet in de facelift trouwens, da's hetzelfde gebleven.

Ik heb een S8+ & die past er in, mooi in z'n case. Dus no problem. Is wel een telefoon van straks 5j oud.
De huidige S21+, laat staan Ultra ... die passen er zelfs zonder case niet in.
Dus als ik mij een nieuwe GSM moest kopen ben ik gejost.

Dus als ik dan al een kabel zou moeten aansluiten ... where the H* moet ge die telefoon dan nog leggen? Tussen de ditjes & datjes foefelen in de midden storage ruimte waar de USB poorten zitten? Of gewoon volledig 'los' languit in charging pad, uitstekend over de bekerhouders?
Lijkt mij alles behalve handig.
Nuja ... 'k verwacht dat het niet afhankelijk is van het charging pad. Lange ritten zullen dan wss wel nen attaque zijn op uw batterij in die situaties.

Ik bezig de telefoon enkel voor te bellen, dus blauwe tanden connectie. Basically ... nauwelijks.
Mag dus in feite gewoon in m'n zakken blijven zitten als ik geen charging nodig heb.
 
Datte ... da's een probleem natuurlijk. De meeste recente flagships passen nl. niet eens in de wireless charger (bij mij in de 5).
Ook niet in de facelift trouwens, da's hetzelfde gebleven.

Ik heb een S8+ & die past er in, mooi in z'n case. Dus no problem. Is wel een telefoon van straks 5j oud.
De huidige S21+, laat staan Ultra ... die passen er zelfs zonder case niet in.
Dus als ik mij een nieuwe GSM moest kopen ben ik gejost.

Dus als ik dan al een kabel zou moeten aansluiten ... where the H* moet ge die telefoon dan nog leggen? Tussen de ditjes & datjes foefelen in de midden storage ruimte waar de USB poorten zitten? Of gewoon volledig 'los' languit in charging pad, uitstekend over de bekerhouders?
Lijkt mij alles behalve handig.
Nuja ... 'k verwacht dat het niet afhankelijk is van het charging pad. Lange ritten zullen dan wss wel nen attaque zijn op uw batterij in die situaties.

Ik bezig de telefoon enkel voor te bellen, dus blauwe tanden connectie. Basically ... nauwelijks.
Mag dus in feite gewoon in m'n zakken blijven zitten als ik geen charging nodig heb.
Je hebt ook toestellen die kleiner zijn van afmetingen natuurlijk :p
En waar laad jij nu uw telefoon op in uw wagen misschien?
 
In de X3 past toch echt wel elke gsm in dat bakje hoor. Of ge zou met ne laptop moeten bellen :p
Goku op dit moment

galaxy-note-3.jpg

Nee hij past echt niet hoor jongens!
 
Je hebt ook toestellen die kleiner zijn van afmetingen natuurlijk :p
En waar laad jij nu uw telefoon op in uw wagen misschien?
Bij mij zit dit hier (image is after market, but doesn't matter much, same principle) -->
1_3_6144fb3d-7e57-44e0-8103-8c67abfea3c8_900x.jpg

Zo verborgen onder een schuifje dat opent om aan de bekerhouders te kunnen.

Zoals ik al zeg e, momenteel met m'n S8+ gaat het. Vervang ik dit door z'n recentere tegenhanger anno 2021 ben ik dus gejost (zou dan S21+ zijn). M'n broer de zijne paste bv. al niet meer (was toen S10+ geloof ik, of was het al een recentere, weet niet exact meer).
Zal met een moderne iPhone (flagship) niet anders zijn verwacht ik dan.

Een 'kleine GSM' kopen enkel & alleen al omdat em anders niet past in de wagen ... dat zit er toch niet in hoor.
Als deze het begeeft, dan vervang ik deze liefst gewoon terug door hetzelfde model, maar dan dus een recentere versie.

Ik kocht m'n S8+ weliswaar ook op 't moment dat de 9 is uitgekomen, dus koop meestal zeker 1 generatie achter omdat ik geen 1K over heb voor een GSM. Dat was dan nog eens via een deal op Amazon, dus heeft me vele 100en EUR minder gekost dan 'nieuw'.

Nuja ... ik hoop nog vele jaren te doen met de huidige. 't Voordeel van de flagships tot op heden is dat die lang mee gaan voor mij, net zoals een laptop met hogere specs ook langer 'relevant' blijft.
Ik bezig dat ding dan ook tot die oftewel uit mekaar valt of begint te mankeren (of de batterij het begeeft, gezien daar nog het grootste risico op is).
 
Bij mij zit dit hier (image is after market, but doesn't matter much, same principle) -->
1_3_6144fb3d-7e57-44e0-8103-8c67abfea3c8_900x.jpg

Zo verborgen onder een schuifje dat opent om aan de bekerhouders te kunnen.

Zoals ik al zeg e, momenteel met m'n S8+ gaat het. Vervang ik dit door z'n recentere tegenhanger anno 2021 ben ik dus gejost (zou dan S21+ zijn). M'n broer de zijne paste bv. al niet meer (was toen S10+ geloof ik, of was het al een recentere, weet niet exact meer).
Zal met een moderne iPhone (flagship) niet anders zijn verwacht ik dan.

Een 'kleine GSM' kopen enkel & alleen al omdat em anders niet past in de wagen ... dat zit er toch niet in hoor.
Als deze het begeeft, dan vervang ik deze liefst gewoon terug door hetzelfde model, maar dan dus een recentere versie.

Ik kocht m'n S8+ weliswaar ook op 't moment dat de 9 is uitgekomen, dus koop meestal zeker 1 generatie achter omdat ik geen 1K over heb voor een GSM. Dat was dan nog eens via een deal op Amazon, dus heeft me vele 100en EUR minder gekost dan 'nieuw'.

Nuja ... ik hoop nog vele jaren te doen met de huidige. 't Voordeel van de flagships tot op heden is dat die lang mee gaan voor mij, net zoals een laptop met hogere specs ook langer 'relevant' blijft.
Ik bezig dat ding dan ook tot die oftewel uit mekaar valt of begint te mankeren (of de batterij het begeeft, gezien daar nog het grootste risico op is).
Is dat bij een 5-reeks dan zoveel kleiner?
Ik heb een Pixel 5 en hier zie je mijn case in dat bakje liggen:

Ik heb echt nog superveel ruimte over...
 
Is dat bij een 5-reeks dan zoveel kleiner?
Ik heb een Pixel 5 en hier zie je mijn case in dat bakje liggen:

Ik heb echt nog superveel ruimte over...
M'n S8+ (incl. case, dus pakt er enkele mm bij) past letterlijk juustekes gepast. Vrijwel tot op de mm.
Wss 3 - 5mm extra & 't zal al njet zijn.
 
Een s8+ is ook al snel 2cm langer en 1cm breder :p
Jaja, dat kan :p maar dan nog heb je wel minstens één CM rondom over :p
Bij mijn Hyundai paste de OnePlus 5t ook niet, maar dat kwam omdat hij bekabeld moest insteken (en zo'n kabel heeft meestal geen 90° connector). Maar hier is echt wel ruimte te over.
 
Een s8+ is ook al snel 2cm langer en 1cm breder :p
De breedte v/d GSM is niet echt het grootste issue, dit veranderd eerder weinig bij het groeien van het scherm. Eerder gewoon dat je de GSM lateraal moet plaatsen.
Als je de GSM in de lengte kunt steken dan mag een GSM al eens wat groter worden. Gezien de GSM eerder 'hoger' wordt dan 'breder'.

Zo denk ik dat het wel een gedacht zou zijn als je de Qii charcher ergens 'vertikaal'/'rechtopstaand' zou kunnen voorzien, bv. in een gleuf naast de armsteun of zoiets.
Nuja, da's dan wss ook weer niet ideaal, want een GSM met/zonder een case is dan weer 'dikker' & er moet natuurlijk genoeg contact zijn om te laden, dus dat brengt dan weer andere issues mee.

Best is wss nog deze huidige setup, maar dat je de GSM in de lengte zou kunnen leggen ipv in de breedte zoals nu, maar dan hebben ze weer wat extra diepte nodig. So yeah ... 't is altijd iets zeker om als designer rekening mee te houden.
Het was alleszins niet voldoende belangrijk om aan te passen voor de facelift, want dit is gewoon 't zelfste gebleven.
 
Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een Cupra Born.
Ik wens spotify te verkrijgen op mijn touchscreen in de wagen.
Versie Android op mijn GSM (Galaxy S10) = Versie 12

Echter Android Auto loopt volledig vast

Update --> Het probleem is opgelost, ik heb geupgrade naar de nieuwste versie van AA en nu werkt alles.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan