Bij mij is 't simpel ... ID6 & een Android toestel (S8, dus ettelijke jaren oud). Dus ik bezig heel dat ding gewoon niet & mis het ook niet.
Tot op heden geen 'miserie' gehad met BMW maps eigenlijk. Enige nadeel daar is dat je geen 'over the air updates' hebt van uw kaart data terwijl een GMaps idd gewoon LIVE is.
Zo moet ik dus ook niet elke keer ik in de wagen stap m'n GSM boven halen & 'aansluiten' omdat die integraties niet 100% wireless werken.
En is er geen issue met audio terug op pikken 'waar ik gestopt ben bij uitstappen'.
Al heb ik wel gelezen dat BMW in hun integratie wel wireless zou werken, dus da's al een barrière minder.
Bij BMW is het inderdaad 100% draadloos. Daarom dat het bij Android enkel met Android 11 werkt, of Android 10 maar dan enkel met sommige Samsung smartphones (5Ghz Wifi is bijvoorbeeld noodzaak). Ik dacht sommige Google Pixel phones ook.
Gewoon je GSM in je draadloos oplaad vak leggen, en hop, hij laadt bij en verbindt met de wagen.
Zowel voor Apple carplay als Android Auto.
Ik vind vooral de flexibiliteit in mijn configuratie top, ik gebruik nu dus gewoon mijn Android smartphone, die via bluetooth verbindt met de wagen en gewoon als telefoon is verbonden.
Ik heb dan ook nog die Apple iPhone 8 in het opbergvakje onder mijn armsteun liggen (en die daar nooit uit komt), die gebruikt wel de USB poort in dat opberg vak, maar enkel om de batterij op te laden. Deze gaat dan via wifi en bluetooth de Apple carplay verbinden.
En alles werkt netjes naast mekaar samen. Ik gebruik via Apple Carplay mijn navigatie app, en nog wat bijhorende snufjes, zoals dat hij afspraken in mijn agenda automatisch als bestemming overneemt, of Siri die mijn afspraken voor die dag snel even voorleest.
Ik prefereer mijn midden scherm op full screen navigatie te hebben staan, is super duidelijk en netjes leesbaar (zie foto ergens hierboven).
De wagen is nog steeds baas over het scherm, dus wanneer ik in achteruit zet komt automatisch de achteruitrij camera, ga ik terug vooruit komt netjes de Apple carplay navigatie vanzelf terug tevoorschijn. Idem wanneer de wagen andere schermen even wil tonen, zoals wanneer je van rij-mode veranderd, of hij onderhoudsvereisten of bandendruk wil laten zien...
Ook de iDrive blijft 100% operationeel, het enige wat niet kan is splitscreen tussen een van de iDrive schermen en een Apple carplay scherm.
Voor muziek gebruik ik de radio van de wagen, of de ingebouwde BMW Spotify app. Info hiervan komt netjes op mijn instrumentencluster, bedienen via de knopjes op mijn stuur, of even met het iDrive knopje "media" het full screen Spotify scherm oproepen om in je bibliotheken te rommelen. Daarna even op "carplay" bovenaan je scherm tikken en je zit terug in de Apple navigatie.
Idem telefoon, dan roept hij netjes mijn Android smartphone op, met belgeschiedenis en telefoonboek.
Iemand die het niet weet zou absoluut geen idee hebben dat ik eigenlijk drie toestellen simultaan heb draaien via één enkele bediening, de BMW iDrive.
Ook in Apple Carplay werkt de BMW iDrive bediening trouwens, kan helemaal door de Carplay navigeren, apps starten, noem maar op, allemaal met de BMW iDrive knop recht onder mijn rechterhand.