Bmw garage M

Horse

Well-known member
Mijn laatste offertes bij de dichtstbijzijnde BMW garage M beginnen serieus op mijn systeem te werken.

Verhaal 1:
Een marter had de mousse onder mijn motorkap eens kapot gebeten. Offerte gevraagd: €630 - Dat is dus een stuk mousse, niet meer niet minder.


Verhaal 2:
Mijn vorige bmw trilde tijdens het rijden en na een diagnose kreeg ik een offerte van €6150. De week nadien belde ik terug en vroeg waarom dit zoveel was. De jongen aan de balie gaf me de mekanieker aan de lijn en die gaf toe dat er eigenlijk veel te veel op stond. Het probleem alleen was €1800. De rest waren eigenlijk stukken die ook konden vervangen worden.


Verhaal 3:
Mijn nieuwe BMW heeft blauwe onderdelen en ik wou die gewoon laten vervangen door zwarte. Sommige stukken bestaan in het zwart, andere moeten gespoten worden. Bij de grote BMW garage kreeg ik een offerte van €1870. Waar ik mijn BMW gekocht heb kreeg ik een offerte van €465. Maar dat is wel meer dan een uur rijden.



Wat is nu eigenlijk het probleem van die grote bmw garage? Ok het is een grote BMW garage maar moeten de klanten nu echt die miljoenen investering afbetalen?

Wij hebben daar niet naar gevraagd. Het probleem is dat er in mijn buurt weinig alternatieven zijn. Ik moet voor andere bmw garages 1u rijden. Vroeger was dit niet zo, zelfs eender welke andere onafhankelijke garagist kon mij helpen. Nu is alles met de computer dat die kleine garagisten geen bmw’s meer maken. Zeker geen elektrische.

Moraal het verhaal: er begint zich een monopolie te vormen waarbij men denk ik met €200 per werkelijk werkuur niet toekomt. Je kan zeggen: je hebt een bmw gekocht dus nu moet je maar op de blaren zitten, maar de grote garages nemen zo’n monopolie in dat het niet meer normaal is.

Is dit bij andere merken ook zo?
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad de eerste letter van de garage in kwestie.
Is dit bij Mercedes, Jaguar, Volkswagen ook zo dat grote garages hun monopolie misbruiken?
 
Het is inderdaad de eerste letter van de garage in kwestie.
Is dit bij Mercedes, Jaguar, Volkswagen ook zo dat grote garages hun monopolie misbruiken?
Allé, denk nu eens na.
Ge wilt op uw iX3 de accenten naar zwart laten veranderen en dan nog een paar extra stukken laten spuiten. Die zwarte accenten, dat noemt het "dark shadow pack", en dat kost u 1030€ als het er van fabriek op zit, en dat is zonder het spuiten. En dan denk jij dat een garage u dat gaat leveren voor minder dan de helft van de prijs? Waarom zouden ze het dan ooit af fabriek bestellen?

Nee, die garage gaat uw onderdelen eraf halen, die plastidippen (of als ge geluk hebt, ze wrappen) om ze zwart te maken, en ze terug installeren. Dat is helemaal niet hetzelfde en is veel gevoeliger voor slijtage.

En over "alles is met de computer", koetswerkonderdelen hebben niks met een computer te maken.
 
Een uur rijden en geen andere BMW dealer tegenkomen in Vlaanderen? Staat je GPS dan wel op :laugh:?
 
Ik heb bij 2 bmw garages ervaring (waarvan de ene start met de letter M).

En die zijn vrij positief. Zijn altijd transparant.
 
Ja, wij garagisten vragen ook door voor onze kennis van computers of elektronische systemen. Welkom in de wereld waar kennis moet betaald worden.
 
Allé, denk nu eens na.
Ge wilt op uw iX3 de accenten naar zwart laten veranderen en dan nog een paar extra stukken laten spuiten. Die zwarte accenten, dat noemt het "dark shadow pack", en dat kost u 1030€ als het er van fabriek op zit, en dat is zonder het spuiten. En dan denk jij dat een garage u dat gaat leveren voor minder dan de helft van de prijs? Waarom zouden ze het dan ooit af fabriek bestellen?

Nee, die garage gaat uw onderdelen eraf halen, die plastidippen (of als ge geluk hebt, ze wrappen) om ze zwart te maken, en ze terug installeren. Dat is helemaal niet hetzelfde en is veel gevoeliger voor slijtage.

En over "alles is met de computer", koetswerkonderdelen hebben niks met een computer te maken.
Bedankt voor je reactie. Ik probeer ook maar gewoon de offertes te begrijpen.
Het gaat om deze blauwe onderdelen: https://www.evercar.be/assets/b77c50c9-339a-445b-a537-78a119b19398/4.jpg

Op de 'goedkope' offerte van de andere BMW garage staat:
- stootstrip voorportier €150 (2x€75)
- stootstrip achterportier €88 (2x€44)
- schilderen stootstrip in wagenkleur €250

In de mail stond volgende tekst:
Voor de onderdelen is het €230, in grondverf. Dus deze moeten nog geschilderd worden. Vandaar nog de extra kost.

Op de 'dure' offerte van de grote BMW garage staat:
- Stotlijst deur links €260 (2x€130)
- Stotlijst deur achter €200 (2x€100)
- Afdeklijst uitlaatsysteem €90 (2x€45)
- Sierrooster front €175
- Arbeidstijd €950

Dus als ik het goed begrijp gaat de ene garage de stukken in het zwart bestellen, en gaat de andere garage ze gewoon bestellen in grondverf en schilderen? Klopt mijn redenering?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik probeer ook maar gewoon de offertes te begrijpen.
Het gaat om deze blauwe onderdelen: https://www.evercar.be/assets/b77c50c9-339a-445b-a537-78a119b19398/4.jpg

Op de 'goedkope' offerte van de andere BMW garage staat:
- stootstrip voorportier €150 (2x€75)
- stootstrip achterportier €88 (2x€44)
- schilderen stootstrip in wagenkleur €250

In de mail stond volgende tekst:
Voor de onderdelen is het €230, in grondverf. Dus deze moeten nog geschilderd worden. Vandaar nog de extra kost.


Dus die stukken kosten sowieso €1030 als het van het fabriek komt?




Op de 'dure' offerte van de grote BMW garage staat:
- Stotlijst deur voor links €130
- Stotlijst deur voor rechts €130
- Stotlijst deur achter links €100
- Stotlijst deur achter rechts €100
- Afdeklijst uitlaatsysteem links €45
- Afdeklijst uitlaatsysteem rechts €45
- Sierrooster front €175
- Arbeidstijd €950
Die eerste is enkel de gekleurde stukken aan de zijkant. Niet die achteraan.
En de 2e bevat ook een shadowline grill, die zit bij de eerste ook niet bij.
 
Die eerste is enkel de gekleurde stukken aan de zijkant. Niet die achteraan.
En de 2e bevat ook een shadowline grill, die zit bij de eerste ook niet bij.
Ok bedankt, ik geef dit door aan de 'goedkope' garage zodat we appelen met appelen kunnen vergelijken. Van zodra ze antwoorden laat ik jou iets weten 👍
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook gewone garagisten die enkel bmw doen, maar geen officiële dealer zijn. Maar dus ook toegang hebben tot dezelfde software en originele stukken. Die zijn echt een pak goedkoper.
Voor klein onderhoud bvb betaal ik 120€.
 
Bij volvo loop je ook leeg als er iets moet gebeuren hoor. Goeie service, dat wel. Maar duur. Onlangs startproblemen waarbij de batterij moest 'gereset' worden en de software werd geüpdate. Daarbij ook een pomp van de kofferklep laten vervangen. Factuur van een dikke 600 euro (die ik niet moest betalen want gelukkig garantie).
Voor onderhoud ga ik ook naar een lokale garage waar er iemand gespecialiseerd is in volvo. Je kan daar dan niet in lederen zetels gaan zitten met een barrista cappuccino in uw handen, maar dat boeit mij ook niet.
 
Je hebt ook gewone garagisten die enkel bmw doen, maar geen officiële dealer zijn. Maar dus ook toegang hebben tot dezelfde software en originele stukken. Die zijn echt een pak goedkoper.
Voor klein onderhoud bvb betaal ik 120€.
Denk dat ze bij men bmw dealer voor €120 m’n banden nog niet eens willen pompen :unsure:
 
Ik daag gerust iedereen hier uit om een merkgarage te starten en te overleven. Jullie hebben echt geen flauw idee.
Startkapitaal snel 2M €, contract vastkrijgen en kunnen behouden met verplichte dure investeringen, energieprijzen, loonkosten, ijkingen, constante dure opleidingen, wanbetalers, garantiegevallen waar je geen winst op maakt en als je een schroefje vergeet kan je de volledige claim terugbetalen, milieuattesten, aircocertificaten voor gasterugwinning, certificaten om aan elektrische wagens te werken. Nettowinst op een nieuwe wagen 20€ tot 250€. Massaal veel klein en groot gereedschap. Facom koffer snel 2500€/ mechanieker, spuitcabine op gas 100a150000€, roetfiltertester 6000€ en jaarlijks 200€ calibratie, remmentestbank 15000€, lichttester, schokdempertester, gereedschap om aan elek wagens te werken, 2 aircotoestellen R134A en R1234YF aan 5000€ /st Constant dure updates van diagnosetoestellen, richtbanken...
Als het dan toch de pot met goud is, kan dit allemaal geen probleem zijn..
Ik ga zeker niet alle garages hier verdedigen. Er zitten zoals in iedere branche dikke profiteurs.
Maar de gemiddelde merkgarage trappelt ook maar om zijn hoofd boven water te houden.
 
Ik daag gerust iedereen hier uit om een merkgarage te starten en te overleven. Jullie hebben echt geen flauw idee.
Startkapitaal snel 2M €, contract vastkrijgen en kunnen behouden met verplichte dure investeringen, energieprijzen, loonkosten, ijkingen, constante dure opleidingen, wanbetalers, garantiegevallen waar je geen winst op maakt en als je een schroefje vergeet kan je de volledige claim terugbetalen, milieuattesten, aircocertificaten voor gasterugwinning, certificaten om aan elektrische wagens te werken. Nettowinst op een nieuwe wagen 20€ tot 250€. Massaal veel klein en groot gereedschap. Facom koffer snel 2500€/ mechanieker, spuitcabine op gas 100a150000€, roetfiltertester 6000€ en jaarlijks 200€ calibratie, remmentestbank 15000€, lichttester, schokdempertester, gereedschap om aan elek wagens te werken, 2 aircotoestellen R134A en R1234YF aan 5000€ /st Constant dure updates van diagnosetoestellen, richtbanken...
Als het dan toch de pot met goud is, kan dit allemaal geen probleem zijn..
Ik ga zeker niet alle garages hier verdedigen. Er zitten zoals in iedere branche dikke profiteurs.
Maar de gemiddelde merkgarage trappelt ook maar om zijn hoofd boven water te houden.
Maar een onafhankelijke garagist doet het veel goedkoper he. Tot er een probleem is en het niet opgelost raakt om er met stukken naar te gooien. Of de onafhankelijke garagist zorgt voor vervolgschade door bepaalde procedures niet te volgen. Imo moeten mensen eens gaan beseffen dat kennis verkrijgen ook een bak geld kost.
 
Vraag mij dan wel af waarom er nog zoveel merkgarages zijn, ge gaat mij niet wijsmaken dat dat allemaal sukkelaars zijn he.
 
Terug
Bovenaan