Bmw garage M

Ben ook terug van herstelling bij de dealer.

€135 per werkuur toch stevig gerekend nee?

Een garantiegeval dus boeit me niet.. maar viel me wel op.
Dat zijn de nieuwe prijzen. Onlangs met een RR dealer erover gehad. Kostprijs van zijn mekaniekers was effectief 100 euro per uur inmiddels.
 
Onderhoud bij EV is toch miniem hoor. Bij een Tesla mag je (maar hoeft niet) 1x langsgaan na 4 jaar. En dat kost dan €250. Veel is dat niet hé :D

Is dit echt zo? Ik kan dit bijna niet geloven? Het onderhoud aan mijn elektrische fiets is op 4 jaar tijd al een stuk duurder?
 
Onderhoud op die elektrische fietsen is voor een stuk commerce en voor een stuk extra slijtage door genomen keuzes.

We gaan de motor eens aan de computer hangen en een Bosch software update uitvoeren.
Waarom? Welke essentiele feature ga je daarmee dan toevoegen? De motor doet al zonder probleem wat die moet doen hoor. Moet daarvoor niet bij quasi elk onderhoud een bijkomende rekening gaan presenteren.
Tesla doet dit soort dingen gewoon gratis en voor niks over the air en komt effectief met feature updates.

Elektrische fietsen zien langs de andere kant wel meer af dan klassieke fietsen. Zwaarder gewicht, hogere gemiddelde snelheid, meer koppel, (typisch) meer gereden kilometers waardoor alles ook gewoon sneller slijt. Met name de ketting en tandwielen zien meer af bij middenmotor opstelling.

Bij EV auto's speelt dat verschil toch een pak minder dan bij ICEs. Met name ook omdat de meest onderhoudsgevoelige component (de ICE motor) gewoon volledig wegvalt en omdat het transmissiesysteem, in tegenstelling tot middenmotor elektrische fiets, relatief onderhoudsvrij is.
 
Terug
Bovenaan