BeyondGaming @ FACTS Fall-editie 2024

In deze herfstige dagen is het zowaar een traditie aan het worden om onszelf onder te dompelen in een beurshal of acht waar je omvergelopen wordt door cosplayers in alle vormen en maten en omvergereden wordt door R2D2’s in alle kleuren. De helden van het grote scherm schijnen en schitteren op FACTS. Flanders Expo tovert meer haarkleuren tevoorschijn dan er groen-, oranje- en roodschakeringen zijn deze dagen tijdens een boswandeling. Op FACTS krijg je de ruimte om je fandom in de kijker te zetten en ook wij trekken eropuit met onze BeyondGaming-trui.

Tova ojaaaaaaa

Dat het een iets andere editie ging worden dan voorgaande edities stond al vast. Geen ellenlang bumperkleven op Flanders Expo of gefrustreerde verhalen horen over te weinig parking of een overvolle tram. Ditmaal ging die stalen ros van stal en rij ik na het verorberen van twee boterkoeken de Gentse straten op. Met het enthousiasme van een vijfjarige en de deunen van The Lord of The Rings in mijn oren stijgt de hartslag met iedere trap. Het kan de derde espresso van de dag zijn, het ontbreken van tijd om te gaan sporten of gewoon het vooruitzicht op een zeer leuke dag. Het zal een combinatie zijn van diverse factoren, maar naar FACTS trekken doe ik elke keer opnieuw met evenveel goesting.

Naarmate we ook Flanders Expo naderen beginnen de eerste tekenen van FACTS ook in het straatbeeld te verschijnen. Fantasy, Anime, Cosplay, Toys en Sciencefiction, of kortweg FACTS, brengt meer kleuren op de baan dan er HTML-kleurencodes zijnmMet ook nog eens vijftig tinten grijs in hal 1, I kid you not, komt alles, werkelijk alles aan bod. Het thema tijdens deze editie wordt deze keer gelinkt met The Great Library of Tomorrow. De lancering van de eerste in de triology van The Great Library of Tomorrow zorgt ervoor dat er met enige verwachting van glitter en glamour en over-the-top De Schorre-ervaring verwacht werd. In het midden van Hal 1 staat dan ook meestal het equivalent van de coffeetable book in de vorm van een groot kunstwerk. Ditmaal vind ik het grote kartonnen kunstwerk wat teleurstellen, maar zorgen de vele bezoekers ervoor dat dit snel vergeten wordt.

Binnen FACTS heb je nooit a dull moment.

Met een dikke 41.000 bezoekers voelt het ook wel aan als Tomorrowland voor de geeks, maar door het veelvoud aan impulsen, het groot aantal vierkante meters aan Japanse Souks met Funko-Pops en veel te dure gadgets en de mogelijkheid om te ontspannen in het boardgame walhalla of in the Haunted House, zorgen de organisatoren ervoor dat die veelheid aan bezoekers voldoende gespreid worden. Toch hadden we onze dag zo ingepland om zo snel als mogelijk die Haunted House te gaan bezoeken, voor de wachtrij te lang zou worden. Dat dit spookhuis een hit was, kan je wel zeggen, want buiten het feit dat de wachtrij de ganse dag gezellig lang aanschuiven was, was de ervaring binnen de Heras-hekken een gekkenhuis. Foto’s konden niet genomen worden in de mistige stroboscoopruimtes of wanneer je been gepakt wordt, dus geloof ons maar op ons communiezieltje wanneer we zeggen dat je best wat wijwater meehad om deze ketters weg te houden.

Op FACTS word je gelukkig ook omringd door liefdevolle karakters zoals Ryuk, Master Chiefs of Wolverines en een resem aan fluffy cosplayers. Dat ook de Belgische acteurs op zondag een panelgesprek mochten voeren, zorgt er voor dat die veelvuldigheid aan ervaringen binnen FACTS nooit voor a dull moment zorgen. Verrassend genoeg vond ik het panelgesprek zeer intiem en heb ik wat meer respect gekregen voor de harde stiel waarvoor de Belgische acteurs staan. Van de aanbevelingen van Callboy’s tot Rough Diamonds, onze Belgische helden staan verdiend op het hoofdpodium en hebben een inspirerende sessie gebracht. FACTS is een event waar in je je moet onderdompelen, de ervaringen en ontmoetingen moet ondergaan, waar je tijd, geld en ogen tekort komt en waar ik maar al te graag opnieuw terugkeer in de Spring Editie. 5 en 6 april 2025, here we go again.

KILLJOOOOOOOOOOY met de nadruk op Joy

FACTS, het blijft toch wel de halfjaarlijkse hoogmis van de geekcultuur. Zo eens om de zes maanden komen Pokémon, superhelden, elfjes en fans samen om even te vieren dat fantasie de uitlaatklep van het mondaine kille bestaan is. Na al die edities weten we uiteraard ten volle wat we mogen verwachten van de OG onder de Belgische Comic Cons, maar dat neemt niet weg dat we nog steeds vonkjes voelen wanneer we van de grauwe parking van Flanders Expo de beursvloer opstappen.

Na het grote filetrauma van Fall 2023 waren we extra vroeg van de partij om zonder ook maar een moment aan te schuiven de parking op te rijden. Vasthouden dat momentum dachten we, waardoor we rechtstreeks richting het haunted house trokken dat de plaats van het SuperCube Karting had ingepalmd. Of die kartknakkers ondanks een positieve review op BeyondGaming er het bijltje bij hebben neergelegd weten we niet, maar hun stekje werd dus opgevuld met industriële hekken en gekken. Het had allemaal een hoog bric a brac gevoel met wat schaars geplaatste decorstukken en maniakaal starende Scare-actors, maar het had zeker en vast zijn charme. Stroboscopen en gegil, het werkt op een Fred Again-concert, en dus ook op FACTS. We kregen wel een tikje medelijden met de LEGO-fans die naast het haunted house waren gezet om hun knappe creaties te delen. Het idee van een uur of acht naast dat luidruchtige spookhuis te moeten staan met je bouwwerkjes klinkt als echte horror. Dan hadden de Potterheads die een paar hallen verderop in de buurt van de cosplay-stage zaten, het toch beter voor elkaar.

FACTS blijft de halfjaarlijkse hoogmis van de geekcultuur.

Wat de fall-editie uiteraard onderscheidt van de Con in het voorjaar, is uiteraard de toevoeging van het Spellenspektakel die een volledige hal krijgt toebedeeld. Ongeveer vierhonderd vierkante meter met demostanden dus, waar de grote spelers als Asmodee en Ravensburger hun nieuwste en populairste games aanprijzen. Zelf heb ik letterlijk ‘fuck all’ met boardgames, maar ik waagde mij aan een LEGO-apenspel met een adviesleeftijd dat ik tegen het einde van het potje zowaar leuk begon te vinden. Ik werd er bijna zo overmoedig van dat ik mezelf bijna een bordspel wou aanschaffen.

Terug op de realiteit van de beursvloer was het tijd om de focus te leggen op spul waar ik beter de spelregels van begrijp, Satisfyers bijvoorbeeld. Inderdaad, nieuw dit najaar was een volledige 18+ zone waar je na een leeftijdscheck je kon verblijden aan volwassen pleziertjes. De beloofde Duvel van het vat was na een dag weliswaar reeds opgezopen, maar toch viel er nog wel wat te zien. De meest lelijke dildo’s aller tijden bijvoorbeeld. Ieder zijn fetish, maar wie wil er onironisch een geelgroene kotskleurige genotsknots in de vorm van een paddenstoel gebruiken? Dan snap ik de Satisfyer Pro, waar we een korte demonstratie van kregen, een stuk beter. Dat ding is hekserij. Verder waren er nog wat erotische cosplayers die hun foto’s sleten en waar je mee op de foto kon of voor vijftig euro een boobflash kon scoren. Wij hadden echter onze zinnen op een beeldje van Scooby Doo gezet, en vervolgden dan ook snel onze weg terug richting de flea market, nog steeds het kloppende centrale hart.

Nadat ik me lid had gemaakt van Club Nintendo aan de grote Nintendo-stand en dus basically een contract had afgesloten om een Switch te kopen, was het tijd om met mijn gratis Mario totebag naar wat panels te trekken. We zagen op voorhand wat mensen op sociale media wat smalend doen over een Q&A met BV’s op FACTS, maar het werd een boeiend en verrassend diepgaand vraaggesprek tussen moderator Jan Verheyen en acteurs als Rik Verheye, Ben Segers, Tine Embrechts, Ini Massez en Sven De Ridder over hun stiel. Dat de grote zaal afgeladen vol zat toont aan dat FACTS het bij het rechte eind had en slim was om dit te verhuizen van de cosplay-stage naar het grote podium. Acteur John Noble had een veel minder grote opkomst, wat toch zonde was. Niet alleen heeft de man als Denethor in Lord of the Rings en Walter in Fringe toch twee vrij legendarische rollen op zijn cv staan, hij weet ook erg onderhoudend en vol passie te vertellen. Er was een moment waarop Noble terugblikte naar het slot van Fringe en duidelijk nog steeds geëmotioneerd werd erdoor, kippenvel. De afwezigen hadden in elk geval ongelijk. John Noble zorgde voor een sterk einde van een erg amusante dag die we zoals altijd afsloten met nog een laatste keer struinen langs de booths op de beursvloer. Tot in april? Reken maar van yes.

Sir. KAAAAY, met twee!​

Ook voor mij werd het een atypische FACTS-editie. Deze keer niet op avontuur met trouwe collega @Tova, maar wel met Mrs. K. Hoewel ze zeker een greintje geekyness in haar heeft, wist ze nog niet de helft van wat haar te wachten zou staan. In tegenstelling tot Killjoy en Tova heb ik nooit problemen met parkeren (op tijd komen boys!), waardoor ons avontuur al snel kon beginnen. Benieuwd of ook deze editie eentje voor de geschiedenisboeken zou worden!

Aangezien de grootste meute nog moest komen, was het eerste doel de flea market scannen. Hoewel Mrs. K weinig heeft met manga, comics of gaming, is ze wel een absolute filmfan. De uitnodigende The Lord of The Rings- en Harry Potter-standjes wisten haar alvast te verblijden, maar voor haar was er maar één reden om FACTS te bezoeken: ANGEL! Jawel, als ware Buffy The Vampire Slayer-fan, zaten haar gedachten maar bij één iets, de Q&A van David Boreanaz. Toegegeven, een Angel-fan zal ik nooit echt worden, maar in Bones vond ik hem zeker en vast te pruimen. Helaas zou ze haar enthousiasme een beetje moeten tempereren, aangezien dén David pas als laatste van de dag aan beurt zou komen.

Alvast weer een geslaagde editie!

Tijd genoeg dus om haar mee te slepen naar Hal 7. Jawel, ook deze editie is Spellenspektakel aanwezig. Bij het binnenkomen sprongen Ravensburger en Asmodee al snel in het oog. Na bijna letterlijk te worden meegesleept naar een initiatlieles van Dungeons & Dragons gingen mijn ogen maar één richting uit: de stand van The Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth. Ik was enorm benieuwd om "de ster van het moment" der bordspellen aan een test te onderwerpen. Na een gedegen uitleg van één van de medewerkers leek het alvast voldoende gelijkenissen te hebben met het klassieke 7 Wonders Duel, maar was ik enorm getriggerd door het stukje area control en de jacht op de ring die het een stuk thematischer maakten. En dat bleek zeker meer dan terecht, want het spel beviel ons in die mate dat ik het meteen aan mijn collectie heb toegevoegd. Een potje Monkey Palace zat er voor ons helaas niet in. En aangezien er verder weinig meteen mijn aandacht trok, begaven we ons terug richting de centrale hallen. Van de Cosplay-show waarin opnieuw de meest prachtige kostuums ten tonele verschenen, tot de gekende Fan Villages en Artist Alley's. Eén onderdeel in het bijzonder wist toch de aandacht te trekken, namelijk de Kid You Not Spot, de nieuwste 18+ afdeling waarin niet alleen de meest rare seksatributen of bondage-tips de revue passeerden, maar waar je ook kennis kon maken met enkele schaarsgeklede cosplay guests. Van Mikomi Hokina, tot Pancake & Loonakia en Liensue. Toegegeven, in heel mijn leven nog nooit van gehoord, maar het bracht wel wat ... euh ... cachet. Soit, eens goed in mijn ogen wrijven en op naar de Q&A's!

Ik gaf het al mee, maar de vrouw des huizes zat al even smalend te popelen om Angel te ontmoeten. Helaas voor haar was het eerst de beurt aan Felicia Day. Hoewel haar naam uiteraard wel een belletje deed rinkelen, wist ik niet goed wat exact te verwachten. Al snel bleek ze één van de meest innemende, grappige en lieflijke personen te zijn die ik al op de Q&A's zag passeren. Jep, een beetje liefde op het eerste gezicht. Dat ze bij FACTS eens te meer op haar plaats was, werd bewezen door haar uitgebreide kennis over games en fantasy. Niet enkel omdat ze zelf een aantal rollen heeft gespeeld, maar ook omdat ze gamer is in hart en nieren. Wie benieuwd is, bezoek trouwens zeker eens haar Twitch-kanaal. Anyhow, onze roodharige vlam diende plaats te maken voor de hunk der artiesten, David Boreanaz. Al snel werd duidelijk dat de vibe toch iets anders lag. De sprankelende en lacherige omgeving maakte plaats voor spiritualiteit en sereniteit. Begrijp me niet verkeerd, David leek een toffe peer, maar dat hij niet alleen als Vampier in hogere sferen verscheen, werd duidelijk toen hij het meermaals had over de 'energie' in de ruimte. Een ander opvallend aspect was de manier waarop hij op en van het podium stapte. SEAL Team zal precies toch iéts te veel van zijn lichaam hebben gevraagd. Of Mrs. K's verwachtingen volledig waren ingelost, weet ik niet, maar voor mezelf was het alvast weer een geslaagde FACTS-editie! Al hoop ik dat we volgende keer toch terug iets meer aankleding mogen verwachten. Iets waarvan de lat in vorige editie toch een stukje hoger lag.

Gent sint pieter geparkeerd en de tram genomen, allemaal zonder problemen en nergens moeten aanschuiven...
Ik hoorde van de standhouders toch dat er zeer veel bezoekers wel uren hadden moeten aanschuiven voor een parkeerplaats/binnen te geraken

Terug
Bovenaan