Is het verstandig om nu nog een (bijna) nieuwe gezinswagen op benzine te kopen?

WilFriet

Member
Aangezien de onderhoudskosten van onze Mazda 6 2.2d met 170k op de teller beginnen op te lopen, ben ik op zoek naar een vervanger.
Alleen geraak ik er maar niet uit wat op dit moment de beste keuze is.
Mijn idee was om een jonge ( max 2 jaar) 2dehandswagen te kopen op benzine, om daar dan terug een jaar of 7 mee te kunnen rijden.
Als ik nu kijk naar iets dat naar mijn goesting is, dan gaat dat toch al snel richting de 35k in aankoopprijs.
Best veel geld voor een auto. En waar ik vooral mee zit: wat gaat die binnen +/- 7 jaar nog waard zijn, aangezien de energietransitie duidelijk in een stroomversnelling is gekomen?
Is het niet beter om nu een iets oudere auto (4-5 jaar) te kopen, om dan binnen een jaar of 2-3 te kijken hoe ver we dan staan? Elektrische auto's zullen dan (hopelijk) wat betaalbaarder en interessanter zijn voor de particuliere gebruiker.

Tips altijd welkom. Vereisten:

-betrouwbaar
-automaat
-benzine/ benzine-hybride
-max 30k km (?)
-Voldoende ruimte, voorkeur gaat uit naar een break, aangezien ik dat toch nog altijd fijner vind rijden dan een SUV. Maar een SUV is ook geen grote no-go.
-een auto die je toch iets of wat weet te betrekken bij het autorijden. De Mazda 6 was een hele aangename auto op dat gebied
-geen fan van kleine 3-cilinder motoren 1.0 , 1.2 , ...
-min 150pk
-max 35k in aankoopprijs
 
Een andere vraag die ik mij stelde is of het verstandig was een (bijna) nieuwe gezinswagen op elektriciteit te kopen. Zeker in het goedkopere segment verbeteren elektrische wagens ieder jaar aanzienlijk. Zo komt Citroen volgend jaar met een nieuwe e-C3 met een degelijke range en snelladen (100 kW) tegen een spotprijs onder de 25 000 euro. Niet vergeten dat je met een moderne benzine wagen nog LEZ proof bent tot 2035 in Brussel.

De Volkswagen Audio Groep heeft toch nog enkele wagens die aan je voorwaarden voldoen, indien je een korting krijgt uiteraard. Zo zag ik onlangs een nieuwe Volkswagen Golf Variant in stock staan met een 1,5l 4 cilinder motor, met 150pk, voor onder de 33 000 euro.
 
Aangezien de onderhoudskosten van onze Mazda 6 2.2d met 170k op de teller beginnen op te lopen, ben ik op zoek naar een vervanger.
Alleen geraak ik er maar niet uit wat op dit moment de beste keuze is.
Mijn idee was om een jonge ( max 2 jaar) 2dehandswagen te kopen op benzine, om daar dan terug een jaar of 7 mee te kunnen rijden.
Als ik nu kijk naar iets dat naar mijn goesting is, dan gaat dat toch al snel richting de 35k in aankoopprijs.
Best veel geld voor een auto. En waar ik vooral mee zit: wat gaat die binnen +/- 7 jaar nog waard zijn, aangezien de energietransitie duidelijk in een stroomversnelling is gekomen?
Is het niet beter om nu een iets oudere auto (4-5 jaar) te kopen, om dan binnen een jaar of 2-3 te kijken hoe ver we dan staan? Elektrische auto's zullen dan (hopelijk) wat betaalbaarder en interessanter zijn voor de particuliere gebruiker.

Tips altijd welkom. Vereisten:

-betrouwbaar
-automaat
-benzine/ benzine-hybride
-max 30k km (?)
-Voldoende ruimte, voorkeur gaat uit naar een break, aangezien ik dat toch nog altijd fijner vind rijden dan een SUV. Maar een SUV is ook geen grote no-go.
-een auto die je toch iets of wat weet te betrekken bij het autorijden. De Mazda 6 was een hele aangename auto op dat gebied
-geen fan van kleine 3-cilinder motoren 1.0 , 1.2 , ...
-min 150pk
-max 35k in aankoopprijs
Wij hebben een Octavia Combi van 2022 gekocht met 25k op de teller. Was net geen €30.000. Heeft eigenlijk alles wat ge wilt, behalve de krachtige motor. Is ook een mild-hybride. Ik zie eigenlijk nog geen reden om geen benzine (desnoods hybride) te kopen. Van diesel zou ik wel wegblijven stilletjes aan.
 
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma.

Nu iets nieuw kopen van een smak geld? Volgend jaar zijn het verkiezingen, dan gaan die clowns een jaar een regering proberen te vormen, en dan in 2026 of 2027 stemmen die een wet met als gevolg dat ge kapot belast gaat worden en uw benzine of diesel kar aan de straatstenen niet meer kwijt kunt raken. Pure onzekerheid in België altijd en nooit langetermijndenken. Beetje zuur om nu dan meer dan zoveel geld uit te geven.

Private lease van 3 of 4 jaar is ook een mogelijkheid natuurlijk. Maar kost veel geld: neem ongeveer 500 euro per maand voor een gewoon modelletje: 500 x 12 x 4 = toch ook al weer 24.000 euro.

Ik denk dat ik in mijn geval nog het beste nu iets van tussen de 7 - 10 jaar koop, Japanner of Koreaan, een benzine, gewoon om die periode tot 2026 of zo te overbruggen. Dan kan ik nog zien.
 
Ik zou eerder denken dat het tijd wordt om die elektrische auto’s te gaan belasten.

Is dat niet in Nederland al dat ze daar belasten per gewicht. Zo een 2 ton elektrische wagen kost daar makkelijk 1000€ aan verkeersbelasting.

Als particulier voorlopig wegblijven van elektrische auto’s tot ze betaalbaar worden.
 
Ik zou eerder denken dat het tijd wordt om die elektrische auto’s te gaan belasten.

Is dat niet in Nederland al dat ze daar belasten per gewicht. Zo een 2 ton elektrische wagen kost daar makkelijk 1000€ aan verkeersbelasting.

Als particulier voorlopig wegblijven van elektrische auto’s tot ze betaalbaar worden.
Als iedereen zo denkt ??
Dan mogen ze voor mij dit zo belasten,maar dan enkel voor wie nu wacht😅
Dus wie in de toekomst 1 koopt
 
In het Brussels geweest wil men effectief een stadstol en kilometerheffing invoeren. De effectieve heffingsbasis staat nog niet vast maar vermoedelijk zal men rekening houden me de motorinhoud (fiscale PK) en factoren zoals dag/uur en het aantal gereden kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerder denken dat het tijd wordt om die elektrische auto’s te gaan belasten.

Is dat niet in Nederland al dat ze daar belasten per gewicht. Zo een 2 ton elektrische wagen kost daar makkelijk 1000€ aan verkeersbelasting.

Als particulier voorlopig wegblijven van elektrische auto’s tot ze betaalbaar worden.
Dus langs de ene kant subsidie geven voor een EV en langs de andere kant keihard belasten?
 
Ik zou eerder denken dat het tijd wordt om die elektrische auto’s te gaan belasten.

Is dat niet in Nederland al dat ze daar belasten per gewicht. Zo een 2 ton elektrische wagen kost daar makkelijk 1000€ aan verkeersbelasting.

Als particulier voorlopig wegblijven van elektrische auto’s tot ze betaalbaar worden.
In Nederland is dat idd zo, maar die prijzen liggen wel serieus hoger. Daarom zijn de wegen natuurlijk ook een pak beter dan bij ons.
 
Is dat niet in Nederland al dat ze daar belasten per gewicht. Zo een 2 ton elektrische wagen kost daar makkelijk 1000€ aan verkeersbelasting.
Het is er nog niet. Maar zeer waarschijnlijk gaat het goedkoper uitvallen dan een benzine of diesel. Want het is niet enkel gewicht dat een factor is, ook je type aandrijving telt mee. Het is nu al zo dat de wegenbelasting goedkoper is voor een benzine dan een diesel in Nederland.
 
Ik veronderstel dat het hier gaat om een privé aankoop?

Een EV zou ik privé nu (nog) niet kopen. De elektrische range is nog altijd te kort, het laden duurt te lang en de aankoop is nog te duur. Doorheen de jaren zal die technologie hopelijk wel verbeteren en meer toegankelijk worden voor de man in de straat.

Een diesel zou nu eind 2023 ook niet meer kopen.

Een benzine of plug-in hybride zouden mijn keuzes zijn. Een plug-in hybride gaat duurder zijn in aankoop maar kan op lange termijn (TCO) wel goedkoper zijn. Heb je zonnepanelen waardoor je af en toe gratis kunt laden en dus gratis kms kunt doen? De plug-in hybride zal over X jaar ook meer terug opbrengen dan een benzine denk ik.
 
Natuurlijk wel.

Naar rijbereik en onderhoudskosten is volgens mij een (kleine) benzinewagen nog zeker te verantwoorden. Of eventueel de hybride van Toyota.
Dat EV verhaal is nog te sterk in ontwikkeling om als particulier een lange termijn investering in te doen. Zelfs Porsche of De Lijn met hun bussen hebben issues.

Ok, je benzine moet dan wel vaker op onderhoud gaan, maar onderhoudskosten (en eventuele herstellingen buiten garantie) zijn lager. Plus door het veel hogere gewicht en acceleratie vreten die EV’s vaak banden.
 
Het is er nog niet. Maar zeer waarschijnlijk gaat het goedkoper uitvallen dan een benzine of diesel. Want het is niet enkel gewicht dat een factor is, ook je type aandrijving telt mee. Het is nu al zo dat de wegenbelasting goedkoper is voor een benzine dan een diesel in Nederland.
Is hier in België toch al jaren zo dat je meer betaald voor een diesel dan voor een benzine met dezelfde cilinderinhoud .

De plug-in hybride zal over X jaar ook meer terug opbrengen dan een benzine denk ik.
Daar ben ik niet zo zeker van aangezien er al blijkbaar veel handelaars klagen dat ze elektrisch okkazie nog niet kwijt raken aan de straatstenen .
Mensen hebben schrik om deze aan te kopen omwille van de kostprijs voor herstelling van de batterij moest daar iets aan zijn .
Onlangs nog zo een factuurtje gezien te hebben van een handelaar die de batterij moest vervangen in een hybride .
kosten voor de batterij +€7000 en dit dan nog zonder BTW en plaatsingkosten ….al een geluk was dit nog onder garantie . ;)

Diesel alleen nu als je hem echt nodig hebt (veel km doen op een jaar )
Benzine of hybride maar zou nu nog wachten tot 2029 als het kan en verder blijven rijden merkt hetgeen je nu hebt als dit mogelijk is .
EV zou ik nu ook mee wachten en enkel als je zonnepanelen op uw dak hebt en plaats om hem thuis op te laden (zoals hier al aangehaald ), nu is dit nog fiscaal voordelig maar inderdaad wat gaan ze doen in de toekomst .
Het is niet de eerste keer dat de politiek mensen aanraad om iets te kopen om nadien sterk te belasten . ;)


Ik zit ook met hetzelfde probleem maar volledig EV is voor mij niet echt mogelijk (omwille van wonen in rijhuis zonder oprit en geen zonnepanelen ) maar heb nu nog een bedrijfswagen (diesel ) en dat nog voor minsten 2 jaar en dan waarschijnlijk een hybride (hoop ik ) en dan zien we wel .(nog minstens 3 auto’s en dan misschien pensioen als het haalbaar is . ;) )
Privé blijf ik nu met mijne diesel van 16 jaar zolang doorrijden tot het nietmeer betaalbaar is (of ze moeten die emissie zone uitbreiden ) en dan de overweging maken of een privé auto nog wel financieel voordeel heeft tegenover een huurauto . Privé auto doet nu ook maar tussen de 3à 4000 knop één jaar maar gebruik hem voor transport van goederen en mijn hondjes . ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat is het probleem nu juist?
Zoals ik het lees en begrijp heb je een firmawagen die je privé mag gebruiken. De huidige loopt af en je mag een nieuwe (EV) kiezen? Dus dat is al geen probleem op zich.
Nu ja, je vind dan wel geen esthetisch mooie wagen 100% naar je zin, maar binnen X jaar komt er terug een nieuwe. Dat lijkt een luxeprobleem.
Of wil je je huidige wagen overkopen en dan kiezen voor een mobiliteisvergoeding?
 
Voor uw 35k heb je een gloednieuwe ev mg5 break.

 
Ik zat met hetzelfde dilemma 3 maand geleden en zocht ongeveer hetzelfde wat jij zocht. 35k max budget.
Uiteindelijk een Tesla model 3 gekocht. Die kwam op 42k in juli, maar kwa TCO zat ik even duur als een jonge tweedehands benzine wagen van 35k.

- De lening voor elektrisch was iets goedkoper
- Geen inschrijvingstaks en jaarlijkse wegentaks (voorlopig dan toch, ik ben me er van bewust dat dit er ooit gaat komen, maar de vraag is wanneer)
- Verzekering was voor een 300pk sterke wagen niet duurder als voor een benzine met 150pk omdat je op een EV minder BA betaald
- Thuisladen is ongeveer 50% van de kostprijs als bezine rijden. Ik heb ook 30 zonnepanelen waardoor 6-7 maand/jaar zo goed als gratis rij.
- Weinig onderhoud nodig en goedkoop in het begin
- 4 jaar garantie op de auto (80k km) en 8 jaar op de motor/batterij (160k km)

Ik weet alleen niet goed wat te doen met de auto als de batterijgarantie verlopen is. Want dat is wel een grote kost als daar iets mee gebeurd. Ik heb gerekend om de auto na 6 à 8 jaar te verkopen, maar misschien zijn er tegen dan onafhankelijke bedrijven die batterij herstellingen doen waardoor ik minder risico zie om hem langer te houden.

Een hybride zou ik eerlijk gezegd niet kopen. Die batterijen zijn ook duur en de aandrijflijn is complex. Als daar iets kapot gaat, heb je volgens mij meer kosten dan bij een benzine of EV. Ik zou eerder een betrouwbare benzine wagen kopen als je nog niet klaar bent voor een EV.
 
Ook niet vergeten, dat over 8 jaar, een benzine (en waarschijnlijk ook hybride) amper nog iets gaat hebben van restwaarde. de regels van 2035 -> gelden voor gans europa. Ze zouden al naar derdewereld landen moeten gaan exporteren ... daar gaan ze dus nog een habbekrats voor krijgen.
 
Terug
Bovenaan