Is het verstandig om nu nog een (bijna) nieuwe gezinswagen op benzine te kopen?

Ook niet vergeten, dat over 8 jaar, een benzine (en waarschijnlijk ook hybride) amper nog iets gaat hebben van restwaarde. de regels van 2035 -> gelden voor gans europa. Ze zouden al naar derdewereld landen moeten gaan exporteren ... daar gaan ze dus nog een habbekrats voor krijgen.
"Regels van 2035" --> Waarover gaat dat dan? Want ik heb toch nog nergens zien passeren dat tweedehandswagens verboden zouden worden tegen dan?
 
"Regels van 2035" --> Waarover gaat dat dan? Want ik heb toch nog nergens zien passeren dat tweedehandswagens verboden zouden worden tegen dan?
Algemeen verbod op verkoop van nieuwe benzine/diesel wagens. Dus voor hetzelfde geld worden die meer waard op de 2de hands markt?
 
Recente benzinewagens zouden vanaf 2035 geen toegang meer krijgen tot de LEZ in Antwerpen en Brussel. Het is moeilijk om te voorspellen wat de restwaarde gaat geven. Idem voor elektrische wagens, wie gaat nog geintresseerd zijn in een wagen met WTLP range van 200 km terwijl de marktnorm 400 km is geworden. Conclusie is dat je enkel geld verliest met een wagens. :crazy:
 
Recente benzinewagens zouden vanaf 2035 geen toegang meer krijgen tot de LEZ in Antwerpen en Brussel. Het is moeilijk om te voorspellen wat de restwaarde gaat geven. Idem voor elektrische wagens, wie gaat nog geintresseerd zijn in een wagen met WTLP range van 200 km terwijl de marktnorm 400 km is geworden. Conclusie is dat je enkel geld verliest met een wagens. :crazy:
Tgoh, vermoedelijk komt men nog wat productie problemen tegen met de solidstate batterijen en allicht komt dit eerst naar de topmodellen. Ik denk dat je nog tot 2030 moet wachten tot dit realistisch in in nieuwe wagens.

+-4 jaar later komen ze dus op de 2dehands markt, tegen allicht woekerprijzen? Je spreekt al gauw over 10 a 15 jaar tegen dat er een fatsoenlijke 2dehandsmarkt ontstaat op solidstate batterij wagens.

Huidige degradatie op de litium batterijen is iets van een 6%a8% op 10 jaar. Het is nu niet dat die waardeloos zijn daardoor. Dus van werkelijk bereik van 400 km, heb je na 10 jaar nog 360km over. Het argument: wat als er iets scheelt -> kennis van mij zijn auto had motor probleem, die werd ook financieel pertotale verklaard. Dat is gewoon pech hebben in het leven.

Ik vermoed dus, dat na 10 jaar, een EV meer restwaarde gaat hebben dan een benzine: puur omdat die in LEZ zones binnen mag.

Rekening houdend met de premie van 5000€, meer restwaarde, minder verzekering, minder taks en inschrijving, ...
 
Een YouTuber die ik volg, sprak over een degradatie van zijn Volkswagen ID.3 batterij van 12% in 3 jaar tijd. Het grootste verlies was in het eerste jaar. Het verlies lijkt eerder logaritmisch van aard te zijn.

Maar het belangrijkste is te kijken hoe je de auto van plan bent te gebruiken. In mijn geval gebruik ik voor het merendeel van mijn korte verplaatsingen het openbaar vervoer. De reden voor mijn wagen te gebruiken zijn om naar de winkel te rijden of trips van minstens 250 km. 250km in Vlaanderen, geen probleem, hier heb je voldoende snelladers mocht het nodig zijn. Helaas zijn mijn trips vaak door Wallonie, snelladers zijn daar zeldzaam en ik heb me meermaals al vastgereden op de autosnelweg door te veel sneeuwval. In mijn geval zou ik dus al een auto met een joekel van een batterij moeten aanschaffen. Zeker bij een kleine batterij is een verlies van 12% autonomie effectief een probleem.
 
...

Ik vermoed dus, dat na 10 jaar, een EV meer restwaarde gaat hebben dan een benzine: puur omdat die in LEZ zones binnen mag.

Rekening houdend met de premie van 5000€, meer restwaarde, minder verzekering, minder taks en inschrijving, ...
Gij hebt uwe naam toch ook niet gestolen :p

Ik zal ook es wat uit mijne hoed toveren.

Restwaarde van een huidige EV over 10 jaar zal ook niets meer waard zijn. Technologie gaat zo snel vooruit. Wie wil er over 10 jaar nog met een range van amper 200-300 km rondrijden ^^

En je kent de Belgische staat duidelijk niet. Tis een kwestie van tijd dat ze geld nodig hebben en die EV's gaan kapot belasten. (zal wellicht komen op het punt dat EV's meer verkocht worden dan benzine/hybride)

Ik zal nog wel 10 jaar met benzine rondrijden tot er wat meer duidelijkheid komt wat de beste keuze is.
 
Een YouTuber die ik volg, sprak over een degradatie van zijn Volkswagen ID.3 batterij van 12% in 3 jaar tijd. Het grootste verlies was in het eerste jaar. Het verlies lijkt eerder logaritmisch van aard te zijn.

Maar het belangrijkste is te kijken hoe je de auto van plan bent te gebruiken. In mijn geval gebruik ik voor het merendeel van mijn korte verplaatsingen het openbaar vervoer. De reden voor mijn wagen te gebruiken zijn om naar de winkel te rijden of trips van minstens 250 km. 250km in Vlaanderen, geen probleem, hier heb je voldoende snelladers mocht het nodig zijn. Helaas zijn mijn trips vaak door Wallonie, snelladers zijn daar zeldzaam en ik heb me meermaals al vastgereden op de autosnelweg door te veel sneeuwval. In mijn geval zou ik dus al een auto met een joekel van een batterij moeten aanschaffen. Zeker bij een kleine batterij is een verlies van 12% autonomie effectief een probleem.
En ik heb ooit gelezen over een tesla taxi uit 2016 met 500.000km op de teller en maar 12% batterij verlies. Deed trouwens ook enkel maar aan fast charging.

Studie over tesla batterijen: https://www.nimblefins.co.uk/study-real-life-tesla-battery-deterioration
 
En je kent de Belgische staat duidelijk niet. Tis een kwestie van tijd dat ze geld nodig hebben en die EV's gaan kapot belasten. (zal wellicht komen op het punt dat EV's meer verkocht worden dan benzine/hybride)
Meh, ik verwacht eerlijk gezegd dat ze eerst nóg meer ICE uit de markt gaan duwen tot EV's echt het leeuwendeel van de markt is om grote verschuivingen te gaan doen in fiscaliteit. Mensen gaan misnoegd zijn maar ze kunnen dan niet meer terug. Als je die shift te vroeg inzet heb je het risico van de EV transitie te fnuiken en dat gaan ze volgens mij echt niet doen.

We gaan op termijn gewoon naar een algemene kilometerheffing voor álle wagens. Dat is wat er gaat gebeuren, de staat heeft die EV's nodig om op een realistische manier in de buurt van hun klimaatdoelstellingen te komen.

Wij zitten een beetje in een gelijkaardige situatie waar we onze 2de auto willen vervangen (13,5 jaar oude diesel). Ik ben nog niet helemaal down the rabbithole gegaan daarvoor momenteel maar als ik die ë-C3 zie passeren die met premie sub 20k geraakt sluit ik dat momenteel zeker niet uit. Met een WLTP van 320km ga je altijd wel de 200km halen en dat is een afstand die die wagen nooit gaat doen.
 
En ik heb ooit gelezen over een tesla taxi uit 2016 met 500.000km op de teller en maar 12% batterij verlies. Deed trouwens ook enkel maar aan fast charging.
Mooi. Ik kan me perfect inbeelden dat Tesla hun laadprocess beter onder controle heeft dan Volkswagen.

De staat heeft die EV's nodig om op een realistische manier in de buurt van hun klimaatdoelstellingen te komen.
Niet noodzakelijk. Ze zouden het openbaar vervoer kunnen fixen. Maar belastingen verhogen en mensen pesten is gemakkelijker.

Wij zitten een beetje in een gelijkaardige situatie waar we onze 2de auto willen vervangen (13,5 jaar oude diesel). Ik ben nog niet helemaal down the rabbithole gegaan daarvoor momenteel maar als ik die ë-C3 zie passeren die met premie sub 20k geraakt sluit ik dat momenteel zeker niet uit. Met een WLTP van 320km ga je altijd wel de 200km halen en dat is een afstand die die wagen nooit gaat doen.
De e-C3 zie ik ook als een game changer. De autonomie is redelijk en de DC laadsnelheid is veel beter dan andere wagens in deze prijsklasse.
 
Niet noodzakelijk. Ze zouden het openbaar vervoer kunnen fixen. Maar belastingen verhogen en mensen pesten is gemakkelijker.
Openbaar vervoer is unfixable in Vlaanderen door ruimtelijke ordening. De enige manier om dat (imo) deftig en definitief op te lossen zijn volledig autonoom rijdende deelwagens die 24/7 on demand beschikbaar zijn maar zover zijn we helaas nog niet.
 
Om terug te komen naar de topicstarter. Ik heb voor mezelf de afweging gemaakt en ik heb recent een Volkswagen T-Cross met 1.5l 4 cilinder gekocht en ik ben nier voor elektrisch gegaan.
 
hier idem
nog voor een 1.2 benzine toyota corolla gedaan van 4j oud
skoda suberb diesel weggedaan 12j oud en nog 5000 voor gehad via wij kopen autos
 
Om terug te komen naar de topicstarter. Ik heb voor mezelf de afweging gemaakt en ik heb recent een Volkswagen T-Cross met 1.5l 4 cilinder gekocht en ik ben nier voor elektrisch gegaan.
Valt die T-Cross wat mee qua binnenruimte? Als gezinswagen lijkt die mij net iets te klein. De Tiguan heb ik ook al bekeken, maar die wordt snel vrij duur als je naar beter uitgeruste versies gaat kijken.
 
Die valt goed mee, ondanks dat de 'Polo' van de SUVs is. Ik ben vrij groot, en ik zit nog comfortabel in de wagen, zelfs op de achterbank. Als je consistent mensen in de achterste zetels hebt kan je beter uitkijken naar een iets grotere wagen. Je kan de kofferruimte vergroten door de achterbank naar voren te schuiven (ten koste van beenruimte) of de koffer verlagen indien je geen subwoofer hebt in de wagen.

Wij hebben de wagen gekocht om dat het een wagen is die comfortabel de autosnelweg op kan (1,5l, 4 cilinder), compact genoeg is om in steden te rijden en te parkeren, en voldoende binnenruimte heeft.
 
Een YouTuber die ik volg, sprak over een degradatie van zijn Volkswagen ID.3 batterij van 12% in 3 jaar tijd. Het grootste verlies was in het eerste jaar. Het verlies lijkt eerder logaritmisch van aard te zijn.

Maar het belangrijkste is te kijken hoe je de auto van plan bent te gebruiken. In mijn geval gebruik ik voor het merendeel van mijn korte verplaatsingen het openbaar vervoer. De reden voor mijn wagen te gebruiken zijn om naar de winkel te rijden of trips van minstens 250 km. 250km in Vlaanderen, geen probleem, hier heb je voldoende snelladers mocht het nodig zijn. Helaas zijn mijn trips vaak door Wallonie, snelladers zijn daar zeldzaam en ik heb me meermaals al vastgereden op de autosnelweg door te veel sneeuwval. In mijn geval zou ik dus al een auto met een joekel van een batterij moeten aanschaffen. Zeker bij een kleine batterij is een verlies van 12% autonomie effectief een probleem.
Met frequent snelladen komen ze na 100k aan een degradatie van 7%. Dus ik denk dat je met 12% na 3j echt wel heel dikke pech hebt.
 
Stel,je bent autoliefhebber en wil de nieuwe BMW 5 reeks kopen.
Wat koop je, een I5 40 of een 520I.prijsverschil van 12500€ (en ja geld speelt een rol :) )
Is bedoeld als 2de wagen die jaarlijks een 10000km zal doen.
Ik weet het niet meer....
 
Stel,je bent autoliefhebber en wil de nieuwe BMW 5 reeks kopen.
Wat koop je, een I5 40 of een 520I.prijsverschil van 12500€ (en ja geld speelt een rol :) )
Is bedoeld als 2de wagen die jaarlijks een 10000km zal doen.
Ik weet het niet meer....
Persoonlijk zou ik altijd voor de i5 gaan, tenzij die 10K km juist de lange reizen zijn. (weet jouw situatie niet, en dus ook niet wat je eerste auto is bvb).
Waarom de i5 in mijn situatie?
- 10K per jaar aan kerktorenritjes is ideaal om volop gebruik te maken van PV installatie thuis, en zo quasi gratis rond te rijden
- Lagere onderhoudskosten
- Mijn gok is een hogere restwaarde als je hem niet te lang bijhoudt (als in: verkopen na 4 a 6 jaar)
- Meer vermogen dus meer fun dan die 520i om mee rond te rijden
 
Terug
Bovenaan