Foo Fighters's eerste drie albums zullen altijd een plekje vinden in mijn hart. In mijn mid-teens, toen mijn liefde voor muziek vorm begon te nemen, waren liedjes als My Hero, Stacked Actors, Breakout, Monkey Wrench, Everlong en All My Life de absolute shit. Nu heb ik er behalve nostalgie nog weinig aan, en vind ik zowat alles dat ze uitbrengen complete bagger. Een jaar of drie geleden nog live gezien op Werchter, met enige tegenzin en het was inderdaad nogal plattekes.
Sfeer brengt Grohl wel, zijn stage presence is ontegensprekelijk, maar de muziek is gewoon echt niet zo goed. Laat staan die ten minute jams tussen sommige liedjes, zo saai dat die zijn. Wat Grohl betreft, ik denk dat als hij full time was blijven drummen, hij in veel betere bands zou gespeeld hebben.
 
Ze hebben goeie songs, maar hun muziek is allesbehalve van het niveau dat ze echt uitblinken. Ze zijn een goeie middenmoot, doen in feite niks speciaal en hebben zoals ik al gezegd heb zo goed als alles te danken aan de dood van Cobain.

Grohl zijn andere band, Foo Fighters is er dan weer wel eentje die classic is. En dat zuiver omdat hun muziek goed is, en ze iconische nummers hebben die echt top zijn.
Ik was mee tot ge FF begon te bestoefen.
Want dat is het schoolvoorbeeld van een dertien in een dozijn commeriële rockband. En ze hebben dan nog eens enkel bekendheid verworven omdat de drummer van Nirvana er in mee doet ;)

Ik heb ook wel het idee dat mocht Cobain niet Cobain geweest zijn (die hele destructieve persoonlijkheid, die relatie met Courtney en idd zijn uiterlijk) er van Nirvana al lang niet meer gesproken zou worden. Voor mij persoonlijk steken Pearl Jam en Alice in Chains muzikaal mijlen boven het boze gejengel van Nirvana uit. Maar de hele cultstatus van Cobain heeft erg veel gedaan.
Hell, mocht Kurt minder cult zijn geweest en nu nog leven, Nirvana A.D. (de reunie, zonder Grohl die het te druk heeft) had waarschijnlijk om 15u op het 3e podium van Pukkelpop gestaan voor een halve wei nostalgische 40'ers die de hits van Nevermind nog eens wouden horen. En een halve dag later zou Vedder de wei doen ontploffen vanop mainstage...

Dusja, voor mij:
Classic band: nee, in de verste verte niet.
Classic artist (Cobain): 100% wel. Die mens heeft een hele generatie zot gekregen van zijn genre en de rockmuziek mee verandert. Absolute cultfiguur waar ze binnen x aantal jaar nog altijd over gaan bezig zijn.
 
Ik was mee tot ge FF begon te bestoefen.
Want dat is het schoolvoorbeeld van een dertien in een dozijn commeriële rockband. En ze hebben dan nog eens enkel bekendheid verworven omdat de drummer van Nirvana er in mee doet ;)

Ik heb ook wel het idee dat mocht Cobain niet Cobain geweest zijn (die hele destructieve persoonlijkheid, die relatie met Courtney en idd zijn uiterlijk) er van Nirvana al lang niet meer gesproken zou worden. Voor mij persoonlijk steken Pearl Jam en Alice in Chains muzikaal mijlen boven het boze gejengel van Nirvana uit. Maar de hele cultstatus van Cobain heeft erg veel gedaan.
Hell, mocht Kurt minder cult zijn geweest en nu nog leven, Nirvana A.D. (de reunie, zonder Grohl die het te druk heeft) had waarschijnlijk om 15u op het 3e podium van Pukkelpop gestaan voor een halve wei nostalgische 40'ers die de hits van Nevermind nog eens wouden horen. En een halve dag later zou Vedder de wei doen ontploffen vanop mainstage...

Dusja, voor mij:
Classic band: nee, in de verste verte niet.
Classic artist (Cobain): 100% wel. Die mens heeft een hele generatie zot gekregen van zijn genre en de rockmuziek mee verandert. Absolute cultfiguur waar ze binnen x aantal jaar nog altijd over gaan bezig zijn.
Foo Fighters heeft 2 voormalige Nirvana bandleden (ten tijde van de zelfmoord) he ;). Dus dat is in essentie Nirvana A.D.

Ik vind het eigenlijk net andersom: Cobain was geen geweldige gitarist, noch zanger, noch performer. Wel een goeie songwriter trouwens.
Maar het is de band die ervoor zorgde dat de nummers een heel genre meer mainstream gemaakt heeft.
 
Ik vind het eigenlijk net andersom: Cobain was geen geweldige gitarist, noch zanger, noch performer. Wel een goeie songwriter trouwens.
Maar het is de band die ervoor zorgde dat de nummers een heel genre meer mainstream gemaakt heeft.
Muzikaal wil ik u daar echt in volgen.
Maar ik heb ergens gewoon het gevoel dat het net de hele cultus rond de persoon van Cobain is die de band in 2021 nog relevant maakt. Veel meer dan de eigenlijke muziek.
 
Muzikaal wil ik u daar echt in volgen.
Maar ik heb ergens gewoon het gevoel dat het net de hele cultus rond de persoon van Cobain is die de band in 2021 nog relevant maakt. Veel meer dan de eigenlijke muziek.
Ja klopt, gewoon al het genre "zelfmoord op hoogtepunt van band" zorgt wel vaker voor een soort cult-volging. Niet altijd terecht, en moest het bij Nirvana niet zo gelopen zijn, zouden ze een pak minder bekend geweest zijn...

Maar, los van die zelfmoord, hebben ze wel het genre een enorme push gegeven binnen de mainstream (zelfs nog voor de zelfmoord). En dat is wel een stevige verdienste. Voor mij vergelijkbaar met Metallica (voor Metal) en Blink-182/Greenday (voor Punkrock) etc.
 
Foo Fighters heeft 2 voormalige Nirvana bandleden (ten tijde van de zelfmoord) he ;). Dus dat is in essentie Nirvana A.D.

Ik vind het eigenlijk net andersom: Cobain was geen geweldige gitarist, noch zanger, noch performer. Wel een goeie songwriter trouwens.
Maar het is de band die ervoor zorgde dat de nummers een heel genre meer mainstream gemaakt heeft.
Langs de andere kant moet je geweldig kunnen spelen om een goeie classic band te zijn? Johnny Ramone heeft 99 % van zen carriere op barchords en powerchords zitten rammen en daar praat iedereen nog over. Wat Nirvana juist zo goed en uniek maakt voor mij ist feit dat er elementen in zitten die in klassiekere punk uit den boze waren ( solos bijvoorbeeld)
. Deze konden bij Nirvana wel ma dan wel nog altijd heel simplistisch en vuil klinkend (de solo in Smells like teen spirit is ook maar gewoon de zanglijn van de strofes en die van Breed is heel snel op een octaaf rammen).

Als ik uit de 4 grote grungebands moet kiezen zal ik ook altijd voor Soundgarden gaan maar Nirvana heeft wel uit iets heel simplistisch iets heel krachtig gehaald en heeft zich zo wel onderscheiden van virtuosen als Thayil en Cantrell. Een nummer als school is echt niet moeilijk te spelen maar dat beukt wel goed
 
Laatst bewerkt:
werkelijk schitterende MTV Unplugged in New York :love:
Zonet beluisterd en kan concluderen dat het een intiem fantastisch optreden was.
Live at Reading mocht er ook wel zijn.

Ben nogal gemakkelijk te bekoren met allerhande muziek. Nirvana is weldegelijk een 8/10 waard.
Zowel qua hun rustigere nummers als de meer punk gedreven songs vind ik ze passen in de early 90' era.
Ze waren van plan om de rustigere tour op te gaan na 'In Utero'. Jammer dat we dat nooit konden horen.
 
Ik ben er niet echt mee akkoord als er gezegd wordt dat Nirvana tegenwoordig niks meer zou betekenen indien Cobain geen zelfmoord had gepleegd. True, mss zouden ze nu niet veel potten meer breken, maar de muzikale aardverschuiving die Smells Like Teen Spirit en Nevermind in het verlengde daarvan hebben veroorzaakt begin de jaren '90, daar kan je gewoon niet aan voorbij gaan. Dit staat compleet los van de kwaliteit van de muziek of personages in de band. Dit gaat over impact op het toenmalige muzieklandschap en dat is iets dat de tand des tijds niet kan wegnemen. Dat maakt Nirvana wel een classic band en zelfs iconisch IMO.
 
Ik ben er niet echt mee akkoord als er gezegd wordt dat Nirvana tegenwoordig niks meer zou betekenen indien Cobain geen zelfmoord had gepleegd. True, mss zouden ze nu niet veel potten meer breken, maar de muzikale aardverschuiving die Smells Like Teen Spirit en Nevermind in het verlengde daarvan hebben veroorzaakt begin de jaren '90, daar kan je gewoon niet aan voorbij gaan. Dit staat compleet los van de kwaliteit van de muziek of personages in de band. Dit gaat over impact op het toenmalige muzieklandschap en dat is iets dat de tand des tijds niet kan wegnemen. Dat maakt Nirvana wel een classic band en zelfs iconisch IMO.
Ik deel je mening. Kurt Cobain was al enorm bekend voor zijn dood. Hij was een artiest pur sang! Een icoon. Sorry maar de Foo Fighters vergelijken met Nirvana is 🍎 met 🍐!
 
Ze spelen goed in op het gegeven van “if it ain’t broken don’t fix it”. Het werkt al jaren en het publiek lust er pap van, waarom dan veranderen?

De impact van Nirvana was het figuur Cobain. Veel fans hadden geen interesse in zijn grunge maar eerder in zijn uiterlijk.
Heb je de vroege nineties bewust meegemaakt (en dan bedoel ik als tiener of ouder)?
Want grunge en bij uitbreiding "alternatieve muziek" was toen toch één van de grootste jeugdsubculturen. Legerbottinnen, houthakkershemden, corduroy jaskes en de hele mikmak. Sterk gelinkt aan alles waar, in België dan, Humo en StuBru voor stonden destijds. En dat is toch grotendeels begonnen bij de explosie van Nirvana, het black album van Metallica en Ten van Pearl Jam en een hele hoop artiesten die in dat zog mee volgden. Dat is toch echt zeer bepalend geweest op hoe de jeugd er bij liep en waar ze naar luisterden. Zoiets bestaat op vandaag zelfs niet meer denk ik. Dus in die zin is Nirvana veel invloedrijker geweest dan Foo Fighters ooit zullen zijn. Wat die vooral hebben gedaan is verder surfen op die golf en vooral radiovriendelijke rock tot in de perfectie vorm geven.
 
Dat is toch echt zeer bepalend geweest op hoe de jeugd er bij liep en waar ze naar luisterden. Zoiets bestaat op vandaag zelfs niet meer denk ik. Dus in die zin is Nirvana veel invloedrijker geweest dan Foo Fighters ooit zullen zijn. Wat die vooral hebben gedaan is verder surfen op die golf en vooral radiovriendelijke rock tot in de perfectie vorm geven.
Dat is inderdaad waar. Iedereen draagt wat em wilt en echt genres linken aan outfits gaat niet meer ( obscure band t-shirts misschien uitgesloten) maar verder is dat wel passé ja
 
Heb je de vroege nineties bewust meegemaakt (en dan bedoel ik als tiener of ouder)?
Want grunge en bij uitbreiding "alternatieve muziek" was toen toch één van de grootste jeugdsubculturen. Legerbottinnen, houthakkershemden, corduroy jaskes en de hele mikmak. Sterk gelinkt aan alles waar, in België dan, Humo en StuBru voor stonden destijds. En dat is toch grotendeels begonnen bij de explosie van Nirvana, het black album van Metallica en Ten van Pearl Jam en een hele hoop artiesten die in dat zog mee volgden. Dat is toch echt zeer bepalend geweest op hoe de jeugd er bij liep en waar ze naar luisterden. Zoiets bestaat op vandaag zelfs niet meer denk ik. Dus in die zin is Nirvana veel invloedrijker geweest dan Foo Fighters ooit zullen zijn. Wat die vooral hebben gedaan is verder surfen op die golf en vooral radiovriendelijke rock tot in de perfectie vorm geven.
Ik was in die tijd aan het puberen en heb het bewust meegemaakt. Iemand die de FF hoger inschat dan Nirvana heeft die tijd nooit bewust meegemaakt en begrijpt de cult status van Cobain en Nirvana niet. Kans is groot dat diegene die zeggen FF is beter, zal ook een jongere generatie zijn.
 
@ Butch, even off topic. Ik zie het Quake logo in uw avatar. Samen met uw nick doet me dat ergens aan denken.
Vroeger toevallig geen lid geweest van de XIII clan?
 
ben naar de eerste album aan het luisteren en volgens mij geraak ik niet tot aan album 3 als het zo verder gaat. Heel dat album doet me denken aan

Op 3/4de toch maar geskipped naar het volgende album.
Ik vrees dat het mijn ding niet is. wel raar, want ik merk dat ik wel degelijk met mijn voet of hoofd mee op het ritme aan het bewegen ben. Maar iets te veel schreeuwen en herhaling van zinnetjes imo.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Lint
Ik was in die tijd aan het puberen en heb het bewust meegemaakt. Iemand die de FF hoger inschat dan Nirvana heeft die tijd nooit bewust meegemaakt en begrijpt de cult status van Cobain en Nirvana niet. Kans is groot dat diegene die zeggen FF is beter, zal ook een jongere generatie zijn.
Ik zeg niet dat Foo Fighters beter zijn. Wel dat het een band is die de geschiedenis zal ingaan als een classic band. Net omdat ze die populaire rock die overal kan en ook wordt gespeeld perfect onder de knie hebben. Je kan discuteren maar bij FF draait het niet om Grohl of een ander bandlid. Het gaat zuiver om hun muziek.

Bij Nirvana draait bijna alles rond de persoon Cobain. Wat aangehaald werd van hoe de jeugd er toen uitzag, dat is niet omdat de muziek zo goed is. Dat bevestigt dat het vooral rond de persoon Cobain en zijn uiterlijk te doen was. Als je van een bepaalde muziekstijl houdt dan kleed je u daaraan, maar je kleed u niet als een exacte kopie van persoon.
 
Foo Fighters draait nu toch om Grohl? Misschien niet bij hun debuut, maar de laatste 15 jaar zeker wel?
 
Bij Nirvana draait bijna alles rond de persoon Cobain. Wat aangehaald werd van hoe de jeugd er toen uitzag, dat is niet omdat de muziek zo goed is. Dat bevestigt dat het vooral rond de persoon Cobain en zijn uiterlijk te doen was. Als je van een bepaalde muziekstijl houdt dan kleed je u daaraan, maar je kleed u niet als een exacte kopie van persoon.
Dat zegt inderdaad niks over de kwaliteit van de muziek maar alles over de invloed van de band en grunge in het algemeen. Ze bepaalden eigenhandig hoe de jaren 90 klonken en eruit zagen.

Over kwaliteit van muziek is altijd moeilijk discussiëren en ik beweer ook niet dat FF per sé slecht is. Ze hebben hun plaats in de pop en rock geschiedenis zeker verdiend. Maar zo “belangrijk” als Nirvana zullen ze nooit worden.
 
Qua live optreden vind ik "Live and loud, Seattle, 1993" nog iets beter dan "Live at Reading", nog ruwer, keihard van begin tot einde, Kurt in heel goeie vorm, vettige bass van Krist, Grohl als een gek aan het drummen en met f*cking Pat Smear :love2:. Gehele optreden hier en daar wel te vinden :music:. Op youtube ook meeste songs apart.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan