Musicals - Vlaanderen en daarbuiten

Ares

Member
Even de check gedaan, en nog geen topic hierover terug gevonden (ook al zijn er regelmatig wel news-flashes), dus bij deze een musical-topic.

Musicals jay or nay?
Welke heb je zonet gezien en wat vond je er van?
Welke wil je zien?
Over welke wil je iets meer weten?

Of gewoonweg een "Ares, you're the only one, let it be, you nerd"-topic :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
En uiteraard, TO starts:

Hier zijn zowel de big boss als mezelf enorme musical-fans. Het geeft soms wel wat fronsende "Really? Musicals?"-blikken, maar het is onze gefundes fressen waar we graag, vaak en uitgebreid van genieten. Theater, ballet, opera en orkesten komt op een respectabele tweede tot vijfde plaats wat betreft podiumkunsten, maar komen samen nog niet eens aan de hielen van nummer 1 wat betreft frequentie. Denk gerust aan een city-trip naar London/NY met elke avond een voorstelling, of voor langere tijd in London werken, met elke week minstens een voorstelling :biglaugh:.

Een duidelijke voorkeur hier voor de wat meer "verhalende" versies; verhaaltjes die rondom bekende nummers geschreven zijn (genre Mamma Mia of We Will Rock You) trekken ons minder.

All time top 3:
- Lord of the rings - West End
- Chicago - Broadway
- Phantom of the Opera - West End (met Ramin Karimloo en Sierra Borgess in de hoofdrollen)

Last 4 months hitlist:
- Red Star Line - Studio 100 (again een productie die helemaal af is - ze staan niet in mijn top 3, maar alles wat ze daar doen is van wereldklasse)
- Les Miserables - Stadsschouwburg (absoluut niet mijn ding; too much focus op acteurs die willen laten zien dat ze meerdere octaven aankunnen, maar het is een klassieker)
- Gaston & Leo - Elckerlyc (heerlijk gebracht gewoonweg; trip down memory lane)
- Winterrevue - Elckerlyc (intussen begint dat stilaan een traditie te worden naar het einde van jaar toe - heel rechttoe rechtaan, uiteraard, maar heerlijk vertier)
- Cabaret, Musical at the Kit Kat Club - West End (minder jazzy dan Chicago, wel gelijkaardig sfeertje on stage - geen long runner, which is a shame)

Future hit list:
- 14-18 remake
- Starlight Express West End (met de kids)
- Frozen West end (met de kids)
- Abba Voyage West end
 
Laatst bewerkt:
Onlangs naar Red Star Line geweest, als iemand die niet vaak naar muscials gaat (<<1/jaar), heb ik er van genoten. Die rijdende tribunes waren heel leuk! Zat goed in elkaar.

Het verhaal was wel zeer voorspelbaar 13 in een dozijn, maargoed het was een musical en geen toneel/film.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in jaren geen musical meer gezien maar ik vind theater is het algemeen erg leuk!

Donderdag ga ik naar Hamilton kijken in Londen. Er is echt zoveel keuze in Londen dat het toch een paar dagen geduurd heeft om er eentje te kiezen. Eigenlijk wilden we naar the Lion King gaan kijken, maar we passeren in het najaar nog eens in Londeb met vrienden die hem ook graag willen zien. Dus als alles goed gaat zie we die dit jaar ook nog.
 
Heb een zoon en vrouw die ongelooflijke musical fans zijn.

Verschillende van studio 100 (40-45, Daens, ...)als van deep bridge gezien.

Musicals in Londen gaan kijken zal waarschijnlijk voor binnen een paar jaar zijn als de zoon ze kan verstaan.
 
Ik heb in jaren geen musical meer gezien maar ik vind theater is het algemeen erg leuk!

Donderdag ga ik naar Hamilton kijken in Londen. Er is echt zoveel keuze in Londen dat het toch een paar dagen geduurd heeft om er eentje te kiezen. Eigenlijk wilden we naar the Lion King gaan kijken, maar we passeren in het najaar nog eens in Londeb met vrienden die hem ook graag willen zien. Dus als alles goed gaat zie we die dit jaar ook nog.

Lion King is een aanrader. Geen over the top spektakel en naar Disney-normen zelfs heel sober, maar heel sterke set.
 
IK kan musical ook wel hard waarderen, zo wel cinematografisch als on stage, maar ik heb er te weinig live gezien. Deels omdat ik vroeger het gezelschap ook niet had, ben ik nooit verder gekomen dan eens Romeo en Juliet met de toenmalige vriendin.

Mary Poppins heb ik 13 jaar geleden ook gezien op Broadway met een meisje die ik daar had leren kennen.

Maar he...nu zijn de tijden wat veranderd. Je merkt dat Studio 100 in Puurs de populariteit in ons land van musical wat heeft aangewakkerd, en ik heb in de dochter van mijn vriendin een echte partner in crime gevonden voor concerten en musicals.

In augustus trekken we samen naar Londen en gaan we minstens twee shows kijken. Zij heeft die van haar al gekozen: Frozen. Deels uit nostalgie (yup, voor meisjes van 20 is Frozen kindertijd nostalgie), deels ook omdat het echt wel een spektakel zou zijn. Ik mag de andere show kiezen, maar ik twijfel nog.

Moulin Rouge is ook een spektakel en ik hou hard van die film van Luhrman, maar de kaarten voor goeie plekken zijn daar nog stuk hoger en het is de stagevariant van een film die in essentie al als een Broadway show voelt.

Ik begin meer en meer naar The Book of Mormon te neigen, omdat het een unieker werk is.

Iemand tips en aanraders voor de beste shows in Londen?
 
Iemand tips en aanraders voor de beste shows in Londen?

So very depending on your own taste :)

Tip nummer 1 alvast: de hits op West End zijn om goede redenen hits, en dat is ook de reden waarom ze zo lang spelen. Staar je daar echter niet blind op; als je zinnes bent om vaker richting London te trekken, kijk ook zeker naar de meer kort lopende shows, want ook daar zitten vaak pareltjes tussen. Praat met de locals als je er bent, zij kunnen je vaak tips geven, en last minute tickets zijn soms heel goedkoop (al wil je uiteraard geen risico lopen wanneer je daar voor korte periodes gaat en niet direct terug plant te komen.

So here goes, op basis van wat nu speelt of gaat spelen (en wat je dochter ook wel zal smaken):
- Als je meer Disney wil, maar ongetwijfeld meer ingetogen dan Frozen (nog niet gezien deze): Lion King - as said, ijzersterk
- Als je voor de uberclassic wil gaan: Phantom of the Opera (no really, het is wel degelijk heel goed - ook al is het heel klassiek)
- Wil je een classic die rond die tijd opnieuw komt en die mogelijk geen jaren zal lopen: Starlight Express - typisch Andrew Loyd Webber, maar op rolschaatsen; leuk spektakel maar zie dat je dicht genoeg bij de arena zit
- Wil je een nieuwe take op een klassiek verhaal: Wicked (je zal geen muziek horen die je vlot herkent, in tegenstelling tot bovenstaande 3, maar het geeft een leuke andere kijk - beetje zoals Maleficient dat deed voor Doornroosje)
- Wil je gewoon goedlachs vertier: Mamma Mia (Joy on stage & ABBA, need to say more? - zoek niet teveel naar verhaal, het gaat over de liedjes)

Kortlopende zaken hangen heel sterk af van wat er dan speelt; Cabaret was heel goed, maar ik vrees dat die niet tot de zomer doorgaat - heel ander type verhaal en muziek ook; denk aan rokerige Duitse feesten voor de elite in het interbellum

Book of Mormon nog niet aan toegekomen. Krijgt heel goede reviews, maar geen idee hoe/wat qua verhaal/stage/muziek.
 
In maart gaan we naar Londen voor 2 musicals.
The Book of Mormon (ooit al in NY gezien, was erg goed. Vrouwlief wil die graag zien) en de dag erna My Neighbor Totoro! Kijk vooral uit naar de laatste :love2:
 
Ik ben hééééél groot fan van musicals en heb er al een pak gedaan.
Ben er al een paar duizend euro aan kwijt, maar met plezier.

De Studio 100- en Disney-musicals zijn wel altijd de moeite. Maar ook van de 'kleinere' producties kan ik genieten.
Hairspray, de 3 Biggetjes, 14-18, Peter Pan en Mamma Mia zijn al geboekt.

Afgelopen twee jaar onder andere Aladdin, 2 keer 40-45, Red Star Line, Les Misérables, A Christmas Carol, Rapunzel en Charlie and the Chocolate Factory gezien.
 
Afgelopen week Hamilton gezien in Londen.

Ik wist er absoluut niets over buiten dat het over een stukje Amerikaanse geschiedenis ging, dat er in gerapt werd en dat de musical super succesvol is.

Het was echter super leuk en vanaf de eerste moment genoten. Hoewel mijn begrip van Engels toch wel bovengemiddeld is, toch af en toe wat moeite gehad om stukjes van de lyrics te verstaan door de manier waarop het werd gebracht en het feit dat het toch mijn moedertaal niet is, maar in het geheel stoorde dat helemaal niet.

In tussen tijd heeft de soundtrack hier toch al opgestaan. Zeker een aanraden!
 
 
Enkel diegene van Studio 100 gedaan:
  1. 40-45: Helemaal mijn ding qua thema/kostuums en decor/spektakel - 2x gaan kijken
  2. Red Star Line: Muzikaal vond ik deze eigenlijk beter, qua sfeer ook super - enkel het verhaal was wat dunnetjes maar dat merk je niet in het geheel
  3. Daens: Wonende in Aalst niet te missen uiteraard
Kijk al uit naar remake 14-18, geen vergelijk met andere producties maar bovenstaande vond ik stuk voor stuk pure ontspanning, de setting die rijdende podia kunnen creëren is fantastisch - heel intiem of groots - in combinatie met geluid door oortjes.

Of ik een echte musical -fan ben weet ik eigenlijk niet ... mss ook eens andere productie proberen
 
Cabaret was heel goed, maar ik vrees dat die niet tot de zomer doorgaat - heel ander type verhaal en muziek ook; denk aan rokerige Duitse feesten voor de elite in het interbellum

Book of Mormon nog niet aan toegekomen. Krijgt heel goede reviews, maar geen idee hoe/wat qua verhaal/stage/muziek.
Cabaret speelt al jaren succesvol in London en zal dat wss nog jaren doen. Ze wisselen meestal elke 3 maanden hun leads, dus dat zorgt voor heel veel repeat viewers.

Book of Mormon is van de makers van South Park, meer hoef je eigenlijk niet te weten of het je ding zal zijn of niet (dat soort humor ligt je, of net niet).

Mensen die nog een aanrader zoeken voor London (of New York) momenteel, boek je tickets voor Hadestown en bedank me nadien. Back to the Future is ook top als je wat spektakel wilt en perfect om met een gezin naar toe te gaan. Als ik iets kan afraden is het de Stranger Things play in London , dat was letterlijk het slechtste wat ik ooit heb gezien.
 
Laatst bewerkt:
 
 
Vrijdag Red Star Line gezien. Normaal gaan we niet zo naar musicals, maar deze was echt top. De decors, hoe alles beweegt samen met de tribunes. Prachtig gedaan en catchy muziek! Ik denk dat we de smaak nu wel te pakken hebben voor de volgende musicals. 14-18 die in juni uitkomt staat al op het to do lijstje!
 
 
Terug
Bovenaan