Violent, pessimistic, nihilistic.
Welcome to the Grim Dark!
"For more than a hundred centuries the Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the Master of Mankind by the will of the gods and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium, for whom a thousand souls die every day, for whom blood is drunk and flesh eaten. Human blood and human flesh – the stuff of which the Imperium is made.
To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruellest and most bloody regime imaginable. Forget the power of technology, science and common humanity. Forget the promise of progress and understanding, for there is no peace amongst the stars, only an eternity of carnage and slaughter and the laughter of thirsting gods."
Join the fight, or not. Whatever happens, the universe is a big place and you will not be missed.
> Timeline
Het is in feite onbegonnen werk om de hele geschiedenis op één tijdbalk uit de doeken te doen. Dit zijn de hoofdtijdperken met enkele van de grootste galaxy changing events maar elke age is verder onder te verdelen en heeft zijn eigen tijdlijnen. De momenteel bekende geschiedenis gaat even ver terug als de onze. Eén van de grootste raadsels in kosmologie is baryon assymetrie, de inbalans tussen materie en anti-materie. WH40k heeft daar een antwoord op. Toen 13,8 miljard jaar geleden de oerknal plaats vond ontstond uit alle anti-materie die we vandaag missen de C'Tan. Oer-oude entiteiten van pure energie wiens denken geëncodeerd is in de elektromagnetische veldlijnen van het plasma dat condenseerde uit de cataclysmische dans van materie en energie die wij kennen als de big bang.
In het warhammer universum hangt nog steeds veel mysterie, er is ook reeds ongelooflijk veel kennis verloren gegaan. Elk ras heeft zo zijn eigen geschiedenis bestaande uit een mix van feiten, hypotheses, mythes en leugens. We denken heel wat te weten over de geschiedenis en evolutie van de C'Tan, the old ones en hun interactie met de necrontyr en die geschiedenis nam miljoenen jaar voor het ontstaan van de mens reeds een drastische wending toen de necrontyr wars of secession resulteerden in The War in Heaven. Het verloop daarvan resulteerde in het ontstaan van de Necrons die in M41, het 41ste millennium, nog steeds keet aan het schoppen zijn. Het oudste nog actieve ras in het 40k universe.
- Pre-History
- Rise of Humanity
- Fall of the Aeldari (M25-M30)
- Great Crusade (ca. 798.M30-005.M31)
- Horus Heresy (ca. 005-014.M31)
- Great Scouring (ca. 014-Unknown Date.M31)
- Age of the Imperium (M31 - Present)
- Time of Rebirth (ca. M31 - ca. M32)
- The Forging (ca. M32 - ca. M35)
- Nova Terra Interregnum (ca. Mid M34 - Late M35)
- Age of Apostasy (M36)
- Age of Redemption (ca. M37)
- Emergence of the T'au Empire (M37-M41)
- The Waning (ca. M38 - ca. 750.M41)
- Great Awakening (M41)
- Time of Ending (ca. 744.M41 - ca. 999.M41)
- The Tyrannic Wars (745.M41 - 999.M41)
- 13th Black Crusade (995.999.M41)
- War in the Eastern Fringe (ca. 999.M41)
- Guilliman Awakens (ca. 999.M41)
- Era Indomitus (ca. 999.M41 - Present)
Ik heb het nu over tijdlijnen maar misschien ook leuk om weten dat er over imperial time keeping al heelder boeken geschreven zijn. De jaren blijven gebaseerd op die van holy terra, de seat of emperor and empire, maar jaren worden opgedeeld in 1000 fracties. Het blijkt niet zo makkelijk en soms onmogelijk om een door algemeen relativiteit geregeerd melkwegstelsels van een centrale tijd te voorzien, zeker niet als daar dan nog eens tijd verstorende warp storms en crazy tech bij komt.
> Map of known space, de gehele melkweg.
|
|
Astronomische freakshows zoals the Eye of Terror en de Maelstrom zijn hotspots met bakken geschiedenis maar zelfs in de leegtes tussen de sterren gebeurt van alles waar je liever niets van hoort. Om nog maar te zwijgen van de in kaart gebrachte individuele planeten. De evolutie van onze aarde vandaag tot het 41ste millenium;
Terra is al meer dan ééns volledig verzwolgen door nukes. Elke vierkante cm is al wel plat genuked en dat kan je letterlijk opvatten want na het verdampen van de oceanen door de hitte van niets ontziende fusie wapens werd ook de vroegere oceaanbodem ingepalmd die dan in de volgende nuke rondjes het ook weer moest ontgelden. Bijgevolg is Terra sinds het ontstaan van de mensheid vooral een dorre, praktisch levenloze irradiated woestenij geweest. Geen erg, het leven in het warhammer universe is toch één van pure miserie dus hoe korter hoe beter. Vandaag is Terra de meest heilige wereld van het imperium en wordt ze jaarlijks bezocht door ettelijke triljarden pelgrims. De aarde is basically een kathedraal wereld, de hele planeet is één groot tempel complex volledig toegewijd aan het aanbidden van de emperor wiens rottend lichaam er in leven gehouden wordt door zijn vergroeiing met de cybernetische infrastructuur van de gouden troon.
|
|
|
> The Warp
Het observeerbare universum met 3 ruimtelijke dimensies en een dimensie in tijd is in 40k bekend als het materium. Het hele observeerbare universum is echter verweven met het "immaterium". Elk ras heeft er wel een naam voor; het Empyrean, de aether, de zee der zielen, de chaos realm, ... De mensheid kent het voornamelijk als warpspace oftewel The Warp. Een onvatbare, onbegrijpelijke Eldritch "dreamspace" maar niet noodzakelijk 3 dimensionaal alhoewel het zich wel zo kan manifesteren. Het is een alternatieve dimensie van puur psychische energie waarvan gedacht wordt dat het bestaan ervan een rechtstreeks gevolg is van de ontwikkeling van sentience in het materium of andersom, dat het ontstaan van sentience in het materium een manifestatie is van de psychische energie in de warp. Nobody really knows.
Gedachten, dromen en emotionele energie zijn een brug tussen het materium en imaterium en creëeren golven die in beiden echos veroorzaken. Zo hebben bijvoorbeeld immense pijn of genot een effect op de krachten in warpspace en die veranderingen kunnen op hun beurt dan weer warp doorbraken veroorzaken in het materium die gepaard gaan met fysieke manifestaties zoals bijvoorbeeld chaos daemons. Aangezien het 40k universe één is waar kinderen aan zelfmoord denken nog voor ze hun eerste woordje vormen hoeft het niet te verbazen dat de warp al millennia lang een vrij drastisch tekort heeft aan feel good vibes. Bij gevolg, If you thought real space was bad... Het doet het in feite geen eer aan want de warp is per definitie niet te beschrijven maar voor het gemakkelijk te houden; we made hell real, ever more powerfull, and it's out to get us.
|
|
Het leven is uitzichtloos. Alles is in verval, de toekomst wordt nog erger, de enige dromen die de mensheid nog heeft zijn nachtmerries. Dat was nog niet mistroostig genoeg, Don't let dreams be dreams! In het 41ste millennium zorgt de warp er dus voor dat onze ergste nachtmerries effectief werkelijkheid worden. Oh, en vele religies in het warhammer universum zeggen dat als je dood gaat dat je bewustzijn dan wordt opgenomen in de warp. Wat dan Fuck you nummer zoveel is. Not even death will set you free. De hemel bestaat niet, enkel de hel.
To make things worse. (ofc, t'is warhammer after all.) Voor de mensheid is de enige efficiënte manier van FTL interstellar travel doorheen de warp. Hoe dat juist allemaal in elkaar zit; astropaths voor ftl comms, the galaxy spanning light of the emperor, het astronomican navigational beacon, gemodde psykers voor blinde navigatie, hoe schepen zichzelf moeten inbunkeren om zich te beschermen tegen de geconcentreerde nightmare fuel die de warp manifesteert, hoe het schip en iedereen aan boord moet waken over het idee van "zichzelf" en dat ze effectief bestaan of anders gek worden of gewoon ego doodsgewijs door de warp opgeslokt worden, ... Ik zou zo nog wel even kunnen blijven doorgaan. Er zijn al heelder planeten in warp stormen verdwenen, sommige rassen hebben diepere connecties met de warp of kijken er anders naar. Chaos bijvoorbeeld is een factie geboren uit de warp die nu voet aan grond heeft in de realiteit.
|
|
|
> Tabletop Roots
Warhammer ontstond begin jaren 80 als een tabletop miniature game en vandaag de dag is het, mede dankzij PCgames zoals Dawn of War, populairder dan ooit. Je kan gevechten aangaan tegen 1 of meer spelers met models die je zelf in elkaar dient te knutselen en schilderen. Die models variëren van gewone soldaten tot elite troepen, tanks en flyers, van alien tentakel gespuis tot sentient warmachines, van de high tech anti grav skimmers en railcannon mechs van de T'au tot de met plakband aan elkaar gehouden krakkemikkige voertuigen van de groene horde en de eeuwenoude mysterieuze monolitische technologie van de necrons die we niet eens begrijpen en geen woorden voor hebben. And that's just skimming the surface. Traditioneel voor "nerds" maar net als DnD schuift het alsmaar dichter naar de mainstream.
The black library beslaat ondertussen, naast de vele officiële codexen en geschiedenisboeken, meer dan 500 novels die de details van grootse en kleine events uit de doeken doen. Van epische battles die grote impact hadden op de machtsbalans in de melkweg tot de day to day van een kuisploeg aan boord van een gigantische kathedraal die erop uitgestuurd wordt om het evangelie te verspreiden. Avontuur, horror, drama, period pieces, westerns, van heel intiem tot grootschalig politiek intrige, ... er kan in 40k zelfs goed gelachen worden (al is de humor vaak evengoed pikzwart). Dat hele universum leeft en evolueert nog steeds elke dag. Culturen zelf alsook de tradities en economische modellen waar ze op draaien, grote ene kleine religies, ... het is allemaal in beweging. In het 40k universe is plek voor alles.
Met Henry Cavill als executive producer hebben ze alvast iemand te pakken met een oprechte liefde voor de franchise. Die speelt zelf al jaren en is ook in de lore hardcore as fuck. Hij wou zelf, zoals de meeste fans, al lang dit universum op het grote scherm zien. Dus als hij zegt dat dit voor hem een passieproject is en een droom die uitkomt is dat gewoon waar en geen corpo talk.
Laatst bewerkt: