The Warhammer 40,000 Universe

DaFreak

Well-known member
Crowdfunder FE
2wnqq9S.jpg


Violent, pessimistic, nihilistic.
Welcome to the Grim Dark!

"For more than a hundred centuries the Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the Master of Mankind by the will of the gods and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium, for whom a thousand souls die every day, for whom blood is drunk and flesh eaten. Human blood and human flesh – the stuff of which the Imperium is made.

To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruellest and most bloody regime imaginable. Forget the power of technology, science and common humanity. Forget the promise of progress and understanding, for there is no peace amongst the stars, only an eternity of carnage and slaughter and the laughter of thirsting gods."

Join the fight, or not. Whatever happens, the universe is a big place and you will not be missed.



> Timeline
KASBiFy.jpg


Het is in feite onbegonnen werk om de hele geschiedenis op één tijdbalk uit de doeken te doen. Dit zijn de hoofdtijdperken met enkele van de grootste galaxy changing events maar elke age is verder onder te verdelen en heeft zijn eigen tijdlijnen. De momenteel bekende geschiedenis gaat even ver terug als de onze. Eén van de grootste raadsels in kosmologie is baryon assymetrie, de inbalans tussen materie en anti-materie. WH40k heeft daar een antwoord op. Toen 13,8 miljard jaar geleden de oerknal plaats vond ontstond uit alle anti-materie die we vandaag missen de C'Tan. Oer-oude entiteiten van pure energie wiens denken geëncodeerd is in de elektromagnetische veldlijnen van het plasma dat condenseerde uit de cataclysmische dans van materie en energie die wij kennen als de big bang.

In het warhammer universum hangt nog steeds veel mysterie, er is ook reeds ongelooflijk veel kennis verloren gegaan. Elk ras heeft zo zijn eigen geschiedenis bestaande uit een mix van feiten, hypotheses, mythes en leugens. We denken heel wat te weten over de geschiedenis en evolutie van de C'Tan, the old ones en hun interactie met de necrontyr en die geschiedenis nam miljoenen jaar voor het ontstaan van de mens reeds een drastische wending toen de necrontyr wars of secession resulteerden in The War in Heaven. Het verloop daarvan resulteerde in het ontstaan van de Necrons die in M41, het 41ste millennium, nog steeds keet aan het schoppen zijn. Het oudste nog actieve ras in het 40k universe.

25IeHc4.jpg

Geloof het of niet, dit is een zeer beknopt empire centric overzicht dat praktisch alle niet oorlog gerelateerde xeno geschiedenis negeert. Het imperium is enkel geïnteresseerd in waar en hoe ze xenos moeten afmaken al de rest is in hun ogen irrelevant. Het waarom? Daar vraagt men al millennia niet meer achter. "Purge the heretic, burn the xeno." "He who allows the alien to live shares in its crime of existence." "The xenos must be purged for the stars are humanity’s birthright" Voorbeelden van impirial decrees en dus heilig scripture. Denk Starship Troopers Johnny Rico "I'm from Buenos Aires, and I say kill em' all" maar dan nog 10x zo fascistisch en xenofoob.

n6p6JJb.jpeg


Ik heb het nu over tijdlijnen maar misschien ook leuk om weten dat er over imperial time keeping al heelder boeken geschreven zijn. De jaren blijven gebaseerd op die van holy terra, de seat of emperor and empire, maar jaren worden opgedeeld in 1000 fracties. Het blijkt niet zo makkelijk en soms onmogelijk om een door algemeen relativiteit geregeerd melkwegstelsels van een centrale tijd te voorzien, zeker niet als daar dan nog eens tijd verstorende warp storms en crazy tech bij komt.


> Map of known space, de gehele melkweg.
tQhzbJV.png
Interactive map - Ook hier in feite weer onbegonnen werk. Dit is een totaal overzicht van het 40k melkwegstelsel vandaag maar deze geeft niet veel detail prijs. Je kan van elke regio en ras gedetailleerde mappen opvragen van nu en zelfs historische kaarten van 1000en jaren geleden. Hier bijvoorbeeld een meer gedetailleerd view van de T'au regio met de attack angles van vijandelijke incursies die op hun volume inbeuken;
J9RZmNw.jpg
kxMU0pF.jpg

Astronomische freakshows zoals the Eye of Terror en de Maelstrom zijn hotspots met bakken geschiedenis maar zelfs in de leegtes tussen de sterren gebeurt van alles waar je liever niets van hoort. Om nog maar te zwijgen van de in kaart gebrachte individuele planeten. De evolutie van onze aarde vandaag tot het 41ste millenium;
g2Olmc3.jpg

Terra is al meer dan ééns volledig verzwolgen door nukes. Elke vierkante cm is al wel plat genuked en dat kan je letterlijk opvatten want na het verdampen van de oceanen door de hitte van niets ontziende fusie wapens werd ook de vroegere oceaanbodem ingepalmd die dan in de volgende nuke rondjes het ook weer moest ontgelden. Bijgevolg is Terra sinds het ontstaan van de mensheid vooral een dorre, praktisch levenloze irradiated woestenij geweest. Geen erg, het leven in het warhammer universe is toch één van pure miserie dus hoe korter hoe beter. 👌 Vandaag is Terra de meest heilige wereld van het imperium en wordt ze jaarlijks bezocht door ettelijke triljarden pelgrims. De aarde is basically een kathedraal wereld, de hele planeet is één groot tempel complex volledig toegewijd aan het aanbidden van de emperor wiens rottend lichaam er in leven gehouden wordt door zijn vergroeiing met de cybernetische infrastructuur van de gouden troon.
BfMmK7Z.jpg
Gy5Rc8i.jpg
CcTEgRh.jpg
⬆️sfeerbeelden van Terra; pilgrims in boetedoening | het Sanctum Imperialis ligt in het hart van het continent sized imperieel paleis. Dat inner sanctum is een bunker kathedraal die ligt onder waar ooit Mt Everest stond. (in M41 al lang plat genuked ofc) | De poort in het voorgaande shot is de toegang tot de golden throne. Die gehele piramide is de golden throne, een technology stack met verschillende functies. Helemaal bovenaan, het half weggerotte lichaam van the emperor himself.


> The Warp
Het observeerbare universum met 3 ruimtelijke dimensies en een dimensie in tijd is in 40k bekend als het materium. Het hele observeerbare universum is echter verweven met het "immaterium". Elk ras heeft er wel een naam voor; het Empyrean, de aether, de zee der zielen, de chaos realm, ... De mensheid kent het voornamelijk als warpspace oftewel The Warp. Een onvatbare, onbegrijpelijke Eldritch "dreamspace" maar niet noodzakelijk 3 dimensionaal alhoewel het zich wel zo kan manifesteren. Het is een alternatieve dimensie van puur psychische energie waarvan gedacht wordt dat het bestaan ervan een rechtstreeks gevolg is van de ontwikkeling van sentience in het materium of andersom, dat het ontstaan van sentience in het materium een manifestatie is van de psychische energie in de warp. Nobody really knows. 🤷‍♂️

Gedachten, dromen en emotionele energie zijn een brug tussen het materium en imaterium en creëeren golven die in beiden echos veroorzaken. Zo hebben bijvoorbeeld immense pijn of genot een effect op de krachten in warpspace en die veranderingen kunnen op hun beurt dan weer warp doorbraken veroorzaken in het materium die gepaard gaan met fysieke manifestaties zoals bijvoorbeeld chaos daemons. Aangezien het 40k universe één is waar kinderen aan zelfmoord denken nog voor ze hun eerste woordje vormen hoeft het niet te verbazen dat de warp al millennia lang een vrij drastisch tekort heeft aan feel good vibes. Bij gevolg, If you thought real space was bad... Het doet het in feite geen eer aan want de warp is per definitie niet te beschrijven maar voor het gemakkelijk te houden; we made hell real, ever more powerfull, and it's out to get us.
6wOFdWE.jpg
TFdHb1d.jpg

Het leven is uitzichtloos. Alles is in verval, de toekomst wordt nog erger, de enige dromen die de mensheid nog heeft zijn nachtmerries. Dat was nog niet mistroostig genoeg, Don't let dreams be dreams! In het 41ste millennium zorgt de warp er dus voor dat onze ergste nachtmerries effectief werkelijkheid worden. Oh, en vele religies in het warhammer universum zeggen dat als je dood gaat dat je bewustzijn dan wordt opgenomen in de warp. Wat dan Fuck you nummer zoveel is. Not even death will set you free. De hemel bestaat niet, enkel de hel.

Ui7gCrP.jpg

To make things worse. (ofc, t'is warhammer after all.) Voor de mensheid is de enige efficiënte manier van FTL interstellar travel doorheen de warp. Hoe dat juist allemaal in elkaar zit; astropaths voor ftl comms, the galaxy spanning light of the emperor, het astronomican navigational beacon, gemodde psykers voor blinde navigatie, hoe schepen zichzelf moeten inbunkeren om zich te beschermen tegen de geconcentreerde nightmare fuel die de warp manifesteert, hoe het schip en iedereen aan boord moet waken over het idee van "zichzelf" en dat ze effectief bestaan of anders gek worden of gewoon ego doodsgewijs door de warp opgeslokt worden, ... Ik zou zo nog wel even kunnen blijven doorgaan. Er zijn al heelder planeten in warp stormen verdwenen, sommige rassen hebben diepere connecties met de warp of kijken er anders naar. Chaos bijvoorbeeld is een factie geboren uit de warp die nu voet aan grond heeft in de realiteit.

P4PsZRn.jpg
TGhZrh7.jpg
KV6UMJE.jpg


> Tabletop Roots
Warhammer ontstond begin jaren 80 als een tabletop miniature game en vandaag de dag is het, mede dankzij PCgames zoals Dawn of War, populairder dan ooit. Je kan gevechten aangaan tegen 1 of meer spelers met models die je zelf in elkaar dient te knutselen en schilderen. Die models variëren van gewone soldaten tot elite troepen, tanks en flyers, van alien tentakel gespuis tot sentient warmachines, van de high tech anti grav skimmers en railcannon mechs van de T'au tot de met plakband aan elkaar gehouden krakkemikkige voertuigen van de groene horde en de eeuwenoude mysterieuze monolitische technologie van de necrons die we niet eens begrijpen en geen woorden voor hebben. And that's just skimming the surface. Traditioneel voor "nerds" maar net als DnD schuift het alsmaar dichter naar de mainstream.

3ADU8fTWa4QWYyjW7DzyMe.jpg
warhammer-40k-tyranids-army-guide-tyranids-hive-fleet-behemoth.jpg


The black library beslaat ondertussen, naast de vele officiële codexen en geschiedenisboeken, meer dan 500 novels die de details van grootse en kleine events uit de doeken doen. Van epische battles die grote impact hadden op de machtsbalans in de melkweg tot de day to day van een kuisploeg aan boord van een gigantische kathedraal die erop uitgestuurd wordt om het evangelie te verspreiden. Avontuur, horror, drama, period pieces, westerns, van heel intiem tot grootschalig politiek intrige, ... er kan in 40k zelfs goed gelachen worden (al is de humor vaak evengoed pikzwart). Dat hele universum leeft en evolueert nog steeds elke dag. Culturen zelf alsook de tradities en economische modellen waar ze op draaien, grote ene kleine religies, ... het is allemaal in beweging. In het 40k universe is plek voor alles.

zlkCP8A.jpg

Met Henry Cavill als executive producer hebben ze alvast iemand te pakken met een oprechte liefde voor de franchise. Die speelt zelf al jaren en is ook in de lore hardcore as fuck. Hij wou zelf, zoals de meeste fans, al lang dit universum op het grote scherm zien. Dus als hij zegt dat dit voor hem een passieproject is en een droom die uitkomt is dat gewoon waar en geen corpo talk.
 
Laatst bewerkt:
> Races & Factions (under construction)


Abhuman Factions
hIrkbEL.png

The Leagues of Votann zijn in feite abhumans, afgesplitst van de rest van de mensheid in een speciatie event nog voor de geboorte van het imperium zelf. Ze worden door zowel het imperium als de alien races meestal verward voor een alien race omdat ze niet van die speciatie geschiedenis op de hoogte zijn. Die verwarring is niet geheel onlogisch want het is een collectief van vele klonen en robotic constructs die allen dezelfde rechten en plichten hebben. Beiden door het imperium verboden te bestaan. Hun cultuur, tradities en geloof zijn geheel verschillend van de rest van het imperium en ook hun technologie is vele malen geavanceerder. Babies, zowel die van vlees en bloed als de robotische worden geboren in "crucibles", een soort mechanische baarmoeders.

Xenos
SDSlIqd.jpg

Aeldari
Harlequins​
VII70MK.jpg

Drukhari (Dark Eldar)​

BwLuopX.jpg

Orks
cFLyLcn.jpg

T'au
tsxgdew.jpg

Necrons
 
Laatst bewerkt:
Uhm... :unsure:

Ik denk eigenlijk dat uw openingspost perfect de uitdaging waar Cavill voor staat toont. Ik ken persoonlijk niets van Warhammer dus het gaat volgens mij zeer moeilijk worden om een balans te vinden tussen enerzijds de jarenlange fans te plezieren, maar anderzijds nieuwelingen niet zodanig te overweldigen dat ze er de brui aan geven na aflevering 1.
 
Ik denk dat niemand overweldigd wil worden toch niet in de zin dat jij bedoelt.


Heb het hier ook al eens gepost maar ik hoop dat ze heeel langzaam opbouwen.
 
Ik had ooit wel eens van de naam 'Warhammer 40 000' gehoord, maar that's it. Geen idee wat het is of over wat het allemaal ging.
Met al die informatie die ik nu lees, het lijkt idd heel erg overweldigend en quasi onmogelijk om hier een serie over te maken :unsure:
 
Ik heb zelf nog maar 1 van de vele 100en boeken gelezen. 🤷‍♂️ Geen idee dus 😅

Ik heb best wel vertrouwen in Cavill hiervoor. Als ze slim zijn spelen ze het echt supertraag. Een jonge baseline human op een backwaterworld die op alle vlakken afziet maar dat perfect normaal vindt omdat hij niets anders gewoon is. Zijn hele familie is dood, hij kan niet jagen want staat onderaan de food chain en moet dus beschutting zoeken in een middelgrote stad waar hij tussen het vuil leeft. Wat doet iemand zonder uitzichten? He joins the local army. Misschien wordt de wereld bezocht door een kathedraal schip en worden alle lokale soldaten verplicht hun duty tov the emperor waar ze zonet voor de eerste keer van gehoord hebben te vervullen. Hij wordt naar een van de 1000en frontlines gestuurd en nog voor hij een vijand ziet wordt hij brutaal door friendly fire van een heavy bolter aan gort geschoten en sterft hij. the end. 👌

De truck is hem om along the way langzaam in dat universum onder te dompelen maar nix te alien en extreem.


Liefst een 50 jaren plan en a la marvel in phases. 😆 Elke factie kan een "thanos" of "kang" zijn. In phase 1 zouden ze geruchten kunnen laten rondgaan over hoe planeten in de uithoek van de Cygnus arm een toename in warp activeit rapporteren die voor gebrekkige communicatie zorgt en reizen bemoeilijkt. Niet veel later roddels dat alle contact met planeten in die uithoek verloren is. Over hoe bewoners voor dat verlies van contact allemaal duisterder begonnen dromen, ... Hoe het empire dan vloten heeft gestuurd die spoorloos verdwenen zijn. Hoe uiteindelijk sommige schepen terugkeren met het bizarre nieuwe dat planeten met triljarden inwoners, oceanen en bossen volledig kaal geplukt zijn en schijnbaar van de ene dag op de andere in een volstrekt levensloze rots getransformeerd zijn. Hoe sommige werelden voor verlies van contact rapporteren dat er vreemd stof in de lucht hangt en uiteindelijk dat er overal exotische nooit eerder geziene flora aant opduiken is. Aftercredits voorlaatste film phase 1; We zien Magos Varnak op Tyran Primus naar de hemel turen, hoesten en een bizar soort stof tussen zijn vingers rollen terwijl op de achtergrond een stuk van een muur afbreekt onder druk van een vreemde uitziende plant. fade to black; Varnak will return in the Tyrannic wars Part 1.

(de tyranids, denk zerg of starship troopers but so much worse, danken hun naam aan tyran prime. Het is het eerste officiële first contact waarvan documentatie de invasie van hivefleet Leviathan overleefde.)

Een Hivefleet bestaat uit planet sized alien biologische fabriekswezens die troepen uitschijten en in realtime nieuwe varianten kunnen evolueren en produceren naargelang wat de surface battle nodig heeft. In true warhammer fashion zou die film eindigen met de dood van alles en iedereen. Tyranids converteren na een gevecht hun dode maar ook levende troepen samen met de lijken van de vijand alsook het wildlife, de flora en fauna van de planeet samen met diens atmosfeer en water tot biomassa. Zelfs de vruchtbare grond en elementen zoals koolstof worden omgezet. Zo winnen ze massa en kunnen ze een nog groter overgewicht loslaten op hun volgende planetair slachtoffer.

Cwupi9i.jpg


A man can dream. ;p
 
Laatst bewerkt:
Ik ken enkel dit universum van de games en met kennen bedoel ik ooit eens wat space marines, dreadnoughts en orc, enz.. gezien. Dus praktisch een leek. Nu ja we zien wat het brengt maar qua potentieel is het wel groot denk ik dan. We zien elkaar waarschijnlijk binnen 5 jaar ofzo. :D
 
Zalige uiteenzetting alvast, DaFreak. Als je het zo leest, zou dit echt een geweldig universum kunnen zijn voor het kleine én het grote scherm. Alvast heel erg veel kudos aan Cavill om zich zo kwetsbaar op te stellen. Want als dit niet slaagt, kunnen ze dit aanwenden om zijn carrière te eindigen. Takes balls to do this.
 
Ik ken Warhammer vooral van de tabletop figuurtjes en cosplays. En ik wist dat Cavill idd groot fan was.
Voor de rest is de kennis beperkt. Blijkbaar is de lore veel groter dan ik dacht.
Maar ik weet niet zeker of het iets voor mij is. Ben wel benieuwd wat Cavill ervan wil maken.
Wie weet kan hij leken als ik in't universum trekken.
Goeie poging van jou ook @DaFreak :unsure:
 
Ik ben grote fan van de lore en het 40k-universum. Ik heb zelfs nog nooit de tabletop gespeeld, gewoon puur het universum op zich is heel diep uitgewerkt en heel interessant.

Dus euhmm.. waar beginnen we? :unsure:
Ik zeg al lang da'k de boeken eens ga checken.

Er is niet echt een vaste volgorde van boeken die je moet lezen. Dat kan ook niet, er zijn er ondertussen al honderden en een groot aantal daarvan zijn niet meer in druk. Het beste is om je gewoon wat in te lezen in de wiki, met wat overzichtspagina's over de chaos gods, de emperor, de warp en space marines. Van daaruit klik je dan wel verder op wat je het meest interesseert/aanspreekt, en voor je het weet ben je een hele dag kwijt ;) het gaat echt zeer ver.

Vandaar ook de kwestie met de boeken: je moet 40k eerder zien als een setting/universum dan echt een plot en kies dan ook op basis van wat je interesseert welke boeken je wil lezen. Ik vind bv de Adeptus Mechanicus heel interessant dus dan is de Priests of Mars-trilogie een grote aanrader want daar worden die verder in uitgewerkt. Belisarius Cawl is een belangrijke figuur binnen die factie, daar is ook een boek van, dan kan je dat ook lezen. Idem voor een andere factie, de Necrons, die vind ik ook interessant en die worden dan uitgewerkt in andere boeken (Twice Dead King & The Infinite and the Divine). En zo heb je voor alles wel wat. Op Goodreads kan je dan wat zoeken wat er bestaat, idem op reddit (reddit.com/r/40klore). Maar ik zou starten met de wiki, zo krijg je wat een algemeen overzicht. Er is ook nog een tweede wiki, Lexicanum, daar zijn de artikels wat beknopter maar bronmateriaal zou beter zijn. Lexicanum wordt vaak gebruikt tussen lore nerds onderling maar ik vind de gewone die ik gelinkt heb leuker, daar staat vaak meer info in (die misschien niet allemaal 100% accuraat is, maarja, het is ook een chaotisch universum ;))

Als het allemaal wat te veel leeswerk is zijn er ook goeie bronnen op youtube. Luetin is een grote aanrader, die gebruikt steeds betrouwbaar bronmateriaal en gaat ook voldoende in de diepte. Kan je eventueel naar luisteren op de achtergrond want hij maakt vaak erg lange filmpjes over specifieke facties, maar wel interessant. En ook hier hetzelfde als bij de boeken: gewoon kiezen op basis van wat je zelf aanspreekt.

En bekijk zeker ook eens de world intro van Darktide (geeft wat achtergrond + toont mooi een reis doorheen de "warp") en Astartes Project, beste fan film ooit gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
je moet 40k eerder zien als een setting/universum dan echt een plot en kies dan ook op basis van wat je interesseert.
Volledig dit inderdaad.

Er zijn zonder overdrijven reeds 1000en bestaande verhalen maar ze kunnen evengoed hun eigen compleet nieuw verhaal verzinnen en dat kan eender wat zijn van genre, setting, facties en karakters involved, ... Het feit dat alle kennis in het warhammer universe op sterven ligt gekoppeld aan een geschiedenis die voor een groot stuk niet veel meer is dan een verzameling mythes en leugens, zo vaak herschreven in talen die niemand nog spreekt dat niemand het nog weet. De meeste mensen kunnen niet eens meer lezen. Kennis in het warhammer universe is even corrupt als al de rest en vaak ook ronduit gevaarlijk. Er is zelfs geen consensus over of het al wel het 41ste milennium is of niet eerder het 38ste. 😆

The emperor? Volgens de ene de redder van de mensheid, volgens anderen onze vernietiger, Voor sommigen een letterlijke god, voor anderen de duivel zelve, ... waar komt die vandaan? 100 antwoorden. Hoe is hij op de eeuwige troon geraakt? 100 antwoorden. Wat zijn zijn motivaties en is zijn plan? 100 antwoorden. Leeft die überhaupt nog wel? 100 antwoorden. Is the emperor nog in controle of is het een puppet van groepering X? Sommigen willen hem dood omdat hij als messias zou terugkomen, anderen wil hem dood dood, er zijn er ook veel die denken dat hij al dood is, je hebt er zels die denken dat hij al vervangen is, ... en ga zo maar door. 😅

Ik hoop dat ze vaak gebruik maken van film lange flashbacks, bijvoorbeeld de film beginnen met een monnik in een of andere bibliotheek die een geschiedkundig boek aan het kopiëren is (half hersendood gemaakt zodat hij niets meer kan interpreteren en enkel nog machinaal kan overschrijven.) en de hele film is dan de al dan niet "waargebeurde" geschiedenis door de ogen van en met achterliggende motivatie van de oorpronkelijke bron.

Er zitten sprookjesboeken in de keizerlijke bibliotheken die vlot gekopieerd worden omdat niemand er bij nadenkt (of zelfs maar mag nadenken) Eenhoorns... Niets speciaals aan, waarom zou dat niet kunnen? Zoveel bronvermeldingen dat die in de verre geschiedenis ooit erkend zijn als uitgestorven diersoort en wetenschappers hebben die dan, toen die kennis nog bestond, met bio engineering "terug" tot leven gewekt maar ondertussen zijn ze echt terug uitgestorven. 😆



Goeie call met die intro van darktide en project astartes.

Event Horizon staat in de community ook bekend als een onofficiële prequel. Dat verhaalt immers over de mensheid's allereerste poging tot FTL travel met een experimenteel ship uitgerust met een prototype warp drive. De crew ontdekt daarin dat als je ruimte vouwt om sneller dan het licht doorheen de warp te reizen dat je dan in contact komt met wat zij interpreteren als de hel. Na de sprong is het merendeel van de crew ervan oftewel dood of volledig mentaal gegaan. De toon van de film, het gothische design van het schip,
zelfs het feit dat de uiteindelijke navigator zijn ogen uitsnijdt
, alles klopt gewoon. Warhammer 18,000 basically.

 
Als je zo de lore leest lijkt me dat wel een heel hardcore universum te zijn. Bv. de lore van de dreadnought of the emperor :unsure:
 
Lijkt me nogal moeilijk om W40k in een beeldverhaal te vertellen. Alles en iedereen is zo absurd over the top en kwaadaardig dat een effectief verhaal met dramatische boog zo goed als onmogelijk lijkt. Een sympathiek personage uitvinden waar kijkers mee kunnen symphatiseren lijkt al inherent niet in de geest van de setting.
 
Aanvullend op die intro van darktides;





@Dookie ; Daar kun je idd moeilijk rond, universes komen niet donkerder dan dit. Ze mogen van mij ietwat rustig beginnen om mainstream publiek aan te spreken en niet te horrific gaan in gruwelijke genocidale sterfte en pure wanhoop maar vele verhalen kan je niet vertellen zonder R-rating. Zeker de warp en alles daar rond is één en al vuiligheid. Chaos daemons trekken rottend en naakt ten strijden. Sommigen staan vol toxische builen die openscheuren en regeneren, ze gebruiken hun eigen darmen om de vijand te wurgen, ... Slaanesh is een hele realm verbonden aan de duistere kanten van emoties als lust en verlangen, dus ja half menselijke wezens met 6 borsten zoals varkens die verkrachting als oorlogswapen gebruiken... It's all part of the deal. 😅

@Kas de Kalebas Ze zijn uiterste zeldzaam maar ze bestaan! De 100en stand alone boeken maken ook wel duidelijk dat het mogelijk is om daar verhalen in te vertellen. Dat gezegd zijnde zou ik het inderdaad wel een vergissing vinden om enkel verhalen met een traditioneel goeie vs slechte te brengen. Het warhammer universe is veel grijzer dan dat. En ze moeten ook gewoon de ballen hebben om op termijn mee te gaan in het grimdark aspect. Denk aan films zoals Taxi Driver, Nightcrawler, American Psycho, ... Kwaadaardige en slechte protagonisten moeten zeker kunnen. Een warhammer film zou je het gevoel moeten geven achteraf een proper bad te moeten nemen.
 
Laatst bewerkt:
Heb geen probleem met gore. :D lijkt me juist zalig zo'n super donkere serie met geen goeie of slechte, gewoon elke facties / personages met hun eigen doel. Als ze hiervan good vs evil gaan maken lijkt me het nutteloos om het in het donkere w40k universum te doen.
 
Lijkt me nogal moeilijk om W40k in een beeldverhaal te vertellen. Alles en iedereen is zo absurd over the top en kwaadaardig dat een effectief verhaal met dramatische boog zo goed als onmogelijk lijkt. Een sympathiek personage uitvinden waar kijkers mee kunnen symphatiseren lijkt al inherent niet in de geest van de setting.

Dat gaat wel hoor, de boeken zijn bijna allemaal zo, in die mate dat je zelf sympathie begint te krijgen voor inherente bad guys zolang ze maar het hoofdpersonage zijn (zie bv de Night Lords-trilogie, waarin de "Night Lords" chaos space marines de hoofdrol krijgen. Dat zijn inherent sadisten, en toch krijg je er een zekere sympathie voor). Maar er zijn ook genoeg "traditionele" good guys. Bv de Imperial Guard (= Astra Militarum) is het "gewone" leger van de mensheid in 40k, dat zijn gewoon niet-augmented (of weinig augmented) mensen zoals jij en ik. Een goed boek dat ik daarover heb gelezen is Steel Tread, over een tankcrew die als deel van een groter leger ten strijde trekt tegen een chaos cult. Eigenlijk is in bijna elk boek het hoofdpersonage een good guy vanuit hun perspectief, dat kan ook bijna niet anders.
 
Mooie posts! Ik heb ook al een shitload aan lore gelezen en gevolgd (YT, boeken, anim series, abonnement Warhammer+). Ik ben ook fan van het eerste uur en zie dat er heel wat uitdagingen aankomen :

1. Het immens verhaal (allee, verhalen) die ze verkocht moeten gaan krijgen. WH40k is zo groot dat het erg goed geschreven gaat moeten zijn. Als je ziet er dat +1000 boeken zijn is er bijzonder veel lore voor handen. En dan spreek ik nog niet over hun animatiereeksen, games, codexen, etc.


2. WH40k is grimdark. Horror, gore, lijden, negativiteit, extreem gewelddadig, ... Alle facties (inclusief de mensheid) zijn basically bad guys. Hoofdpersonages met zware problemen : drank- en drugsverslaving, zelfmoordneigingen, noem maar op.

3. Er zijn veel thema's die moeilijk liggen de dag van vandaag : genocide, slavernij, folteringen, de space marines waar geen vrouwen zijn, rassenhaat, ... Waar men in Star Trek nieuwe rassen begroet, worden deze in WH40k preventief uitgeroeid zonder enig overleg.

Nu ik zie het wel nog goed komen. Als Games workshop één ding goed doet is het vasthouden aan hun lore en ik heb wel vertrouwen in Cavill, want die is ook grote fan.

Wat ik wel verwacht is dat het voor een hoop controverse gaat zorgen. Fanboys zullen het te soft vinden, "nieuwe" mensen zullen het er los over vinden.

Wil je meer te weten komen over de immense lore? (Geweldig kanaal trouwens) :


En om af te sluiten één van de (imo) beste kortfilmpjes die recent gemaakt zijn :


Enjoy :)
 
Laatst bewerkt:
Goeie post, imo movie wise zou ik beginnen met Gaunt's Ghosts, das het meest relatable denk ik als kijker en krijg je een redelijke feel voor het universum. Ook veruit de beste boeken vind ik.
 
T is ook vooral een Universe dat zich leent voor erg brede invulling. Want hoewel het (zeker tegenwoordig) vooral grimdark is zit er nog altijd een absurde, bijna slapstick, basis in. Heel het concept van Orks en Waagh gewoon al,.......

Ik ben wel benieuwd welke kant ze uit gaan maar ik vrees, zeker als eerste, een nogal generische "grimdark" actiereeks met Space Marines (met Imperial Guard wss) VS Chaos. Space Marines zijn nu eenmaal GW hun cashcow...
Gaunts Ghost zou idd een mooie optie maar die reeks is wel al oud, geen idee zelfs of die tegenwoordig nog relevant is. GW gaat sowieso willen nieuwe markten aanboren, geen fan-service bieden aan de huidige.
 
Terug
Bovenaan