De Tijdloze 2020

die top 10 lijkt simpelweg een opbod tussen fanclubs van Pearl Jam, fleetwood mac en pink floyd


of gewoon ne gast met teveel tijd die er zijn plezier mee heeft om de boel naar zijn hand te zetten.

met tijdloze nummers heeft zeker de top tien minder en minder te maken.
 
Ik denk dat je je niet teveel moet aantrekken van wat er in de tijdloze staat. Daarom dat we het hier ook elk jaar voor de gezelligheid afbreken als een bende self-entitled hipsters.
 
die top 10 lijkt simpelweg een opbod tussen fanclubs van Pearl Jam, fleetwood mac en pink floyd


of gewoon ne gast met teveel tijd die er zijn plezier mee heeft om de boel naar zijn hand te zetten.

met tijdloze nummers heeft zeker de top tien minder en minder te maken.
Deze top 100 is een lijst waarbij de luisteraars beslissen welke platen in deze lijst staan door er op te stemmen.
Dat deze nummers zo hoog staan, wil gewoon zeggen dat een groot deel van de luisteraars van StuBru deze muziek wel kan smaken.

En dat u of ik het daar niet mee eens zijn, is op zich niet relevant.
 
Deze top 100 is een lijst waarbij de luisteraars beslissen welke platen in deze lijst staan door er op te stemmen.
Dat deze nummers zo hoog staan, wil gewoon zeggen dat een groot deel van de luisteraars van StuBru deze muziek wel kan smaken.

En dat u of ik het daar niet mee eens zijn, is op zich niet relevant.
Dit is niet correct. De tijdloze is de voorbije jaren steeds meer gemediatiseerd. De tijd dat het alleen de luisteraars van Studio Brussel waren die stemden op deze lijst ligt al lang achter ons.
En het verhaal van Toto - Africa bewijst ook dat zo'n lijsten open staan voor manipulatie. De broer van een Studio Brussel presentatrice (Linde) vond het een leuk idee om dat nummer op één te krijgen, en kreeg zelfs op Stu Bru airplay om dat nummer effectief in de lijst te krijgen.
 
Ja en nee ;)
Iedereen kan stemmen, het is niet voorbehouden aan de luisteraars van StuBru, maar het zijn wel de luisteraars die aangezet worden om te stemmen. Pure democratie.
Het verhaal van Toto was niet uniek, jaren daarvoor is al eens hetzelfde geprobeerd met "er staat een paard in de gang" van Andre Van Duin, Studio Brussel vond dat toen niet zo grappig en de stemmen voor deze song werden niet geteld. voor mij hoeft zo'n song niet in deze lijst, maar een stem is een stem en als mensen voor wat dan reden ook een bepaalde song in deze lijst stemmen, dan mag je deze stemmen niet weerhouden.
Edit: Ik heb eens naar de top 100 gekeken (neen, ik ben geen luisteraar van StuBru meer, en ik heb dit jaar niet naar de top 100 geluisterd), en toto staat er nog altijd in, ze staan 1 plaatsje hoger dan Hurt van Johnny Cash, dat doet pijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je niet teveel moet aantrekken van wat er in de tijdloze staat. Daarom dat we het hier ook elk jaar voor de gezelligheid afbreken als een bende self-entitled hipsters.
Ik dacht juist dat die hipsters het Stubruvolk waren en die bands van die "moderne" indiebands, maar ik kan het mis hebben. Mijn smaak is het niet in ieder geval.
 
Pearl Jam toegankelijker dan Nirvana? Ik dacht juist andersom. Nirvana was liefde op eerste gezicht (hoewel ik het niet overdreven veel opleg), ook voor de andere nummers. Pearl Jam is zo een band dat langzaam aan groeide, maar die groei is wat on hold gezet voor enkele jaren. Omdat ik simpelweg liever naar andere muziek luister. Muziek dat hard leunt op boodschap/lyrics ligt me vaak niet. Die emotionele lading moet overgebracht worden via melodieën bij mij. Zang is meer een instrument voor mij.

Dat gezegd zijnde brengt de zang van Pearl Jam wel de emotionele lading over, en ik vind het wel goed. Er zitten slechtere dingen in de lijst zoals hun obsessie met Fleetwood Mac en gewoon het algemeen gebrek aan diversiteit en andere genres.
 
Laatst bewerkt:
Fleetwood Mac vond ik de voorbije jaren serieus underrated als je kijkt naar de andere bands/genres. Rumours is voor mij één van de beste pop albums ooit gemaakt.
+1 (wel onvergeeflijk dat Silver Springs daar in eerste instantie niet opstond).

Nirvana is echt kak daar kan ik nu eens echt niet naar luisteren.
 
Gohja, Nirvana is Grunge hé. Niet echt verfijnd of geraffineerd. Maar het is cult, het is braaf en het is toegankelijk voor de grote massa. Vergelijk dat met de weerhaakjesgrunge van Teenage Fanclub of Dinosaur Jr.

Fleetwood Mac is echt zo'n groep die je maar gaat waarderen als je ouder wordt, of een (spuwt de term uit) "muziekliefhebber/kenner" wordt. Nog zo'n groep is Steely Dan, of Kate Bush. Oppervlakkige popmuziek op eerste gehoor, tot je wat dieper gaat graven. Bij Nirvana is er weinig om in te graven natuurlijk.
 
een van de grootste redenen waarom ik liever naar mn cd`s luister dan naar de radio. Goede liekes die afgebroken worden of waar de presentator in de laatste seconden gaat zitten praten: het is een frustratie van uit de tijd dat ik nog liekes probeerde op te nemen op een cassettebandje.
Alhoewel ik wel het gevoel heb dat dit de laatste jaren verbeterd is. Misschien omdat veel van de presentatoren ook die frustratie in hun jeugd hebben gehad :p
Nostalgie is daar ongelooflijk 'goed' in. Die hebben naar mijn weten nog nooit de solo op het einde van Another Brick in the Wall laten uitspelen, telkens op hetzelfde stukje moeten ze beginnen praten of de boel onderbreken. Aaaarrgggh, ergerlijk.
 
Van iemand die wel eens een radiostudio van dichtbij heeft gezien: dat zijn de zogenaamde "radio edits". Die nummers worden reeds ingekort vanuit de bibliotheek ingeladen. Dus als de presentator begint te leuteren, wil dat gewoon zeggen dat het countdown-tellertje van dat nummer écht al op 2 seconden staat.
 
+1 (wel onvergeeflijk dat Silver Springs daar in eerste instantie niet opstond).

Nirvana is echt kak daar kan ik nu eens echt niet naar luisteren.
Probeer hun debuut eens? Die is toch een pak vuiler dan Nevermind en In Utero.

Qua radio is het enige dat ik opzet Radio1 omdat de muziek meestal meevalt en de inhoud beter dan de meeste stations. Maar eigenlijk staat de radio gewoon nooit op.
 
Gohja, Nirvana is Grunge hé. Niet echt verfijnd of geraffineerd. Maar het is cult, het is braaf en het is toegankelijk voor de grote massa. Vergelijk dat met de weerhaakjesgrunge van Teenage Fanclub of Dinosaur Jr.

Fleetwood Mac is echt zo'n groep die je maar gaat waarderen als je ouder wordt, of een (spuwt de term uit) "muziekliefhebber/kenner" wordt. Nog zo'n groep is Steely Dan, of Kate Bush. Oppervlakkige popmuziek op eerste gehoor, tot je wat dieper gaat graven. Bij Nirvana is er weinig om in te graven natuurlijk.
Echt veel Fleetwood Mac heb ik nog niet geluisterd eigenlijk, maar voorlopig interesseert het me niet echt. Misschien ooit.

Kate Bush vind ik trouwens prachtige muziek, maar met momenten wel ongrijpbaar.
 
Veel mensen kennen "deze" Fleetwood Mac niet. Al jaren mijn favoriet!

 
Moest het iemand interesseren, Stubru is recent (10 januari) begonnen met een aparte pagina voor De Tijdloze waarbij elke dag een "Tijdloze" herinnering verschijnt:
 
Moest het iemand interesseren, Stubru is recent (10 januari) begonnen met een aparte pagina voor De Tijdloze waarbij elke dag een "Tijdloze" herinnering verschijnt:
Echt wel leuk eigenlijk, iedere dag music related verhaaltje.
 
Vind het wel spijtig dat een band als Alice In Chains (die ik persoonlijk beter vind dan Pearl jam en Nirvana) amper wordt vermeld.
Down In A Hole epic nummer.
Would? staat ergens niet zo ver buiten de top 100 maar toch.

 

Ik had geen idee waar ik deze moest droppen. Maar toen dacht ik: geen beter topic om deze lijst te fileren dan het tijdloze topic!

Rolling Stone heeft zijn 17 jaar oude lijst met 500 beste nummers aller tijden geüpdatet. What do you guys think? :D
 
Terug
Bovenaan