Matchfixing en verdachte financiële transacties in de Jupiler Pro League

Hopelijk krijgen al die figuren uiteindelijk hun bekomst! :eviltongue:

Blijft maf hoe pak de persjongens iemand als Van Holsbeeck steeds hebben behandeld, terwijl voor iedereen die Anderlecht een beetje deftig volgde, duidelijk was dat deze met heel louche zaakjes bezig was.
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd wat hiervan gaat komen, Coucke zal het wel kunnen gebruiken met Perrigo toestanden. Zal ook wel effect hebben op de verdere kapitaalsverhoging (die voor zover ik weet nog altijd niet gebeurd is)?
de officiële business is mensenhandel, dacht ik.

dan valt het onofficiële gedeelte nog mee.
Das ook niet de eerste keer daar
 
Henrotay (en in het oost-vlaamse Mortelmans) waar wordt die ondertussen niet genoemd als malafide? Die is nog een kwadraat erger als Bayat volgens mij. Die laatste heeft zich gewoon hard opgewerkt en kende af en toe nog een beetje ethiek.
 
Ach dit moet allemaal met een korre zout worden genomen. Heel die voetbalwereld is corrupt. Ik ben er helemaal van overtuigd dat momenteel bij geen enkele club alles 100% correct verloopt. Dergelijke zaken ga je de volgende jaren alleen maar meer en meer horen. Daar is gewoon veel te veel geld mee gemoeid.
 
Ach dit moet allemaal met een korre zout worden genomen. Heel die voetbalwereld is corrupt. Ik ben er helemaal van overtuigd dat momenteel bij geen enkele club alles 100% correct verloopt. Dergelijke zaken ga je de volgende jaren alleen maar meer en meer horen. Daar is gewoon veel te veel geld mee gemoeid.
Ah ja, ok, 't is normaal. Laat ze maar doen dan :crazy:
 
Ah ja, ok, 't is normaal. Laat ze maar doen dan :crazy:
Nee helemaal niet. Het is goed dat dit aan het licht komt en ze moeten ze zwaar straffen. Ik wil maar zeggen dat dit geen uniek verhaal is dat het ex -bestuur van Anderlecht dit alleen zou hebben gedaan. Tis gewoon wachten tot er meer van deze zaken uitkomen.
 
Benieuwd wat hiervan gaat komen, Coucke zal het wel kunnen gebruiken met Perrigo toestanden. Zal ook wel effect hebben op de verdere kapitaalsverhoging (die voor zover ik weet nog altijd niet gebeurd is)?

Das ook niet de eerste keer daar
Die Perrigo perikelen hebben niks met die kapitaalsverhoging te maken. Het feit dat deze nog niet was doorgevoerd is omdat de kleine aandeelhouders Anderlecht in een wurggreep houden. Als Coucke het alleen voor het zeggen had was dit allemaal al lang gebeurd. Bijna de gehele boete die hij moet betalen is trouwens al geld dat ergens vast op een rekening stond. Dat geld had hij nu ook niet tot zijn middelen. Dat wordt nog gedaan bij zulke rechtzaken.
 
Henrotay (en in het oost-vlaamse Mortelmans) waar wordt die ondertussen niet genoemd als malafide? Die is nog een kwadraat erger als Bayat volgens mij. Die laatste heeft zich gewoon hard opgewerkt en kende af en toe nog een beetje ethiek.

Ik zou Bayat toch niet onderschatten. De jaren dat Herman hem de sleutels van de club gaf toch echt wansmakelijke zaken gebeurd.

Wel frappant hoe Vandenbempt nu zo uit de lucht valt.

Ook onze minderheidsaandeelhouders zouden wat minder hoog van de toren mogen blazen. Zo een Davignon zal ook wel van meer op de hoogte zijn geweest dan hij nu laat uitschijnen. Net als ons AB InBev mannetjes.
 
Je zou het eens moeten weten hoe het eraan toe gaat bij alle club's paar jaar geleden ook spelers als Letica, Tomecak gekocht toevallig vriendjes met leko zijn manager. Is volgens mij ook de hoofd reden waarom Leko weg moest bij Club want zijn voetbal was meer dan ok.
 
Woensdag wordt een nieuwe documentaire van Thierry Luthers en Patrick Remacle op La Une uitgezonden die in het verlengde ligt van Propere Handen.


“Samen met mijn collega Patrick Remacle, een echte onderzoeksjournalist, heb ik twee jaar onderzoek gedaan naar de wantoestanden in het Belgisch voetbal.” Het resultaat is een spraakmakende reportage. Over Mogi en Mehdi Bayat. Over Dejan Veljkovic en zijn relatie met scheidsrechter Sébastien Delferière of Standard-baas Bruno Venanzi.

“Over Standard gesproken: we hebben ook een gesprek met Roland Duchâtelet. Die herhaalt zijn aantijgingen over mogelijke omkoping in 2014, in de wedstrijd Anderlecht-Genk.”

Laat ons raden. Er is sprake van horloges?
(mysterieus) “Zoals ik al zei: horloges zijn de rode draad.”

Denkt u dat uw documentaire iets zal veranderen?
“Ik hóóp dat. Of dat we de mensen op z’n minst doen nadenken. Dit is maar het tipje van de ijsberg. Het is bijna drie jaar geleden dat ‘Footgate’ (Propere Handen, red.) is losgebarsten. De buitenwereld denkt misschien dat er nooit meer iets van komt. Geloof me: de vraag zal binnenkort zijn wanneer het eindelijk eens zal stóppen. Er komt een tsunami aan voor het Belgisch voetbal.”

Ben benieuwd.
 
Aller bon zal nog maar even iets neerpennen...
Tgoh die reportage focust zich maar al te graag op Charleroi en de Bayats maar het spectrum is breder als deze heren natuurlijk en deze zijn ook amper zuiver op de graad te noemen maar doen het op andere manier. Ik heb 2 jaar het notule mannetje, knechtje of allrounder mogen zijn bij een niet nader genoemde sportief directeur; bij een tweede klasse ploeg. De Vlaamse tegenhanger van Bayat is zonder twijfel het bureau van Devroe & De koster. Die laatst genoemde is echt geen indrukwekkend figuur komt vaak gewoon in onderhandeling in zijn gewone polo en een short. Maar wat wil je als je wekelijks 30.000 EUR verdiende aan de transfer(s) van oa. Debruyne. Zij zeggen vooral van 'ja kijk, als gy die speler koopt van ons, dan kunnen wij bereid om zoveel Bussiness Seats te kopen of huren wij zoveel keer een tafel vol met gasten en betalen wij dat cash." Devroe is een absoluut walgelijk figuur die dreigde ermee een keer toen een van de spelers geen optie bij zijn eenjarigcontract kreeg hij er ging voor zorgen dat die drie -andere hun best niet zouden doen moest de club een puntje te kort zou komen om het kampioenschap binnen te halen. Zij lopen de club plat zij moeien zich met buitenlandse transfers en zijn direct op de hoogte als er een probleem is. Dan zal Devroe een belletje geven en plotseling voor zovéél geld een oplossing bieden.

Falcone de zogezegde tussenpersoon van een paar grote spelers als Limbombé, Kagé en Mboyo, kdenk dat ik dat nu wel gerust mag zeggen hebben daar ooit een gesprek gehad naast dat hotel in de Ghelamco arena waar Muganjibya en Kagé bij waren. We wouden Kagé overkopen en de eerstgenoemde wouden we toch ook nog een contractje aanbieden. Financieel geen gemakkelijk contract zou ook een bommetje geweest zijn als tweede klasser. Denk dat wij daar 7 uur gezeten hebben, in het een aparte kamertje naar het andere. Die Falcone beloofde ons vastgoed in tegenruil in Brasschaat voor beide transfers. Na 7 uur zijn we eruit; de coach komt spreken met die spelers en die Kagé zegt zo (in't frans): " ja maar coach, ik train niet op de maandag en dinsdag, woensdag dan begin ik in te lopen en donderdag zal ik voluit trainen voor de selectie." Denk dat we er nog nooit zo snel buiten geweest zijn. Waren toen wel vergeten dat het ne betalende parking was en onze portefeuille vergeten toen beide. Heeft Falcone da nog schoon kunnen betalen.

Gunther Thiebaut die nu hard naar de oppervlakte aan het komen is, toen pas begonnen als makelaar heel louche type an sich deed die niets illegaals maar die slaagde er in om bij een afrondende transfer, handtekening contract, voor de pers af te komen met een drievoudige bladzijde over de regeling van een gi-ga-tische commissie. Die je toen eigenlijk al niet meer kon weigeren want de pers stond er al op te zien. Deksel op de neus toen gekregen want dit was ook niet comform de regels.

Nog zo'n goeroe is Walter Mortselmans, zit ook mooi vooraan mee in propere handen. Die nodigt u uit in een zeer imponerende zaak waar je de koning te rijk bent en die zijn eerste voorstel is bijvoorbeeld van kijk wat als ik u vanuit eerste klasse ne kapitein, spits met zoveel goals kan aanbieden voor dat geld. Zou een bom zijn voor jullie als club. Bijvoorbeeld in dat contract zou dan staan dat speler x niet mag vertrekken voor dat bedrag als de aanrijkende ploeg uit 1A of 1B komt. Speler mocht aan dat lage bedrag verrtrekken als de club niet tot deze competities behoorde. Dus wou hij een combine opstellen om via een amateurploeg in derde klasse - met wat smeergeld de speler binnen te halen en hem dan uit te verhuren aan ons. Enfin knotsgekke en rare combines daar kwam Mortselmans altijd mee af. Als je dan toch een transfer met hem deed de speler zou een totaal salaris paket per jaar hebben van honderdduizend dan mocht ge er zeker van zijn dat hij bij Mortelmans 200 duizend mocht neerleggen. Ik denk dat wij met 5 aan één tafel zaten, zijn kompaan zat er ook bij. Ik heb die heren nog nooit zoveel wijnflessen achter overzien slagen en uiteraard den duurste alles duurste van de menu en uiteraard genereus op zijn kosten.
Die slaagde er dan ook in om te gaan sturen naar andere makelaars bijvoorbeeld Thiebaut na een oefenpartij ergens begin seizoen dat zijn spelers beter het gras konden afrijden. Puur om onrust te stoken in de relaties tussen de club en makelaar en spelersgroep zodoende hij zijn graantje hier en daar toch nog kon meepikken.

Bayat of Veljkovic hebben wij nooit gesproken en maar gelukkig maar... voorts waren het de kleinere makelaars, iedereen is makelaar tegenwoordig die puur kwamen stalken u overal volgen, gewoon den bureau binnenlopen of het trainerslokaal binnengingen. Die zichzelf ook vaak de das om deden he verdediger x zou 2800 EUR bruto in de maand verdienen maar de makelaar moest er wel 6000 EUR per maand hebben. Speler die we dan absoluut wilde maar aan zijn manager wou blijven plakken... Het zijn absoluut twee bewogen jaren geweest waar ik enorm veel heb mogen zien en ontdekken. Ook nu een zalig job buiten die sector maar ken nog wel een paar mensen en wie weet als ze zo nog ooit eens een knechtje nodig hebben.... Ik had dat graag nog een paar jaar gedaan maar mijn lot hing vast aan de sportief directeur en had nu niet bepaald de successen beoogd :)
 
La Dernière Heure en Sporza komen met meer informatie omtrent Footgate, de nieuwe bom die RTBF woensdag zal lossen op de Belgische voetbalwereld. In 2017, het jaar waarin Anderlecht onder René Weiler voor het laatst de landstitel pakte, zou toenmalig RSCA-manager Herman Van Holsbeeck via Veljkovic namelijk contact hebben gezocht met Delferière "om zich ervan te verzekeren dat die laatste Anderlecht zou beschermen voor hun verplaatsing naar Club Brugge". Van Holsbeeck vroeg Veljkovic om Delferière te zeggen dat hij "zich niet mocht laten intimideren" en "niets bijzonders moest doen, alleen goed arbitreren".

De beruchte spilfiguur in Operatie Propere Handen bracht deze mededeling over aan de gecontesteerde scheidsrechter, die naar verluidt "niet verrast was door het verzoek en garandeerde dat Anderlecht niet zou verliezen". De wedstrijd eindigde uiteindelijk op een 1-1 gelijkspel. Als 'beloning' mocht Veljkovic zijn cliënt Sofiane Hanni een nieuw contract tekenen bij Paars-Wit, waarbij de ex-makelaar een fikse commissie opstreek. In ruil daarvoor bood hij Van Holsbeeck en diens vrouw een dure Rolex aan, Delferière op zijn beurt kreeg nog volgens het verslag gratis VIP-tickets aangeboden voor de thuiswedstrijden in de Champions League.

2 doelpunten op vrije trap, terecht gefloten. Vormer en Hanni
Tielemans mist nog een penalty die ook terecht gefloten werd na een fout van Engels op Pong

Echt gecontesteerde fases zaten niet in die match volgens mij en flagrante missers ook niet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan