1B Challenger Pro League 2022-2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zure tegengoal wel de gelijkmaker op rwdm- Beveren.

Zat in de tribunes, zag er een frommelgoal uit, maar nu op tv zie ik dat die goed verlengd werd, Alé tis te zeggen liep gewoon door die bal, bizarre goal toch. Mbokani toch enigszins uit de wedstrijd kunnen houden... Was toch een iets moeilijkere partij als die tegen Beerschot. Veel lengte bij Beveren ook.

Magistrale voorzet van Hazard wel vond ik. Was verleden week ook goed...
 
Zure tegengoal wel de gelijkmaker op rwdm- Beveren.

Zat in de tribunes, zag er een frommelgoal uit, maar nu op tv zie ik dat die goed verlengd werd, Alé tis te zeggen liep gewoon door die bal, bizarre goal toch. Mbokani toch enigszins uit de wedstrijd kunnen houden... Was toch een iets moeilijkere partij als die tegen Beerschot. Veel lengte bij Beveren ook.

Magistrale voorzet van Hazard wel vond ik. Was verleden week ook goed...
Tzal wel gespeeld zijn zeker? RWDM moet gewoon nog 3 weken hetzelfde doen als W-B...
 
Vermoed ook dat het rwdm zal worden. Maar sowieso gaat er nog een ploeg punten laten liggen.
 
Beveren kennende, laten ze nog wel ergens onnodig punten liggen. :headshake:
Ze hebben het uiteindelijk ook aan zichzelf te danken he... Virton, Jong Genk,... toch allemaal punten die ze nooit hadden mogen laten liggen.
Soit, beide ploegen verdienen het wel om over te gaan uiteindelijk. Nog 3 finale's zeker?
 
Ze hebben het uiteindelijk ook aan zichzelf te danken he... Virton, Jong Genk,... toch allemaal punten die ze nooit hadden mogen laten liggen.
Soit, beide ploegen verdienen het wel om over te gaan uiteindelijk. Nog 3 finale's zeker?

Dit is wel de zwakste 1B reeks in jaren. De ploeg die promoveert, speelt voor de laatste plaats volgend seizoen. Geen Cercle/OHL/KVMechelen/Union/Westel scenario alleszins.
Tenzij bepaalde investeerders plots met miljoenen gaan smijten.
 
Dit is wel de zwakste 1B reeks in jaren. De ploeg die promoveert, speelt voor de laatste plaats volgend seizoen. Geen Cercle/OHL/KVMechelen/Union/Westel scenario alleszins.
Tenzij bepaalde investeerders plots met miljoenen gaan smijten.
Ik heb er ook geen goed oog in, tenzij de investeerders met geld gaan smijten idd, maar dat neemt niet weg dat zowel RWDM als WB het niet verdienen om over te gaan. Staken een gans seizoen met kop en schouders boven de rest uit.
Ook totaal geen idee naar de situatie van RWDM maar ik veronderstel dat die Amerikaan zijn Belgische franchise in Beveren wel wat extra geld zal toesteken als ze promoveren dus dat komt mss wel goed.
 
Is dit geen uitzonderlijk voordeel voor de ploeg die nu uit 1B zal promoveren? Volgens wat ik begrepen had gaat 1A volgend seizoen minder ploegen hebben (wie kan het nog volgen met om de zoveel tijd weeral eens een verandering) en er dus meer gaan zakken dan er zullen stijgen...

Ik blijf fan van het klassieke systeem, elke ploeg uit en thuis bespelen, winnaar komt automatisch naar boven... Waarom zo ingewikkeld, en diegene die geen PO halen moeten langs de zijlijn toekijken. Terwijl je net nog kan hebben dat er een ploeg een eindsprint inzet om toch maar niet te zakken. Nu valt dat allemaal weg, en is het nodeloos ingewikkeld. Eenvoud siert, ook in voetbal
 
Is dit geen uitzonderlijk voordeel voor de ploeg die nu uit 1B zal promoveren? Volgens wat ik begrepen had gaat 1A volgend seizoen minder ploegen hebben (wie kan het nog volgen met om de zoveel tijd weeral eens een verandering) en er dus meer gaan zakken dan er zullen stijgen...

Ik blijf fan van het klassieke systeem, elke ploeg uit en thuis bespelen, winnaar komt automatisch naar boven... Waarom zo ingewikkeld, en diegene die geen PO halen moeten langs de zijlijn toekijken. Terwijl je net nog kan hebben dat er een ploeg een eindsprint inzet om toch maar niet te zakken. Nu valt dat allemaal weg, en is het nodeloos ingewikkeld. Eenvoud siert, ook in voetbal

Neen, het is dit seizoen dat er meer degraderen dan promoveren.
Dit seizoen 3 degradanten, 1 promovendus.
Volgend seizoen 2 degradanten, 2 promovendi en 1 1A ploeg die een barrage match speelt tegen 1 1B ploeg (die een PO gespeeld heeft tegen 3 andere 1B ploegen).

Er is geen enkel voordeel aan het promoveren dit seizoen, behalve dan een jaartje extra TV-geld. Ik zou zelfs zeggen dat promotie dit seizoen een vergiftigd geschenk is, want de 3 zwakste ploegen zijn juist gedegradeerd en je speelt eigenlijk tegen de top-15 van vorig seizoen en je moet al 13e eindigen om safe te zitten. Voor de duidelijkheid, dat is waar KV Mechelen nu staat.

Maar vanaf volgend seizoen is het in 1B nog nooit zo "gemakkelijk" geweest om te promoveren naar 1A. Ik denk niet dat we in de laatste 30 jaar ooit al een promotiesysteem hadden waarbij mogelijks 3 ploegen promoveerden.

Dit is precies wat 1B nodig heeft om leefbaar te zijn, een grotere dynamiek tussen 1A en 1B met grotere kans op stijgen/dalen.
 
Ik blijf fan van het klassieke systeem, elke ploeg uit en thuis bespelen, winnaar komt automatisch naar boven... Waarom zo ingewikkeld, en diegene die geen PO halen moeten langs de zijlijn toekijken. Terwijl je net nog kan hebben dat er een ploeg een eindsprint inzet om toch maar niet te zakken. Nu valt dat allemaal weg, en is het nodeloos ingewikkeld. Eenvoud siert, ook in voetbal
Omdat België onvoldoende clubs heeft om een kwalitatieve competitie van 18 of 20 ploegen te rechtvaardigen. En 30 speeldagen voor 16 clubs is aan de magere kant.

Ik ben persoonlijk wel fan van play-offs. Zo strijdt bijna elke ploeg tot het einde van de competitie nog voor een concreet doel. Zeker met die extra degradanten volgend seizoen.

Met 18-20 ploegen in 1A hou je ook te weinig goede ploegen over voor een kwalitatieve tweede klasse.

Terwijl je net nog kan hebben dat er een ploeg een eindsprint inzet om toch maar niet te zakken. Nu valt dat allemaal weg, en is het nodeloos ingewikkeld.
Waarom zouden Seraing en Oostende met het huidige format geen eindsprint kunnen hebben inzetten?
 
Omdat België onvoldoende clubs heeft om een kwalitatieve competitie van 18 of 20 ploegen te rechtvaardigen. En 30 speeldagen voor 16 clubs is aan de magere kant.

Ik ben persoonlijk wel fan van play-offs. Zo strijdt bijna elke ploeg tot het einde van de competitie nog voor een concreet doel. Zeker met die extra degradanten volgend seizoen.

Met 18-20 ploegen in 1A hou je ook te weinig goede ploegen over voor een kwalitatieve tweede klasse.


Waarom zouden Seraing en Oostende met het huidige format geen eindsprint kunnen hebben inzetten?
Omdat dan de kalender anders zou liggen, die degradatie kandidaten kunnen dan tot de laatste speeldag blijven proberen om toch uit die zone te geraken. Wat de algehele kwaliteit van de hogere divisies betreft kan ik mij niet echt uitspreken, maar logisch dat je in een regulier systeem de sterkere en de zwakkere ploegen hebt, die zwakke ploegen kunnen soms ook een steek uitdelen aan een sterkere ploeg op een goede dag.

Dit is namelijk voor mij net de hele charme van het reguliere systeem. Kijk naar Engeland, een hekkensluiter kan op een heel goede dag tegen City bv. gelijkspelen, of zelf winnen. Het hele systeem equilibreert zichzelf, winnaars vanboven en verliezers vanonder in de tabel, en ben je niet goed genoeg meer voor eerste, dan vlieg je eruit. Simple as that.

Zelf in 2de neem ik toch aan dat het geen pottenstampers zijn?

En om nogmaals op uw laatste vraag terug te komen: je zit binnen een seizoen over de loop van het jaar met verschillende periodes, en ook seizoenen. Het kan zomaar zijn dat een ploeg beter draait met warmer weer, of na goede inkopen op de winter Mercado, of heck, misschien na een coach wissel.

En tweede klasse is 2de klasse, zoals het woord het zegt, goed, maar niet goed genoeg voor de top. Nu ontneem je het einde van het seizoen aan de mindere ploegen met dit systeem.

Ik vind die play off toestanden dus echte kak. My2cents
 
Volgend seizoen spelen we in 1A met 16 ploegen en heb je:
1-6: Play-off I
7-12: Play-off II
13-16: Play-off III

Omdat dan de kalender anders zou liggen, die degradatie kandidaten kunnen dan tot de laatste speeldag blijven proberen om toch uit die zone te geraken. Nu ontneem je het einde van het seizoen aan de mindere ploegen met dit systeem.

En om nogmaals op uw laatste vraag terug te komen: je zit binnen een seizoen over de loop van het jaar met verschillende periodes, en ook seizoenen. Het kan zomaar zijn dat een ploeg beter draait met warmer weer, of na goede inkopen op de winter Mercado, of heck, misschien na een coach wissel.
Dit klopt niet. Ploegen hebben 30 speeldagen de tijd om niet bij de laatste vier te eindigen en krijgen daarna in play-off III nog de kans om de scheve situatie recht te zetten.

Dit is namelijk voor mij net de hele charme van het reguliere systeem. Kijk naar Engeland, een hekkensluiter kan op een heel goede dag tegen City bv. gelijkspelen, of zelf winnen. Het hele systeem equilibreert zichzelf, winnaars vanboven en verliezers vanonder in de tabel, en ben je niet goed genoeg meer voor eerste, dan vlieg je eruit. Simple as that.
Met het verschil dat de hekkensluiter in de Premier League tijdens de winterstop een van de smaakmakers in onze competitie is komen weghalen voor 20 miljoen euro terwijl er bij onze hekkensluiter op een goeie dag 2.000 toeschouwers zitten te kijken naar potteke stamp op een modderveld.

Engeland heeft genoeg kwalitatieve ploegen voor een competitie met 20. Wij hebben dat niet.

Zelf in 2de neem ik toch aan dat het geen pottenstampers zijn? En tweede klasse is 2de klasse, zoals het woord het zegt, goed, maar niet goed genoeg voor de top.
Heb je dit weekend gekeken naar RWDM - Beveren? Ik werd er alleszins niet vrolijk van. Het zou die reeks veel deugd doen moesten daar enkele ploegen uit 1A bijkomen. Zo krijg je een opwaardering van zowel 1A als 1B.
 
Volgend seizoen spelen we in 1A met 16 ploegen en heb je:
1-6: Play-off I
7-12: Play-off II
13-16: Play-off III


Dit klopt niet. Ploegen hebben 30 speeldagen de tijd om niet bij de laatste vier te eindigen en krijgen daarna in play-off III nog de kans om de scheve situatie recht te zetten.
Dit alles is de situatie voor volgende jaar neem ik aan? Dat trekt toch op al ietske beter dan het huidge systeem. Maar blijf dus fan van uit en thuis, en laat de winnaar maar bovendrijven...
Met het verschil dat de hekkensluiter in de Premier League tijdens de winterstop een van de smaakmakers in onze competitie is komen weghalen voor 20 miljoen euro terwijl er bij onze hekkensluiter op een goeie dag 2.000 toeschouwers zitten te kijken naar potteke stamp op een modderveld.

Engeland heeft genoeg kwalitatieve ploegen voor een competitie met 20. Wij hebben dat niet.
Wij zijn dan ook Engeland niet, of Duitsland, of andere competities. Mega stadiums a la bayern kennen wij hier niet, en die zouden ook inderdaad leeg aanvoelen, 1 ste of 2de, maakt niet uit...
Heb je dit weekend gekeken naar RWDM - Beveren? Ik werd er alleszins niet vrolijk van. Het zou die reeks veel deugd doen moesten daar enkele ploegen uit 1A bijkomen. Zo krijg je een opwaardering van zowel 1A als 1B.
Dude, ik was bij de laatste 2 matchen van rwdm.

Tegen Beerschot zeker een zeer solide prestatie. (4-0)

Tegen Beveren was de clash van de top 2, uiteraard dat ze dan dichter bij elkaar zaten.

En wij zijn geen top competitie, want alles wat komt bovendrijven wordt automatisch verkocht. Zolang dit blijft gebeuren kan je nooit concurrentie aangaan met andere Europese competities in UCL of EL of CL...

We moeten het hebben van jongens die hun club trouw blijven, en niet voor het snelle geld willen gaan, en zich ook de bedenking maken dat ze beter zouden renderen in basisploeg in BE, dan ergens in een topclub op de bank, hopende voor een kansje in zeer straffe matchen waarbij je tegen topspelers aan de bak moet...
 
@Hans Moleman en alle andere groupies. :unsure:

Als ge een reguliere competitie houdt is die kalender wel degelijk anders dan bij play offs.

Nu beginnen die play offs na het reguliere gedeelte (dat dus al in april eindigt) . Maar bij een regulier systeem qua competitie eindigen die dan wel degelijk in de maand mei, en schuift het systeem gewoon op zodat ge midden of eind mei de competitie dan afrondt na 1* uit en 1* thuis.
 
Patro Eisden promoveert naar 1B.


Hoe de reeks er volgend jaar zou uitzien (met huidige stand/licenties in rekening genomen)

Zulte Waregem
KV Oostende
Seraing
KSK Beveren
Beerschot
Lierse-Kempenzonen
Lommel
Deinze
FCV Dender
Patro Eisden
RFC Liege
La Louviere
Club NXT
RSCA Futures
Jong Genk
SL16 FC

Dat is toch al wat aantrekkelijker dan de huidige samenstelling.
 
Omdat dan de kalender anders zou liggen, die degradatie kandidaten kunnen dan tot de laatste speeldag blijven proberen om toch uit die zone te geraken. Wat de algehele kwaliteit van de hogere divisies betreft kan ik mij niet echt uitspreken, maar logisch dat je in een regulier systeem de sterkere en de zwakkere ploegen hebt, die zwakke ploegen kunnen soms ook een steek uitdelen aan een sterkere ploeg op een goede dag.

Dit is namelijk voor mij net de hele charme van het reguliere systeem. Kijk naar Engeland, een hekkensluiter kan op een heel goede dag tegen City bv. gelijkspelen, of zelf winnen. Het hele systeem equilibreert zichzelf, winnaars vanboven en verliezers vanonder in de tabel, en ben je niet goed genoeg meer voor eerste, dan vlieg je eruit. Simple as that.

Zelf in 2de neem ik toch aan dat het geen pottenstampers zijn?

En om nogmaals op uw laatste vraag terug te komen: je zit binnen een seizoen over de loop van het jaar met verschillende periodes, en ook seizoenen. Het kan zomaar zijn dat een ploeg beter draait met warmer weer, of na goede inkopen op de winter Mercado, of heck, misschien na een coach wissel.

En tweede klasse is 2de klasse, zoals het woord het zegt, goed, maar niet goed genoeg voor de top. Nu ontneem je het einde van het seizoen aan de mindere ploegen met dit systeem.

Ik vind die play off toestanden dus echte kak. My2cents
Ik ben ook nooit fan geweest van play-offs. Dat kan zijn omdat mijn club 4 keer nipt de titel misliep en 2 eindigde. Om dan vervolgens de promotie te verliezen in de eindronde tegen clubs die de reguliere competitie waren geëindigd met 10 punten minder.

Maar in het format van volgend seizoen begrijp ik het wel. De 2 beste ploegen promoveren al zeker (wat al geleden is van 1973!!!!). En door die 3e potentiële stijger via plays-offs zorg je ervoor dat een groot deel van de volwaardige clubs tot het einde van het seizoen kans blijft maken op promotie. En ook onderaan is er meer kans op degradatie.
 
Patro Eisden promoveert naar 1B.


Hoe de reeks er volgend jaar zou uitzien (met huidige stand/licenties in rekening genomen)

Zulte Waregem
KV Oostende
Seraing
KSK Beveren
Beerschot
Lierse-Kempenzonen
Lommel
Deinze
FCV Dender
Patro Eisden
RFC Liege
La Louviere
Club NXT
RSCA Futures
Jong Genk
SL16 FC

Dat is toch al wat aantrekkelijker dan de huidige samenstelling.
Inderdaad. Ziet er toch een beetje toffer uit dan wat we de laatste jaren hebben gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
7 8 9
Reacties
167
Weergaven
9K
D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
199K
Deleted member 14
D
Terug
Bovenaan