Werk Loontrekkende vs ambtenaar

Da's waar, hier op BG wordt standaard uitgegaan van hooggeschoolden en meer dan de helft van de keren dan nog over gegeerde technischere profielen.
Ik wil maar zeggen, het beeld dat vaak wordt bovengehaald van "de man in de privé" is echt niet het doorsnee profiel. En dan is het uiteraard makkelijk om te zeggen dat er in de privé hogere lonen zijn, meer extralegale voordelen, et
 
Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....

Wat is leuk vinden natuurlijk…
Ik snap niet dat mensen graag gaan vissen in hun vrije tijd, onbetaald…
Neemt het gewoon aan dat sommige mensen wel plezier halen uit zo een jobs, dat plezier zal wss niet even groot zijn als seks ofzo, en dan nog zijn er uitzonderingen.

Zo kom je wel zeer neerbuigend over btw
 
Als er geen dekking is dan maakt het niet uit of er 4g ,5g is.

Btw er komt meer bij kijken als doelloos knopje naar voor of achter drukken. Mss is verdiepen erin in de plaats van steeds naar automatisering te verwijzen. Gaat u Indiër met 5g de trein in volle baan kleine depannages kunnen uitvoeren. Gaat u Indiër problemen met koppelen van uit zijn bureauke kunnen verhelpen. Gaat u Indiër allerlei formulieren kunnen invullen die moeten ingevuld worden omwille van veiligheidsredenen om verder te kunnen rijden bij gestoorde seinen, overwegen aanrijdingen.

Jullie doen hier allemaal of een Treinbestuurder 0,0 capaciteiten heeft en makkelijke door een chimpansee kan vervangen worden. Zonder enig besef wat de job inhoud of vaardigheden die nodig zijn om het beroep te doen. Het is niet voor niets jaar opleiding... en vele kandidaten die niet eens slagen om aan de opleiding te beginnen.
Sorry maar formulieren invullen kan een pc beter dan een mens.
Depannages uitvoeren zelf niet, maar als je 1000 treinbestuurders minder hebt, kan er toch wel een herstellingsdienst betaald worden zeker?
Het is niet alleen uw job hé, kassamedewerkers, tramchauffeurs, vertalers en dergelijke, ze gaan er allemaal ooit last van hebben
 

Werk je bij de overheid dan kan je rekenen op een brutoloon van 4.043 euro per maand. Dat is dus gemiddeld, voor zowel mannen en vrouwen van alle leeftijden die voor de overheid werken (onderwijs en zorg niet meegerekend).

Slechts in vijf sectoren vind je een hoger gemiddeld brutoloon:
  1. chemie & farma: 4.620 euro bruto
  2. energie & milieu: 4.380 euro bruto
  3. bank & verzekeringen: 4.171 euro bruto
  4. onderwijs en wetenschappelijk onderzoek: 4.064 euro bruto
  5. elektronica & technologische industrie: 4.063 euro bruto

Ik vind het opvallend dat men (ook hier op BG) richting de privé vaak verwijst naar een job met een riant loon, een bedrijfswagen, gigantische bonussen en nog zoveel meer. Alsof elke bediende in de privé dit heeft. "Ik ben ambtenaar, maar mocht ik in de privé werken, dan..."
Dit zo hard, wij zitten hier allemaal met een bovengemiddeld loon.
we spreken hier bruto, dus het nettoverschil is hier ocharme 100 euro?

Om 5 jaar daarvoor vroeger te stoppen teken ik direct.
 
Er zijn er zelfs die bij de nmbs blijven werken omdat ze vroeger op pensioen kunnen gaan want anders zouden ze het niet doen....
Of misschien omdat ze geen betere opties hebben :oi22:?
Alles in belachelijke trekken. Geen betere optie... manman hoe denigrerend kun je doen. Wij hebben niet allemaal dezelfde achtergrond, mogelijkheden of capaciteiten. Om het dan persoonlijk te maken.
 
Sorry maar formulieren invullen kan een pc beter dan een mens.
Depannages uitvoeren zelf niet, maar als je 1000 treinbestuurders minder hebt, kan er toch wel een herstellingsdienst betaald worden zeker?
Het is niet alleen uw job hé, kassamedewerkers, tramchauffeurs, vertalers en dergelijke, ze gaan er allemaal ooit last van hebben
Er zijn depanneurs in hoofdstations. Ik heb het over pannes in volle baan die 90% van de tijd binnen de 10min door de treinbestuurder word opgelost. Tegen dat een depannage dienst aanwezig is ben je minstens een half uur verder. Waardoor de volgende treinen ook vertraging oplopen.

Blijven jullie er allemaal mooi in geloven zonder de werking te weten. Het is sinds corona dat wij geen papieren dienstfiche hebben aan het tempo dat de nmbs moderniseert en gaat automatiseren is mijn kleinkind al op pensioen. (Ps: mijn zoon is 6 ter referentie)
 
ik denk dat iedereen het met u een is dat ze de NMBS gewoon beter afbranden en van opnieuw beginnen, maar dat zal niet gebeuren.
De technologie bestaat , uw job is spijtig genoeg vervangbaar door een computer die ineens alle treinen kan besturen, dat je dit nu leuk vind of niet. Zo een vaart zal het wel niet lopen, maar als gij op u zolderkamer met treintjes kan spelen en een heel station kan regelen, dan kan een computer dit zeker.
Ik denk zelf dat treinen zowat het makkelijkste te automatiseren is.
En anders moet je gewoon de metro is nemen in Japan.
Dan zie je hoe goed het werkt.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat iedereen het met u een is dat ze de NMBS gewoon beter afbranden en van opnieuw beginnen, maar dat zal niet gebeuren.
De technologie bestaat , uw job is spijtig genoeg vervangbaar door een computer die ineens alle treinen kan besturen, dat je dit nu leuk vind of niet. Zo een vaart zal het wel niet lopen, maar als gij op u zolderkamer met treintjes kan spelen en een heel station kan regelen, dan kan een computer dit zeker.
Ik denk zelf dat treinen zowat het makkelijkste te automatiseren is.
Van mij mogen ze mij vanaf morgen al vervangen. Door mijn statuut moet ik toch een vervangende job aan zelfde loon krijgen.

Tussen denken en effectief kunnen doen is iets anders. Deze discussie heeft geen zin omdat degene zonder kennis van werking denken dat ze het beter kunnen. Het ligt niet enkel aan NMBS want onze burenlanden kunnen het ook niet.
 
Van mij mogen ze mij vanaf morgen al vervangen. Door mijn statuut moet ik toch een vervangende job aan zelfde loon krijgen.
Ge snapt toch dat dit het hele probleem is?
Whatever het intresseert me niet, ik heb toch recht op dit dat.
Met dat geraak je er idd niet in de privé.
(is trouwens zeker niet persoonlijk bedoeld hé Pikachu)
 
Laatst bewerkt:
Waarom is er dan recent loonsopslag gegeven aan defensie, idem met politie (of komt er want ze protesteren massaal)
afaik werd aan de ambetaneren 7% opslag beloofd + maaltijdcheques. er is overgebleven: maaltijdcheques. te bevestigen door de volgende regering (als die gevormd geraakt)
ik weet niet wat er aan de politie specifiek werd belooft, en wat er effectief overschiet.
Beetje naast de kwestie. Waarom zou dat rechtvaardigen dat je pensioen doorheen je pensioen nog kan stijgen als de loonschalen omhoog gaan?
dat systeem is al (bijna) afgeschaft. dat gaat er echt niet meer in zitten tegen dat ik op pensioen ben

Maar die voorwaarden wist je toch op voorhand al? Waarom ben je daar dan gestart als het op een ander toch allemaal zo veel beter is?
dat kan je omgekeerd óók zeggen he: de voorwaarden voor een ambtenaar zijn bekend. waarom solliciteer je daar dan niet, als het zó enorm voordeliger is?

en dat van dat bijdragen... ik werk voor FOD Financiën. Heel simpel gezegd is mijn job (in de eerste plaats): de staatskas vullen. niet alleen betaal ik belastingen, ik laat de mensen ook nog eens taksen betalen (+ boetes erop in 90% van de gevallen). dus hoe ga je mijn bijdrage berekenen? enkel in aantal jaren gewerkt, zoals iedereen? (en uiteraard word ik ook betaald van dat belastingsgeld, maar als ik een beetje mijn werk doe, betaal ik eigenlijk mezelf, en geef de overschot over)
 

Werk je bij de overheid dan kan je rekenen op een brutoloon van 4.043 euro per maand. Dat is dus gemiddeld, voor zowel mannen en vrouwen van alle leeftijden die voor de overheid werken (onderwijs en zorg niet meegerekend).

Slechts in vijf sectoren vind je een hoger gemiddeld brutoloon:
  1. chemie & farma: 4.620 euro bruto
  2. energie & milieu: 4.380 euro bruto
  3. bank & verzekeringen: 4.171 euro bruto
  4. onderwijs en wetenschappelijk onderzoek: 4.064 euro bruto
  5. elektronica & technologische industrie: 4.063 euro bruto

Ik vind het opvallend dat men (ook hier op BG) richting de privé vaak verwijst naar een job met een riant loon, een bedrijfswagen, gigantische bonussen en nog zoveel meer. Alsof elke bediende in de privé dit heeft. "Ik ben ambtenaar, maar mocht ik in de privé werken, dan..."
Salariskompas zijn zowat de slechtste cijfers om te gebruiken. Want die cijfers zijn enkel gebaseerd op een enquete (bij mijn weten zelfs via internet) van de gebruikers van Jobat. Meestal al hogere profielen. Je ziet ook hoe nutteloos ze daar bezig zijn, want welke betekenis heeft "het aantal extralegale voordelen" nu ? Het verschil is huizenhoog tussen welke extralegale voordelen je krijgt en zelfs wat je als extralegaal beschouwt :).

En ja, het brutoloon zal sowieso (relatief) hoog zijn. Wegens meer administratieve profielen en hogergeschoolden.
Om dit punt kracht bij te zetten: de gemiddelde uurlonen (waarop RSZ geheven werd, dus zonder extralegale voordelen) in 2021:
- privé: € 22,98 per uur
- overheid: € 24,88 per uur

OEI, gemiddeld betaalt de overheid bijna 2 euro per uur méér dan de privé? Nee.

Als je opsplitst per type werknemer, krijg je dit:
arbeider:
- privé: € 17,57 per uur
- overheid: € 16,31 per uur

bediende:
- privé: € 26,11 per uur
- overheid: € 25,92 per uur

(bron: deze bron bewerkt: https://www.rsz.be/stats/lonen-en-bezoldigde-periodes#data )
 
Ge snapt toch dat dit het hele probleem is?
Whatever het intresseert me niet, ik heb toch recht op dit dat.
Met dat geraak je er idd niet in de privé.
(is trouwens zeker niet persoonlijk bedoeld hé Pikachu)
Ik snap u punt maar als ze u een bedrijfswagen beloven genre Tesla,polyester,i3 en ge krijgt ne Dacia gaat ge ook niet content zijn of ineens zeggen ja sorry met die groepsverzekering stoppen we. Jij kan dan nog van job wisselen als je wilt.

Bij ons moeten we het maar slikken omdat we toch voor die 10jaar getekend hebben. Zoals vorige jaar hebben ze ineens besloten na een rustdag "cx" als je volgende dag voor 5u begint heb je officieel niet genoeg rust gekregen waardoor we een overgang kregen dus extra dag thuis. Ook ni logisch voor de meeste en begrijp ik maar daar heb ik en alle andere toen voor getekend zoals jullie hier allemaal beamen. Ineens is het Kom we gaan dat 13x per jaar "cy" en dan is het oké. Wat betekent 13dagen per jaar meer werken. Omdat wij statutair zijn en geen persoonlijk contract hebben moeten we dat maar slikken want ja we zitten 10jaar vast. En zo is het laatste jaren overal aan geknibbeld.
 
ik denk dat iedereen het met u een is dat ze de NMBS gewoon beter afbranden en van opnieuw beginnen, maar dat zal niet gebeuren.
De technologie bestaat , uw job is spijtig genoeg vervangbaar door een computer die ineens alle treinen kan besturen, dat je dit nu leuk vind of niet. Zo een vaart zal het wel niet lopen, maar als gij op u zolderkamer met treintjes kan spelen en een heel station kan regelen, dan kan een computer dit zeker.
Ik denk zelf dat treinen zowat het makkelijkste te automatiseren is.
En anders moet je gewoon de metro is nemen in Japan.
Dan zie je hoe goed het werkt.
Opnieuw: de belgische ruimtelijke ordening is van die aard dat het hier NIET mogelijk is om zomaar de trein te automatiseren. Ik zit nu op een andere trein omdat zonet de trein die ik normaal neem 15 minuten vertraging heeft wegens spoorlopers (in Gentbrugge). Dat kan omdat de treinsporen hier door o.a. véél meer overwegen wegens onze ruimtelijke ordening niet zo 'conflictvrij' zijn als veel andere.

Zoiets kan je moeilijk oplossen met allemaal camera's te plaatsen, dat werkt niet zo.
 
Je zit helemaal niet vast, je moet gewoon een deel van hetgene dat ze u gegeven hebben terug geven.
10-30k betalen en 6maand opzeg. Welke werkgever gaat een half jaar wachten op u en ik ga geen jaar gratis werken om weg te kunnen. Jij kan dat bedrag mss op 2-3maand terug betalen ik niet moest ik weg willen.

Voordelen Statutaire hoog pensioen, vroeg, pensioen, werkzekerheid.

Nadelen ze wijzigen maar wat ze willen want je hebt toch geen contract.
 
Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....
Alé, ik zal tegen ons moeder die poetsvrouw is en haar job graag doet (gaat bij zeer lieve mensen poetsen) zeggen dat ze moet stoppen met zeveren.
 
Valt tegen hoor. Ik verdien 2x zoveel als de madam en zelfde pensioen.

Eh, dat kan toch niet ? Ik herinner mij nog een post van iemand hier die aan 8000€ bruto zat als procesoperator (@Bimmer ?). En die meldde als ik mij nog goed herinner dat zijn wettelijk pensioen, dus stuk van de overheid, hoger was dan als die vroeger 5000€ bruto verdiende.
De stijging gaat trager dan bij de overheid, maar er is toch nog wel een verhoging.

Wat natuurlijk door de trend van de hedendaagse verzelfstandiging van het beroep een enorme ondergraving is van het systeem. Een systeem is zo makkelijk onbetaalbaar als iedereen en zijn kat zelfstandige werknemer is, aan gamification doet dmv geoptimaliseerde verloning te voorzien (40-50k) en de rest uit te betalen via geoptimaliseerde dividenten. Gewoon dat verschil tussen verloning als werknemer en verloning als zelfstandige op die manier beperken. Er mag een voordeel aanwezig zijn voor het risico, zeker als je van plan bent om zelfstandigen oa dezelfde pensioenrechten te geven, maar echt logisch is het nu ook weer niet dat iemand in loon dienst de helft verdient van iemand als verzelfstandigde werknemer.

Daarnaast heb je ook nog eens uw stuk groepsverzekering. En in principe doet de overheid exact dit. Het enigste verschil is, dat men dit niet in het huidige boekjaar volledig inboekt, maar dit ook voor een stuk van de toekomstige inkomsten afroomt samen met een inhouding in de huidige inkomstenstromen van de werknemer (die 200€).

Hoe eerlijk zou jij het vinden als de wetgever binnen dit en 20 jaar zegt. Hey Cege, uw groepspensioen is te genereus. We nemen dat volledig af en we leggen dat gelijk bij iemand die dat van zijn werkgever niet heeft gekregen / kunnen onderhandelen. Of we nemen uw uitbetaling van het groepspensioen, daar heffen we een pensioenstaks op, en daarna verdelen we dat bedrag over een fictief aantal jaar (op basis van uw geraamde levenstermijn) om dit mee op te nemen in uw personenbelasting.
Hey bedankt voor die 250k€ of... hé (terwijl ze bij de ambtenaar gaan zeggen, bedankt voor die besparing van x * y jaar die we niet meer dienen te betalen)

zie ook verder.

Iedereen moet langer werken dus ja van iedereen wordt dat verwacht
Die opleidingen kosten geen 70k

Er is een verschil tussen begrijpen dat iets verwacht wordt. En aan de andere kant het ook effectief gaan doen. Als ik zie hoe mijn voorganger eraan toe was. En hoe mijn capaciteiten nu al beperkter zijn dan toen ik 25 of heck zelfs 35 was. NIet dat ik incapabel ben of zo op dit moment. Maar ik voel mij echt niet meer zo "fit" als toen.

Als ik mijn vader en nonkel hoorde klagen over hun achteruitgang, maar eigenlijk ook hoe ik dit bij hen ervaarde (50 maar zeer zeker 60 jaar). Dan stel ik mij toch echt vragen over mijn functioneren in de toekomst. 60 - 62 jaar ok... dat lijkt nog in de richting van de aanvaardbare marge te liggen. Maar alles wat kort bij de 7x begint te liggen... ik heb zo mijn bedenkingen. Om nog maar te zwijgen hoe je mensen hier effectief toe gaan verplichten.

Wat ga je doen als mensen met een eigen huis zeggen op hun 58ste van, werken... pfff ik trek het nog wel 10 jaar op eigen zaad. Ik zie echt niet in hoe je die mensen gaat geactiveerd krijgen. Hell je krijgt ze zelfs niet eens geactiveerd wanneer je er geld aan zit te geven... zwijg mij stil hoe je dat dan gaat doen daarna.

Toch een beetje hypocriet dat je deze studie niet meedeelt: overheid betere vergoeding (basissalaris) en als je het pensioen mee gaat incalculeren en werkzekerheid en werkdruk ook beter totaalpakket...(studie is zonder overheidspensioen mee ingecalculeerd) :

1) die studie is van 2016
2) mijn ervaring is dat rond 2010 de verloning voor de ambtenaren eigenlijk op gelijk niveau zat (extralegale voordelen werden bij de overheid eerder uitbetaald in brutoloon) als je gemiddelde neemt. Al was de verloning BETER als ambtenaar als je het voor de regio Limburg de vergelijking maakte. Ik verwacht daar in het begin zeer zeker niet te veel abberatie op. Echter heb ik rond 2017-2018 de private sector horen schreeuwen om personeel. En heb ik tegelijkertijd tgv contacten met die partijen hen horen zeggen dat ze hun lonen deden stijgen. Niet met 100€, niet met 200€ maar ik heb hen letterlijk horen zeggen dat ze 500 - 1000€ op dat moment moesten bijleggen om aan personeel te geraken. Mogelijks was en is dit tijdelijk, maar het is wel even frappant geweest. En dan sprak ik nog niet over het eventuele extralegale luik. Al moet ik wel opletten aangezien die ervaring eerder komt voor technische profielen.
3) ik moet wel zeggen dat diezelfde tendens nu ook nog altijd er lijkt te zijn. Ik heb onlangs intern nog een discussie gehad hieromtrent met personen die pas gestart zijn. Hun standpunt was duidelijk... dat statuut dat mocht voor hen onmiddellijk afgeschaft worden. Voor hen was dat geen meerwaarde, wel bedrijfswagen, extralegale voordelen, bonus, etc.... Als je het aan de andere kant vroeg aan de wat oudere generatie (40'ers en ouder ;p) dan was het antwoord die zekerheid van jobsecurity dat geef ik niet zo gemakkelijk op.

Of dat dit is omdat die oudere generatie al eens een tegenslag heeft gehad (ik dacht +/- 2000 en 2007), en die jongere generatie vooral een boomende werkgelegenheidsmarkt is tegengekomen, waar zelfs Corona niet echt een deuk heeft in gemaakt... ik weet het niet. Maar ik vond het wel frappant.

Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....

Zoals altijd is het een mengeling hé. Mensen gaan werken om geld te verdienen in de eerste plaats om hun leven te kunnen leiden. Maar het blijft wel een afweging tussen de verloning en het feit of men het leuk vindt. Maar een bepaald minimumloon zal men altijd wel vinden dat er dient te zijn.

Daarnaast heb je soms ook nog het onzekerheidsprincipe dat telt. Als het verschil in loon 100€ is, maar je vindt dat je goed zit op uw job, er gaan er altijd zijn die gewoon hun job blijven uitvoeren. En de moeite niet waard vinden om te springen. Al zou ik het aantal hierbij wel niet onderschatten. En dat heb je zowel bij hoge, lage als medium lonen.

Omdat veel mensen zelf voor hun inkomen willen zorgen ipv te krijgen voor niets doen.
Pff als ik betaald krijg om geen bal te doen, dan neem ik dat met beide handen aan.

Kzal in mijn vrije tijd dan wel iets anders doen.

Maar meer on topic, mijn originele opmerking ging over pensioen en hoe lang iemand bijdraagt. Er is een populair vergissing dat je afdraagt voor uw eigen pensioen. Dat is dus niet het geval, we smijten allemaal in een pot die nu gebruikt wordt om de pensioenen NU te betalen.
Je draagt nu af om in de toekomst toegang te hebben tot uw rechtmatig pensioen.
Ik weet namelijk niet in welke mate mijn grootmoeder en grootvader met hun bijdrage van 500BEF op jaarbasis (ik zeg maar iets) om hun potje te vullen lang zouden hebben kunnen graaien in die gevulde pot.


Nu gaat het hier over inhoud van de job enzo, maar uiteindelijk is dat totaal irrelevant. Als de staat het zelf faciliteert dat iemand midden de 50 stopt met bijdragen en dan 30 jaar uit die pot pakt zonder bij te dragen en er daardoor zorgt dat (onder andere) mensen die niet voor de staat werken langer moeten in de pot steken en er dus minder uit zullen krijgen dat is een probleem.

Ik dacht mij te herinneren dat de pot voor ambtenarenpensioenen een eigen pot was, allez toch voor statutairen. Maar bon, kan hier mis zijn.
Wat niet wil zeggen dat je ongelijk hebt. Maar hoe je dat gaat organiseren, daar ben ik niet uit. Zie ook hoger.

Langer werken is nodig, net zoals er een hele hoop andere maatschappelijk nuttige zaken 'nodig' zijn. Maar ik snap niet hoe je als een overheid je bevolking zich achter zo een zaken wil laten scharen als je zelf nog niet eens het goede voorbeeld kan geven.
Mja, de redenering die jij maakt is niet echt correct hé. De overheid past dit namelijk toe. Er zijn echter uitzonderingsregimes. Waar het iets minder evident is om dat erdoor te duwen. Verwacht ik in de toekomst dat dit erdoor gaat komen, ja hoor. Wanneer... weet ik niet... maar ik verwacht het wel.
 
Terug
Bovenaan