Werk Loontrekkende vs ambtenaar

Je zit helemaal niet vast, je moet gewoon een deel van hetgene dat ze u gegeven hebben terug geven.

10-30k betalen en 6maand opzeg. Welke werkgever gaat een half jaar wachten op u en ik ga geen jaar gratis werken om weg te kunnen. Jij kan dat bedrag mss op 2-3maand terug betalen ik niet moest ik weg willen.

Voordelen Statutaire hoog pensioen, vroeg, pensioen, werkzekerheid.

Nadelen ze wijzigen maar wat ze willen want je hebt toch geen contract.

In die zin zit je quasi nooit vast, maar ik geloof dat hij ook terug eerst een jaar voltijds moet werken om betaald verlof te krijgen, en ook geen recht op werkloosheidsuitkering, indien het misloopt dacht ik.

Dus verhoogt ook wel de drempel
 
Hij vergeet een belangrijk stuk te quoten gezien statutairen ondertussen een zeldzaam goed zijn....
Dus zijn statutairen gemiddeld ouder waardoor ze ook meer verdienen omwille van anciënniteit.

Er is ook een verschil qua loon naargelang je statutair of contractueel ambtenaar bent. Als statutair verdien je in overheidsdiensten gemiddeld 4.446 euro bruto per maand. Ben je contractueel ambtenaar, dan is dat 3.756 euro. Het gemiddelde bediendeloon bedraagt 3.815 euro bruto per maand.
Maar goed dan gaat hetzelfde op voor de bedienden die ook gemiddeld ouder zullen zijn dan contractuelen en dus obv anciënniteit meer verdienen.
 
@JPV zijn daar cijfers over te vinden?
Gaat over 2016 tot 2018


De werkgelegenheid blijft grotendeels statutair, aangezien het aandeel van de statutairen in deze periode evolueert van 81% naar 83%. De contractuelen, goed
vertegenwoordigd bij de jongeren onder de 26, zijn echter aanwezig in alle leeftijdsklassen. Uit de analyse blijkt ook dat het aantal personen dat in de schalen van
mandaathouders wordt betaald, in de loop van de periode voortdurend afneemt


Onder de intredes is het aandeel statutairen altijd hoger. Wat betreft de leeftijd van degenen die instromen, is vooral de leeftijdsgroep van 20-29 jaar van belang, met
43% van de intredes, zelfs al zien we intredes in alle leeftijdsklassen



En dat rapport houdt geen rekeningen met de federale politie, het leger, RSZ,... wat quasi volledig statutair is.
 
en dat van dat bijdragen... ik werk voor FOD Financiën. Heel simpel gezegd is mijn job (in de eerste plaats): de staatskas vullen. niet alleen betaal ik belastingen, ik laat de mensen ook nog eens taksen betalen (+ boetes erop in 90% van de gevallen). dus hoe ga je mijn bijdrage berekenen? enkel in aantal jaren gewerkt, zoals iedereen? (en uiteraard word ik ook betaald van dat belastingsgeld, maar als ik een beetje mijn werk doe, betaal ik eigenlijk mezelf, en geef de overschot over)
Een terecht punt dat altijd vergeten wordt. Er wordt gedaan alsof ambtenaren alleen maar geld kosten en betaalde bezigheidstherapie krijgen, zonder iets terug te leveren aan de samenleving. Dit terwijl de openbare diensten uiteindelijk de hele maatschappij ten goede komen. Niet alleen de overheid zelf, maar alle burgers en bedrijven in dit land plukken daar de vruchten van. Je geeft met je eigen job een heel "rechtstreeks" en tastbaar voorbeeld, maar er zijn er ook tal van indirecte. Al onze leerkrachten die kwaliteitsvol onderwijs aanbieden waardoor velen later mooie en uitdagende jobs kunnen uitvoeren (met uitzondering van alle selfmade men hier op BG), waardoor de bedrijven die deze mensen te werk stellen het goed doen en innovatief zijn, waardoor ook de minder getalenteerde of met kansen gezegende medemens toch over een degelijke basiseducatie beschikt en net wat minder sociaal achtergesteld geraakt dan in vele andere landen. Juristen die er elke dag voor zorgen dat we in een rechtsstaat leven, die erover waken dat de overheid haar eigen regels volgt en niet om de haverklap aansprakelijk kan worden gesteld voor deze of gene misstap, wat dan weer belastinggeld zou kosten. IT-profielen die mogelijk maken dat elke Belg zich veilig kan authenticeren op steeds meer digitale portalen, publiek en privaat. Een overheid die campagnes aanstuurt rond gezondheidszorg en preventie, wat netto uiteindelijk ook weer ten goede komt aan de betaalbaarheid van onze sociale zekerheid. Enzovoort. Ik zou niet graag leven in een natie die al die zaken niet of zelfs in mindere mate heeft.

Los daarvan vind ik niet dat een ambtenaar met een bureaujob vroeger op pensioen moet kunnen dan eenzelfde type werknemer uit de private sector. Ik denk dat het op dat vlak inderdaad nog wat eerlijker kan. Als je je carrière bij Defensie kan afronden op pakweg een aankoopdienst en niet meer op missie moet, zie ik ook niet in waarom langer werken niet mogelijk zou zijn.

En inderdaad, niet elke werknemer in de private sector heeft een resem nettovoordelen. Maar hoe hoger je als ambtenaar in de hiërarchie stijgt en zeker zolang je niet spreekt over mandaatfuncties, des te groter het contrast wel wordt, in het nadeel van de ambtenaar. In de omgeving waar ik werk, zie ik in ieder geval veel idealisten, want voor de loon/werkdruk ratio moeten ze het alvast niet doen.
 
In die zin zit je quasi nooit vast, maar ik geloof dat hij ook terug eerst een jaar voltijds moet werken om betaald verlof te krijgen, en ook geen recht op werkloosheidsuitkering, indien het misloopt dacht ik.

Dus verhoogt ook wel de drempel
Dat verlof is niet anders voor een zelfstandige die werknemer wordt natuurlijk. En bij ontslag heeft een ambtenaar afaik toch wel recht op werkloosheidsuitkering? De staat maakt dan een speciale betaling aan RVA. Als je zelf opstapt niet natuurlijk, maar een werknemer heeft dan ook geen recht op uitkeringen normaal.
 
(@Bimmer ?). En die meldde als ik mij nog goed herinner dat zijn wettelijk pensioen, dus stuk van de overheid, hoger was
Dat zal iemand anders zijn geweest. Of de “discussie” ging over iets anders.

Eenmaal je aan het plafond zit draag je nog wel bij, maar blijft je pensioen hetzelfde.

De overheid is wel bezig met de plafonds te verhogen (bovenop de index). Als ik het me nog goed herinner komt er 12% bij, bovenop de index in de periode 2021-2024.
 
Geen fan dat ik hier nu ineens een idioot topic zou gestart hebben.

Maar meer on topic, mijn originele opmerking ging over pensioen en hoe lang iemand bijdraagt. Er is een populair vergissing dat je afdraagt voor uw eigen pensioen. Dat is dus niet het geval, we smijten allemaal in een pot die nu gebruikt wordt om de pensioenen NU te betalen.

Nu gaat het hier over inhoud van de job enzo, maar uiteindelijk is dat totaal irrelevant. Als de staat het zelf faciliteert dat iemand midden de 50 stopt met bijdragen en dan 30 jaar uit die pot pakt zonder bij te dragen en er daardoor zorgt dat (onder andere) mensen die niet voor de staat werken langer moeten in de pot steken en er dus minder uit zullen krijgen dat is een probleem.

Langer werken is nodig, net zoals er een hele hoop andere maatschappelijk nuttige zaken 'nodig' zijn. Maar ik snap niet hoe je als een overheid je bevolking zich achter zo een zaken wil laten scharen als je zelf nog niet eens het goede voorbeeld kan geven.

Ff voor de duidelijkheid: het is echt wel een heel beperkt aantal mensen en profielen die op hun 50 jaar op pensioen kunnen hoor.
Ik werk zelf op een dienst waar er actieve dienst is en de huidige generatie die op pensioen kan zijn allemaal 60+ op het moment ze dat effectief kunnen doen en dat is dus door dat systeem met tantièmes iets vroeger dan normaal.

Voor mezelf, als statutair ambtenaar, in een functie die vroeger als actieve dienst zou zijn beschouwd, als ik mypension open is mijn pensioenleeftijd gewoon 67.
De overgrote meerderheid van de ambtenaren kan helemaal niet vroeger op pensioen dan mensen in de privésector.

Verder ga ik me onthouden van een discussie die toch maar weer verzandt in alle ambtenaren zijn luierikken en mogen bij gevolg zo weinig mogelijk verdienen en geen enkel ander voordeel hebben dat misschien ergens iemand anders ook niet heeft. Dus aan al degenen die zo denken: jaja uw job is veel belangrijker en jij verdient de wereld en alle ambetaneren een hoop stront omdat Maria aan de balie van het gemeentehuis in 2003 niet behulpzaam was.
 
Ff voor de duidelijkheid: het is echt wel een heel beperkt aantal mensen en profielen die op hun 50 jaar op pensioen kunnen hoor.
Ik werk zelf op een dienst waar er actieve dienst is en de huidige generatie die op pensioen kan zijn allemaal 60+ op het moment ze dat effectief kunnen doen en dat is dus door dat systeem met tantièmes iets vroeger dan normaal.

Voor mezelf, als statutair ambtenaar, in een functie die vroeger als actieve dienst zou zijn beschouwd, als ik mypension open is mijn pensioenleeftijd gewoon 67.
De overgrote meerderheid van de ambtenaren kan helemaal niet vroeger op pensioen dan mensen in de privésector.

Verder ga ik me onthouden van een discussie die toch maar weer verzandt in alle ambtenaren zijn luierikken en mogen bij gevolg zo weinig mogelijk verdienen en geen enkel ander voordeel hebben dat misschien ergens iemand anders ook niet heeft. Dus aan al degenen die zo denken: jaja uw job is veel belangrijker en jij verdient de wereld en alle ambetaneren een hoop stront omdat Maria aan de balie van het gemeentehuis in 2003 niet behulpzaam was.
Hier bij de NMBS is dat ook je moet minstens 30jaar als treinbestuurder of treinbegeleider gewerkt hebben. Als 50% dat haalt is het hoog denk ik. Ik zie meer en meer nieuwe collega's die boven de 40 zijn.
 
Dat verlof is niet anders voor een zelfstandige die werknemer wordt natuurlijk. En bij ontslag heeft een ambtenaar afaik toch wel recht op werkloosheidsuitkering? De staat maakt dan een speciale betaling aan RVA. Als je zelf opstapt niet natuurlijk, maar een werknemer heeft dan ook geen recht op uitkeringen normaal.
Een statutaire werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkering, wegens geen bijdragen aan de sociale zekerheid - stuk werkloosheid. Er zijn beperkte situaties waarbij dit wél effectief, zoals je zegt, gestort wordt, maar die zijn echt wel beperkt (hoeveel statutairen worden op straat gezet?). Standaard is dit niet het geval.

Probleem bij overgang van ambtenaar naar loontrekkende ivm werkloosheid is dat het kan gebeuren dat je ontslagen wordt na X maand. Als loontrekkende heb je dan wél recht op dop als die X >3 maand is, maar niet als je vroeger ambtenaar was, omdat je geen opgebouwde rechten hebt. Je moet al minstens zeker zijn van een tewerkstelling van 1 jaar (soms meer) voor je doprechten terug creëert.

Een zelfstandige die stopt, heeft, indien hij vroeger gewerkt heeft als loontrekkende (en toen recht had op dop), wél dat recht, tot 15 jaar na start van zijn zelfstandige activiteit. Eenzelfde regeling voor ambtenaren lijkt me het minimum wat je kan verwachten.

Qua vakantiegeld klopt wat je zegt.
 
Bij mijn weten gebeurde dat standaard bij ontslag van statutairen ( wat inderdaad niet echt voorkomt).

Qua werkloosheid van zelfstandigen klopt dat inderdaad als ze ooit werknemer waren natuurlijk. Mijn eerste jaar als werknemer had ik ook niks na de periode als advocaat. Logisch aangezien als zelfstandige ik daar niet toe bijdroeg
 
Ff voor de duidelijkheid: het is echt wel een heel beperkt aantal mensen en profielen die op hun 50 jaar op pensioen kunnen hoor.
Ik werk zelf op een dienst waar er actieve dienst is en de huidige generatie die op pensioen kan zijn allemaal 60+ op het moment ze dat effectief kunnen doen en dat is dus door dat systeem met tantièmes iets vroeger dan normaal.
Tuurlijk is dat een beperkt aantal, heb zo een semi nonkel die 2 jaar terug op zijn 56 op pensioen gegaan is.

Maar ik ben dan ook geen topic gestart over een groot probleem eh, ik reageerde gewoon op 1 specifiek persoon die midden de 50 op pensioen kan gaan.
 
bij de NMBS is dat ook je moet minstens 30jaar als treinbestuurder of treinbegeleider gewerkt hebben
Zogezegd ...

Ken iemand die 20j in Brussel op bureau heeft gezeten. Reed enkele keren per jaar met de trein. Hield zo vast aan zijn statuut als rollend personeel.

Zoals je zelf zei: ik heb statuut x ze kunnen mij niks maken. Als jij morgen die veranderende uren niet meer aan kan krijg je andere job aangeboden. Dan rijd je enkele keren per jaar en hopsakee we kunnen vervroegd op pensioen.
 
Zogezegd ...

Ken iemand die 20j in Brussel op bureau heeft gezeten. Reed enkele keren per jaar met de trein. Hield zo vast aan zijn statuut als rollend personeel.

Zoals je zelf zei: ik heb statuut x ze kunnen mij niks maken. Als jij morgen die veranderende uren niet meer aan kan krijg je andere job aangeboden. Dan rijd je enkele keren per jaar en hopsakee we kunnen vervroegd op pensioen.
Als je op bureau zit geld dit enkel voor omkaderingspersoneel en ja die behouden voorlopig ook dat statuut omdat ze nog paar keer per jaar rijden. Wat ze in mijn ogen ook mogen afschaffen want die werken 99% van tijd ook maar van 8 tot 16. Het is niet omdat je afgekeurd bent en erna onderstationchef word of aan loket zit dat je nog steeds vervroegd op pensioen mag hoor dan verlies je statuut van rollend personeel.
 
Laatst bewerkt:
Pensioen op 56? Geldt dan dan ook als ik er bv pas begin te werken op mijn 50e? Wat zijn de voorwaarden hiervoor?
 
't is niet élke ambtenaar die op 56 op pensioen kan he. ik denk dat die beroepen toch ook fysieke proeven hebben, en dat ge daar niet gaat doorgeraken als ge pas uw op 50ste gaat mee doen.
 
Ik heb onderstaande puntjes ook nog niet/niet voldoende zien verschijnen, toch best verschillend voor overheden:

- ziektedagen die overgedragen worden, concreet kan iemand die 10 jaar niet ziek is kan dan in feite 210 werkdagen afwezig zijn zonder verlies van loon. Soms wordt daar ook misbruik van gemaakt.
- minstens 2 extra betaalde feestdagen
- bepaalde diensten hebben ook verlofdagen die niet vervat zitten in de verlofdagen, het gaat dan om de dagen tussen kerst en nieuwjaar, afhankelijk van overheid
- de werkzekerheid is heel groot, ook als er onvoldoende of gewoon geen werk is behoud je je job of krijg je een andere job.
- ontslag pas mogelijk na meerdere negatieve evaluaties, niet door herstructurering bvb
- de overheid heeft ook een sociale functie, daar wordt rekening mee gehouden bij aanwervingen
- je kan 5 jaar onbetaald verlof nemen (ook om bvb een andere job in de privé uit te oefenen), je huidige job blojft dan gewoon wachten in feite
- best wat mogelijkheden om door te groeien, opleidingen te volgen en meerdere malen deel te nemen aan bvb examens.

Toch een aantal zaken waar moeilijk een bedrag als waarde kan op gekleefd worden, maar soms zeer waardevol.
 
Pensioen op 56? Geldt dan dan ook als ik er bv pas begin te werken op mijn 50e? Wat zijn de voorwaarden hiervoor?
Je kan maar beginnen tot ergens begin de 30 en in principe moet je operationeel blijven tot het einde. Dus jaarlijkse fysieke en medische proeven waar je voor moet slagen. De fysieke proeven zijn wel aangepast aan de leeftijd. Een 50jarige moet bv niet dezelfde tijden lopen als een 25 jarige.
 
Een statutaire werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkering, wegens geen bijdragen aan de sociale zekerheid - stuk werkloosheid. Er zijn beperkte situaties waarbij dit wél effectief, zoals je zegt, gestort wordt, maar die zijn echt wel beperkt (hoeveel statutairen worden op straat gezet?). Standaard is dit niet het geval.

Probleem bij overgang van ambtenaar naar loontrekkende ivm werkloosheid is dat het kan gebeuren dat je ontslagen wordt na X maand. Als loontrekkende heb je dan wél recht op dop als die X >3 maand is, maar niet als je vroeger ambtenaar was, omdat je geen opgebouwde rechten hebt. Je moet al minstens zeker zijn van een tewerkstelling van 1 jaar (soms meer) voor je doprechten terug creëert.

Een zelfstandige die stopt, heeft, indien hij vroeger gewerkt heeft als loontrekkende (en toen recht had op dop), wél dat recht, tot 15 jaar na start van zijn zelfstandige activiteit. Eenzelfde regeling voor ambtenaren lijkt me het minimum wat je kan verwachten.

Qua vakantiegeld klopt wat je zegt.

Is niet helemaal een probleem gezien een statutair ambtenaar verlof zonder wedde kan nemen voor elders te werken (privé of zelfstandige). ( max 4 jaar als ik mij goed herinner.) Dus als die ontslagen wordt in de privé sector, dan heeft die eigenlijk geen reden voor te doppen. :p

Is niet in iedere situatie mogelijk maar het zal wel veel situaties dekken.
 
- de werkzekerheid is heel groot, ook als er onvoldoende of gewoon geen werk is behoud je je job of krijg je een andere job.

Bij de zus.

- diverse bevoegdheden overgeheveld van federaal naar Vlaams niveau, dus ze zitten nu met veel teveel mensen. Officiële communicatie: “iedereen mag blijven, we gaan gewoon de mensen die op pensioen gaan niet vervangen”.
Effectief dus dagen dat er echt naar werk moet gezocht worden. Iemand die al thuis zit met een bore-out zelfs.

Op Vlaams niveau heeft men voor de extra bevoegdheden mensen moeten aanwerven. Toch om te huilen? Maar ja, allemaal belastingsgeld dus niemand ligt er wakker van.

In een privé bedrijf zou men mensen van afdeling laten veranderen, maar bij de overheid statutairen muteren is zo goed als onmogelijk en zeker al van federaal niveau naar Vlaams niveau.
 
Terug
Bovenaan