Werk Loontrekkende vs ambtenaar

Tuurlijk. Uw pensioen wordt berekenend adhv uw carrière. Ze werken met percentages, bv 15 jaar privé, 15 jaar zelfstandige, 15 jaar overheid. En die getallen tellen ze dan op en dat getal is uw totaal pensioen.
 
- bepaalde diensten hebben ook verlofdagen die niet vervat zitten in de verlofdagen, het gaat dan om de dagen tussen kerst en nieuwjaar, afhankelijk van overheid

De diensten waar dat is hebben dan geen recuperatie van feestdagen die op zondag vallen. Waar je in de meeste bedrijven dan de maandag nadien thuis bent, is dat dan een gewone werkdag. Die feestdagen worden standaard tussen Kerst en Nieuw gerecupereerd. Dus dat zijn geen extra vrij dagen, gewoon vrije dagen die op een ander moment worden ingepland dan op veel andere plaatsen.
 
Loontrekkende vs ambtenaar en het enige dat ik hier lees zijn discussies over geld en pensioenen. Het is ook wel belangrijk dat je je job graag doet he. Toen ik mijn vorige job beu was was ik initieel ook aan het twijfelen tussen privé en overheid tot ik me begon in te beelden hoe een gemiddelde dag er nu eigenlijk ging uit zien en wat ik in de functies elke dag ging moeten doen. Moet DAT niet de doorslag geven in plaats van theoretische discussies over lonen, pensioenen en extralegale voordelen waar toch nooit een einde aan komt?
 
Tuurlijk. Uw pensioen wordt berekenend adhv uw carrière. Ze werken met percentages, bv 15 jaar privé, 15 jaar zelfstandige, 15 jaar overheid. En die getallen tellen ze dan op en dat getal is uw totaal pensioen.
Maar ik bedoel concreet. Bij ons worden 55ers eerst benoemd, ongeacht hun dienstjaren. Dus zelfstandigen die nog paar jaar in het onderwijs gaan, benoemd worden. Wat levert dat concreet op, gaat dat over een paar 100 euro of gaat dat echt over 1000 euro?
 
Maar ik bedoel concreet. Bij ons worden 55ers eerst benoemd, ongeacht hun dienstjaren. Dus zelfstandigen die nog paar jaar in het onderwijs gaan, benoemd worden. Wat levert dat concreet op, gaat dat over een paar 100 euro of gaat dat echt over 1000 euro?
Een paar honderd euro extra, maar wel iedere maand dus als je 90 wordt maakt dat toch een verschil. Je kan een paar keer meer op restaurant zeg maar
 
Een paar honderd euro extra, maar wel iedere maand dus als je 90 wordt maakt dat toch een verschil. Je kan een paar keer meer op restaurant zeg maar
Een docent trek makkelijk 3K netto pensioen, mijn ouders gaan samen boven de 5K pensioen trekken en mijn moeder heeft quasi altijd parttime gewerkt in het onderwijs.
 
Bij de zus.

- diverse bevoegdheden overgeheveld van federaal naar Vlaams niveau, dus ze zitten nu met veel teveel mensen. Officiële communicatie: “iedereen mag blijven, we gaan gewoon de mensen die op pensioen gaan niet vervangen”.
Effectief dus dagen dat er echt naar werk moet gezocht worden. Iemand die al thuis zit met een bore-out zelfs.

Op Vlaams niveau heeft men voor de extra bevoegdheden mensen moeten aanwerven. Toch om te huilen? Maar ja, allemaal belastingsgeld dus niemand ligt er wakker van.

In een privé bedrijf zou men mensen van afdeling laten veranderen, maar bij de overheid statutairen muteren is zo goed als onmogelijk en zeker al van federaal niveau naar Vlaams niveau.
Bij de overheidsdienst waar we met samenwerken wist men eerst niet waar ze al het volk moesten zetten. Momenteel zijn ze zo afgeslankt dat ze enkel nog maar het essentiële doen. Daar bovenop ook maar oppervlakkig omdat ze met te weinig volk zijn. Ze zitten nog steeds in de afslank fase. Dus iemand die het werk van 4 man doet, wordt niet vervangen als die vertrekt en het duurt maanden voor er een vervanger is.
 
Een docent trek makkelijk 3K netto pensioen, mijn ouders gaan samen boven de 5K pensioen trekken en mijn moeder heeft quasi altijd parttime gewerkt in het onderwijs.
De meeste leerkrachten in basis en secundair onderwijs hebben tijdens hun carrière geen 3k netto
 
Terug
Bovenaan