Loontrekkende vs ambtenaar

Tuurlijk. Uw pensioen wordt berekenend adhv uw carrière. Ze werken met percentages, bv 15 jaar privé, 15 jaar zelfstandige, 15 jaar overheid. En die getallen tellen ze dan op en dat getal is uw totaal pensioen.

- bepaalde diensten hebben ook verlofdagen die niet vervat zitten in de verlofdagen, het gaat dan om de dagen tussen kerst en nieuwjaar, afhankelijk van overheid

De diensten waar dat is hebben dan geen recuperatie van feestdagen die op zondag vallen. Waar je in de meeste bedrijven dan de maandag nadien thuis bent, is dat dan een gewone werkdag. Die feestdagen worden standaard tussen Kerst en Nieuw gerecupereerd. Dus dat zijn geen extra vrij dagen, gewoon vrije dagen die op een ander moment worden ingepland dan op veel andere plaatsen.

Loontrekkende vs ambtenaar en het enige dat ik hier lees zijn discussies over geld en pensioenen. Het is ook wel belangrijk dat je je job graag doet he. Toen ik mijn vorige job beu was was ik initieel ook aan het twijfelen tussen privé en overheid tot ik me begon in te beelden hoe een gemiddelde dag er nu eigenlijk ging uit zien en wat ik in de functies elke dag ging moeten doen. Moet DAT niet de doorslag geven in plaats van theoretische discussies over lonen, pensioenen en extralegale voordelen waar toch nooit een einde aan komt?

Tuurlijk. Uw pensioen wordt berekenend adhv uw carrière. Ze werken met percentages, bv 15 jaar privé, 15 jaar zelfstandige, 15 jaar overheid. En die getallen tellen ze dan op en dat getal is uw totaal pensioen.
Maar ik bedoel concreet. Bij ons worden 55ers eerst benoemd, ongeacht hun dienstjaren. Dus zelfstandigen die nog paar jaar in het onderwijs gaan, benoemd worden. Wat levert dat concreet op, gaat dat over een paar 100 euro of gaat dat echt over 1000 euro?

Maar ik bedoel concreet. Bij ons worden 55ers eerst benoemd, ongeacht hun dienstjaren. Dus zelfstandigen die nog paar jaar in het onderwijs gaan, benoemd worden. Wat levert dat concreet op, gaat dat over een paar 100 euro of gaat dat echt over 1000 euro?
Een paar honderd euro extra, maar wel iedere maand dus als je 90 wordt maakt dat toch een verschil. Je kan een paar keer meer op restaurant zeg maar

Een paar honderd euro extra, maar wel iedere maand dus als je 90 wordt maakt dat toch een verschil. Je kan een paar keer meer op restaurant zeg maar
Een docent trek makkelijk 3K netto pensioen, mijn ouders gaan samen boven de 5K pensioen trekken en mijn moeder heeft quasi altijd parttime gewerkt in het onderwijs.

Bij de zus.

- diverse bevoegdheden overgeheveld van federaal naar Vlaams niveau, dus ze zitten nu met veel teveel mensen. Officiële communicatie: “iedereen mag blijven, we gaan gewoon de mensen die op pensioen gaan niet vervangen”.
Effectief dus dagen dat er echt naar werk moet gezocht worden. Iemand die al thuis zit met een bore-out zelfs.

Op Vlaams niveau heeft men voor de extra bevoegdheden mensen moeten aanwerven. Toch om te huilen? Maar ja, allemaal belastingsgeld dus niemand ligt er wakker van.

In een privé bedrijf zou men mensen van afdeling laten veranderen, maar bij de overheid statutairen muteren is zo goed als onmogelijk en zeker al van federaal niveau naar Vlaams niveau.
Bij de overheidsdienst waar we met samenwerken wist men eerst niet waar ze al het volk moesten zetten. Momenteel zijn ze zo afgeslankt dat ze enkel nog maar het essentiële doen. Daar bovenop ook maar oppervlakkig omdat ze met te weinig volk zijn. Ze zitten nog steeds in de afslank fase. Dus iemand die het werk van 4 man doet, wordt niet vervangen als die vertrekt en het duurt maanden voor er een vervanger is.

Dat heeft men tijdens de vorige Vlaamse regering al geprobeerd en dat is toen dramatisch afgelopen met besparingen die meer geld kostten dan ze opbrachten en meer mentale gezondheidsproblemen.

Afslanking van de overheid is vaak PR-speak voor het externaliseren van kennis en inhuren van dure consultants.

Tja, dan moet je natuurlijk ook geen dure consultants inhuren om hetzelfde werk te doen natuurlijk. Dat is nogal wiedes. En intussen doet men niets aan de kern van het probleem. Allemaal show en theater.

Neen, je moet uw bestaande ambtenarenleger efficiënter inzetten waardoor je gepensioneerden niet moet vervangen. KPI's instellen, budgetten per dossier toekennen waar je niet mag over gaan, uren registreren, verantwoording afleggen, automatische anciënniteitsschalen afschaffen en vervangen door enkel loonstijging bij exceeding expactations, enkel promoveren bij exceeding expactations en onafhankelijke selectieprocedures, buitensporige verlofstelsels afschaffen, ... Kort gezegd: de werkmethoden uit de privé overnemen.

Een volledige sanering tot op het bot.

Je wint niet alleen een 2-digit percentage inkrimping van het ambtenarenapparaat maar je wint ook een privé-sector die beter aan werknemers zal geraken, terwijl die nu in oneerlijke concurrentie moeten gaan met hun eigen overheid.

Neen, je moet uw bestaande ambtenarenleger efficiënter inzetten waardoor je gepensioneerden niet moet vervangen. KPI's instellen, budgetten per dossier toekennen waar je niet mag over gaan, uren registreren, verantwoording afleggen, automatische anciënniteitsschalen afschaffen en vervangen door enkel loonstijging bij exceeding expactations, enkel promoveren bij exceeding expactations en onafhankelijke selectieprocedures, buitensporige verlofstelsels afschaffen, ... Kort gezegd: de werkmethoden uit de privé overnemen.

Een volledige sanering tot op het bot.

Je wint niet alleen een 2-digit percentage inkrimping van het ambtenarenapparaat maar je wint ook een privé-sector die beter aan werknemers zal geraken, terwijl die nu in oneerlijke concurrentie moeten gaan met hun eigen overheid.
Wat een onzin. Door al die verantwoording afleggen krijg je juist meer bureaucratie: leerkrachten klagen over papierwerk, verpleegpersoneel hetzelfde verhaal....
Buitensporige verlofstelsel? Die zijn in veel gevallen echt niet zoveel beter om nog maar te zwijgen van de arbeidsvoorwaarden.
Die werkmethoden (promotie,loonstijging,...) in de prive zijn echt niet de oorzaak van al dan niet meer productiviteit prive vs ambenarij. Dat is een mythe. Goede managers kunnen wel het verschil maken maar dat is overal van toepassing.

Wat een onzin. Door al die verantwoording afleggen krijg je juist meer bureaucratie: leerkrachten klagen over papierwerk, verpleegpersoneel hetzelfde verhaal....

Iedereen klaagt over papierwerk hoor. Maak u geen illusies. Alleen, de overheid kan er zélf wat aan doen door regelgeving minder complex te maken.

Bovendien: Verantwoording afleggen gaat niet per se gepaard met bureaucratie. Je legt duidelijk de voorwaarden op en je maakt ze zelfregulerend. Bij nazicht en er schort iets: dan moet men pas verantwoording afleggen.

Buitensporige verlofstelsel? Die zijn in veel gevallen echt niet zoveel beter om nog maar te zwijgen van de arbeidsvoorwaarden.

Standaard 35 dagen + extra specifieke verlofdagen + week tussen kerst en nieuw.
Privé is 20 dagen.

Jij vindt dat niet buitensporig?

Die werkmethoden (promotie,loonstijging,...) in de prive zijn echt niet de oorzaak van al dan niet meer productiviteit prive vs ambenarij. Dat is een mythe. Goede managers kunnen wel het verschil maken maar dat is overal van toepassing.

Waar zit dan wel het grote verschil in productiviteit tussen privé vs ambtenarij?

het is een en-en-verhaal. Een moderne overheid dient idd in te zetten op efficiënte werkmethoden, die zoals vaak gepercipieerd wordt, eerder binnen de privé dan binnen de overheid aanwezig zijn.

Als ik rond kijk binnen de overheidssector waar ik actief ben dat zie ik echter al een modern functionerende organisatie. Ik doe uiteraard geen uitspraak voor "de overheid" in zijn algemeenheid aangezien dit bestaan uit dermate veel uiteenlopende soorten dienstverlening dat je er geen zinnig woord over kan zeggen.

Waar men niet efficiënt werkt mag men voor mijn part idd echt gaan snijden en streven naar die efficiëntie.

Maar men dient ook wel eens te kijken naar de keerzijde van de medaille. Het takenpakket van de gemiddelde ambtenaar neemt maand na maand toe en dit is vaak gewoon het gevolg van overbodige en complexe regelneverij van diezélfde overheid die ganse diensten vaak compleet onwerkbaar maken. Daar kan die uitvoerende ambtenaar/administratie niets aan doen. Daar zit de echte kern van het probleem. Er zijn 300 lokale besturen in Vlaanderen die ieder hun eigen boontjes mogen doppen voor de meest banale zaken. Zolang men op hoger niveau daar geen uniformiteit in kan krijgen zal die efficiëntie altijd suboptimaal zijn. Ook al streven die 300 besturen ieder naar een efficiënt beleid en ook al slagen veel van die lokale besturen daar ook in, zij blijven fungeren in een speelveld dat nodeloos complex gehouden wordt.

Doorgedreven fusies van lokale besturen zou al een stap in de goede richting zijn in dat opzicht. Maar opnieuw, ook die 300 lokale besturen zijn maar een kleine fractie van alles wat wij beschouwen als "de overheid".

Bizar. Geen enkele van mijn vrienden of kennissen die van privé naar de overheid zijn gegaan hebben meer druk of werk gekregen. Integendeel, de helft meer personeel voor hetzelfde takenpakket.

Ik ken ook een aantal mensen die voor de overheid werken en daar hopen tijd hebben. Daarnaast ken ik ook véél mensen bij de overheid die verzuipen in het werk en werken op structureel onderbemande diensten.

Voor iedere stelling kan je wel wat exemplarische voorbeelden vinden. Hetzelfde geldt voor de privé-sector.

Iedereen klaagt over papierwerk hoor. Maak u geen illusies. Alleen, de overheid kan er zélf wat aan doen door regelgeving minder complex te maken.

Bovendien: Verantwoording afleggen gaat niet per se gepaard met bureaucratie. Je legt duidelijk de voorwaarden op en je maakt ze zelfregulerend. Bij nazicht en er schort iets: dan moet men pas verantwoording afleggen.

Standaard 35 dagen + extra specifieke verlofdagen + week tussen kerst en nieuw.
Privé is 20 dagen.

Jij vindt dat niet buitensporig?

Waar zit dan wel het grote verschil in productiviteit tussen privé vs ambtenarij?
Dat weekje tss kerst en nieuw gaat af van uw 35 dagen. Nee dat is niet buitensporig gezien het gebrek aan bedrijfswagen, 2de pensioenpijler en gebrek aan promotie(muv anciënniteit). Ze zullen maar moeten flexijobben om hun eigen 2de pensioenpijler en bedrijfswagen te verdienen.

Laatst bewerkt:
Elke boer miljonair. Vandaar dat er steeds minder zijn waarschijnlijk?
In NL is 20% van de miljonairs idd landbouwer:
Ik ken ook een aantal mensen die voor de overheid werken en daar hopen tijd hebben. Daarnaast ken ik ook véél mensen bij de overheid die verzuipen in het werk en werken op structureel onderbemande diensten.

Voor iedere stelling kan je wel wat exemplarische voorbeelden vinden. Hetzelfde geldt voor de privé-sector.
Ligt vaak ook aan de mensen zelf (en hun efficiëntie), zo ken ik er die 10u wiskunde geven maar '60u per week werken' en andere die voltijds wiskunde geven en maar aan 30u per week komen

Maar dat is idd in privé ook zo, vriendin heeft nu veel meer werk dan toen ze in de privé werkte (en beter betaald)

Laatst bewerkt:
Dat weekje tss kerst en nieuw gaat af van uw 35 dagen. Nee dat is niet buitensporig gezien het gebrek aan bedrijfswagen, 2de pensioenpijler en gebrek aan promotie(muv anciënniteit). Ze zullen maar moeten flexijobben om hun eigen 2de pensioenpijler en bedrijfswagen te verdienen.
Nee dat komt er bij, daarnaast kunnen ze ook nog eens dagen overzetten (zonder dat ze voor april opmoeten): https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/verloven-en-afwezigheden/jaarlijkse-vakantie

Ze hebben wel 2e pensioenpijler (of veel hoger pensioen indien vastbenoemd) en gaan veel sneller met pensioen
iu

bedrijfswagens bestaan ook bij ambtenaren, die kunnen ook promotie maken, ...

t moet toch zijn dat ik iets gemist heb. Bij ons geen week verlof tussen kerst en nieuw. Helaas.

Het zal wel weer eerder uitzondering dan regel zijn. Idem met die bedrijfswagens voor ambtenaren.

t moet toch zijn dat ik iets gemist heb. Bij ons geen week verlof tussen kerst en nieuw. Helaas.

Het zal wel weer eerder uitzondering dan regel zijn. Idem met die bedrijfswagens voor ambtenaren.
Vlaanderen, Brussels gewest, federaal,... krijgen allemaal verlof tussen kerst en nieuw.
Zogenaamd voor de feestdagen die op zondag vallen.
Dat noem ik nu niet echt de uitzondering.

Bedrijfswagens daarentegen, dat is wel vrij uitzonderlijk. (Misschien 1% van alle ambtenaren tesamen. In zo'n wegenwachtfunctie of zo'n duistere mini-agentschap voor scheepvaart ofzo :p.)

Terug
Bovenaan