Allez het is weer een rondje bash de ambtenaar...

.
Iedereen klaagt over papierwerk hoor. Maak u geen illusies. Alleen, de overheid kan er zélf wat aan doen door regelgeving minder complex te maken.
De overheid kan daar niets aan doen. De overheid VOERT uit wat men voor hen beslist om te doen. Als de politiekers zeggen maak een wet voor x of y. Dan maken de ambtenaren zo'n wet.
De ambtenaar kan niet zeggen van we vereenvoudigen de wet. En uiteindelijk bepalen wij, de bevolking, wie die politiekers worden.
Dus wij bepalen dus het beleid dat wij krijgen. En het beleid dat wij willen is een beleid met veel regelgeving en complexiteit omdat bij simpele regelgeving er altijd iemand langs valt en dat is niet eeeerrrrllliiiijjjjkkkkkkk.
Een antwoord : pech, u valt ernaast is niet meer aanvaardbaar. Wat vroeger in de prehistorie wel gewoon het geval was.
Bovendien: Verantwoording afleggen gaat niet per se gepaard met bureaucratie. Je legt duidelijk de voorwaarden op en je maakt ze zelfregulerend. Bij nazicht en er schort iets: dan moet men pas verantwoording afleggen.
Dat klinkt mooi, tot het moment dat je het in uitvoering brengt.
Standaard 35 dagen + extra specifieke verlofdagen + week tussen kerst en nieuw.
Privé is 20 dagen.
Jij vindt dat niet buitensporig?
Vlaams is 35 dagen + de feestdagen waar de week tussen kerst en nieuw afgaat van die standaard 35 dagen. De kerstdag en Nieuwjaarsdag valt onder die feestdagen provisie
Deze 35 dagen bevat ook een forfait aan ADV dagen.
Bij de federale is het 26 dagen + feestdagen waarbij de week tussen kerst en nieuw een recuperatie is van deze feestdagen die op een zaterdag of zondag vallen. Het ene jaar is dat voordelig voor de ambtenaar, het andere jaar is dat voordelig voor de overheid. Het valt onder het principe bluts met de buil
Bij de federale kan je nog 12 forfaitaire ADV dagen hebben (al is het diensthoofd verantwoordelijk om te bepalen dat de personen die voor hem werken ook effectief een 40u week doen ipv een 38u week). Er is de mogelijkheid indien je uw werktijd officieel laat registreren dat je 18 adv dagen kan hebben. Maar sinds telewerk is dat enorm moeilijk, aangezien uren extra op telewerkdagen (wat ook een beetje logisch is) ingesteld worden op 7h38 en dat kan en zal nooit hoger ingesteld worden ongeacht of je die uren effectief gepresteerd hebt. Hiernaast geldt er een maximum van 11u die je op een dag officieel kan laten goedkennen, ongeacht of je er meer deed.
De feestdagen van de federale zijn niet dezelfde als die van de vlaamse noch die van de regionale (gemeente). Bij de federale heb je de koningsdag, bij de vlaamse heb je de vlaamse feestdag. De vlaamstalige federale ambtenaar heeft niet beiden.
De private sector, al weet ik niet of dit geld voor alle, maar bon zoals ik verstaan heb :
20 dagen + feestdagen waarbij indien deze dagen vallen op een zaterdag of een zondag die naar de eerstvolgende maandag worden verschoven/
Daarnaast nog de ADV dagen bij de betere werkgevers. Bij veel KMO's verwacht men een 40 u werkweek + extra overuren voor uw loon en niet een 38u versie (en potentieel ADV dagen indien je effectief als entiteit 40 u doet) die je bij multinationals al makkelijker kan tegenkomen..
Bizar. Geen enkele van mijn vrienden of kennissen die van privé naar de overheid zijn gegaan hebben meer druk of werk gekregen. Integendeel, de helft meer personeel voor hetzelfde takenpakket.
Ik vond dat het anders was. Andere verantwoordelijkheden, meer structuur, meer overleg maar ook meer trek uw plan zwem of verzuip en veel bredere verantwoordelijkheid. Meer op en af. Wat uiteindelijk, en dat denk ik dat jij ook kan bevestigen, een kost heeft. Je hebt zelf onlangs nog een voorbeeld gegeven dat uw finaal finaal documentje na versie huppeldepup nog altijd niet af was en dat dit allemaal zoveel tijd in beslag nam.
De hierarchie is zwaar waardoor de goedkeuringen nu eenmaal lang in beslag nemen. En zonder die finale handtekeningen mogen wij niets doen op straffe van een grote fout.
Nee dat komt er bij, daarnaast kunnen ze ook nog eens dagen overzetten (zonder dat ze voor april opmoeten):
https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/verloven-en-afwezigheden/jaarlijkse-vakantie
Je kan het totaal van 1 jaar overzetten. Al is er een beperkte mogelijkheid om 2 dagen jaar na jaar op te sparen (maar na 42 jar werken wil dat zeggen 84 dagen verlof opgespaard - die je vrij kan inzetten). Dat is ook hetgeen ik standaard doe. Om dat te doen heb ik mijn eerste jaar geen verlof genomen. Omdat ik het belangrijker vond om die 24 dagen te kunnen overzetten zodanig dat als er iets voorvalt dat ik wat dagen heb om op terug te vallen. Maar het kwam een beetje over dat ik 26 dagen jaar na jaar kon overzetten. Wat gewoon niet klopt.
Ik heb het volledig principe van je moet die opnemen voor april nooit begrepen...
bedrijfswagens bestaan ook bij ambtenaren, die kunnen ook promotie maken, ...
Enkel bij zeer specifieke hogere profielen waarvan er uitgegaan werd dat onderdeel van hun topmandaat is om ook zaken te behartigen op andere locaties. Maar het gaat over een beperkt aantal personen en ook hier is men aan het wegsnijden.
Vlaanderen, Brussels gewest, federaal,... krijgen allemaal verlof tussen kerst en nieuw.
Zogenaamd voor de feestdagen die op zondag vallen.
Dat noem ik nu niet echt de uitzondering.
Neen zo werkt het niet met elkeen. Al zie ik niet in wat daar zogenaamd aan is ? Toen ik in de privé werkte kreeg ik die dagen de maandag erop. En soms werden die zelfs ingezet voor een brugdag of als onderdeel van de gemeenschappelijke sluiting.
Promoties: uiteraard dat die bestaan.(vriendin is net gepromoveerd)
Het systeem van promoties is een recente vernieuwing ondergaan. Al ben ik het er persoonlijk zelf niet echt over eens wat men er van gemaakt heeft. Ik had dat nog altijd meer gekoppeld aan ervaring en anciënniteit om daar de mogelijkheid voor te hebben om dit te ondergaan dan zoals men het nu heeft.
Al moet ik wel zeggen dat de personen die dit doen effectief wel capabel waren of zijn. Maar het is niet de eersten die desondanks toch nog terug vertrekken of andere regionen opzoeken. Men heeft dit volledige systeem ingevoerd omdat dit verwacht wordt bij moderne bedrijfsvoering en omdat voor een resem aan profielen de overheid gewoon het volk niet aangetrokken krijgt. Of dat het volk gewoon vertrekt.
Wat niet wil zeggen dat er geen efficiënter beleid zou mogelijk kunnen zijn. Door onder andere een mindere splitsing in entiteiten te voorzien en alles terug wat te centraliseren zodanig dat je ook een bredere pool aan personeel hebt waar je kan in schuiven en uit putten om zaken te doen.
En ook de loonschalen bestaan nog, elke x jaar opslag dus gegarandeerd!
Die opslag is wel 40€ bruto per maand hé.
In tijden van lage indexatie, is de private sector een betere optie. In tijden van hoge indexatie is de overheid dit. Al moet ik wel zeggen dat ik ook in de private sector gewoon loonschalen heb zien zijn waar elke x jaar opslag gegarandeerd werd. Zolang je gewoon uw werk doet.
Maar opnieuw, dan zat je eerder in een multinational, waar die loonschalen dienen om zogezegd transparantie te geven aan de eigen werknemers alsook een framewerk waardoor ze ook makkelijker konden weigeren om extra lonen te geven want allez ja ze zaten al op de maximale loonschaal voor hun invulling van hun job.
Elk voordeel heb zijn nadeel.
(En aan federale overheid kan je zelfs op master-niveau betaald worden als je 4 vakken aan unif gedaan hebt, weet niet of dat in Vlaanderen kan)
Neen. Je moet een examen opstarten om hieraan mee te mogen doen en daarin slagen. Niet iedereen haalt dit. Je moet die 4 vakken halen aan de unief en hierin slagen. Deze vakken zijn vakken met een bepaald gewicht en complexiteit. Bij die vakken horen ook de examens. Examens en het opvolgen van die vakken die je moet doen als je aan het werk bent (al dacht ik wel dat er een stuk opleidingsverlof gegeven wordt). Eens je die vakken gevolgd hebt moet er een post vrij zijn die men u wil aanbieden of waar je u kandidaat voor gesteld hebt. Al heeft men recentelijk wel geopteerd om die vraag eerst te stellen intern. Vroeger deed men dit niet en werden die vacatures opengezet voor iedereen.
En dan moet je erin slagen.
Deze procedure is van toepassing om van niveau B naar niveau A te kunnen overgaan. In het verleden spraken we over 1 keer om de 10 jaar om niet te zeggen 20 jaar dat dit gebeurde. De laatste jaren gebeurt dit regelmatiger omdat men personeel met capaciteiten de kans wil geven om te mogen doorgroeien naar het niveau A.
Opnieuw, ik kan daar begrip voor opbrengen. Maar het zou mij als systeem nog altijd logischer lijken om die wortel van dat principe wat meer uit te spreiden in de tijd dan om dit bij wijze van spreken mogelijk te maken binnen zeer korte termijn (2-4j) en dan de frustratie te laten opbouwen dat men "vast" zit in de organisatie. En er dus geen verdere progressie mogelijk is.
Het komt tegenwoordig een beetje over alsof geduld iets is dat niet meer bestaat. Waar na 2 - 4 jaar men de intentie heeft om iets anders te doen om terug uitdaging en interesse te hebben om na 2 - 4 jaar weer ergens anders heen te gaan, etc om zo de nieuwigheid te houden.
Net alsof het ook overkomt dat ook bij de overheid het enorm moeilijk lijkt te zijn om personen bij te houden. Bij ons vertrekt er wel redelijk wat volk van degenen die recentelijk gestart zijn. Al begrijp ik het gedeeltelijk wel, het is niet makkelijk werken bij ons en het draait allemaal niet zo gemakkelijk en personen die een paar jaar bij ons gewerkt hebben, door het plethora aan ervaring die ze krijgen en de verantwoordelijkheid die ze krijgen als ze die grijpen, worden door de private sector toch wel als aantrekkelijk gezien. Al meerderen zien overgaan naar private entiteiten met de opgedane kennis.
Groepsverzekering wordt 5%
Afwachten. Al geldt die groepsverzekering enkel voor de contractuelen.
Hiernaast mag je wel niet vergeten dat het pensioen berekend gaat worden op de 20 jaren vanaf volgend jaar (als dat erdoor komt). En langzaamaan overgaat naar een berekening voor iedereen die 40 jaar is of jonger en ambtenaar is op basis van de laatse 40 jaar (20j in basis vanaf het jaar nadat er een regering is, en dan elk jaar 1 jaar erbij om het te berekenen). Dat heeft een significante impact hoor.
Amper 15% van de ambtenaren stopt op 65j of later (zie image 2p terug)
Vermoedelijk is oorzaak hoog pensioen, groepsverzekering vroeger opnemen is dan weer nadelig dus dat zal dan mss op die manier war verbetereb
Komt dat niet gewoon door het feit dat die cijfers zich nog baseren op het feit dat er een overgangsperiode is en was dat de pensioensleeftijd elk jaar met 6 maand opschoof ? Ik dacht verstaan te hebben dat die dit jaar, nu ergens, pas op 66 jaar stond. Waardoor de cijfers dan ook langzaamaan hier hoger gaan liggen.
Al kan ik u nu op een blaadje geven dat ik op 59 - 60 jaar mijn schup afkuis. En ze kunnen op hun kop gaan staan. Ik zie mij mijn job echt niet gaan doen tot 67 of 71 of whatever dat ze in hun gedachten hadden. En de hoogte van mijn pensioen is echt geen contribuerende reden hierin. Zelfs al heb ik het minimumpensioen of 1000€ dan zie ik mij dat nog gewoon doen. Al spreek ik daar nu zo over.