SomeDude
Banned
1) gemeentefonds is al meer dan 20j niet meer aangepast (als ik het goed heb)Ik ben dan ook zelf tegen een volledige afschaffing van de provincies, al mag het systeem gerust hervormd worden, maar bij een afschaffing riskeer je dat gewoon Vlaanderen nog meer alles voor Antwerpen en (zeker in verhouding per inwoner) Gent moet dienen, cfr. Gemeentefonds of verdeling van cultuursubsidies. Riskeer je dat regionale middelen die er wél zijn zoals de LRM verhuizen naar het Vlaams niveau ook weggenomen worden.
Sorry, maar zeker in Limburg heeft het provinciale niveau zeker nog een echte meerwaarde, hier is ook nog meer een provincie gevoel denk ik zelfs. Voor mijn part zou dan eigenlijk héél Limburg naar het voorstel van Lode Vereeck één gigantische gemeentefusie mogen doen en van de oude steden en gemeenten districten maken naar Antwerps voorbeeld. Kunnen we in één weg het Gemeentefonds ook eens leegzuigen.
Laten we wel wezen, afschaffen van de provincies kan je kaderen als politieke efficiëntie, maar toont het verhaal van de gemeentefusies en de inefficiëntie daar niet net aan dat we beter sterkere provincies zouden maken en de gemeenten/steden uitkleden denk ik dan?
2) provincie Antwerpen krijgt slechts 23% van de subsidies uit subsidieregister terwijl er 28% van de bevolking woont
3) Vroeger had Antwerpen veel meer inkomsten (via haven), nu vloeien die naar hogerop (en samen met minder volk was dat vooral de oorzaak van historische schulden),
4) universitaire studie ivm gemeentefusies is duidelijk
5) Limburg is nog altijd netto-ontvanger