Loontrekkende vs ambtenaar

Heel wat sectoren werken ook nog met barema's volgens leeftijd/anciënniteit, dat is geen exclusiviteit bij de overheid, hoor.
idd. PC 200, het grootste, heeft bvb baremieke loonbarema's. Ook andere grote (dienstencheques, deels bouw, meeste sociale sector, ...) werken met barema's.

Teveel mensen denken hier dat je gewoon je loon onderhandelt in de privé. Dat is misschien zelfs maar het geval bij een kleine minderheid.

Heel wat sectoren werken ook nog met barema's volgens leeftijd/anciënniteit, dat is geen exclusiviteit bij de overheid, hoor.
Maar ook daar is uw opslag veelal dan gewoon baremastap

In privé kan je wel al eens onderhandelen over in welke stap je start, collega zat al aan stap 30 met maar 20j ervaring bv

Barema's lijken me vooral goed voor ... vakbonden :unsure:

Fait divers: Tot een paar jaar terug bestond er iets bij een groot semi -overheidsbedrijf dat ik hier op het forum nog nooit heb zien passeren:
  • Het zomeruur: dat is niet de sprong in de tijd maar tijdens de zomermaanden mochten werknemers ca 20 minuten vroeger stoppen met werken. Paar jaar terug heeft men dat afgeschaft maar het heeft jaren bestaan, en niemand wist eigenlijk waarom.

Nee dat zijn niet allemaal ambtenaren, maar hun loon wordt wel betaald door de overheid
Je bent enkel ambtenaar als je een arbeidsovereenkomst hebt met de overheid
Leraren hebben dat meestal niet (tenzij het schoolbestuur overheid is), zorgpersoneel idem

Vandaar dus ook dat er een kerntakendebat moet komen (en we hebben veel meer onderwijspersoneel dan meeste andere landen dus daar valt eigenlijk wel te besparen ja)
Klopt niet. Statutair ambtenaar heeft geen arbeidsovereenkomst

Vreemd want hier ligt er een thuis

Statutair ambtenaar is een éénzijdige rechtshandeling van de overheid. (Ambtenaar wordt benoemd tot statutair ambtenaar. Ambtenaar moet niks tekenen. Als men iets tekent, dan is dat meestal voor kennis te nemen van een intern reglement ofzo.)
Contractueel ambtenaar is een tweezijdige rechtshandeling (Werknemer en werkgever tekenen een contract)

Een gevolg daarvan :
Een statutair ambtenaar moet naar de Raad van State als hij zijn ontslag bijvoorbeeld wil contesteren en een contractueel ambtenaar moet naar de arbeidsrechtbank om zijn ontslag te contesteren. Het ene valt onder administratief recht en het andere valt onder arbeidsrecht.

Ik heb eerst als contractueel gewerkt en dan door te slagen voor examens statutair geworden.

Als statutair moet je trouwens een jaar stage lopen in je functie en als je dat traject goed hebt afgelegd wordt je statutair en wordt je uitgenodigd om je eed af te leggen. Als contractueel heb ik bv nooit een eed moeten afleggen.

Volgens mij moet je wel heel slecht zijn om je stage niet tot een goed einde te brengen 😅.

Arbeidsovereenkomst kan ook mondeling
Klopt, maar een ambtenaar heeft een aanstellingsovereenkomst.

Arbeidsovereenkomsten zijn puur voor contractuelen, vanaf dat je een aanstellingsovereenkomst hebt (ja, ook in het onderwijs) ben je de facto een ambtenaar want dan is jouw juridische werkgever een of andere overheidsdienst.

Nee uw werkgever in het onderwijs is het schoolbestuur of centrumbestuur
En uw juridische werkgever is het departement onderwijs, daarom kunnen ze in het onderwijs tot op vandaag nog altijd niet ouderschapsverlof digitaal aanvragen. Daarom verloopt de loonberekening ook centraal in Brussel. Het schoolbestuur of centrumbestuur krijgt maar de rechten/plichten/macht die ze expliciet toegekend zijn door het departement.

Ik heb 9 jaar personeelsdossiers in het onderwijs gedaan. Statutairen in het onderwijs zijn ambtenaar, punt. Je hebt een aanstellingsovereenkomst, je hebt een ambtenarenpensioen, je wordt betaald door een Departement en je moet contractbreuken aanklagen bij de Raad van State ipv de arbeidsrechtbank. Dan ben je een ambtenaar. En ik weet goed genoeg dat ze in het onderwijs allergisch zijn aan die term en zich in gigantische bochten wringen om zich maar niet tot de groep ambtenaren te moeten rekenen, maar dat verandert de zaken niet.

En uw juridische werkgever is het departement onderwijs, daarom kunnen ze in het onderwijs tot op vandaag nog altijd niet ouderschapsverlof digitaal aanvragen. Daarom verloopt de loonberekening ook centraal in Brussel. Het schoolbestuur of centrumbestuur krijgt maar de rechten/plichten/macht die ze expliciet toegekend zijn door het departement.

Ik heb 9 jaar personeelsdossiers in het onderwijs gedaan. Statutairen in het onderwijs zijn ambtenaar, punt. Je hebt een aanstellingsovereenkomst, je hebt een ambtenarenpensioen, je wordt betaald door een Departement en je moet contractbreuken aanklagen bij de Raad van State ipv de arbeidsrechtbank. Dan ben je een ambtenaar. En ik weet goed genoeg dat ze in het onderwijs allergisch zijn aan die term en zich in gigantische bochten wringen om zich maar niet tot de groep ambtenaren te moeten rekenen, maar dat verandert de zaken niet.
Het is niet omdat ministerie het salaris betaalt dat dat uw werkgever is

Leraren hebben niet hetzelfde statuut als ambtenaren die werken voor de Vlaamse overheid. Bovendien is er een verschil tussen het gemeenschapsonderwijs en het vrije onderwijs. "Leerkrachten zijn ambtenaar zolang ze voor een publieke school werken. Dat geldt dus niet voor de vrije scholen", stelt professor arbeidsrecht De Becker. "Toch werkt men in het katholiek onderwijs ook met vaste benoemingen. Men heeft die stelsels zoveel mogelijk op elkaar afgestemd."

Het verschil zit hem in de rechtsbescherming, wijst professor De Becker aan. "Eigenlijk hebben de mensen in het vrij onderwijs nog altijd arbeidsovereenkomsten. De vaste benoeming van een vrij-onderwijspersoneelslid is daardoor nog altijd iets minder goed beschermd dan die van iemand uit het gemeenschapsonderwijs."

Als een vastbenoemde leerkracht uit het vrije onderwijs zijn ontslag wil aanvechten, kan hij in laatste instantie alleen naar de arbeidsrechtbank trekken om een schadevergoeding te bekomen. Een statutair uit het gemeenschapsonderwijs kan bij de Raad van State terecht, die de werkgever kan verplichten om de leerkracht terug in dienst te nemen.
Wat jij zegt gaat maw enkel op als het schoolbestuur een overheidsinstantie is

Laatst bewerkt:
Statutair ambtenaar is een éénzijdige rechtshandeling van de overheid. (Ambtenaar wordt benoemd tot statutair ambtenaar. Ambtenaar moet niks tekenen. Als men iets tekent, dan is dat meestal voor kennis te nemen van een intern reglement ofzo.)
Contractueel ambtenaar is een tweezijdige rechtshandeling (Werknemer en werkgever tekenen een contract)

Een gevolg daarvan :
Een statutair ambtenaar moet naar de Raad van State als hij zijn ontslag bijvoorbeeld wil contesteren en een contractueel ambtenaar moet naar de arbeidsrechtbank om zijn ontslag te contesteren. Het ene valt onder administratief recht en het andere valt onder arbeidsrecht.
Die mensen moeten ook gewoon op hun personenbelasting aankruisen dat ze "overheidspersoneel zonder arbeidsovereenkomst" zijn.

Terug
Bovenaan