Werk Loontrekkende vs ambtenaar

Werken voor een vakbond is toch niet hetzelfde als werken in een commercieel bedrijf zeker?
ik ga niet zeggen dat er hier geen mensen zijn die véél minder zouden mogen verdienen, maar gezien mijn job tot voor kort continu samenwerken was met mensen van een IT-consultancy bedrijf en ik mondeling te horen kreeg dat ik daar moest laten weten als ik interesse had om daar te beginnen + ik van véél markten thuis ben, betwijfel ik dat ik boven mijn capaciteiten/prestaties betaald wordt.
benjicroc zei:
Niet normaal hoeveel jonge mensen daar proberen binnen te geraken.
wij hebben nochtans recent 2 vacatures gehad die lang openstonden en niet voor superspecifieke functies.
Benjicroc zei:
Je zegt, ze vinden bijna geen volk, nu goed, binnenkort is dit ook niet meer nodig vermoed ik.
Een trein moet zowat het makkelijkst zijn om autonoom te laten rijden.
niet in België (wegens ruimtelijke ordening). Zonder conducteur, dat kan nog, maar niet zonder machinist.
 
Dat is exact wat ik doe, wat ik leuk vind én waar ik goed in ben. 😁

Mijn ouders waren fabrieksarbeiders, vooral mijn ma vond haar job echt leuk! Je begint een proces en ziet het eindresultaat, duidelijke verwachtingen, geen verantwoordelijkheid. Die heeft meermaals gezegd dat ze nooit zou willen doen van job wat haar dochters doen/deden. Niet iedereen wil de wereld veroveren. Als je dan toch "moet" werken, kies dan iets dat je leuk vind. Onze poetsdame kwam ook alles behalve tegen haar zin: veel sociaal contact en variatie en een zichtbaar verschil maken. Die is tevreden met haar dienstencheque"jobke" hoor!
Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....
 
Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....
Let's agree to disagree dan maar...
 
Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....
Waarom zijn er dan nog zoveel werklozen terwijl er meer dan genoeg jobs zijn?
Omdat werken nu eenmaal niet leuk is en al zeker niet voor een laag loon want dan zijn het meestal miserie jobs en kun je beter gaan doppen...

Waarom zouden ze het dan wel doen in plaats van te "genieten" van een leefloon of consequent en gecalculeerd doppen afwisselen met werken? 🤷🏼

Nu volg ik je eigen logica gewoon.
 
Maar allez, dat is pure psychologie he, een vorm van zelfbedrog... Iemand die zegt dat hij gaat werken voor een laag loon omdat hij tevreden is van zijn jobinhoud.
Dat is onzin. Gaan poetsen en de vuiligheid van een ander opkuisen voor een minimumloon en dan zeggen dat je dat doet omdat je dat leuk vindt, dat geloof je zelf toch niet....

Mijn vader heeft een diploma lager middelbaar en werkte in een grootwarenhuis. Dat was onregelmatige uren, weekends, fysiek werk. Toen hij part time ging werken had hij ergens tussen de 1500 en 2000 overuren staan. En toch deed hij dat werk graag. Hij heeft 44 jaar voor dezelfde werkgever gewerkt. Niet per se omwille van het werk, maar omdat het voor hem de goede combinatie was van enige verantwoordelijkheid (maar ook weer niet overdreven veel verantwoordelijkheid), contact met collega's en klanten, en hij kon meestal de sluiting doen waardoor hij minder vroeg moest opstaan.

Mijn moeder heeft een diploma middelbaar en werkte op een ministerie. Ogenschijnlijk de betere job: beter betaald, vaste uren, bureaujob, geen werkdruk,... wel mijn moeder haatte haar job. Van zodra ze het zich financieel konden permitteren (toen het huis afbetaald was) is mijn moeder gewoon thuisgebleven. En dat als vastbenoemd ambtenaar, gewoon zonder wedde of uitkering thuisgebleven, complete degout van haar job.

Achteraf bekeken had mijn moeder natuurlijk een andere job moeten zoeken voor ze compleet opgebrand was. Maar toen hadden ze haar loon nog nodig om rond te komen en moest ze dus iets vinden dat evenveel werkzekerheid bood en evenveel betaalde.


Zowel mijn broer als ikzelf zijn wel hoogopgeleid. En hebben/hadden kaderfuncties waar we elk een veelvoud verdienen van wat onze ouders ooit hebben verdiend. Desondanks denk ik niet dat we per se meer arbeidsvreugd hebben dan mijn vader vroeger.
 
Waarom zouden ze het dan wel doen in plaats van te "genieten" van een leefloon of consequent en gecalculeerd doppen afwisselen met werken? 🤷🏼

Nu volg ik je eigen logica gewoon.
Omdat veel mensen zelf voor hun inkomen willen zorgen ipv te krijgen voor niets doen.
 
Waarom zouden ze het dan wel doen in plaats van te "genieten" van een leefloon of consequent en gecalculeerd doppen afwisselen met werken? 🤷🏼

Nu volg ik je eigen logica gewoon.
Zo zijn er velen....
Schaamte misschien of omdat het maatschappelijk niet aanvaard is, etc...
 
Waarom zouden ze het dan wel doen in plaats van te "genieten" van een leefloon of consequent en gecalculeerd doppen afwisselen met werken? 🤷🏼

Nu volg ik je eigen logica gewoon.
Er zijn er zelfs die bij de nmbs blijven werken omdat ze vroeger op pensioen kunnen gaan want anders zouden ze het niet doen....
Of misschien omdat ze geen betere opties hebben :oi22:?
 
Geen fan dat ik hier nu ineens een idioot topic zou gestart hebben.

Maar meer on topic, mijn originele opmerking ging over pensioen en hoe lang iemand bijdraagt. Er is een populair vergissing dat je afdraagt voor uw eigen pensioen. Dat is dus niet het geval, we smijten allemaal in een pot die nu gebruikt wordt om de pensioenen NU te betalen.

Nu gaat het hier over inhoud van de job enzo, maar uiteindelijk is dat totaal irrelevant. Als de staat het zelf faciliteert dat iemand midden de 50 stopt met bijdragen en dan 30 jaar uit die pot pakt zonder bij te dragen en er daardoor zorgt dat (onder andere) mensen die niet voor de staat werken langer moeten in de pot steken en er dus minder uit zullen krijgen dat is een probleem.

Langer werken is nodig, net zoals er een hele hoop andere maatschappelijk nuttige zaken 'nodig' zijn. Maar ik snap niet hoe je als een overheid je bevolking zich achter zo een zaken wil laten scharen als je zelf nog niet eens het goede voorbeeld kan geven.
 
Geen fan dat ik hier nu ineens een idioot topic zou gestart hebben.

Maar meer on topic, mijn originele opmerking ging over pensioen en hoe lang iemand bijdraagt. Er is een populair vergissing dat je afdraagt voor uw eigen pensioen. Dat is dus niet het geval, we smijten allemaal in een pot die nu gebruikt wordt om de pensioenen NU te betalen.

Nu gaat het hier over inhoud van de job enzo, maar uiteindelijk is dat totaal irrelevant. Als de staat het zelf faciliteert dat iemand midden de 50 stopt met bijdragen en dan 30 jaar uit die pot pakt zonder bij te dragen en er daardoor zorgt dat (onder andere) mensen die niet voor de staat werken langer moeten in de pot steken en er dus minder uit zullen krijgen dat is een probleem.

Langer werken is nodig, net zoals er een hele hoop andere maatschappelijk nuttige zaken 'nodig' zijn. Maar ik snap niet hoe je als een overheid je bevolking zich achter zo een zaken wil laten scharen als je zelf nog niet eens het goede voorbeeld kan geven.
Het argument vd vakbond en ambtenaren is nog altijd dat ambtenaren minder verdienen dan in de prive en dat ze daarom recht hebben op dat hogere en welvaartsvast pensioen. Dus vandaar dat de discussie nogal rap zal gaan over arbeidsvoorwaarden en werkdruk overheid vs prive...
 
Als er geen dekking is dan maakt het niet uit of er 4g ,5g is.

Btw er komt meer bij kijken als doelloos knopje naar voor of achter drukken. Mss is verdiepen erin in de plaats van steeds naar automatisering te verwijzen. Gaat u Indiër met 5g de trein in volle baan kleine depannages kunnen uitvoeren. Gaat u Indiër problemen met koppelen van uit zijn bureauke kunnen verhelpen. Gaat u Indiër allerlei formulieren kunnen invullen die moeten ingevuld worden omwille van veiligheidsredenen om verder te kunnen rijden bij gestoorde seinen, overwegen aanrijdingen.

Jullie doen hier allemaal of een Treinbestuurder 0,0 capaciteiten heeft en makkelijke door een chimpansee kan vervangen worden. Zonder enig besef wat de job inhoud of vaardigheden die nodig zijn om het beroep te doen. Het is niet voor niets jaar opleiding... en vele kandidaten die niet eens slagen om aan de opleiding te beginnen.
 
Het argument vd vakbond en ambtenaren is nog altijd dat ambtenaren minder verdienen dan in de prive en dat ze daarom recht hebben op dat hogere en welvaartsvast pensioen. Dus vandaar dat de discussie nogal rap zal gaan over arbeidsvoorwaarden en werkdruk overheid vs prive...

Werk je bij de overheid dan kan je rekenen op een brutoloon van 4.043 euro per maand. Dat is dus gemiddeld, voor zowel mannen en vrouwen van alle leeftijden die voor de overheid werken (onderwijs en zorg niet meegerekend).

Slechts in vijf sectoren vind je een hoger gemiddeld brutoloon:
  1. chemie & farma: 4.620 euro bruto
  2. energie & milieu: 4.380 euro bruto
  3. bank & verzekeringen: 4.171 euro bruto
  4. onderwijs en wetenschappelijk onderzoek: 4.064 euro bruto
  5. elektronica & technologische industrie: 4.063 euro bruto

Ik vind het opvallend dat men (ook hier op BG) richting de privé vaak verwijst naar een job met een riant loon, een bedrijfswagen, gigantische bonussen en nog zoveel meer. Alsof elke bediende in de privé dit heeft. "Ik ben ambtenaar, maar mocht ik in de privé werken, dan..."
 
Werk je bij de overheid dan kan je rekenen op een brutoloon van 4.043 euro per maand. Dat is dus gemiddeld, voor zowel mannen en vrouwen van alle leeftijden die voor de overheid werken (onderwijs en zorg niet meegerekend).
Geen idee waar men die cijfers haalt maar hier zit minstens 80% daaronder.
 
Hij vergeet een belangrijk stuk te quoten gezien statutairen ondertussen een zeldzaam goed zijn....
Dus zijn statutairen gemiddeld ouder waardoor ze ook meer verdienen omwille van anciënniteit.

Er is ook een verschil qua loon naargelang je statutair of contractueel ambtenaar bent. Als statutair verdien je in overheidsdiensten gemiddeld 4.446 euro bruto per maand. Ben je contractueel ambtenaar, dan is dat 3.756 euro. Het gemiddelde bediendeloon bedraagt 3.815 euro bruto per maand.

Geen idee waar men die cijfers haalt maar hier zit minstens 80% daaronder.
 
Ik vind het opvallend dat men (ook hier op BG) richting de privé vaak verwijst naar een job met een riant loon, een bedrijfswagen, gigantische bonussen en nog zoveel meer. Alsof elke bediende in de privé dit heeft. "Ik ben ambtenaar, maar mocht ik in de privé werken, dan..."

Het is gewoon een feit dat je in de privé meer extra legale voordelen hebt. Heb als ambtenaar-zijnde maaltijdcheques van 5,5 euro en ohja ik mag gratis met de trein rijden. that's it.
 
Hij vergeet een belangrijk stuk te quoten gezien statutairen ondertussen een zeldzaam goed zijn....
Dus zijn statutairen gemiddeld ouder waardoor ze ook meer verdienen omwille van anciënniteit.

Er is ook een verschil qua loon naargelang je statutair of contractueel ambtenaar bent. Als statutair verdien je in overheidsdiensten gemiddeld 4.446 euro bruto per maand. Ben je contractueel ambtenaar, dan is dat 3.756 euro. Het gemiddelde bediendeloon bedraagt 3.815 euro bruto per maand.
Je zou verrast zijn hoeveel statutairen er nog bijkomen.
Ze zeggen al lang dat ze daar iets aan gaan doen, maar dat is nog steeds niet aan de orde.
(vriendin is dossierbeheerder bij de Vlaamse Overheid ;) Ow... statutair dossierbeheerder bij de V.O.)

Het is gewoon een feit dat je in de privé meer extra legale voordelen hebt. Heb als ambtenaar-zijnde maaltijdcheques van 5,5 euro en ohja ik mag gratis met de trein rijden. that's it.
Maar het is ook niet dat elke bediende al die extralegale voordelen heeft ;)
Mijn vriendin kreeg voor haar thuiswerk een 2de scherm, muis, toetsenbord, een bureaustoel, internetvergoeding,...
Ik kan mijn eigen scherm gebruiken dat ik zelf ooit kocht, mijn muis en toetsenbord van het werk meenemen (of een eigen set kopen), zelf investeren in een bureaustoel,...

Ik wil maar zeggen, het beeld dat vaak wordt bovengehaald van "de man in de privé" is echt niet het doorsnee profiel. En dan is het uiteraard makkelijk om te zeggen dat er in de privé hogere lonen zijn, meer extralegale voordelen, etc.
 
Terug
Bovenaan