Loodgieterij-topic

Een vraagje i.v.m gasketel/2 jaarlijks onderhoud:

Firma is hier langs geweest voor het 2 jaarlijkse onderhoud uit te voeren op onze gasketel. Na vele slechte ervaringen met onderhouders heb ik zelf de handleiding doorgelezen wat er allemaal moet gebeuren zodat ik weet dat het correct wordt uitgevoerd.

Tijdens het uitlezen van de rookgassen op hooglast:
CO2 9.05%
O2 4.9%

Volgens de handleiding moet dit voor laag colarisch gas (wat ik heb) het volgende zijn
CO2 7.2%
O2 7.9%

Ik heb de technieker hierover aangesproken maar die wist mij te vertellen dat hij die instellingen niet mocht aanpassen, enkel nakijken. Nu mijn vraag: wie moet die dan wel aanpassen? Kan dit kwaad/kan dit invloed hebben op mijn verbruik?
 
Een vraagje i.v.m gasketel/2 jaarlijks onderhoud:

Firma is hier langs geweest voor het 2 jaarlijkse onderhoud uit te voeren op onze gasketel. Na vele slechte ervaringen met onderhouders heb ik zelf de handleiding doorgelezen wat er allemaal moet gebeuren zodat ik weet dat het correct wordt uitgevoerd.

Tijdens het uitlezen van de rookgassen op hooglast:
CO2 9.05%
O2 4.9%

Volgens de handleiding moet dit voor laag colarisch gas (wat ik heb) het volgende zijn
CO2 7.2%
O2 7.9%

Ik heb de technieker hierover aangesproken maar die wist mij te vertellen dat hij die instellingen niet mocht aanpassen, enkel nakijken. Nu mijn vraag: wie moet die dan wel aanpassen? Kan dit kwaad/kan dit invloed hebben op mijn verbruik?
Mag in principe enkel door fabrikant zelf afgeregeld worden. Voor het attest is er geen wettelijke bepaling hoeveel het co2 gehalte moet zijn, enkel de co mg/kwh mag Max 150 zijn. Als de co binnen de perken is zou ik daar niet echt mee inzitten met die afregeling. Op uw verbruik gaat dat zeker geen invloed hebben.
 
Weet niet direct waar ik deze vraag moet plaatsen, verplaats gerust indien fout:

Op mijn thermostaat kan ik het tijdsprogramma voor warm water instellen. Standaard staat dat op 5:30-22:00, maar de comfortsetting op mijn boiler staat sowieso uit. Heeft dat tijdsprogramma dan nog enig effect? Ik heb me om 3u 's nachts ook al staan douchen en dan komt er ook warm water uit de kraan. Zou ik iets besparen mocht ik dat tijdsprogramma bijvoorbeeld wijzigen naar een uurtje 's ochtends en 's avonds?

Het gaat enkel over warm water, niet over CV. De CV moet hier letterlijk nooit aan (appartement met topisolatie). Zijn er nog andere instellingen die ik zou kunnen aanpassen om het warmwaterverbruik te verkleinen? Aanvoertemperatuur staat standaard op 50°C voor warm water en 65°C voor CV (die nooit gebruikt wordt). Ik hoef me niet te douchen met water van 50°C, maar ik denk dat de boiler intern sowieso naar 65°C gaat tegen legionella?
 
Weet niet direct waar ik deze vraag moet plaatsen, verplaats gerust indien fout:

Op mijn thermostaat kan ik het tijdsprogramma voor warm water instellen. Standaard staat dat op 5:30-22:00, maar de comfortsetting op mijn boiler staat sowieso uit. Heeft dat tijdsprogramma dan nog enig effect? Ik heb me om 3u 's nachts ook al staan douchen en dan komt er ook warm water uit de kraan. Zou ik iets besparen mocht ik dat tijdsprogramma bijvoorbeeld wijzigen naar een uurtje 's ochtends en 's avonds?

Het gaat enkel over warm water, niet over CV. De CV moet hier letterlijk nooit aan (appartement met topisolatie). Zijn er nog andere instellingen die ik zou kunnen aanpassen om het warmwaterverbruik te verkleinen? Aanvoertemperatuur staat standaard op 50°C voor warm water en 65°C voor CV (die nooit gebruikt wordt). Ik hoef me niet te douchen met water van 50°C, maar ik denk dat de boiler intern sowieso naar 65°C gaat tegen legionella?
Gaat het hier wel effectief over een boiler of is het een doorstromer?
 
Dan heeft fst
Oei, ik gebruik die term vaak verkeerd blijkbaar. Het is een combi-ketel (VCW), dus warm water via doorstromer. Type Vaillant EcoTec Pro.
Dan heeft dat programma enkel maar invloed op de warmhoudfunctie van de Platenwisselaar. Dit zorgt er enkel voor dat je in de zomer als de cv nog niet gedraaid heeft wat rapper warm water hebt.
 
Wees blij dat het maar gewone verstoppingen waren wegens achterstallig onderhoud. Wij hebben een koppel vrouwen gehad in de residentie, die meerdere ontstoppingen hadden uitgelokt voor duizenden euros in totaal omdat zij graag hun gat afkuisten met vochtige doekjes.
Vochtige doekjes smijt ge in een emmertje naast uwe wc :unsure: Dat vind ik vrij basic kennis maar dat is precies niet voor iedereen zo :tongue:
 
We hebben in onze nieuwe woning een Vaillant Ecotec plus green Iq model. Soms als het bad loopt wordt het water koud en heeft die opnieuw even tijd nodig om weer warm te worden. Soms is dit een halve minuut maar soms eens paar minuten. Enig idee waar dit aan kan liggen. Comfort stand al aangezet maar hielp niets. Er is ook een green Iq stand maar zou daar ook niet mogen aan liggen lijkt mij.
 
Ik heb hier een vaillant ecoTEC plus ketel vcw 296 (installatiedatum juni 2022) en ik wil daar de (maximale) aanvoertemperatuur op aanpassen. In diverse pdfs online lees ik dat je gewoon op het CV icoon moet drukken en dan uw temp moet wijzigen, maar ik zie daar geen temperatuur, enkel een uitlezing van de waterdruk. Ook in het installateurmenu staat niks van een temperatuur voor de CV. Enkel CV-modulatie of dergelijke die ik kan verlagen van 27kW naar 20kW enz.

Zou dat de nieuwe methode zijn van instellen ketels, dat je zegmaar je maximale vermogen bijregelt in plaats van uw maximale toelever temperatuur naar radiatoren? Ik lees danweer op forums uit 2009 dat de ketel die maximale toevoer zelf regelt en zelf gaat zien dat die nooit hoger is dan aanvoertemp + 20 graden, en dus zelf al verlagen zal als hij ziet dat uw radiatoren veel warmte afgeven. Maar hoe je dat kan weten of waar je dat moet lezen, geen idee.

De enige plaats waar ik een temperatuur kan aanpassen is bij het sanitair water, daar kan ik hem gewoon zetten op wat ik maar wel. Maar als mij CV aan gaat dan stijgt die tot 65+ en nergens instelbaar. Een lagere aanvoertemp is beter voor het verbruik, ik heb zo van die speedcomforts gekocht die mijn radiatoren beblazen waardoor ik een lagere temp zou moeten kunnen instellen.

Heb de leverancier eens gemaild met die info...
Hangt er een buitenvoeler aan? Kan zijn dat je de instellingen op uw thermostaat zelf moet doen. Bij vaillant worden parameters daar geprogrammeerd.
 
Op de thermostaat en in de app (beiden gekoppeld op ebus) zie ik evenveel of minder informatie. Er is geen buitenvoeler.
EDIT blijkbaar is het wel instelbaar in de D-codes van het toestel, volgens de leverancier. Dat ga ik zelf wel eens bekijken eerst.
Ik heb hetzelfde. Temperatuur sww kan ik zelf instellen maar temperatuur CV kan ik schijnbaar nergens regelen.
 
Je moet gaan naar het installateur menu met code 17 en dan zou daar iets zijn met D-codes en 1 daarvan komt overeen met uitlaat temperatuur. Die d codes vind je ergens in een pdf online. maar normaal is dat n iet nodig om daar in te prutsen hoor tenzij je weet waarom en wat je doet.
Hier werkt 17 niet 😛 het lijkt mij gewoon logisch dat ik zelf aan die instelling kan.
Zoals je zegt kan een lagere temperatuur zuiniger zijn, maar tegelijk kan het zijn dat je op ijskoude dagen (als we die ooit nog eens hebben) het huis niet opgewarmd krijgt met bv. 55° en dan wil je dat hoger kunnen zetten.
 
In 2018 een nieuwe hoogrendementsketel laten plaatsen.

Ik heb nog nooit iemand laten komen voor onderhoud. Dat zou verplicht zijn om dat 2 jaarlijks te laten doen.
Kan de installateur dat gewoon komen doen? Wat kost zo'n onderhoud meestal? Mag ik dat zelf doen, of raden jullie dat eigenlijk volledig af?
 
Komen ze dat controleren of is dat in geval er iets gebeurd voor de brandverzekering?
Controle bij mijn weten niet, maar is inderdaad preventief en om geen miserie te krijgen met brandverzekering. In het geval van een appartementsgebouw heeft de syndicus ook het recht om die onderhoudsattesten op te vragen indien er een vermoeden is van verwaarlozing (blootstelling potentieel gevaar voor buren).

Daarnaast is het voor dat bedrag gewoon een nobrainer en bij een eventuele verkoop van je woning wek je met een mapje vol attesten ook de indruk dat je de woning onderhouden hebt als een goede huisvader.
 
Een vraagje i.v.m gasketel/2 jaarlijks onderhoud:

Firma is hier langs geweest voor het 2 jaarlijkse onderhoud uit te voeren op onze gasketel. Na vele slechte ervaringen met onderhouders heb ik zelf de handleiding doorgelezen wat er allemaal moet gebeuren zodat ik weet dat het correct wordt uitgevoerd.

Tijdens het uitlezen van de rookgassen op hooglast:
CO2 9.05%
O2 4.9%

Volgens de handleiding moet dit voor laag colarisch gas (wat ik heb) het volgende zijn
CO2 7.2%
O2 7.9%

Ik heb de technieker hierover aangesproken maar die wist mij te vertellen dat hij die instellingen niet mocht aanpassen, enkel nakijken. Nu mijn vraag: wie moet die dan wel aanpassen? Kan dit kwaad/kan dit invloed hebben op mijn verbruik?


Post eens je metingen/attest
 
Post eens je metingen/attest
wd9iZot.png
 
Even een domme vraag stellen: Kan je een bestaande waterleiding ook afsplitsen?

Bijvoorbeeld als je een badkamer hebt waar enkel een bad geïnstalleerd is, maar je wilt hier ook een douche plaatsen. Kan je dan de leiding die naar het bad loopt afsplitsen of is dat iets dan niet mogelijk is?
 
Even een domme vraag stellen: Kan je een bestaande waterleiding ook afsplitsen?

Bijvoorbeeld als je een badkamer hebt waar enkel een bad geïnstalleerd is, maar je wilt hier ook een douche plaatsen. Kan je dan de leiding die naar het bad loopt afsplitsen of is dat iets dan niet mogelijk is?
Slechtste geval is die leiding wat klein en heb je minder druk op de douche als het bad tegelijk aanstaat.
 
Terug
Bovenaan