Loodgieterij-topic

Slechtste geval is die leiding wat klein en heb je minder druk op de douche als het bad tegelijk aanstaat.
Zouden sowieso afzonderlijk gebruikt worden. Vaak als ik naar een appartement ga kijken staat er wel een bad maar geen douche. Het bad is handig als ik 's ochtends snel gewoon mijn haar wil wassen, maar voor de rest gebruik ik enkel een douche.
 
Ook even hier posten.
Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)
 
Ook even hier posten.
Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)
Wat bedoel je met die 7600kWh? Per dag? Per jaar? Per dag is wel zeer veel... (te veel zelfs)
 
Heb me gemist.
7,6 KWh per dag

Gemiddelde hier is 7.5kwh voor warm water per dag met een boilervat verwarmd door de gasketel.

2 volwassenen en 3 jonge kinderen. Om de 2 dagen douchen, de kinderen meestal er mee onder. Kinderen gaan ook 1x per week in bad (=klein zitbad), alle 3 met hetzelfde water na elkaar, soms wat bijvullen als het te koud is geworden. In de keuken hebben we een quooker.

Dus ik denk afhankelijk van wat je doet met warm water op een dag of dit veel of weinig zal zijn.
 
Is er eigenlijk een technisch verschil tussen een warmptepompboiler en een gewone warmptepomp die zowel cv als ww voorziet? Zoniet gaat de cop toch vrij laag zijn?
 
Is er eigenlijk een technisch verschil tussen een warmptepompboiler en een gewone warmptepomp die zowel cv als ww voorziet? Zoniet gaat de cop toch vrij laag zijn?
Meeste zitten toch boven de 3, afhankelijk van de ruimte kan je die met de kamerlucht laten werken waardoor em relatief hoge temperatuur heeft om mee te werken.
 
Mij even ingelezen.
Onze zolder is niet super geïsoleerd.
Vrij koud daar.
Is dat dan de moeite?
Tis nen moeilijke.
Ofwel werkt ge op buitenlucht en hebt ge nen cop van 2 en anders werk je met binnenlucht en heb je cop van 3 ofzo. Echter gaat de ruimte steeds meer afkoelen (en ik zou zelfs durven zeggen tot kouder dan buitentemperatuur) en geen flauw idee wat je cop dan is. Tis wel free cooling in de zomer :p
 
Laatst bewerkt:
Tis nen moeilijke.
Ofwel werkt ge op buitenlucht en hebt ge nen cop van 3 en anders werk je met binnenlucht en heb je cop van 3 ofzo. Echter gaat de ruimte steeds meer afkoelen (en ik zou zelfs durven zeggen tot kouder dan buitentemperatuur) en geen flauw idee wat je cop dan is. Tis wel free cooling in de zomer :p
In de zomer die uitblaas in uw slaapkamer laten blazen :p
 
In de zomer die uitblaas in uw slaapkamer laten blazen :p
Eerlijk als ik nu nog zou bouwen dan zou ik wel zo een systeem durven voorzien :p
Een kanalennet met afsluitbare kleppen waar eentje op de zolder ofzo uitkomt en indien nodig kan ik omschakelen naar slaap of woonkamer.
 
Eerlijk als ik nu nog zou bouwen dan zou ik wel zo een systeem durven voorzien :p
Een kanalennet met afsluitbare kleppen waar eentje op de zolder ofzo uitkomt en indien nodig kan ik omschakelen naar slaap of woonkamer.
Probleem is dat je dan meestal een warmtepomp met bijhorende boiler zet, niet een losse warmtepompboiler.
 
Een zonneboiler lijkt me dan toch precies interessanter dan een warmtepomp? Zeker als je momenteel op gas sww produceert. Moet er wel de plaats voor hebben natuurlijk.
 
Een zonneboiler lijkt me dan toch precies interessanter dan een warmtepomp? Zeker als je momenteel op gas sww produceert. Moet er wel de plaats voor hebben natuurlijk.
Dat brengt in de winter praktisch niets o, plus dat dakoppervlak kan je beter gebruiken voor pv panelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een thermostaat van Vaillant (350 denk ik) en boven een Vaillant ketel.
Mijn thermostaat maakt melding dat er onderhoud nodig is, maar dat is begin dit jaar nog uitgevoerd (heb ik het papier van). Ik heb de datum al aangepast in de thermostaat maar hij blijft die melding geven. Moet ik nog iets doen op de ketel zelf?
 
Misschien zegt hij dat er onderhoud nodig is omdat er een storing is.
En niet zozeer de terugkerende melding van het jaarlijks onderhoud
 
iemand (mss @Brecht ) een goeie calculator om het wattage van radiatoren te berekenen? Ik kom op 5 verschillende sites 5 verschillende resultaten uit.

In hoeverre mag je 'overdimensioneren'?
 
iemand (mss @Brecht ) een goeie calculator om het wattage van radiatoren te berekenen? Ik kom op 5 verschillende sites 5 verschillende resultaten uit.

In hoeverre mag je 'overdimensioneren'?
Ik gebruik deze.

Overdimentioneren is altijd goed, omdat je dan op lagere temperatuur kunt stoken. Hoe meer hoe beter zelfs.
 
Hoeveel kost een onderhoud voor een wandgasketel (Bulex) gemiddeld? Ik vind niemand onder de €150, terwijl ik had gedacht dat rond de €120 dit wel zou vinden.
 
Terug
Bovenaan