Lente & zomer 2021

15.4°C als maximumtemperatuur in Ukkel midden augustus is erg laag (tenzij de temperatuur in de komende twee uur en een half daar nog over gaat, wat niet onmogelijk is).
 
Wel, ik dacht ook al dat het oktober was toen in vanmorgen ging fietsen ... 't was met de lange mouwen en het was nog niks te warm
 
Echt een vreselijke zomer dit jaar. Normaal gezien niet zo veel last van maar zelfs ik word er depri van. Regen, regen, regen. Ne mens kan nog geen BBQ organiseren laat staan 's avonds eens buiten op het terras zitten.
 
Ik begrijp de weersvoorspellingen niet zo goed op meteovista.

Morgen: 0,0 mm regen (ik begrijp daaronder: GEEN regen). Maar de kans op regen die dag is maar liefst 70%.
Zondag: 4,4 mm regen. (ik begrijp daaronder GIETENDE regen). Maar de kans op regen die dag is amper 65%.

Dus bij 0 mm regen is er MEER kans op regen dan bij 4,4 mm regen ??? :unsure:

Kan iemand mij dat uitleggen ??

Echt een vreselijke zomer dit jaar. Normaal gezien niet zo veel last van maar zelfs ik word er depri van. Regen, regen, regen. Ne mens kan nog geen BBQ organiseren laat staan 's avonds eens buiten op het terras zitten.
Na Covid komt de regen. Je zou voor minder .. en heb je toch de kans op reis te gaan dan lig je te bakken bij 50 graden in Sicilië.
 
Ik begrijp de weersvoorspellingen niet zo goed op meteovista.

Morgen: 0,0 mm regen (ik begrijp daaronder: GEEN regen). Maar de kans op regen die dag is maar liefst 70%.
Zondag: 4,4 mm regen. (ik begrijp daaronder GIETENDE regen). Maar de kans op regen die dag is amper 65%.

Dus bij 0 mm regen is er MEER kans op regen dan bij 4,4 mm regen ??? :unsure:

Kan iemand mij dat uitleggen ??

Waarschijnlijk is het morgen zo'n standaard grijze dag waaruit een drupje kan vallen. Te weinig om meetbaar te zijn en te veel om te kunnen zeggen dat het droog is.
Zondag zal het dan weer over potentieel pittige buien gaan. Kans bestaat dus dat het bij jou thuis helemaal droog blijft, maar als er een bui overtrekt, zal die meteen voor aanzienlijke neerslag zorgen.
 
Ik begrijp de weersvoorspellingen niet zo goed op meteovista.

Morgen: 0,0 mm regen (ik begrijp daaronder: GEEN regen). Maar de kans op regen die dag is maar liefst 70%.
Zondag: 4,4 mm regen. (ik begrijp daaronder GIETENDE regen). Maar de kans op regen die dag is amper 65%.

Dus bij 0 mm regen is er MEER kans op regen dan bij 4,4 mm regen ??? :unsure:

Kan iemand mij dat uitleggen ??


Na Covid komt de regen. Je zou voor minder .. en heb je toch de kans op reis te gaan dan lig je te bakken bij 50 graden in Sicilië.
Misschien moet ik toch nog een reis plannen eind september of begin oktober, maar dan zal het waarschijnlijk 30°C zijn in België :)
Als het niet meer hoeft zomerweer te worden dan zal het zomerweer worden. Zoals dat we dikwijls nog kou krijgen in maart of april de laatste jaren.
 
Hier al 2 weken aant bakken en braden in zuid-Italië. Toen we vorige week stopten in Matera gaf onze auto een temperatuur aan van 44° 🥵.
Onze plannen hierdoor wat aangepast: nog meer zee, siësta inplannen en stadjes pas vanaf 9u savonds binnenwandelen. Gisteren avondmaal om middernacht gehad 😅
 
Begin deze zomer een windwaaier gekocht met nog het idee van vorige zomer in het hoofd want de oude was kapot. Het ding staat hier nog te pronken. Denk dat het 1 dag in werking is gegaan.
 
De airco in mijn auto is nu al goeie 2 jaar stuk. In 2019 kapot gegaan maar was bijna eind zomer dus geen moeite meer gedaan. Ik dacht het dan tegen de volgende zomer te laten maken. Dan in 2020 met lockdowns en thuiswerk de auto natuurlijk weinig nodig gehad en dus weer uitgesteld met het oog om het dit jaar te laten doen. Maar we zijn nu al zover in de zomer zonder echt veel heet weer te hebben gehad...
Het zal m.a.w. weer voor volgend jaar weer zijn :p.
 
Begin deze zomer een zwembadje gekocht voor onze dochter. Het kind heeft er nog maar 1 dag kunnen van genieten.

Begin deze zomer een windwaaier gekocht met nog het idee van vorige zomer in het hoofd want de oude was kapot. Het ding staat hier nog te pronken. Denk dat het 1 dag in werking is gegaan.
Volgende zomer dan maar... Die windwaaier is na 1 jaar niet plots kapot en er komen nog wel hete zomers aan.

Van dat zwembad is een beetje vervelender maar ja. Probeer zaterdag het kind er eens van te laten genieten, dat is mijn tip.
 

Opvallend was dat luchtdrukverdeling op het Noordelijk Halfrond deze zomer sterke gelijkenissen vertoonde met die van de lente en zelfs die van de wintermaanden. Al sinds het einde van vorig jaar hebben we er eigenlijk vrijwel onafgebroken mee te maken gehad en lijkt het maar niet mogelijk om dit regime te doorbreken, ook de komende weken nog niet.

Meteorologen, overal ter wereld, hebben nagedacht over het waarom hierachter. Drie dingen komen dan naar boven: La Niña (de periodiek terugkerende koude zeestroom langs de evenaar tussen Peru en Indonesië), het warme water op de centrale delen van de noordelijke Grote Oceaan (gereflecteerd in een negatieve PDO-index) en het warme water in onze Atlantische Oceaan (terug te zien aan de positieve fase waar de AMO-index doorheen gaat). PDO betekent hier Pacific Decadal Oscillation en AMO Atlantic Multidecadal Oscillation. Beide schommelingen zijn een bekend fenomeen en gaan door fases van respectievelijk tien en meerdere tientallen jaren, waarin ze negatief en vervolgens een tijdlang positief zijn, afhankelijk van de optredende zeewatertemperaturen. Ze hebben samen met La Niña een grote invloed op het wereldwijde weerbeeld.

Voor alle drie de genoemde factoren geldt dat ze de komende maanden, waarschijnlijk sowieso tot en met de winter, een hoofdrol zullen blijven spelen. La Niña keert daarbij voor het tweede opeenvolgende jaar terug en zal in december en januari waarschijnlijk haar hoogtepunt bereiken. De PDO-index lijkt de komende maanden sterk negatief te blijven, de AMO-index juist sterk positief. Van de kant van de belangrijkste drijvers achter het weer van nu is dus weinig verandering te verwachten en dat is een interessant gegeven met het oog op het weer van de komende tijd.

Het zou ons een relatief droge herfst kunnen opleveren, omdat een westcirculatie niet echt de kans krijgt om door te zetten. Met, naarmate de herfst vordert, steeds vaker noordelijke winden. En met het in de herfst afkoelende noorden in het achterhoofd, kan dat ertoe leiden dat golven met koude lucht ons vaker kunnen bereiken. De andere kant van de medaille zien we in het oosten en noordoosten van Europa. Voor beide gebieden geldt dat het er, door de invloed van de hogedrukgebieden droger en veel warmer is dan normaal, als dit allemaal uitkomt.

Nattere dan normale omstandigheden lijken zich vooral in het centrale deel van het Middellandse Zeegebied, de Alpen en de Balkanlanden voor te doen. Daar kunnen zich in de bovenlucht bellen met koudere lucht afsnoeren, die in combinatie met het warme water van de Middellandse Zee tot de vorming van storingen leiden. Het zal niet de eerste keer zijn dat het in die gebieden dan ook tot wateroverlast komt. Het kan in de herfst in het Middellandse Zeegebied hard regenen, omdat het zeewater er zo warm uit de zomer komt en grote hoeveelheden vocht in de lucht brengt.

Als deze persoon gelijk krijgt, hoop ik dat in de herfst, het sneeuwoppervlak het goed gaat doen in Rusland/Siberie... Als dat een goed jaar is op dat vlak, dan kan het deze winter wel eens, als de koud voorradig is, en hopelijk het hoog koudbloedig wordt, of er geen te veel warmte in Rusland wordt gepompt, dan moet het toch wel eens lukken zeker?
 

[...]

Als deze persoon gelijk krijgt, hoop ik dat in de herfst, het sneeuwoppervlak het goed gaat doen in Rusland/Siberie... Als dat een goed jaar is op dat vlak, dan kan het deze winter wel eens, als de koud voorradig is, en hopelijk het hoog koudbloedig wordt, of er geen te veel warmte in Rusland wordt gepompt, dan moet het toch wel eens lukken zeker?

de eerste voorspelling voor de elfstedentocht is binnen zie :wink::sneaky:
 
Zou leuk zijn om nog eens een echte winter mee te maken. Hopelijk vroeg in de winter winters weer, dat we niet moeten wachten tot februari of maart. Kou te laat op't jaar is meestal nutteloze kou (wat zijn we met regen in januari en sneeuw in april?)
 
Terug
Bovenaan