Lente & zomer 2021

Wat een microklimaat precies. 26° C regio Mechelen. Ganse voormiddag zonnig maar in de namiddag meer bewolkt. Onaangenaam warm.
 
Hier is het toch 28 graden geworden, wel veel bewolking, maar toch warm.
Ik was van zin het gras vandaag te maaien, maar met die drukkende warmte toch maar niet aan begonnen.
Het gras droogt ook niet goed terwijl het hier al van dinsdagavond niet meer geregend heeft.
 
Het was een beetje drukkend zelfs vandaag, maar niet zo warm qua temperatuur. Ik heb zelfs wat regendruppels gevoeld daarnet op de fiets.
 
ja, het ging ook 10 dagen zomer zijn. Vanaf maandag weer richting sub 20 graden en regen :(
Voor mijn eigen streek -->

Eergisteren heb ik eens gekeken: Toen ging het maandag nog redelijk goed zijn, vanaf dinsdag iets slechter en dan vanaf woensdag terug iets beter.

Gisteren heb ik nog eens gekeken: Dan ging het vanaf maandag enorm slecht weer zijn, héél de week NERGENS 20 graden, en massa's stortregens tot zover de weerkaarten reikten

Vandaag heb ik nog eens gekeken: Nu zie ik dat het vanaf maandag af en toe wat gaat regenen, maar géén grote hoeveelheden en eind van de week zou het dan terug iets beter worden

3 dagen, 3 verschillende voorspellingen voor volgende week .. :sarcastic:
 
611b7cdf03306.png


In bepaalde delen v/h land is het qua neerslag normaal, maar die dagen die tot de overstromingen hebben geleden waarbij de storing over een deel v/h land treuzelde zorgt daarvoor een kletsnat verdict.

In Gent en in Antwerpen is het gewoon een normale zomer qua neerslag. In Brussel is het de natste zomer ooit waargenomen (al komen er nog 2 weken aan voor Gent dan). Voor Leuven, Luik en Namen zal dat niet anders zijn (recordnat). In Hasselt en bvb. Westerlo zal dat niet anders zijn.
 
Qua aantal uren zonneschijn zal deze zomer ook geen potten breken.
Een normale zomer haalt 578u zonneschijn. Juni was normaal met 201u (normaal 199u), juli haalde 172u (normaal 203u), tot en met 16 augustus zitten we aan 87u zon, normaal 189u, we zouden dus nog 102u zon moeten halen in augustus om het normaal te halen voor augustus, dat zal niet lukken denk ik. Het speelt allemaal mee in de weersbeleving. Zo slecht als 1981 met 422u zon zal het wel niet worden.
Het begin van het jaar was in feite niet zo slecht wanneer we naar het aantal uren zon kijken, januari was een zeer slechte maand met maar 27u zon, februari tot en met april waren zeer zonnig en mei was dan weer ondermaats. Dus ja, het was niet altijd slecht zoals er soms beweerd wordt (als het een week regent dan vergeet men dikwijls de weken en maanden ervoor, en als het enkele dagen mooi weer is dan is men ook het weer van daarvoor al vlug vergeten)
 
Het liefst van al zou ik nog eens graag een 'normale' zomer (voor zover dat nog bestaat) hebben waarbij het meestal rond de 22-23 graden en zonnig is, met dan eens af en toe een regenachtige dag. Die droge inferno's van de voorbije jaren hoeven voor mij echt niet, maar deze uitgeregende en deprimerende rotzooi is ook allesbehalve. Wat een rotseizoen is dat de laatste vijf/zes jaar toch zeg, de zomer.
 
Terug
Bovenaan