Lente & zomer 2021

Zou leuk zijn om nog eens een echte winter mee te maken. Hopelijk vroeg in de winter winters weer, dat we niet moeten wachten tot februari of maart. Kou te laat op't jaar is meestal nutteloze kou (wat zijn we met regen in januari en sneeuw in april?)
Ik vond die ene week bittere kou en felle sneeuwval dit jaar wel iets hebben. Niet altijd even handig om op de baan te gaan (glij-fobie?) maar wel prachtige winterse landschappen mogen zien.
 
Kunnen we alstublieft nog even de hoop levendig houden dat we een mooi, zonnig najaar krijgen met aangename temperaturen alvorens we het hebben over vrieskou. Dank u 😛
 
Kunnen we alstublieft nog even de hoop levendig houden dat we een mooi, zonnig najaar krijgen met aangename temperaturen alvorens we het hebben over vrieskou. Dank u 😛
Laat ons hopen dat we een zonnig najaar krijgen.
Indien het zo nat blijft, gaan we met een natte herfst veel overstromingen krijgen
 
Ja, ik hoop ook dat het is september nog goed word. In het weekend van 17 tot 19 september met een aantal collega's va het werk op weekend, dan mag het wel goed weer zij, want anders word dat maar saai.
 
Benieuwd of we nog een tropische dag (+ 30°C) gaan krijgen in Ukkel dit jaar. Een jaar zonder tropische dag is al geleden van 1993.
Nu we al zo ver zitten, hopelijk niet. Maar goed... in dit klimaat zou het niet verbazen dat zo een verdwaalde oktoberdag het nog gaat verpesten.

EDIT: Ja, klimatologisch kan dat eigenlijk al niet. Het is meer 25 graden in oktober dat een "stretch is. Vorig jaar hadden we nog een tropische dag op 15 september met toen ongeveer 34°C. Ik herinner me dat niet meer. Wellicht één van de laatste tropische dagen ooit waargenomen. Maar als het nu al 34°C kan worden in september... dan moet een dertiger begin oktober ook wel theoretisch mogelijk zijn. De voorgeschiedenis vorig jaar was wel anders, dus ik denk dat de kans op dit moment groter dan 50% dat we geen tropische dag meer gaan krijgen.

Eigenlijk... zijn we op dat vlak afhankelijk van een orkaan / tropische storm die nog eens hitte onze kant opstuwt, maar anders zie ik het niet meer gebeuren, deels door het geblokkeerde patroon en de voorgeschiedenis. Nouja, de warmte zat eigenlijk niet zo ver weg. Zuiden v. Europa heeft wel mogen bakken deze zomer.

Misschien... het enige jaar uit mijn leven die ik zal meemaken zonder tropische dag? Is best een mogelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Qua temperatuur was dit een zeer goeie zomer. Al voelde het door vochtigheid vaker toch te warm aan, zelfs toen temperaturen niet zo hoog waren.
 
Idd. Ik weet nog dagen in juni of juli dat het 18° C was of zo maar door die hoge luchtvochtigheid stond ik snel te zweten. Dacht dat het aan mij lag maar andere collega's hadden dat ook.
 
Nu we al zo ver zitten, hopelijk niet. Maar goed... in dit klimaat zou het niet verbazen dat zo een verdwaalde oktoberdag het nog gaat verpesten.

EDIT: Ja, klimatologisch kan dat eigenlijk al niet. Het is meer 25 graden in oktober dat een "stretch is. Vorig jaar hadden we nog een tropische dag op 15 september met toen ongeveer 34°C. Ik herinner me dat niet meer. Wellicht één van de laatste tropische dagen ooit waargenomen. Maar als het nu al 34°C kan worden in september... dan moet een dertiger begin oktober ook wel theoretisch mogelijk zijn. De voorgeschiedenis vorig jaar was wel anders, dus ik denk dat de kans op dit moment groter dan 50% dat we geen tropische dag meer gaan krijgen.

Eigenlijk... zijn we op dat vlak afhankelijk van een orkaan / tropische storm die nog eens hitte onze kant opstuwt, maar anders zie ik het niet meer gebeuren, deels door het geblokkeerde patroon en de voorgeschiedenis. Nouja, de warmte zat eigenlijk niet zo ver weg. Zuiden v. Europa heeft wel mogen bakken deze zomer.

Misschien... het enige jaar uit mijn leven die ik zal meemaken zonder tropische dag? Is best een mogelijkheid.
Ja, zeg nooit dat het niet kan, als alle factoren perfect vallen ... Maar dit jaar zal het niet zijn. Net zoals een 20°C in december of januari. Maar ik hoop van niet. Laat het maar koud zijn in de winter en warm in de zomer. Als ik warmte wil in de winter zal ik wel eens op reis gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zeg nooit dat het niet kan, als alle factoren perfect vallen ... Maar dit jaar zal het niet zijn. Net zoals een 20°C in december of januari. Maar ik hoop van niet. Laat het maar koud zijn in de winter en warm in de zomer. Als ik warmte wil in de winter zal ik wel eens op reis gaan.
In Australië is het tijdens januari héél dikwijls 30+ graden hé ;)
 
't Is hier weer een zondvloed. Mijn pluviometer is kapot maar in Geraardsbergen (Moerbeke) is er 21mm gevallen, hier zal dat zeker niet minder zijn.
 
6128fb96323a1.png


Ida zou landfall maken in Louisiana of Mississippi mogelijk dicht bij op New Orleans, voorlopig als cat 3 (dus major hurricane)... 16 jaar na Katrina, ook toen op een 29 augustus, ook als een categorie 3 in dezelfde regio.

612900b4d6b57.png


Bak water ook. voor Louisiana.

61291feacd48f.PNG


Blijkbaar gaat het razendsnel, en is het al sterker op de plaats nu dan eerder verwacht. Orkaan, en nu over gebied met heel veel "voeding" voor rapid intensification.
 
Wordt voorspeld cat 4. Opvallend bijna exact 16 jaar na Katrina wat toen op een 29 augustus landfall maakte in Louisiana in 2005 in de avond, lijkt hetzelfde te gebeuren met Ida. Ook landfall in Louisiana op een avond op 29 augustus. Alleen wordt Ida krachtiger met een compacter veld verwacht dan Katrina. Maar er wordt wel een RI proces verwacht dus rapid intensification. Condities zijn bijna exact dezelfde nu als vlak voor Katrina Louisiana trof. De gelijkenissen zijn gewoon sprekend, alleen wordt het nog krachtiger verwacht dan Katrina toen en 100 km meer naar het westen, met een compacter veld, dus minder groot getroffen gebied neem ik aan.
 
612c92b4069d1.png


In Moskou is het ook eventjes gedaan met de zomer. Daar is de brute realiteit dat het al snel een pak kouder wordt.

6128d5ff34cb2.jpg


Ook in Finland, rond het noordpoolgebied, Siberie en IJsland is het gedaan met de zomerpret, en slaat de kou relatief bijzonder vroeg in, met beneden normale temperaturen in genoemde regio's.

Voor Rusland waarschijnlijk wel welkom, want daar hebben ze in tegenstelling tot ons wel een goede en warme zomer gekend.

61288f86bdecd.jpg


En ook op de Alpenhoogtes (hier Edelweissspitze) is de eerste sneeuw al terug gevallen (al denk/weet ik niet (of) dit bijzonder is.)


De dagen op het Noordelijk Halfrond worden snel korter en daarmee dalen de temperaturen in onder andere het Noordpoolgebied snel. De temperaturen op 1.500 meter hoogte liggen duidelijk lager dan voorgaande jaren. Volgende week zakt een deel van die koude lucht af naar Scandinavië, waar sommige - vooral hoger gelegen delen - te maken krijgen met winterse neerslag en lichte vorst.

Al lange tijd bepaalt een groot hogedrukgebied op de Atlantische Oceaan het weerbeeld in West-Europa. De komende tijd lijkt er echter langzaam wat te veranderen. De connectie van het hogedrukgebied met Groenland lijkt te worden verbroken en in de loop van de week schuift de kern ervan meer richting het (zuid)oosten. Tegelijkertijd nestelen lagedrukgebieden zich boven het noordwesten van Rusland. Zo komt er in grote delen van Scandinavië een noordelijke stroming op gang met beduidend koudere lucht.
De lucht die dan rechtstreeks vanaf de Noordpool wordt aangevoerd is ook nog eens flink kouder dan voorgaande jaren. Tijdens de start van de meteorologische herfst liggen de temperaturen op 1.500 meter hoogte in een vrij groot gebied boven de Noordpool al rond -10°C. Dat is duidelijk lager dan voorgaande jaren, toen op 1 september de temperaturen op 1.500 meter op veel plekken in het Noordpoolgebied niet eens onder de -5 graden lagen. Waar in Scandinavië vorig jaar een noordenwind vaak voor herfstweer zorgde, kan het nu dus in hoger gelegen gebieden al wat winters worden.

(Tijdelijk) sneeuwdek in de bergen​

Op woensdag, donderdag en vrijdag kan er vooral in de Noorse bergen sneeuw vallen. Volgens het Europese weermodel daalt de sneeuwgrens dan naar 500 tot 1.000 meter. Op de hoogste toppen kan lokaal zelfs een sneeuwdek van zo'n 20 centimeter ontstaan. Ook volgens het Amerikaanse weermodel valt er in de bergen tussen 5 en 15 cm sneeuw. Vooral later in de week kan het dan ook nog eens op uitgebreide schaal licht vriezen, in de bergen mogelijk matig (kouder dan -5 graden).
Begin september wordt het dus al licht winters weer in delen van Scandinavië. In het Nationaal Park Abisko (500 meter hoogte) in het noorden van Zweden kan bijvoorbeeld al wat (natte) sneeuw vallen met 's nachts lichte vorst en overdag maximaal zo'n 4 graden. De laatste jaren was het overdag vaak juist rond of boven de 10 graden. Toen moesten ze daar tot (ver) in de tweede helft van september wachten voordat het overdag voor het eerst onder de 5 graden bleef. Vanaf volgend weekend wordt het mogelijk weer iets zachter, maar temperaturen ruim boven normaal worden in grote delen van Scandinavië nog altijd niet verwacht.

___

Ook het zee-ijs houdt beter stand dan in de voorbije jaren.

612b795d49238.png


Ergens is het wel "schijn bedriegt" omdat de dikte van het zee-ijs dunner dan ooit is, en het oppervlakte nog steeds bij de 10% kleinste oppervlakken hoort. Anderzijds is er meer zee-ijs rond de Noordpool dan in de laatste vijf jaar qua oppervlakte. Het oppervlakte van het zee-ijs is minder klein dan voorbije jaren... omdat de zomer ook daar niet zo dramatisch warm was. De dikte van het zee-ijs is dunner dan ooit omdat de schade van de voorbije jaren zich meer opstapelt bij de dikte, waarbij het korte termijn effect van het weer meer van invloed is op het oppervlakte van zee-ijs. De dikte ervan dus is meer bepalend door een opeenstapeling van (relatief) warme jaren, waarbij meer smelt dan ijs aangroeit.

Wel belangrijk om te vermelden, we moeten natuurlijk niet verwachten dat we plots terug naar de 80's gaan qua zee-ijs. De standaard is duidelijk lager gezet voor de toekomst. Het klimaat van de 1980's is dan ook al lang definitief voorbij, of we nu willen of niet, en ongeacht welke maatregelen we nemen.
 
Laatst bewerkt:
Op warme dagen s'nachts je vensters openzetten is soms de enige oplossing, al heb je dan wel een vliegenraam nodig. Nu voor één of andere reden heb ik echt nog geen last gehad van muggen of vliegen. Misschien bijen iets meer (niet binnen natuurlijk) ... maar ook niet enorm. Allemaal veel minder insecten dan enige welke zomer ook die ik ooit geweten heb.

Dat zal waarschijnlijk uit gewente zijn, maar ik doe liefst van al de ramen op om de moment dat ik niet in de kamer zelf aanwezig ben (anders slaap ik minder goed, of is dat wat vervelender als ik met iets bezig ben en er is te veel storend achtergrondgeluid).
 
Terug
Bovenaan