Lente / Zomer 2024

We zijn nog geen dag verder. En desondanks er voor zondag 7,6 mm voorspeld wordt en voor zaterdag slechts 1,2 mm staat er bij zondag toch nog een zonnetje, maar morgen zal dat ook weg zijn. Met andere woorden, geniet er van vandaag want vanaf morgen is het weer drasj tot ...
pDX7ygM.png
Misschien beter stoppen met voorspellingen te bekijken meer dan een 4-tal dagen vooruit. En gewoon het weer te nemen zoals het komt.

Volgens bepaalde verwachtingen ging het vorige zaterdag de ganse dag regenen. 't heeft hier 's morgens geregend rond 8u maar daarna is er niet veel meer gevallen. En zondag heeft het ook niet veel geregend (enkele druppels). Het meest hinderlijke was de wind.
 
Laatst bewerkt:
Misschien beter stoppen met voorspellingen te bekijken meer dan een 4-tal dagen vooruit. En gewoon het weer te nemen zoals het komt.

Volgens bepaalde verwachtingen ging het vorige zaterdag de ganse dag regenen. 't heeft hier 's morgens geregend rond 8u maar daarna is er niet veel meer gevallen. En zondag heeft het ook niet veel geregend (enkele druppels). Het meest hinderlijke was de wind.
Fixed
 
Toch spannend - ik ga de 2e helft van deze week wandelen en kamperen in de Hoge Venen.
Voorspelling verandert constant :unsure:

Do en Vr zien er niet zo goed uit, maar al bij al telkens maar 4 mm regen over de hele dag (in Eupen welteverstaan). Weekend lijkt voorlopig relatief droog, maar bon, het kan nog alle kanten uit.

(ik kijk altijd op yr.no trouwens)
 
Misschien beter stoppen met voorspellingen te bekijken meer dan een 4-tal dagen vooruit. En gewoon het weer te nemen zoals het komt.

Volgens bepaalde verwachtingen ging het vorige zaterdag de ganse dag regenen. 't heeft hier 's morgens geregend rond 8u maar daarna is er niet veel meer gevallen. En zondag heeft het ook niet veel geregend (enkele druppels). Het meest hinderlijke was de wind.
Zolang we niet in een patroon zitten met droog, zonnig weer is dat idd onmogelijk om zo ver op voorhand te voorspellen, lokale buien, wolkenvelden etc kan je meestal zelfs 48u op voorhand niet juist voorspellen, dus elke run kijken in de app of het 7 dagen vooruit een druppeltje of een zonnetje is heeft echt geen nut :unsure:

Woensdag bv is ook juist beter bijgesteld, veel warmer en droger dan eerst verwacht maar iedereen ziet alleen het negatieve.
 
Nee, april was niet kouder dan normaal en ook niet uitzonderlijk nat of somber

Het was deze maand wel natter dan normaal. Tot nog toe is er (in Ukkel) 73,8 liter neerslag per vierkante meter gevallen, tegenover 46,7 liter per vierkante meter normaal. Vandaag en morgen zal er wellicht nog wat regen bijkomen, maar het record sinds 1991, van 134,3 liter per vierkante meter uit 2001, zullen we zeker niet halen.

Het heeft tot nog toe al 21 dagen geregend in april en dat is wel veel meer dan gemiddeld (13 dagen). Als daar vandaag en morgen nog bijkomen, zal het record van 23 dagen neerslag uit 2001 worden geëvenaard, meldt het KMI. Toch als we enkel naar de laatste 33 jaar kijken. In april 1935 regende het 29 dagen.

Maar wie we misschien wel het meest gemist hebben, is de zon. April 2024 was een sombere maand met tot gisteren maar 120 uur zonneschijn. Dat is minder dan het gemiddelde van 171 uur. Ook vorig jaar was somberder dan normaal (149 uur zon).


Bijna dubbel zoveel neerslag en regendagen dan een gemiddelde maand April.
30% minder zonneschijn dan gemiddeld.
En we hebben het overzicht hier al eens gemaakt, het is al sinds oktober nat en somber weer.

Maar we gaan dan onnozel doen in een artikel en zeggen dat het niet UITZONDERLIJK nat of somber is. Wil eens graag weten hoeveel jaren het geleden is dat we een dergelijk langdurige periode van somber weer gehad hebben.

En dan halen ze er 1 dag uit dat het warm weer was (6 april), alsof dat dan alles goed zou maken.
 
Blijkbaar zou er eind deze week een koudeput roet in het eten strooien voor België, waardoor wij dan koude zeelucht aangevoerd krijgen. Voor Groningen ziet de voorspelling er pakken beter uit dan voor Ninove bijvoorbeeld.
In sommige runs komt die koudeput meer of minder tevoorschijn waardoor het van voorspelling tot voorspelling zo enorm verschilt.


Normaal verwacht je het omgekeerde, namelijk dat het in Oost-Vlaanderen toch wat warmer is dan in het noordoosten van Nederland.
 
Blijkbaar zou er eind deze week een koudeput roet in het eten strooien voor België, waardoor wij dan koude zeelucht aangevoerd krijgen. Voor Groningen ziet de voorspelling er pakken beter uit dan voor Ninove bijvoorbeeld.
In sommige runs komt die koudeput meer of minder tevoorschijn waardoor het van voorspelling tot voorspelling zo enorm verschilt.


Normaal verwacht je het omgekeerde, namelijk dat het in Oost-Vlaanderen toch wat warmer is dan in het noordoosten van Nederland.

Voor mijn wandeling in de oostkantons ziet het er ook elke keer dat ik yr.no check slechter uit :help:
Woensdag schitterend, zaterdagvoormiddag potentieel ook zonnig. Al de rest is regen.

De voorspelde temperaturen zijn ook plots 4-5 graden lager.

Zoals @808 State al zei: we beginnen met een zonnetje als voorspelling, en hoe dichterbij het komt hoeveel te meer wolkjes en regendruppeltjes we erbij zetten?
 









Bijna dubbel zoveel neerslag en regendagen dan een gemiddelde maand April.
30% minder zonneschijn dan gemiddeld.
En we hebben het overzicht hier al eens gemaakt, het is al sinds oktober nat en somber weer.

Maar we gaan dan onnozel doen in een artikel en zeggen dat het niet UITZONDERLIJK nat of somber is. Wil eens graag weten hoeveel jaren het geleden is dat we een dergelijk langdurige periode van somber weer gehad hebben.

En dan halen ze er 1 dag uit dat het warm weer was (6 april), alsof dat dan alles goed zou maken.
Sja, de term uitzonderlijk hou je best voor als het effectief zo is en volgens het artikel was dat april 2001 (en 1935). Deze maand was het meer als gemiddeld. Als je dat dan uitzonderlijk zou noemen, heeft die term nog weinig waarde he.
 
April zal uiteindelijk nog als normaal uit de bus komen op vlak van temperatuur, maar wel natter, winderiger en minder zonnig dan normaal. Dus het voelt meer als een herfstmaand aan dan een lentemaand.
 
Sja, de term uitzonderlijk hou je best voor als het effectief zo is en volgens het artikel was dat april 2001 (en 1935). Deze maand was het meer als gemiddeld. Als je dat dan uitzonderlijk zou noemen, heeft die term nog weinig waarde he.

Als je april als vacuum bekijkt dan zal dat kloppen. Maar april als deel van het laatste half jaar, daar zal het wel weer eens extra bijdragen tot het uitzonderlijk karakter van regen, dagen regen, wind en uren zonneschijn.
 
Als je april als vacuum bekijkt dan zal dat kloppen. Maar april als deel van het laatste half jaar, daar zal het wel weer eens extra bijdragen tot het uitzonderlijk karakter van regen, dagen regen, wind en uren zonneschijn.
Ja, maar het artikel dat wordt gelinkt gaat dan ook enkel over april.
 
Sja, de term uitzonderlijk hou je best voor als het effectief zo is en volgens het artikel was dat april 2001 (en 1935). Deze maand was het meer als gemiddeld. Als je dat dan uitzonderlijk zou noemen, heeft die term nog weinig waarde he.

Uiteraard heb je volledig gelijk. Maar de toon van dit artikel is dat het weer beter meevalt dan het lijkt, terwijl

a) Het gewoon een pak somberder en natter is dan gemiddeld (wat dan ook nog eens een gemiddelde is)
b) We al 7 maanden somber en nat weer hebben

Ik zou echt willen weten in welke jaren het nog zo'n weer was gedurende 7 opeenvolgende maanden. Lijkt mij toch dat het uitzonderlijk is wat we nu meemaken, maar zou graag de data eens horen.
 
Uiteraard heb je volledig gelijk. Maar de toon van dit artikel is dat het weer beter meevalt dan het lijkt, terwijl

a) Het gewoon een pak somberder en natter is dan gemiddeld (wat dan ook nog eens een gemiddelde is)
b) We al 7 maanden somber en nat weer hebben

Ik zou echt willen weten in welke jaren het nog zo'n weer was gedurende 7 opeenvolgende maanden. Lijkt mij toch dat het uitzonderlijk is wat we nu meemaken, maar zou graag de data eens horen.
Blijkbaar geleden van 1902 dat we zo een periode hadden. Dus ja, zeer uitzonderlijk.

Terwijl april op zichzelf dat niet was ... maar weinig zon in april na 6 maand weinig zon, komt een pak harder aan.
Verdorie, een april zoals in 2018 of 2020 (te droog en warmer dan) had me eens echt goed gedaan... en ik niet alleen denk ik, iedereen.
 
Blijkbaar zou er eind deze week een koudeput roet in het eten strooien voor België, waardoor wij dan koude zeelucht aangevoerd krijgen. Voor Groningen ziet de voorspelling er pakken beter uit dan voor Ninove bijvoorbeeld.
In sommige runs komt die koudeput meer of minder tevoorschijn waardoor het van voorspelling tot voorspelling zo enorm verschilt.


Normaal verwacht je het omgekeerde, namelijk dat het in Oost-Vlaanderen toch wat warmer is dan in het noordoosten van Nederland.
Klopt wat Sneeuwstorm hierboven schrijft. Net de nieuwe run bekeken van ECMWF en tijdens het weekend komt de koude put boven België te liggen, dus geen mooi weer. In deze laatste update/run van ECMWF zie ik pas beterschap vanaf Dinsdag 07 mei, echter is dit ook pas terug in de lange termijn. Hopelijk blijft dit Lenteweer terugkomen in de kaarten de volgende dagen.
 
Klopt wat Sneeuwstorm hierboven schrijft. Net de nieuwe run bekeken van ECMWF en tijdens het weekend komt de koude put boven België te liggen, dus geen mooi weer. In deze laatste update/run van ECMWF zie ik pas beterschap vanaf Dinsdag 07 mei, echter is dit ook pas terug in de lange termijn. Hopelijk blijft dit Lenteweer terugkomen in de kaarten de volgende dagen.

Ik onthou: België is een koude put. Een koude waterput. 🥲
 
Terug
Bovenaan