Lente en Zomer 2026

Laat ons hopen dat die minimumtemperatuur van 27°C toch een serieuze overschatting is. Ligt het record van enkele weken geleden niet op 24.1 °C ?

De vorige keer eind juni zat KMI wel iets te hoog met minimumtemperatuur. Dus dat zal misschien wel nog wat naar beneden gaan denk ik.

Is denk ik gewoon rechtstreekse uitvoer van de ECMWF run van gisterenavond, en volgens die run zou de meest warme lucht ons tijdens de nacht bereiken.

Dan zal de volgende update nog warmer worden want de laatste EC run heeft ook een heel warm weekend en maandag nu

Dat is voor landen waar er op een jaar echt niet genoeg neerslag valt voor hun noden. Bij ons valt er meer dan genoeg. Als men gewoon eens zou beginnen met wat overschot van de winter te bufferen en na de winter traag de bodem te laten insijpelen, ipv het allemaal maar per direct naar de zee af te voeren. Maar zelfs dat doet men niet op noemenswaardige schaal.
Even inpikken op deze want ik volg jouw stelling 100%.

Op gemeentelijk/gewestelijk niveau is hier nog veel te weinig aandacht voor om collectief water op te vangen en om bij bestaande woningen het regenwater af te koppelen van de riolering.

Voor nieuwbouw is er veel regelgeving hieromtrent, die gaat heel ver, over type verharding, infiltratie op eigen terrein, maar ondertussen gaat het regenwater van veel oudere verkavelingen, open bebouwing recht de riolering in terwijl die huizen wel op grote percelen staan waar gemakkelijk infiltratiemogelijkheden zijn.

"Active regenzone die vanaf de kust het land overtrekt." Zal dus op sommige plaatsen niks of quasi niks zijn, andere misschien 5mm. Altijd afwachten zeker, een paar dagen geleden voorspelden ze alleszins grotere hoeveelheden.

Ik hoop alleszins dat er niet veel valt. Het mag van mij elke dag regen, maar dit weekend is het fly-in op de Keiheuvel, een event dat wel letterlijk staat of valt met (lage) regenwolken.

Even inpikken op deze want ik volg jouw stelling 100%.

Voor nieuwbouw is er veel regelgeving hieromtrent, die gaat heel ver, over type verharding, infiltratie op eigen terrein, maar ondertussen gaat het regenwater van veel oudere verkavelingen, open bebouwing recht de riolering in terwijl die huizen wel op grote percelen staan waar gemakkelijk infiltratiemogelijkheden zijn.
Dat klopt, maar die wordt zelden afgedwongen, en dus massaal met de voeten getreden. Ik woon zelf in een vrij nieuwe wijk. Volgens de watertoets is iedereen verplicht om de opritten met waterdoorlatende verharding te maken. Ook mag alleen de oprit en de toegang naar de voordeur verhard worden, de rest moet ingericht zijn als groenzone.
Als je hier een ommetje maakt zal je merken dat 80% zijn voeten veegt aan die voorschriften.

Terug
Bovenaan