Review: Supercube Karting @ Expo Gent

Vlaanderen is een nieuwe mogelijkheid tot karten rijker. Supercube strijkt voor een aantal maanden neer in Expo Gent. Wij zakten met acht redactieleden af naar de mooiste en leukste stad van het land (eens Genteneir, altijd een beetje Genteneir) om het boeltje te testen. Voor de duidelijkheid: we mochten met vijf personen gratis karten, voor drie deelnemers moest er betaald worden. Elke deelnemer deelt hieronder z'n mening, zodat je een idee krijgt of het de moeite waard is.

Voor twee keer een kwartiertje karten, waarbij je tussen twee sessies aan de kant moet voor een korte pauze van een kwartier, betaal je 39 euro. Dat is vergelijkbaar met andere kartings, al gaat het er in Supercube iets anders aan toe. Zo is er geen vast parcours, maar wordt alles geprojecteerd op de vloer en de muren door middel van tientallen projectoren. Je krijgt eenvoudige trajecten voorgeschoteld, maar ook complexere met enkele kruispunten. Wil je zelf langsgaan, dan is een reservatie via de website verplicht. Lees hieronder onze meningen.

VR1.jpg


Joeri

Dankzij het PR-bureau dat Supercube onder de arm heeft genomen, konden we met enkele redactieleden afzakken naar hal 6 te Expo Gent. Zelfverklaarde gids Tova liet ons parkeren op het Kiss & Ride-gedeelte van de parking, waardoor we eigenlijk niet verder van hal 6 konden staan. Wat volgde was een kruistocht door de andere hallen waar standhouders druk bezig waren met het opzetten van hun stand voor Agriflanders. Tip: Zoek in Waze of Google Maps 'Supercube' en je wordt in principe tot aan de ingang begeleid. Eens toegekomen volgde een korte uitleg over hoe het allemaal in z'n werk gaat, waarna we mochten plaatsnemen in onze kart. Je krijgt via de hoofdtelefoon wat uitleg, waarna het spel kan beginnen. Tof om te weten: een helm is hier niet nodig!

Elektrische karts hebben direct beschikking over hun volledig vermogen, waardoor je in een snel tempo op topsnelheid bent. Helaas is dit in Supercube nog teveel begrensd. De uitbater vertelde wel op voorhand dat de karts momenteel nog te fijn afgeregeld staan, wat inhoudt dat de snelheid nog niet is wat het zou moeten zijn en dat de karts nog te snel reageren op obstakels zoals muren en andere karts, waardoor je soms onnodig afremt. Veiligheid voor alles natuurlijk, maar toch. Het is echter wel al indrukwekkend om te zien wat er allemaal mogelijk is. Volgens de uitbater zitten ze momenteel maar op tien procent van hun potentieel, waardoor ik benieuwd ben wat er nog volgt. Ondanks de kinderziektes, zoals het af en toe stilvallen van de karts zonder reden, is het een erg toffe ervaring. Ik hou alleszins de ontwikkelingen in het oog.

JohnnyricoMC

De VR-karting is al dikke leut, maar duidelijk nog in ontwikkeling. Men probeert nog de veiligheidsmechanismen te finetunen en het is nodig, want deze, en dan vooral de collision avoidance stonden tijdens onze sessies wat overgevoelig. Van zodra het systeem denkt dat je een bocht gaat missen schiet de automatische rem in actie.

Een grotere zaal is naar de toekomst toe een must: de mogelijke parcours zijn door het beschikbaar oppervlak wat beperkt door slechts korte rechte stukken (waarbij powerups niet tot hun recht kunnen komen) en bochten van voornamelijk 90 of 180 graden. En de maximumsnelheid is bijgevolg ook beperkt. Dit leidt tot het rempedaal helemaal niet nodig hebben: een baksteen op het gaspedaal en met voldoende kracht aan het stuur trekken is genoeg. Toegankelijk voor een beenloze is de VR-karting van Supercube zo wel, maar het lijkt me niet hun bedoeling.

Sir. K

Of we mee willen gaan karten? Natuurlijk dadde! Mario Kart in het echt, niet met bananenschillen of schildpadden, maar met bommen en lasergeweren. Het klonk als muziek in mijn oren. Op 7 januari trokken we met een aantal redactieleden ten strijde op Flanders Expo. In hal 6 vind je daar namelijk het spiksplinternieuwe Supercube, de nieuwe VR-kartsensatie die elektrische karts combineert met videogames.

Wat meteen opviel, was het prachtige decor waar alles zich afspeelde. Een futuristische setting in ware Cyberpunk-stijl, Perturbator loeihard door de boxen en gierende kartbanden over het circuit. Dat hier heel wat voorbereiding aan te pas kwam, spreekt voor zich. Op een periode van twee jaar werd het concept volledig uitgewerkt en werd alles gerealiseerd. Door middel van tig projectoren worden de kartcircuits op de grond geprojecteerd en worden ook de game-elementen, zoals schilden, lasergeweren, bommen en speedboosts toegevoegd. Van zodra je over de circuitlijnen racet, vertraagt je kart. Rijd je over de ronddraaiende boxen, dan krijg je à la minute je voordeel. Dat daar zware rekenkracht bij komt kijken, hoeft niet te verwonderen. Tegelijkertijd krijg je de informatie van je voordelen ook geprojecteerd op een scherm in de kart. Heel wat elementen waar goed moet over nagedacht worden.

Dat het systeem nog niet honderd procent op punt staat, werd duidelijk door een aantal errors die het spel kortstondig stillegden. Kleine hindernissen die snel waren weggewerkt. Een gesprek met de uitbater leerde ons ook dat de veiligheidsrestricties op de karts momenteel nog iets te 'safe' staan en dat klopte ook wel. Karts worden soms iets té snel afgeremd en de algemene snelheid mag wat mij betreft nog iets hoger liggen. Ook het circuit zelf mag een stukje groter zijn. Daarnaast kan er nog meer geoptimaliseerd worden aan het scherm in de karts. Bijvoorbeeld een live overzicht van tijden, je plaats ten opzichte van je tegenstanders, een overzichtje van het circuit, et cetera. Ook een algemeen klassement op het eind van de rit zit nog in de pijplijn. Voorlopig nog iets te vroeg dus om er ten volle te kunnen over oordelen, maar wat we nu al gezien hebben toont aan dat Supercube érg beloftevol is. Aangezien alles digitaal is, kunnen er eindeloos veel circuits worden gemaakt en kunnen er na verloop van tijd ook nieuwe gameplay-elementen worden aan toegevoegd. Ik ben alvast getriggerd om binnenkort nogmaals in de karts te kruipen! Een aanrader!

bRahms

Zaterdag 7 januari werden we verwacht in hal 6 van de Expo te Gent om er een eerste keer kennis te maken met het gloednieuwe VR-karten. Ik kon me in eerste instantie totaal niks voorstellen bij "Supercube" en dacht dat ik in een stoeltje met VR-bril plaats zou moeten nemen om het op te nemen tegen de collega's van BeyondGaming. De verbazing was groot toen ik, na het ellenlange zoeken naar de ingang, hal 6 betrad en ik de halve hal zag omgetoverd zijn tot een racebaan. Toen ik van dichterbij ging kijken werd het snel duidelijk dat het parcours waarop de karts reden geprojecteerd werd op de vloer. De wagens zijn blijkbaar allemaal uitgerust met een detectiesysteem die bij het overschrijden van de lijn de karts doen afremmen. Het afremmen gebeurt trouwens ook als twee karts te dicht bij elkaar komen, iets wat naar mijn gevoel te gevoelig stond afgesteld en die er ook voor zorgde dat ik mijn rem quasi nooit gebruikt heb.

Na een korte introductie namen we plaats in de karts en was het aan ons om ons twee keer vijftien minuten uit te leven op de zes verschillende racebanen. Ieder parcours werd betwist over zeven rondes, waarbij je je tegenstanders kon pesten door Mario Kart-gewijs bommetjes neer te leggen, ze af te schieten waardoor ze een paar seconden stil bleven staan of kon je een boost of schild activeren als eigen voordeel. De eerste vijftien minuten vlogen werkelijk voorbij en het bij momenten kinderlijk enthousiasme nam de bovenhand bij mij, maar bij uitbreiding bij iedereen. Toch waren er een nog een paar kleine mankementjes te bespeuren: zo stonden we een paar keer een paar seconden stil wegens een technische storing en was het na de race niet echt duidelijk wie de overall winner was van alle parcours. Als we de uitbater mogen geloven, dan zal hier binnenkort wel verandering in komen en zit er nog veel meer in de pijplijn voor dit nieuwe racen. Hier is er alvast een fan die deze nieuwigheden maar al te graag nog eens zal komen uittesten! Een aanrader!

Kart 2.jpg


Cerulean

Al ongeveer de helft van mijn leven ben ik erg grote fan van karting. Ik doe het niet heel frequent, maar ben wel steeds in mijn nopjes als het er eens van komt. Tot nu toe was mijn ervaring beperkt tot het racen met klassieke brandstof, dus qua karting-gevoel wist ik bij deze elektrische karts nog niet goed waaraan ik me kon verwachten. Dat deze bakjes een stuk meer koppel hebben dan de benzinegedreven tegenhangers, was het eerste dat opviel. Maar het meeste indruk werd natuurlijk gemaakt door de setting, waarmee je je meteen in een videospel waant (welk precies, dat geef ik niet prijs :unsure:). Iedereen rijdt met een headset waardoor een vette Perturbator beat knalt en je kunt hiermee communiceren met je tegenstanders.

Nieuw is het concept zeker niet, want ze treden in de voetsporen van bijvoorbeeld Battlekart, dat zich stilaan doorheen België verspreidt. Supercube wist me alvast meteen te overtuigen. De combinatie van projecties op de grond en muren, de futuristische muziek en de zes verschillende circuits die je moet overleven, scheppen een pak sfeer. Het project staat nog in zijn kinderschoenen, en omdat er zo veel indrukwekkende technologie bij komt kijken, zijn enkele bugs onvermijdelijk. Het gaat echter maar om wat schoonheidsfoutjes die de pret niet konden bederven, en ik heb er vertrouwen in dat ze het geheel nog op punt zullen krijgen. Ik denk niet dat ik dit verkies boven klassieke karting, maar beide kunnen perfect naast elkaar bestaan, ik ben in ieder geval fan.

Killjoy

"Zeg niet zomaar e-karten tegen de ervaring die Supercube presenteert in Flanders Expo. Na het kleine voorsmaakje dat we al kregen tijdens Facts vorig najaar kreeg ik nu de kans om zelf achter het stuur te kruipen met enkele kompanen van onze redactie, en dat smaakte naar meer. De twee sessies zoefden zo voorbij en het concept met tracks die rondom je geprojecteerd worden wist wel degelijk de nodige indruk te maken. Toch is het duidelijk dat er nog wat technische kinken in de kabel zitten. Karts die te abrupt vertragen als je ook maar in elkaars buurt komt, gaspedalen die vertraging hebben om je input te registreren en potjes die abrupt onderbroken werden om god weet welke reden. Dat soort minpuntjes zet voorlopig nog een kleine domper op een amusante ervaring. Zodra het team achter dit concept de foutjes weet weg te werken, hebben ze iets super in handen. Voorlopig houd ik het echter bij 'leuk'.

Quentin

Karten? Nog nooit geprobeerd? VR-karten? Geen idee wat dat inhoudt! Maar het avontuurlijke deel van mij ging maar al te graag in op de kans om dit eens te proberen. Het zal wel iets van Mario Kart weghebben, zeker? Het meest uitdagende gedeelte van de ervaring was het ontsnappen van de Loop rond de Expo. Eens aangekomen, word je onmiddellijk meegenomen door de sfeer gecreëerd door de verlichte vloer in de donkere kamer. Vanuit de zijlijnen konden we andere groepen al aan de slag zien en dat zorgde al voor de nodige verheldering (Aha, het is dus zonder VR-bril! ) en anticipatie. Na een drankje in de sfeervolle receptie was het zover.

Mijn gameplan? Nooit remmen, nooit voet van de gas! Oké, dat heeft me hier en daar in een botsinkje beland, of in de zijlijnen waar je autootje automatisch vertraagt, maar die dingen waren het wel waard. De simpelere tracks waren wellicht iets té simpel, maar vooral de parcours met lekker veel scherpe bochten waren puur genot van het wind in je haar (al had het, zelfs op de turboboosters, voor mij nog allemaal wat sneller gemogen). Ook het begin van elke ronde was steeds spannend, waarin elke speler mat anticipatie rondrijdt tot ze te weten komen waar de volgende ronde start, en dan is het chaotische rep en roer om zo snel mogelijk op een degelijke startplaats te komen (ook hier kwamen een paar botsingen te pas).

Uiteindelijk smaakte de ervaring naar meer. Onze twee sessies gingen snel voorbij en waren plezant genoeg om voor herhaling vatbaar te zijn. Wel vond ik het jammer dat er geen eindscore meegegeven werd. Maar vooral hoop ik met 'meer' ook op expansie: meer parcours en meer verscheidene boosters zijn zeker welkom om van deze plezante ervaring het beste te maken dat het kan zijn.

Tova

Van rondjes draaien rond The Loop van Flanders Expo tot rondjes draaien in hal 6. Over het iets te fijn afgestelde afremsysteem of de twee seconden black-out wil ik het niet meer hebben. Of heb ik dit nu toch net vermeld? Anyway. Laten we het wel hebben over het avontuurlijk zoeken naar een parkingplaats, aanvaard worden door security van Flanders Expo kuierend tussen de beursopstelling van Agrifirm om dan terecht te komen in de Supercube. De geur van verbrand rubber en uitlaatgassen moet je hier niet verwachten, maar eerder een wereld gecreëerd door een twintigtal beamers, wat GPS-trackers en elektrische karts. De eerste zes tracks, verdeeld over de twee heats, zijn alvast veelbelovend, maar deze sessie beschouw ik eerder als bètaversie. Laat dit concept los over gans Flanders Expo, creëer een waar F1-circuit met meerdere boosters en Supercube heeft het winnende concept van karting heruitgevonden.

Kart 3.jpg
 
Terug
Bovenaan