zwarten
Well-known member
Wij hebben daar 1 iemand van die al die teksten beheert. Die heeft dan de functie 'knowledge' manager en dat is echt een wandelende bibliotheek.. Die teksten zijn echt een rode draad door die zijn carriere en is er nu denk ik toch al 10 jaar mee bezig.. Tis ook een organisch document dat met de jaren constant evolueert.Neen hoor.
Dat was vroeger gemeengoed : https://5126.f2w.fedict.be/sites/default/files/typebestek_100.pdf
Door regionalisatie is dat moeilijker om daarvoor personeel vrij te maken (want zoiets wordt niet als billable gezien (terwijl dat enorm efficiënt kan zijn...)) en heeft men een groot gedeelte ervan naar de private sector overgeheveld. Al zie ik sommige entiteiten (regie der gebouwen, facilitaire dienst, NMBS, defensien...) met een beperkte aantal FTE's een zo goed mogelijk document op te stellen.
En om eerlijk te zijn dat is pokkesaai werk... lijkt alsof je van de ene thesis naar de andere thesis rolt... zonder dat je dan zelfs het interactieve van de thesis (onderzoek, praktische aspect, etc...) mag doen.
En ik ben eigenlijk nog geen echte private organisatie tegengekomen waarvan ik kan zeggen dat die hun teksten van een echt goede kwaliteit zijn, wat eigenlijk ook wel logisch is aangezien het mij voorkomt dat men meer en meer manusjes van alles voorziet voor technische bestekken bij de studieburelen ipv echte experten. Dus mensen die zowel dossiers voor zwakstroom, sterkstroom, HVAC, liften,... moeten beschrijven dan dat ze een paar echte ijzervreters hebben in elk van die technieken waarin die door en door beslagen zijn.
Is ook logisch, dat eerste kan men sneller dossiers uitchurnen terwijl dat laatste nu eenmaal geld kost (senior profielen die zijn niet goedkoop, junior - medior profielapalooza ).
De teksten die opgesteld worden dienen wel geverifieerd te worden door seniorprofielen op kantoor en soms worden issues op de werf doorgecommuniceerd en vakkundig de mond gesnoerd in onze teksten.
Een bestektekst bij ons is ook maar een addendum op de TB's maar een deeltechniek kan al snel 200-300 paginas lang document worden en dat bestek, mits het voorgaande werk van onze knowledge manager, heb ik op een dag of drie opgesteld.
Daar haal je als bedrijf toch winst uit.
anekdote maar ik heb onlangs nog het document 'kantoor2023' onder handen gehad. Daar staan zaken in waarvan wij nu onze teksten hebben aangepast maar daar staan evengoed zaken in van de jaren 80 waar ik toch eens aan mijn hoofd krab... willen ze zoiets echt?
Laatst bewerkt:
, wat eigenlijk ook wel logisch is aangezien het mij voorkomt dat men meer en meer manusjes van alles voorziet voor technische bestekken bij de studieburelen ipv echte experten. Dus mensen die zowel dossiers voor zwakstroom, sterkstroom, HVAC, liften,... moeten beschrijven dan dat ze een paar echte ijzervreters hebben in elk van die technieken waarin die door en door beslagen zijn.