Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De meeste hebben toch fingerprint scanner. Toch als je businessmodellen van HP en Dell en Lenovo hebt.

Wij zitten met een ultraparanoïa global IT dienst en zelfs wij hebben Windows Hello actief :laugh:
Bij ons waren het vroeger altijd HP ProBook machines & daar zit altijd een fingerprint scanner in.
Maar tegenwoordig maken ze die dingen niet meer in 17", duuuuuus ... bye bye HP.

Nu ... bij m'n collega PM's, die wel nog met ProBooks werken (maar dan 15"), is WindowsHello toch ook disabled.
Ja, daar zit een fingerprint reader op, maar die kan niet ingesteld worden in de Windows.

Ik ben Local Admin op m'n machines, dus ik kon op m'n ProBook weliswaar wel de fingerprint feature inschakelen, maar dan kwam Windows constant klagen dat ik niet ingelogd was elke keer hij iets tegen AD deed (bv. opstart Outlook of zoiets, of login via fingerprint, ...).
Beetje ambetant, maar verder bleef alles correct draaien, so meh.

M'n nieuw machien (welke ik al liggen heb, maar nog in gebruik moet nemen) heeft momenteel geen fingerprint scanner meer. Nu is 't wel mogelijk om m'n 'PIN' aan te passen, want dat heeft men wel ingesteld. Wat uiteindelijk een beetje funky is, want ik zou daar dan ineens '1234' kunnen in zetten, want da's lokaal op de PC.

Oh well.
 
Die speciale tekens en nummers vind ik niet zo erg, het ergste vind ik dat het minimum 12 tekens lang moet zijn.
Heeft te maken met brute-force attacks. Dat zijn aanvallen waar krachtige systemen elke mogelijke combinatie van karakters testen tot het juiste wachtwoord wordt gevonden.

Om even een fictief voorbeeld te geven: Stel nu dat je elke 3 maand je wachtwoord moet wijzigen, en met de huidige processorkracht het 4 maanden duurt om een wachtwoord van jouw minimumlengte via brute force te kraken. Dan wordt dit beschouwd als veilig, omdat het wachtwoord alweer gewijzigd moet worden eer het gekraakt kan worden. Uiteraard zal de minimum lengte in de toekomst groeien omdat systemen krachter worden. Kijk ook even terug naar de afbeelding die ik een paar pagina's terug plaatste waar je kan zien hoe de moeilijkheid om te kraken exponentieel toeneemt naarmate de lengte toeneemt.

Denk zowiezo dat de definitieve evolutie naar "passwordless" en onetime passwords (OTP) onvermijdelijk is, en die verandering is al een tijdje aan de gang.
Wij moeten bij het inloggen ons wachtwoord ingeven, en dan nog 3 a 4 programma's opstarten waar we terug hetzelfde wachtwoord moeten ingeven. De website bvb om onze dienstrooster te kunnen raadplegen moeten we apart inloggen, en na 10 minuten worden we daar weer uitgesmeten.
Daar zijn allemaal oplossingen voor. Zeker voor web-based toepassingen is het quasi altijd mogelijk om een single sign-on (SSO) oplossing te implementeren die de credentials uit de onderliggende Windows sessie haalt. Maar dat is aan jouw IT-ers om te implementeren natuurlijk ;)
 
Geen liefhebbers van passwordmanagers hier?
Gebruik nu al ongeveer 2 jaar lastpass omdat ik heel dat gezeik over het continue veranderen van paswoorden echt beu was. De lijst van logins+pw werd ook alsmaar langer.
Nu enkel nog master paswoord onthouden en klaar.
Echt een app/extensie waar ik heel tevreden van ben.
 
Geen liefhebbers van passwordmanagers hier?
Gebruik nu al ongeveer 2 jaar lastpass omdat ik heel dat gezeik over het continue veranderen van paswoorden echt beu was. De lijst van logins+pw werd ook alsmaar langer.
Nu enkel nog master paswoord onthouden en klaar.
Echt een app/extensie waar ik heel tevreden van ben.
Dat is geweldig voor situaties waar copy/paste niet werkt :p
 
Fuck die flexbureau shit. Ik zet mij ergens in een hoekske om m'n werk te kunnen toen zonder gezever, komt er hier natuurlijk een of ander wereldvreemd zageventje tegenover mij zitten die niet kan inschatten wanneer z'n off topic zeikverhalen gepast zijn.

Niet als ik bezig ben gvd.
Dat is juist goed aan flexdesks. Ik heb 2 jaar vast naast zo een babbelaar gezeten. Nu kan ik me tenminste de volgende keer verzetten. :p
 
Dat is geweldig voor situaties waar copy/paste niet werkt :p
Maar dat ben ik toch nog niet veel tegen gekomen. Weegt in ieder geval niet op tegen de autofill functie en veiligheid van 16 chars random generated passwords.
+ gedaan met password resets omdat ik het weer eens vergeten ben van al die accounts doe je maar sporadisch gebruikt.
 
Maar het master password vd password manager moet niet verandert worden. Dus moet je maar 1 onthouden.
Bedoel dat niet letterlijk hè. Het gaat hier typisch over het Active Directory wachtwoord dat je ingeeft bij het inloggen op de computer (dus vóór je toegang hebt tot je wachtwoord manager).
 
Geen liefhebbers van passwordmanagers hier?
Gebruik nu al ongeveer 2 jaar lastpass omdat ik heel dat gezeik over het continue veranderen van paswoorden echt beu was. De lijst van logins+pw werd ook alsmaar langer.
Nu enkel nog master paswoord onthouden en klaar.
Echt een app/extensie waar ik heel tevreden van ben.
Het gaat hier dus idd om het onthouden van het (regelmatig veranderende) master password.
Ik bezig er ook eentje, Dashlane. Echter heb ik dan een master pw dat redelijk lang is, met special chars & verschillende caps, maar dat veranderd dan wel niet constant ze.

Maar voor Windows logins zijn die niet relevant. 't Is al goed & wel dat uw AD paswoord in uwe LastPass zit, maar je kan uwe LastPass niet gebruiken om in uwe Windows in te loggen.
OK, je hebt een app op uwe GSM, maar zo'n random generated pw over typen elke keer ... ain't happ'ning right?
Daarvoor is de app enkel goed om uw 'onthoudbare' & 'typebaar' wachtwoord te checken als je 't vergeten bent.
 
Lastpass werkt op gsm en pc.😎
Euuuuh ... nee? Niet als AD login voor uwe Windows (waar heel de discussie mee is gestart & om draaide) -->
Ik bezig er ook eentje, Dashlane. Echter heb ik dan een master pw dat redelijk lang is, met special chars & verschillende caps, maar dat veranderd dan wel niet constant ze.

Maar voor Windows logins zijn die niet relevant. 't Is al goed & wel dat uw AD paswoord in uwe LastPass zit, maar je kan uwe LastPass niet gebruiken om in uwe Windows in te loggen.
OK, je hebt een app op uwe GSM, maar zo'n random generated pw over typen elke keer ... ain't happ'ning right?
Daarvoor is de app enkel goed om uw 'onthoudbare' & 'typebaar' wachtwoord te checken als je 't vergeten bent.
Nuja ... denk dat we dezen thread hier wat aan het hijacken zijn ondertussen dus dat we er beter mee stoppen voor de mods ons onder ons voeten geven. :sneaky:
 
Collega's van het netwerk team die een presentatie geven over hun infra en dan contstant Gigabit and GigaByte door elkaar gebruiken als of het synoniemen zijn. Tis niks jongens, een uplink van 10 Gigabit of 10 GigaByte is toch ongeveer hetzelfde :sarcastic:

Mensen die webinterfaces ontwikkelen waar men het expliciet onmogelijk maakt om vanuit bv een lijst een link in een nieuwe tab te openen. Nee je kan enkel links klikken en de link in dezelfde tab openen. Wanneer je daarna met hun freaking back button terug gaat naar de lijst zit je plots terug helemaal bovenaan de lijst ipv waar je oorspronkelijk zat. Leven we nog in 2005 of zo?
 
Mensen die webinterfaces ontwikkelen waar men het expliciet onmogelijk maakt om vanuit bv een lijst een link in een nieuwe tab te openen. Nee je kan enkel links klikken en de link in dezelfde tab openen. Wanneer je daarna met hun freaking back button terug gaat naar de lijst zit je plots terug helemaal bovenaan de lijst ipv waar je oorspronkelijk zat. Leven we nog in 2005 of zo?
Da's een kosten/baten ding meestal.

Extra usability features kosten geld & zijn meestal de eerste items 'on the chopping block'.
Je zit wss met een UI waar de navigatie via client script gebeurd (JS), waardoor CTRL+Click niets doet, want voor de browser is er geen link.

En gezien je van pagina veranderde & je wss niet in een single-page application zit & men geen state doorgeeft ... kom je terug op de 'INIT' versie van die 'vorige' pagina uit.


Nu ... zelfs in 'big budget' apps zie ik dat nog terug komen. Kijk bv. naar de recentste Borderlands game (Wonderlands). Geen office app, but still.
Als je daar de 'equipment viewer' open tikt om een item te bekijken & die dan sluit --> ra ra ra what happens? --> Ge vliegt terug helemaal naar boven in de lijst, ook al zat je op item #50.

't Zal te veel gekost hebben om de selectie te bewaren zeker (ondanks dat BL3 dit wel correct deed, mor soit). 😋
 
Man, ik erger mij dood aan een naamgenoot van mij hier op het werk. Die kan zaaaagen.
Ik kom al amper naar bureau als zij er is, die deelt privézaken die me ook totaal niet interesseren en ik vind dat ze aan de telefoon mensen onderbreekt en veel te stijf/formeel is. Nu zit ik er tegenover aan een eiland en begint ze natuurlijk vaak tegen mij. :sop:

Gelukkig deze namiddag opleiding dus ik ga me mengen en proberen strategisch naast andere collega's te zetten. :unsure:
 
Man, ik erger mij dood aan een naamgenoot van mij hier op het werk. Die kan zaaaagen.
Ik kom al amper naar bureau als zij er is, die deelt privézaken die me ook totaal niet interesseren en ik vind dat ze aan de telefoon mensen onderbreekt en veel te stijf/formeel is. Nu zit ik er tegenover aan een eiland en begint ze natuurlijk vaak tegen mij. :sop:

Gelukkig deze namiddag opleiding dus ik ga me mengen en proberen strategisch naast andere collega's te zetten. :unsure:
*Geeft een opvallende hoofdtelefoon aan Blackie en zet haar gezicht op donderwolk*

Tenzij ze compleet onbekwaam is om lichaamstaal te lezen, this will do the trick!
 
Terug
Bovenaan