Ok, dan: vervang sociopaat door "egoïstische klootzaak die een misschien wel een standaardafwijking groter gevaar voor de verkeersveiligheid dan het gemiddelde vormt"
Een Porsche 911 uit 2021 gebruikt 11,5L/100km als je er normaal mee rijdt. Dat ligt volgens Wikipedia boven het gemiddelde verbruik van een personenauto in het jaar 1982. Dus nee, zelfs de op zich al oneerlijke vergelijking van de modernere hoogtechnologische Porsche met oude roestbakken valt nog in het nadeel van de Porsche. En dan spreken we al helemaal niet over het feit dat die roestbak al mooi 20+ jaar meegaat en dus nooit vervangen hoefde te worden, terwijl aan een Porsche waarschijnlijk voor duizend euro per jaar onderhoud zit als je hem langer dan tien jaar en 200k wil laten meegaan .
Het is zo'n buitenproportioneel vervuilend en egoïstisch rotding dat ik heel dat idee van 'het is allemaal een arbitraire grens' niet echt geloofwaardig vind. Ja, ongetwijfeld ben ik zelf ook niet zo goed bezig als ik zelf zou willen, maar het niet kopen van een sportauto en dat in de plaats investeren in dakisolatie en een warmtepomp is toch behoorlijk laaghangend fruit.
En het grappige is dat er tussen alle replies en unsure smileys nog helemaal niemand een argument gegeven heeft ter verdediging van het kopen van een sportwagen. Iedereen wéét wel dat het een absoluut rotding is, maar niemand lijkt dat te durven zeggen omdat nonkel George in een sjieke bak rijdt, en die liet ons eens meerijden en da's leuk want jeuj snelle auto vroem vroem. En persoonlijke verantwoordelijkheid nemen? Ja zeg, we zijn wel Belgen natuurlijk. We zullen de slechte cijfers wel op de overheid steken.
Ik snap nog altijd niet waarom je met een krachtigere wagen automatisch gevaarlijk wordt hoor. Ik rij nu met een dertien in een dozijn wagen, dat ding heeft 150 pk. Dat is ook een absurd vermogen, maar het doet wat minder hard vroem (om in de sfeer te blijven) dus we zijn goed bezig zeker. Dus ja, compleet arbitrair. Ik ben ook niet met die roestbak afgekomen, mijn punt is dat we volgens mij, door het systeem van bedrijfswagens maar ook privé, veel te snel een nieuwe wagen kopen. Of dat dan een Yaris, 911, of Tesla is. Ik denk dan ook dat het meerverbruik van zo'n Porsche weinig impact zal maken in the long run. Zeker gezien velen daarvan dan nog niet echt voor dagelijkse ritten zullen worden gebruikt.
Neem daar al de andere parameters die verschillen tussen chauffeurs en ja, ik zou toch graag mensen niet als eikels afschilderen omdat ze iets legaal doen met hun geld. Is dat kapitalistisch? Zeker, maar dat is eender welke wagen of extra luxe hoor. Jij maakt daarvan dat ze dat geld niet in isolatie of warmtepompen steken, maar misschien hebben ze dat al gedaan hé, meestal zijn zo'n mensen geen sukkelaars.
Uiteindelijk zijn we met mensen bezig, die zijn niet 100% efficiënt, in geen enkel land. Die eten vlees, eigenlijk pure luxe, rijden met de te performante wagen, pure luxe, wonen in een nieuwbouw van beton, pure luxe, enz.
En eerlijk, tegenstanders afschilderen als infantiele dwazen genre nonkel George vroem vroem... Als het doel is om mensen te degouteren van al wat ecologisch en rationeel is ben je goed bezig. Wat dus een spijtige zaak is.