Ik woon momenteel in een vrij grote stad maar waar ik opgegroeid ben is een echt boerengat.
En wat mij opvalt wanneer ik terugkeer naar mijn boerengat. De Vlaamse verkavelingsdrang is echt onstopbaar. Maar voor jullie stoppen met lezen: ik heb het voor één keer niet alleen over het letterlijk verkavelen maar ook over gewoon, het exploiteren en uitwringen van alle laatste restjes stilte en natuur voor persoonlijk geldgewin. Vroeger was het daar, buiten de landbouwactiviteiten die er van oudsher plaatsvinden, de absolute rust en stilte en kon je nog verborgen plaatsjes opzoeken die niemand wist te vinden (behalve de lokale bevolking) om even tot rust te komen. Vandaag de dag ben je dat dus definitief kwijt. Een greep uit mijn vaststellingen, te land, ter zee en in de lucht:
- Te Land: Plots zie je daar midden ten velde van die idiote "Tiny House"-en opduiken. -> Iemand heeft er een verdienmodel van gemaakt om rust, stilte en schoonheid op de buiten te "verkavelen" en exploiteren.
- Ter "Zee": Op (tot voor kort) totaal onbekende waterlopen in de buurt kon je vroeger genieten van eenden, ganzen, kwakende kikkers, ... Onlangs zette ik mij daarlangs, zag ik plots allerlei peddelbootjes opduiken.
Vroeger was het verboden om dergelijke waterlopen te bevaren, vandaag wordt dat blijkbaar toegelaten door "de steeds stijgende vraag". Lijkt mij eerder een reden om nog meer te verbieden in plaats van alle remmen los te gooien, maar soit.
- En in de Lucht: een privé-persoon een paar kilometer verder die zijn stuk grond sinds kort gebruikt voor het laten opstijgen en landen van parapentes. Zit je daar 's avonds in alle rust en stilte van de zonsondergang te genieten in alle privacy. Tot je plots een steeds luider wordend geronk hoort en er zo'n idioot aan een parachute begint te zwaaien naar jou, een half uur aan een stuk. *Zucht*
- Etc.
En ironisch genoeg beweren alle partijen van zichzelf "pro natuur en stilte te zijn", "kom genieten van de ongereptheid!", "kom de wilde vogels bekijken!", "de laatste open ruimte!", ...
Maar hun handelingen gaan allemaal lijnrecht tegen deze holle woorden in. Door jullie commerciële exploitatie, ís er net geen natuur en stilte meer. Door jullie commerciële exploitatie ís er net geen ongereptheid meer. Door jullie commerciële exploitatie, zíjn er net geen vogels meer. Het is precies Schrödingers kat: als je het wil bekomen bekijken, dan is het er niet meer.
Zijn ze te lomp om het te beseffen? Of zijn ze te commercieel dat ze het wel beseffen maar het hen geen hol kan schelen?
Het is echt hallucinant om de ontwikkelingen te moeten vaststellen van de laatste 10 jaar. Gans Vlaanderen moet kapot. Elke morzel grond moet volledig economisch geëxploiteerd worden tot op het bot. Niets valt nog te ontdekken. Wat vroeger doodnormaal was, is nu plots "wauw, kom dit allemaal snel bekijken!"
Het heeft ook iets pathetisch en dystopisch. Het is alsof we binnen 30 jaar met z'n allen "op safari" zullen gaan om naar een glazen bak te zitten turen waar het laatst-levende Vlaamse konijn in zit.
Leven we niet stilaan met teveel mensen op elkaar?