Investeren in vastgoed

Je mag 80% van de inbreng van je huurgeld meetellen voor de afbetaling van je hypotheek.
Dus zo proberen 2 aparte kredieten te versieren (die tegen jouw maximum leencapaciteit zitten) ipv 1 lager krediet in jouw geval.
Meeste banken staan maar toe dat je 80% van de aankoopprijs ontleent voor een opbrengsteigendom. Als je héél goed zoekt mogelijks tot 90%.
Je gaat met andere woorden zelf de resterende 10 à 20% + ongeveer 15% aankoopkosten moeten ophoesten.

Op één appartement van 250.000€ is dit 62.500€ - 87.500€ en in de praktijk eerder 87.500€ dan 62.500€.
 
Op één appartement van 250.000€ is dit 62.500€ - 87.500€ en in de praktijk eerder 87.500€ dan 62.500€.
Iets goedkoper kopen voor te verhuren en dan nog bij de ouders blijven wonen :).
Als je blijft wachten tot je 40% hebt van je eigen appartement ga je lang mogen sparen.
 
Iets goedkoper kopen voor te verhuren en dan nog bij de ouders blijven wonen :).
Als je blijft wachten tot je 40% hebt van je eigen appartement ga je lang mogen sparen.
Klopt, dat lijkt me ook de beste hefboom als je dit voor ogen hebt. Eerste jaren op uw tanden bijten en veel sparen om bal aan het rollen te krijgen.

Prijs hangt ook af van waar je woont, je hebt dure en goedkope regio's in Vlaanderen.

Voor panden waar je zelf woont, kan je waarschijnlijk wel nog tot 100% lenen.
 
Ik zeg niet dat het een oplossing is maar ik ken iemand die even veel binnenhaalt met zijn flexijob als met zijn gewone job. Er staat werkelijk geen limiet op en bruto = netto. Het minimum is 11,35 euro per uur dus dat kan snel stevig aantikken.
 
Een stuk kant en klaar vastgoed kopen voor 250K en dat als win~win investering beschouwen zal werken maar alleen op zeer lange termijn.

Optie A , je kapitaal verhogen. (Dus meer werken, flexijob)

Optie B, Slim/goedkoper kopen, Ik heb hier al meermaals verwezen naar een klant van mij die 50-60 appartementen heeft.
Die heeft bijna nog nooit iets gekocht dat officieel te koop staat.
Die werd van tevoren gebeld door makelaars die hij kent, en die worden cash beloond voor de mooie tip.
Ook actief op zoek gaan naar vastgoed , de beste vriendin van tante klara gaat naar het rusthuis, ik zou graag dat appartement kopen. En nog voor dat er een makelaar bijkomt, kopen.

Vlaanderen staat propvol met vastgoed, Er zijn ook andere manieren dan immoweb en biddit. Vraag gewoon al eens rond in je (oudere) familiale kring.
 
Iets goedkoper kopen voor te verhuren en dan nog bij de ouders blijven wonen :).
Als je blijft wachten tot je 40% hebt van je eigen appartement ga je lang mogen sparen.
Bij de ouders blijven wonen was en is geen optie.
Ik ben alleen gaan wonen en moest natuurlijk starten met huren. En dan zit je vast in die vicieuze cirkel van heel traag kapitaal opbouwen. Vandaar dat ik hier eens wou informeren wat nog opties zouden zijn om via vastgoed toch een goed scenario uit te werken en eens te bekijken.

Ik zeg niet dat het een oplossing is maar ik ken iemand die even veel binnenhaalt met zijn flexijob als met zijn gewone job. Er staat werkelijk geen limiet op en bruto = netto. Het minimum is 11,35 euro per uur dus dat kan snel stevig aantikken.
Ik ben altijd op zoek naar een flexijob. Maar dan heb je toch bepaalde vaardigheden nodig om meer te verdienen dan bij de bakker of in het café op zaterdag mee te draaien om echt veel binnen te halen.
 
Ik ben altijd op zoek naar een flexijob. Maar dan heb je toch bepaalde vaardigheden nodig om meer te verdienen dan bij de bakker of in het café op zaterdag mee te draaien om echt veel binnen te halen.
't is nu niet dat de bestverdienende sectoren flexijobs kunnen aanbieden, hé (ja, er zijn natuurlijk uitzonderingen die als DJ of als fulltime sommelier via flexijob werken, maar da's gefoefel)
 
Ik zeg niet dat het een oplossing is maar ik ken iemand die even veel binnenhaalt met zijn flexijob als met zijn gewone job. Er staat werkelijk geen limiet op en bruto = netto. Het minimum is 11,35 euro per uur dus dat kan snel stevig aantikken.
Verdient die dan eerder beperkt voor zijn "hoofdjob", is dat een heel speciale flexijob, of werkt die gewoon nog bijna voltijds bovenop zijn "hoofdjob"? Want aan 12 EUR/uur geeft dat toch iets meer dan 20 dagen van 8 uur als je bv. 2000 EUR neemt?
 
Laatst bewerkt:
Verdient die dan eerder beperkt voor zijn "hoofdjob", is dat een heel speciale flexijob, of werkt die gewoon nog bijna voltijds bovenop zijn "hoofdjob"? Want aan 12 EUR/uur geeft dat toch iets meer dan 20 dagen van 8 uur als je bv. 2000 EUR neemt?
Ik ken de details niet maar het is in de horeca. Het loon zal gemiddeld zijn maar de uren wel heel erg lang. Door de week werkt hij regelmatig van 8 tot 17h en dan van 19h tot middernacht of later. In het weekend sowieso nog langere uren.

Soit, rond de 1k sparen met flexi + gewone job moet wel leef/haalbaar zijn denk ik. Na een dikke 5 jaar heb je dan een mooie eigen inbreng voor een appartement.
 
Ik ken de details niet maar het is in de horeca. Het loon zal gemiddeld zijn maar de uren wel heel erg lang. Door de week werkt hij regelmatig van 8 tot 17h en dan van 19h tot middernacht of later. In het weekend sowieso nog langere uren.

Soit, rond de 1k sparen met flexi + gewone job moet wel leef/haalbaar zijn denk ik. Na een dikke 5 jaar heb je dan een mooie eigen inbreng voor een appartement.
5 jaar geen leven en ploeteren voor een dak boven uw hoofd te hebben...toch triestig.
PS: Binnen 5 jaar vastgoedprijzen wellicht X % gestegen dus met dat bedrag zal je daartegen niet ver springen....
 
5 jaar geen leven en ploeteren voor een dak boven uw hoofd te hebben...toch triestig.
PS: Binnen 5 jaar vastgoedprijzen wellicht X % gestegen dus met dat bedrag zal je daartegen niet ver springen....
Liever 5 jaar ploeteren dan een leven lang iemand anders rijk maken of op uw 60ste kunnen verhuizen omdat de verhuurder andere plannen heeft.
 
Liever 5 jaar ploeteren dan een leven lang iemand anders rijk maken of op uw 60ste kunnen verhuizen omdat de verhuurder andere plannen heeft.

Of erger: tijdens je pensioen niet rond komen omdat je met een beperkt pensioen nog elke maand huur moet betalen, huur die tegen dan ook weer X% gestegen is ten opzichte van de prijzen nu.
 
Jouw inkomen of pensioen zal dan ook gestegen zijn, dus die gestegen huur maakt niet uit als je het over inflatie hebt
Bijkomend is huren de afgelopen 20j altijd maar goedkoper geworden vs kopen.
 
Jouw inkomen of pensioen zal dan ook gestegen zijn, dus die gestegen huur maakt niet uit als je het over inflatie hebt
Bijkomend is huren de afgelopen 20j altijd maar goedkoper geworden vs kopen.
Op moment van pensionering valt uw inkomen terug.
Als je van een gewoon pensioen 700€ à 800€ huur moet betalen dan schiet er niet veel meer over...
 
Heb schattingsverslag gekregen van de woning waar ik 2 jaar in verbouwd heb. (Heeft 2 jaar geduurd omdat ik in de zomer 2021 aan mijn eigen woning een aanbouw van 40m2 heb gezet.)

Rijwoning van 7,5m breed. Op 3~4 are. (Aparte gang van 1m naar de tuin)

Aankoop 130K (biddit)
Aankoopkosten/notaris. 16,7K

Nieuw dak (laten doen)
Nieuwe ramen/deuren. (Laten doen)
Nieuwe Cv op gas. (Leek nog een goed plan in 2021) (laten doen)

Al de rest heb ik zelf gedaan. Gestript tot casco.
Nieuwe betonplaat gestort, geen pur maar isolatieplaten op vloer.
alle leidingen zijn vernieuwd.
zelf gechapt
zelf geplakt,
enkele muren gyproc gekleefd.
gevloerd
dak geisoleerd
Elektricien is een nieuwe kast komen hangen en heeft alles wat ik tot daar had getrokken mooi aangesloten. (Alles compleet nieuw dus)
Inkomhal gevloerd.
badkamer +berging Pvc clickvinyl (waterproof) steenlook.
Living en slaapkamers eenvoudige kwalitatieve laminaat.
Alle rolluikasten af geisoleerd.
Afkastingen gemaakt rond Cv installatie in berging,
Woning geschilderd en afgekit van onder tot boven.
Keuken en badkamer zelf geplaatst. (Keuken en badkamer waren 0€ aankoop) kwamen uit afbraakprojecten)
Tuin terrasje van 50m2 geklinkerd. (Was 1 dikke dag werk)

Totaalprijs 200K, (en dan rond ik flink naar boven af) waarvan 110K geleend, dus ik heb er 90K inzitten. (ik had in 2020 bij aankoop maar 55K ,dus blijkbaar een goede spaarmethode ook nog)


Woning is geschat op 290, adviesprijs voor verkoop 300K
Verhuurprijs raden zij 950 aan.

Ben enorm tevreden, dat iets waar ik passie en energie ingestoken heb (op papier) een mooie waarde heeft.
 
Laatst bewerkt:
Totaalprijs 200K, (en dan rond ik flink naar boven af) waarvan 110K geleend, dus ik heb er 90K inzitten. (ik had in 2020 bij aankoop maar 55K ,dus blijkbaar een goede spaarmethode ook nog)


Woning is geschat op 290, adviesprijs voor verkoop 300K
Verhuurprijs raden zij 950 aan.

Ben enorm tevreden, dat iets waar ik passie en energie ingestoken heb (op papier) een mooie waarde heeft.
Mooi!
Zou je nog een ruwe schatting kunnen geven hoeveel je hebt uitgespaard door zoveel zelf te doen?
Maw hoeveel zou totaalprijs geweest zijn zonder zelf erin te werken?
 
Valt heel moeilijk in te schatten. Vermoed dat ik wel zo'n 80 dagen bezig geweest ben. (incl dagen bij van 3 uurtjes wat schilderen enz..)
(schoonvader 20 dagen gratis)
En betaalde werkkrachten een dag of 10.

Zijn allemaal groffe schattingen. Ik heb wel een fotodossier, dus van vrijwel elke activiteit nam ik een foto, + van elke rekening nam ik ook een foto. (om zo toch een digitaal dossier te hebben.)
Ben dat nu aan het uitpluizen omdat ik details wil weten , maar op mijn smartphono staan 12 000 foto's, dus het is een gepuzzel.
 

Is dit artikel/zijn boek de moeite? Over welke truc met de renovatielening heeft hij het?
 
Hetzelfde als een bulletkrediet, wat een bank doorgaans weigert, maar dan via een achterpoortje.
Vernuftig gezien eigenlijk. :laugh:

Hij gebruikt het om goedkoop panden aan te kopen en quasi meteen weer te verkopen voor een hogere prijs.
Van aankoop tot verkoop betaalt hij dan enkel rente en geen kapitaal.

Aangezien het enkel een passage is, vermoed ik dat ik het hier wel mag posten:
“En dan nog een leuke en iets wat geen enkele bank je zelf zal vertellen: de gecombineerde renovatielening. Stel: je neemt een hypothecaire lening van 200.000 euro voor de aankoop van een woning en vraagt nog een extra lening van 30.000 euro voor renovatie. Zelfs als een renovatie niet nodig is, is het toch soms zinvol om het te doen net omwille van dit trucje. Bij een renovatiekrediet is het zo dat je kapitaal in stukjes kan opnemen en in tussentijd enkel intrest betaalt. Je hoeft geen kapitaal af te lossen. Dat doe je pas als het hele krediet is opgenomen. Dus: onderhandel met de bank om het geheel van hypotheek en renovatie als één renovatielening te zien. En dan hoef je op bijna het hele bedrag, in ons voorbeeld dus 230.000 euro, enkel maar intrest te betalen. Als je verbouwing klaar is, kan je je nieuwe pand al verkopen of verhuren voor je één euro kapitaal aan de bank hebt terugbetaald. Dat scheelt een serieuze slok op de borrel.”
 
Iemand ervaring met vastgoed kopen in Spanje?
Je vindt online wel alle te nemen stappen en info bij de makelaars zelf.
Maar weinig echte pure ervaringen van kopers via een forum of dergelijke.

Ik ben niet per se op zoek naar hoog rendement.
Indien ik door verhuur uit de kosten raak, zal ik tevreden zijn.
Ik reken op 40% verlies op huurprijs (20% belasting in Spanje en 20% aan kantoor waaraan ik alles overlaat).

Wat ik concreet wil weten is hoe "makkelijk" het is om via een extern kantoor zaken geregeld te krijgen in jouw woning wanneer je er zelf niet bent.
Zo een kantoor kan wel vanalles beloven en je betaalt er ook voor, maar hoe gaat het in de praktijk?

Of stel je koopt een nieuwbouw app. Zou het mogelijk zijn vanop afstand dit te laten schilderen en inrichten en meteen in verhuur steken? Hierover vind ik niet meteen concrete info.
 
Terug
Bovenaan