Het is altijd voordeliger als je het goed kan beheren en er voldoende cashflow is, het belastingtarief voor vennootschappen (20% op de eerste schijf van 100K) is voor zover ik weet lager als dat voor natuurlijke personen. Niet vergeten dat je dan ook een boekhouder moet betalen aan minimum 3K (voor een deftige toch) per jaar als je het zelf niet kan doen. Verzekeringen, onroerende voorheffing, etc etc... Je vaste kosten moet je volledig kunnen dekken, en ernaast moet je ook niet vergeten winst te maken. In dit specifiek geval was er ook nog een stuk investeringskrediet voor het huis zelf die af te lossen was. Dus hetgeen je er aan overhoud is natuurlijk niet altijd wat er op de bankrekening staat op het einde van het jaar.
Minder kosten?
Op lange termijn wel. Minder belasting, BTW teruggave van alle onkosten, allerlei voordelen alle aard enz...
Minder erfbelasting?
In een vennootschap kan je makkelijk bestuurders toevoegen/schrappen, aandelen overdragen van de ene naar de andere persoon e.d. en ja, als je het geluk hebt van een goeie familie te hebben, worden de aandelen opgesplitst onder de erfgenamen en worden ze mede aandeelhouder en bestuurder in de vennootschap. Als je dit dan wel of niet wenst als je dan als enige erfgenaam de zaak hebt verdergezet is jammer, maar geen andere keuze. Maar die is er ook als er bv. een ouderlijk huis is, soms moet het verkocht worden als een van de erfgenamen het niet wil doorverkopen aan een andere erfgenaam omdat de verkoopprijs bv. te laag is. Idem met een vennootschap, de prijs van de aandelen dient redelijk te zijn als je nu eenmaal alleen aan het roer wil zijn.
Meer kosten aftrekbaar?
Absoluut, in een vennootschap heb je ook GSM, laptop, PC, wasmachine, droogkast, etc. nodig om te kunnen werken en reservaties verwerken. Een auto of lichte vracht om van je huis naar de zaak te rijden... Of je dat nu af en toe privé gebruikt of 90/10, wie ligt daar van wakker?
Belgische Belastingschijven - overzicht belastingschalen en belastingvrije som
financeinfo.be