Waar is vakantiehuis de beste investering?

famtam

Well-known member
Mijn partner dringt de laatste maanden aan op de aanschaf van een vakantiehuis.
Omdat het geld ons niet op de rug groeit wil ik daar best in meegaan maar dan moet het ook nog wel een beetje renderen.
Ik weet best dat de tijd dat je 7 of 8 procent pakte op je investering al lang geleden is.
Vastgoed is overal peperduur geworden, de belastingen hoger en de rendementen lager en onzekerder. Je zit nu vaak in een markt te verhuren met in je buurt vaak talloze andere aanbieders. Voorts is de coronasituatie en de klimaatmaatregelen een instabiele factor.
En o ja, wij zitten dus zelf niet (meer) te wachten op temperaturen van boven de 30°C en we kunnen ook genieten van echte winters.

Hoe commercieel en tegelijkertijd leuk voor je eigen vakanties kunnen we het maken?

Verschillende ideeeen passeren inmiddels hier de revu.

Spaanse costa's : tamelijk duur vastgoed, hoge verhuurbaarheid, lage huren, oplopende kosten, buiten seizoen prettig klimaat
Spaans binnenland ; goedkoop vastgoed, lage verhuurbaarheid, lage huren, onaantrekkelijk weer
Zweden: Redelijk geprijsd vastgoed, slechte verbindingen, koel voorjaar en najaar, lage verhuurbaarheid
Italie : Goedkoop vastgoed, hoge belastingen, buiten seizoen prettig klimaa
Hongarije: Goedkoop vastgoed, zo zo weer, lage verhuurbaarheid, lage huren
Cote d'Azur ; Zeer duur vastgoed, hoge verhuurbaarheid, hoge huren, oplopende kosten en belastingen, prettig klimaat, waardevast
Bulgarije : Goedkoop vastgoed, zo zo weer, lage verhuurbaarheid, lage huren
Noorwegen: Duur vastgoed, duur levensonderhoud, lage verhuurbaarheid
Frankrijk plateland: Goedkoop vastgoed, redelijk weer, lage verhuurbaarheid, lage huren, weinig voorzieningen
Ierland; Hippe bestemming, redelijk geprijsd vastgoed, redelijke verhuurbaarheid, elk jaar drukker
Nederland: Zeer duur vastgoed, hoge verhuurbaarheid, tamelijk hoge huren, forse belastingen, mild klimaat, waardevast
Duitsland (buiten steden) Goedkoop vastgoed, zo zo weer, lage verhuurbaarheid, nabijheid
Griekenland ; Redelijk geprijsd vastgoed, instabiel belastingsysteem, verre dure reis, redelijke verhuurbaarheid, zomers te heet


Iemand die het anders doet of deed?
 
Ik mis nog de canarische eilanden in je oplijsting. Naar verhuurbaarheid ook wel ideaal lijkt mij dan (hele jaar door). Vastgoedprijzen zijn "divers" en hangen vanzelfsprekend samen met je budget. Nadeel is verdere verplaatsing (min. 4 uur met vliegtuig) maar anderzijds een verschil tussen 2 uur en 4 uur...it's all in the head.
 
Draai of keer het zoals je wilt, vanaf het moment je een ganse dag moet rijden of het vliegtuig moet nemen + eventuele huurauto om er te geraken is het niet bepaald praktisch als buitenverblijf.
Als het dan is om zelf slechts een paar weken per jaar te gebruiken en voor de rest van het jaar alles door een gerant te laten regelen dan zou ik het gewoon laten voor wat het is. Je hebt risico's zoals inbraak, beschadiging, mogelijke stormschade en eventuele fenomenen als bosbranden en/of overstromingen. Dan zijn er nog de doorlopende kosten (taksen, nutsvoorzieningen, Internetaansluiting, onderhoud zwembad/tuin, poetsdienst, gemeenschappelijke kosten in geval van appartement), en de beperkte zekerheid van huurinkomsten (waarbij gerant en verhuurplatform nog met een gedeelte gaan lopen). Als investering zijnde zijn er betere alternatieven die gemiddeld meer dan jouw eerder genoemde 7 a 8 procent halen. Daarvan kan je meerdere keren per jaar zelf iets gaan huren in telkens een andere streek.
 
Mijn grootste probleem met dit soort zaken is inderdaad: hoe ga je alles geregeld krijgen? Dan moet er toch al echt iemand ter plaatse dat opvolgen die het niet gratis zal doen? Ook voor de taalbarrière lijkt me dat aangewezen trouwens.

Een collega van mij was van plan een chalet aan te schaffen in een Frans skigebied, om net zoals jij zegt een investering te hebben waar ze zelf ook nog naartoe kunnen. Geen idee of het er nu uiteindelijk van gekomen is, gezien de hele COVID-situatie ook geen zegen zal geweest zijn voor dat soort zaken.
 
Waar is vakantiehuis de beste investering?
Nergens. Mijn idee hierrond is dat je zaken en privé beter gescheiden houdt.

Ofwel koop je een huurwoning in de directe nabijheid van waar je woont, de huurmarkt snapt en waarbij het praktisch genoeg is om in je eigen landstaal te verhuren en bij problemen een elektricien of loodgieter te zoeken of snel ter plekke staat. Met die huurinkomsten kan je 6x per jaar als koning op hotel gaan en bediend worden in een oord naar eigen keuze.

Ofwel koop je een vakantiehuisje dat je zelf betrekt, weinig onderhoud nodig heeft en verder geen stress. Het moet dan wel op een plek zijn die je aanstaat en waar je graag jaarlijks naartoe gaat. Let hierbij ook op de lokale wetgeving: is je buitenverblijf beschermd tegen krakers onder huisvredebreuk of niet?

Als je beiden wil combineren heb je een lokale, betrouwbare middleman nodig. Een particulier of bedrijf dat namens jou het praktische regelt of fungeert als concierge en poetshulp in ruil voor een deel van de winst die je maakt. Omdat je niets kan controleren is alles tegoedentrouw. Die persoon kan buiten jouw weten onderverhuren en de volledige winst opstrijken. Je zal daar nooit achter komen.

Als investering is de winst is dus suboptimaal en ook als buitenverblijf heb je niet de vrijheid om er naartoe te gaan wanneer je goesting hebt en je deelt je verblijf met vreemden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn grootste probleem met dit soort zaken is inderdaad: hoe ga je alles geregeld krijgen? Dan moet er toch al echt iemand ter plaatse dat opvolgen die het niet gratis zal doen? Ook voor de taalbarrière lijkt me dat aangewezen trouwens.

Een collega van mij was van plan een chalet aan te schaffen in een Frans skigebied, om net zoals jij zegt een investering te hebben waar ze zelf ook nog naartoe kunnen. Geen idee of het er nu uiteindelijk van gekomen is, gezien de hele COVID-situatie ook geen zegen zal geweest zijn voor dat soort zaken.
Ja omdat je als lector veel verlof hebt, maar de doorsnee Belg met zijn 3 weekjes zomervakantie kan beter iets huren...


Edit: vandaag zag ik artikel passeren over die 1 euro huizen in Sicilië, blijkbaar toch Belgen die het gekocht hebben.
 
Mijn grootste probleem met dit soort zaken is inderdaad: hoe ga je alles geregeld krijgen? Dan moet er toch al echt iemand ter plaatse dat opvolgen die het niet gratis zal doen? Ook voor de taalbarrière lijkt me dat aangewezen trouwens.
Dit, wij hebben ook de oefening gemaakt vorig jaar en kwamen tot de conclusie dat een vakantiewoning niks voor ons was.

Als alternatief hebben we een eigendom gekocht om te verhuren. Wat M°°nblade dus ook zegt. :)
Wat we daarmee aan kapitaal opbouwen, kunnen we jaarlijks een paar keer mee op vakantie.
Telkens ergens anders ook, want bij een vakantiewoning zit je vast aan die ene eigendom waar je opnieuw naartoe moet.
De vrijheid om impulsief te vertrekken verlies je wel, maar dat heb je bij een vastgoed in het buitenland ook niet.

Extra kosten bij een vakantiewoning tov gewone verhuur: brandverzekering is volledig te betalen, tweedeverblijfstaks, elek/gas/water/internet/tv-aanlsuiting, keuring van boiler + alle meubels/elektronica. De woning moet ook volledig onderhouden worden, terwijl een huurder bijvoorbeeld zelf het gras moet afrijden of de woning dient te verwarmen in de winter. Als je daar toekomt, mag je m.a.w. alles beginnen nakijken/fiksen en kuisen.

Elke keer als je de vakantiewoning verhuurt, moet er bij aanvang iemand zijn om alles uit te leggen en bij vertrek liefst ook om te checken of alles nog ok is. Wij hadden een appartement of woning aan de kust op het oog, dat is meer dan een uur rijden enkel. Wat betekent dat we minimum 2x 3u kwijt zijn bij elke verhuur én slijtage aan auto + brandstof.
Na elke verhuur moet de woning ook opgekuist worden, doe je dat zelf of geef je dat uit handen?
De verhuur zelf kan je bijvoorbeeld ook uit handen geven, maar hoe meer je door een ander laat doen hoe minder controle en hoe minder rendement.

Veel geregel en veel kans op extra miserie en kopzorgen...

Een vakantiewoning klinkt aanlokkelijk in theorie, maar niet in de praktijk. :tongue:
 
Ja omdat je als lector veel verlof hebt, maar de doorsnee Belg met zijn 3 weekjes zomervakantie kan beter iets huren...


Edit: vandaag zag ik artikel passeren over die 1 euro huizen in Sicilië, blijkbaar toch Belgen die het gekocht hebben.
Ik ben geen lector, mijn collega ook niet, en het ziet er niet naar uit dat ik dit jaar veel verlof zal moeten nemen.
 
Als je als Belgische toerist in je buitenverblijf toekomt en blijkt dat er iets kapot is -> probeer maar eens een lokale elektricien te zoeken die dat nog tijdens je verblijf komt fixen. En pak alvast een stoel om achterover te vallen voor de prijs van een dringende herstelling.

'Ah zo, stopcontact kapot? Belg he? Dat is dan 400 euro.'

Je gaat daar als toerist langs alle kanten uitgebuit worden.
 
Blijkbaar worden vakantiehuizen nogal vaak gekocht door/via venootschappen. Ik ken buiten was basics geen hol van fiscaliteit, maar het is frappant hoe vaak ik zie dat er 1 of andere BV op de brievenbus staat van huizen/appartementen bij ons aan de kust. Er is hier zelf een schijnzelfstandige die hier een heel spel gebouwd heeft om te verhuren. Ik denk dat er zeker nog mogelijkheden zijn in dit Fiscale paradijs....
 
Ik ken hier niet genoeg van, maar mocht ik het doen zou ik quasi alles uitbesteden aan een lokale firma om alles te regelen (verhuur, onderhoud, contracten, ...) en dan zien dat het huurrendement de moeite is. Persoonlijk ben ik gek op reizen (in elke vorm), maar een vakantiewoning bezitten lijkt me meer een hindernis dan een vrijheid, want je gaat toch min of meer gebonden zijn om hier naartoe op vakantie te gaan.
 
(Italie : Goedkoop vastgoed, hoge belastingen, buiten seizoen prettig klimaa)
Cote d'Azur ; Zeer duur vastgoed, hoge verhuurbaarheid, hoge huren, oplopende kosten en belastingen, prettig klimaat, waardevast
Ierland; Hippe bestemming, redelijk geprijsd vastgoed, redelijke verhuurbaarheid, elk jaar drukker
Nederland: Zeer duur vastgoed, hoge verhuurbaarheid, tamelijk hoge huren, forse belastingen, mild klimaat, waardevast
Uit je eigen opsomming en punten zou ik deze overhouden omdat je toch wilt verhuren ook.

Maar ik zou het zelf niet doen, zoals hierboven al gezegd heb je betrouwbare mensen terplekke nodig, je zit "vast" aan je locatie om zeof telkens heen te gaan, ...
 

Dan zou ik zulke projecten toch eens van nader bekijken en uitpluizen.

- De andere zijn in een betere staat en zullen voor een lage prijs verkocht worden. Startprijs: 4000 tot 5000 euro.
-Er worden maar liefst 400 huizen verkocht die nog in relatief goede staat zijn en maar weinig renovatie nodig hebben.
-Als je er een wil kopen, moet je een gedetailleerd plan opstellen van welk soort huis je wil en hoe je het zou renoveren. Een speciale task force is opgesteld om het project te overzien. Kopers moeten de renovaties voltooien in drie jaar. Toch moet er geen borg betaald worden. De nieuwe eigenaars moeten een verzekering bij de bank nemen, die 4000 euro waard is.
*Het dorp ligt op de helling van de vulkaan Etna, dichtbij de Siciliaanse kust. Het is omringd door wijngaarden en wordt daarom de “stad van de wijn” genoemd.

Castiglione di Sicilia
 
Waarom per se het buitenland? Hoe het in andere landen allemaal geregeld wordt op vlak van notariskosten, registratierechten en KI laat ik even buiten beschouwing. Maar als ik zou moeten kiezen neem ik iets in de Ardennen, strategisch goed gelegen. Afhankelijk van de regio waar je koopt zijn die prijzen daar zeer goed, al is er in bepaalde gebieden nu wel een stijging bezig door de Vlamingen die daar volop kopen.

Ik zou graag ergens in de buurt van goeie mountainbiketrails een soort B&B uitbaten speciaal gericht op bikers, maar voorlopig geen geld voor.
 
Waarom per se het buitenland? Hoe het in andere landen allemaal geregeld wordt op vlak van notariskosten, registratierechten en KI laat ik even buiten beschouwing. Maar als ik zou moeten kiezen neem ik iets in de Ardennen, strategisch goed gelegen. Afhankelijk van de regio waar je koopt zijn die prijzen daar zeer goed, al is er in bepaalde gebieden nu wel een stijging bezig door de Vlamingen die daar volop kopen.

Ik zou graag ergens in de buurt van goeie mountainbiketrails een soort B&B uitbaten speciaal gericht op bikers, maar voorlopig geen geld voor.
Dat laatste kwam ook al in mij op. Vorige maand naar een B&B geweest aan de voet van de Mt Ventoux genaamd "Le Flandrien", uitgebaat door Vlamingen uiteraard. Belgische bieren, enkele kamers en eten. Zat stampvol, altijd. Zag er een plezant leven uit voor die mensen.

Ken je "le coffee ride" in de Ardennen? Zelfde concept, hebben ook een webshop.
 
ken iemand die regio oudenaarde (en reken gewoon de hele vlaamse ardennen) huizen verhuurd op airbnb voor grote groepen. Zit altijd stampvol met wielertoeristen van over de hele wereld.
Echt geschift en duizend keer beter dan een airbnb appartement in een hoofdstad.
En vervang airbnb gerust door eigen beheer/site/booking of whatever.
Hetzelfde geldt voor grote huizen in de ardennen, waar groepen kunnen kan je geld vragen.
 
Terug
Bovenaan