Waar is vakantiehuis de beste investering?

De dame wiens vervanging ik vorig trimester deed, had een huisje in Zuid-Frankrijk. Kent het wel, medium dorp zo een huis in een rij, typisch Frans. Op zich kreeg ze dat relatief vlotjes verhuurd in de zomer maar dan wou ze natuurlijk liefst zelf gaan. En buiten hoogseizoen dan is zo een dorpje niet direct wat velen zoeken. Nu bijna twee jaar helemaal niks mee kunnen doen en doorheen het jaar pre-Covid zit je er toch mee in dat iets van jouw duizend kilometer verder alleen en leeg staat.
Was wel gekocht gelijk zoveel: we gaan op pensioen en doen een B&B *eye roll*
 
ik ken niet zoveel van investeringsaftrek, maar ik zie geen beschrijving van een situatie waar ik dit nu niet zou kunnen doen. Heb je ergens meer info (sowieso plan ik nog via een boekhouder te informeren).
In principe kan je geen investeringsaftrek claimen voor verhuurde investeringen behalve als het verhuurd wordt aan personen/vennootschappen die zelf aan de voorwaarden voor investeringsaftrek voldoen (dus geen particulieren). Er is wat grijze zone voor verhuur waarbij die verhuur niet de belangrijkste component is van een bepaalde dienstverlening en er ook andere arbeidsintensieve taken gebeuren, bvb de verhuur van een hotelkamer of kamer in een rusthuis. Hotelkamers worden expliciet vermeld als ok door de fiscus dus je zit wel safe met een b&b vermoed ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Net terug van een jaarlijks familieweekend (ondertussen het 4e), dit jaar in een vakantiehuis in het meetjesland. De woning was voor 14 personen en lag te midden van de natuur en het groen tegen de Nederlandse grens. De woning was goed uitgerust, doch niks super luxueus. Vraagprijs voor 3 nachten: 1200 euro.

Naast de woning was nog een kleiner huisje dat nog eens apart verhuurd werd voor 4 personen. De toegang was met een elektronisch klavier, in de prijs zaten opgemaakte bedden en de schoonmaak. De woning en locatie was ons zodanig goed bevallen dat we nogmaals zouden terug gaan.

De eigenaars waren ook zelfstandigen, of de woning in de vennootschap zit weet ik echter niet. De woning had ook een label van toerisme Vlaanderen, ik denk dat dit wel een meerwaarde is @JPV ?
 
We gaan sowieso voor een erkenning van 4 sterren, 5 sterren is wss onmogelijk (ivm parkeerplaats).

Vraagprijs is wel stevig daar, ook al is het hoogseizoen.
 
Terug
Bovenaan