Investeren in vastgoed

Investeren in garages, iemand ervaring ?

Pro:
Relatief lage kost
Weinig onderhoud
Makkelijk te verhuren zonder al te veel red tape

Con:
Lager rendement ?
Onzeker toekomstperspectief van voertuigen ?

2e con is nogal vergezocht denk ik.

Zijn garages niet vrij low risk als investering op termijn van ca 5-10 jaar ?
1200 EUR per jaar inkomsten per garage zonder de waarschijnlijke meerwaarde bij verkoop.

Zitten er adders onder het gras?
 
ik zou er geen nemen waar nog geen electriciteit is aangelegd (al is het maar voor verlichting). Dat kan in de praktijk een enorm verschil maken qua verhuurbaarheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zelf geen ervaring mee, maar wel bekeken toen ik de verschillende mogelijkheden qua belegging aan het overlopen was. Mij leek het toen de moeite niet.

Als je een garage koopt dan moet je op 10% registratierechten rekenen + aktekosten bij notaris.
Koop je één garage dan heb je aktekosten voor die ene garage, relatief gezien niet goedkoop.
Afhankelijk van welke garage je koopt, zit je ook vast aan een appartementencomplex of heb je een 4tal buren die beide mogelijks miserie kunnen geven.

Inkomsten: 75€ - 100€ per maand die telkens moeten opgevolgd worden en waar je telkens uw tijd moet insteken bij nieuwe huurders.

Niet verder onderzocht, maar moet je hier ook geen brandverzekering voor afsluiten?
Tegenwoordig moet je ook een btw-nummer hebben?

Mij lijkt het enkel de moeite als je minimum een 5-tal garages op een eigen terrein kan opkopen, maar zulke zaken komen niet vaak te koop.
-> 1x grondlasten, 1x buren rondom, 1x langs notaris, ...

Telkens je ernaartoe gaat kan je dan ook ineens kijken of de andere garages wat onderhouden worden.

ik zou er geen nemen waar nog geen electriciteit is aangelegd (al is het maar voor verlichting). Dat kan in de praktijk een enorm verschil maken qua verhuurbaarheid.
Het verhuurt waarschijnlijk sneller en je zal er meer voor kunnen vragen, maar heb je dan niet nog extra miserie qua opvolging?
Als een verhuurder verlichting wil in zijn/haar garage, een lamp met bewegingssensor op batterijen is ook een optie...

Weinig onderhoud
Na verhuur kan dit nog dik tegenvallen...

Een ver familielid verhuurde vroeger een tiental garages en hij zei me dat het bijna elke keer miserie was als een huur stopte.
Mensen verzamelen wat af en stompen een garage soms bomvol.
Je hebt ook geen deftige huurwaarborg om op terug te vallen om uw container te betalen.

Zei ook wel dat dat, ondanks de miserie, dik verdiende...
 
Laatst bewerkt:
Niet verder onderzocht, maar moet je hier ook geen brandverzekering voor afsluiten?
Tegenwoordig moet je ook een btw-nummer hebben?
zelfs voor een woning moet je nog niet noodzakelijk een brandverzekering hebben, het is natuurlijk dom om het niet te hebben. En BTW-nummer is verplicht, maar als je verder weinig verhuurt, niet nodig om BTW aan te rekenen (wel wat administratie).

De electriciteit was trouwens vooral om in de toekomst een auto te kunnen opladen.
 
zelfs voor een woning moet je nog niet noodzakelijk een brandverzekering hebben, het is natuurlijk dom om het niet te hebben. En BTW-nummer is verplicht, maar als je verder weinig verhuurt, niet nodig om BTW aan te rekenen (wel wat administratie).
Als verhuurder tegenwoordig wel dacht ik.
Net snel gezocht op google en kom tegenstrijdige info tegen, maar doet er in feite niet toe, want het is idd dom om dat niet te hebben. ;)

De electriciteit was trouwens vooral om in de toekomst een auto te kunnen opladen.
Goed punt!
 
Ik vraag me ook af of hij zijn eigen uren heeft meegeteld in die berekening?

Ik vermoed van niet maar 200 werkuren zijn niet gratis, ook al doe je ze zelf.
Nee, ik tel mijn eigen werkuren niet mee.
het is gewoon een uit de hand gelopen hobby/project.

Zou dat ook eerder beschrijven in werkdagen, maar dan zit je weer met het verschil dat voor de ene een werkdag 8 uurtjes is incl 3x op en af naar de hubo voor een doosjes schroefjes en voor mezelf een werkdag 12 uur lekker doordoen.

Verder ga ik hier geen bijdragen meer doen, blijkbaar calculeer ik op kleuterniveau (3 jaar calculator geweest *kuch*). Maar nu ben ik nog zwartwerker die zijn werkgever besteelt ook.
 
Investeren in garages, iemand ervaring ?

Pro:
Relatief lage kost
Weinig onderhoud
Makkelijk te verhuren zonder al te veel red tape

Con:
Lager rendement ?
Onzeker toekomstperspectief van voertuigen ?

2e con is nogal vergezocht denk ik.

Zijn garages niet vrij low risk als investering op termijn van ca 5-10 jaar ?
1200 EUR per jaar inkomsten per garage zonder de waarschijnlijke meerwaarde bij verkoop.

Zitten er adders onder het gras?
Ik heb 14 jaar geleden een garage van 30 m2 gekocht in Gent. De aanleiding daarvoor was een gesprek met een investeerder die me vertelde om voor niet-residentieel vastgoed te gaan, omdat dat aan minder regels onderworpen is dan residentieel vastgoed. Het enige wat voor mij haalbaar was, was een garage. Via excel hou ik sinds de aankoop elke euro bij die in deze garage geïnvesteerd is. Daaruit blijkt dat gedurende al die jaren ongeveer evenveel aan kosten uitgegeven is (registratierechten, notaris, KI, algemene delen onderhoud en renovatie van het complex etc.) dan de oorspronkelijke aankoop.
Op basis daarvan heb ik op vandaag een rendement van 4,5% per jaar. Tov de aankoopwaarde is het uiteraard hoger. En er is inmiddels ook een meerwaarde indien ik zou verkopen.

De vuile garagepoort er uit en een mooie sectionale poort op afstandsbediening en automatische verlichting er in. Huurprijs niet hoger dan de kleinere garages met manuele poort en in die 14 jaar geen 2 weken onverhuurd gestaan.

Veel garages worden ook vaak gebruikt als opslagplaats, dus kwa toekomstperspectief valt het wel mee denk Ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Zelf geen ervaring mee, maar wel bekeken toen ik de verschillende mogelijkheden qua belegging aan het overlopen was. Mij leek het toen de moeite niet.

Als je een garage koopt dan moet je op 10% registratierechten rekenen + aktekosten bij notaris.
Koop je één garage dan heb je aktekosten voor die ene garage, relatief gezien niet goedkoop.
Afhankelijk van welke garage je koopt, zit je ook vast aan een appartementencomplex of heb je een 4tal buren die beide mogelijks miserie kunnen geven.

Inkomsten: 75€ - 100€ per maand die telkens moeten opgevolgd worden en waar je telkens uw tijd moet insteken bij nieuwe huurders.

Niet verder onderzocht, maar moet je hier ook geen brandverzekering voor afsluiten?
Tegenwoordig moet je ook een btw-nummer hebben?

Mij lijkt het enkel de moeite als je minimum een 5-tal garages op een eigen terrein kan opkopen, maar zulke zaken komen niet vaak te koop.
-> 1x grondlasten, 1x buren rondom, 1x langs notaris, ...

Telkens je ernaartoe gaat kan je dan ook ineens kijken of de andere garages wat onderhouden worden.


Het verhuurt waarschijnlijk sneller en je zal er meer voor kunnen vragen, maar heb je dan niet nog extra miserie qua opvolging?
Als een verhuurder verlichting wil in zijn/haar garage, een lamp met bewegingssensor op batterijen is ook een optie...


Na verhuur kan dit nog dik tegenvallen...

Een ver familielid verhuurde vroeger een tiental garages en hij zei me dat het bijna elke keer miserie was als een huur stopte.
Mensen verzamelen wat af en stompen een garage soms bomvol.
Je hebt ook geen deftige huurwaarborg om op terug te vallen om uw container te betalen.

Zei ook wel dat dat, ondanks de miserie, dik verdiende...
Nu, elk van die nadelen kan je ook opsommen bij verhuur van een woning.

Ik hoor die huurder ook nooit, want uiteindelijk zijn het maar 3 muren en een poort. Geen gedoe met lekkende kranen of boilers, epc en andere regels ivm woonkwaliteit en zo.

Ik heb idd ooit eens een huurder gehad die niet meer kon betalen en een volle garage achterliet.
oplossing was simpel: inboedel op containerpark, advocaat -> rechtbank -> vonnis -> deurwaarder -> afbetalingsplan op 2 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Garages zijn zeker een goed begin gezien de lagere prijs.
Wat velen precies vergeten is dat garages/vastgoed nog altijd zo goed als de enige investeringen zijn waarmee je van de bank een zak geld krijgt en iemand anders die u dat helpt af te betalen en zo u kapitaal vergroot.
Rendement is niet alles, misschien kan je op de beurs meer rendement halen ja, maar u kapitaal zal waarschijnlijk in eerste instantie niet zo snel stijgen.
 
Zeker in de steden kunnen garages lang bij dezelfde huurder blijven. Ik sprak onlangs met een mens van in de 80 en die blijkt al sinds 1965 (!) dezelfde garage/staanplaats te huren.
 
Het onzeker toekomstperspectief van voertuigen is iets waar ik me zorgen over maak..ik heb onlangs een staanplaats (verplicht) moeten aankopen (20k) bij de aankoop van m'n nieuwbouwappartement. Ondertussen doet men heel erg z'n best om mensen te ontmoedigen om de wagen te gebruiken. Heeft het gebruik van de auto/investeren in staanplaats nog een toekomst op de lange termijn?
 
Laatst bewerkt:
Het onzeker toekomstperspectief van voertuigen is iets waar ik me zorgen over maak..ik heb onlangs een staanplaats (verplicht) moeten aankopen (20k) bij de aankoop van m'n nieuwbouwappartement. Ondertussen doet men heel erg z'n best om mensen te ontmoedigen om de wagen te gebruiken. Heeft het gebruik van de auto/investeren in staanplaats nog een toekomst op de lange termijn?
Het lijkt me dat er altijd wel een plaats zal zijn voor de personenwagen. Vanaf je buiten de steden moet gaan, gaat de efficiëntie van openbaar vervoer sterk omlaag. Natuurlijk, kan best dat privébezit van een (elektrische) wagen meer en meer voor de happy few wordt.

Momenteel zie ik hier in de rand rond Brussel toch vooral de parkeerdruk nog toenemen, aangezien er altijd maar mensen bijkomen en de infrastructuur niet kan volgen.
 
Twee jaar terug hebben we tegelijkertijd 2 woningen gekocht om te verhuren.
Toen redelijk klamme handjes en een groot risico, maar na 2 jaar is het tijd om eens terug te kijken en ons rendement te berekenen.
Input van anderen is altijd leuk en daarom wou ik het hier delen. :)

Dus indien er fouten in staan, reageer/corrigeer gerust!

Woning 1 was vanaf dag 1 verhuurd, woning 2 is sinds begin oktober verhuurd.
Woning 2 heb ik grotendeels zelf gerenoveerd, wat de renovatiekost aanzienlijk drukte.

Totale aankoopprijs (aankoop + notaris + registratierechten/taksen) + renovatiekosten = 330.000€.
Enkel aankoopprijs + renovatiekost = 300.000€
Openstaande lening is 219.000€, rente die hierop verschuldigd is komend jaar: 2.200€.
Huur van de twee woningen is samen 1.283€/maand.

Eigen kapitaal dat daar nu in steekt: 111.000€ (330.000€ totale aankoop incl renovatie - 219.000€ openstaand kapitaal)
+14.000€ (2 jaar lening + taksen/verzekeringen op woning 2 die pas verhuurd werd na 2 jaar)
= 125.000€

Komend jaar verwacht ik een huuropbrengst van 15.396€ waarvan ik 65% als netto beschouw.
-> 10.000€.
Rente op vreemd kapitaal komend jaar: 2.200€
Netto geeft dit 7.800€ op een eigen inbreng van 125.000€ -> 6,2%

Indien vastgoed komend jaar 2% stijgt dan stijgen de twee woningen met 6.000€.
(Berekend op aankoop + renovatiekost. Voor het gemak geen rekening gehouden met xx% van de renovatiekost die effectief een meerwaarde werd, maar ook niet met inflatie van de huisprijzen de laatste 2 jaar)

Dan geeft dit 13.800€ op een eigen inbreng van 125.000€ -> 11%

Precies wel een goeie investering?

Ik mag mijn uren wel niet tellen, want ik heb er héél wat uren in gestoken. 😅 Woning 2 is pas sinds 2 maanden gerenoveerd en verhuurd.
Verhuren is ook regelmatig vragen van huurders/zaken die kapot gaan en opvolging vereisen/...

Ook hebben we het geluk dat we in een regio wonen die héél goedkoop is qua vastgoed.
Ik heb geduldig mijn tijd afgewacht tot we iets goedkoop konden kopen + na onderhandeling van de vraagprijs van woning 1 nog 13.000€ eraf gekregen. Had verkoper been stijf gehouden dan was ik ook akkoord geweest om vraagprijs te betalen, dus dit bedrag eraf was wel mooi. :D
Woning 2 is toevallig gebeurd: dit is de woning naast ons die we absoluut niet van plan waren om tegelijkertijd aan te kopen. Buur liet ons weten dat hij de woning verkocht en of we interesse hadden. Had hem dat héél lang geleden gevraagd om ons iets te laten weten als hij dat ooit van plan was. Dit was net nadat we de compromis hadden getekend van woning 1. Enorm over gepiekerd en na lang twijfelen (onder andere Mulan bedankt voor de goeie raad! :wink:) een heel laag bod gedaan. We dachten niet dat dit serieus ging opgevat worden. Buur antwoordde na een half uurtje nadenken: doe er 5.000€ bij en het is van u. Euhm, shit! Slik... Paar uur getwijfeld en toegehapt. :laugh:
 
Twee jaar terug hebben we tegelijkertijd 2 woningen gekocht om te verhuren.
Toen redelijk klamme handjes en een groot risico, maar na 2 jaar is het tijd om eens terug te kijken en ons rendement te berekenen.
Input van anderen is altijd leuk en daarom wou ik het hier delen. :)

Dus indien er fouten in staan, reageer/corrigeer gerust!

Woning 1 was vanaf dag 1 verhuurd, woning 2 is sinds begin oktober verhuurd.
Woning 2 heb ik grotendeels zelf gerenoveerd, wat de renovatiekost aanzienlijk drukte.

Totale aankoopprijs (aankoop + notaris + registratierechten/taksen) + renovatiekosten = 330.000€.
Enkel aankoopprijs + renovatiekost = 300.000€
Openstaande lening is 219.000€, rente die hierop verschuldigd is komend jaar: 2.200€.
Huur van de twee woningen is samen 1.283€/maand.

Eigen kapitaal dat daar nu in steekt: 111.000€ (330.000€ totale aankoop incl renovatie - 219.000€ openstaand kapitaal)
+14.000€ (2 jaar lening + taksen/verzekeringen op woning 2 die pas verhuurd werd na 2 jaar)
= 125.000€

Komend jaar verwacht ik een huuropbrengst van 15.396€ waarvan ik 65% als netto beschouw.
-> 10.000€.
Rente op vreemd kapitaal komend jaar: 2.200€
Netto geeft dit 7.800€ op een eigen inbreng van 125.000€ -> 6,2%

Indien vastgoed komend jaar 2% stijgt dan stijgen de twee woningen met 6.000€.
(Berekend op aankoop + renovatiekost. Voor het gemak geen rekening gehouden met xx% van de renovatiekost die effectief een meerwaarde werd, maar ook niet met inflatie van de huisprijzen de laatste 2 jaar)

Dan geeft dit 13.800€ op een eigen inbreng van 125.000€ -> 11%

Precies wel een goeie investering?

Ik mag mijn uren wel niet tellen, want ik heb er héél wat uren in gestoken. 😅 Woning 2 is pas sinds 2 maanden gerenoveerd en verhuurd.
Verhuren is ook regelmatig vragen van huurders/zaken die kapot gaan en opvolging vereisen/...

Ook hebben we het geluk dat we in een regio wonen die héél goedkoop is qua vastgoed.
Ik heb geduldig mijn tijd afgewacht tot we iets goedkoop konden kopen + na onderhandeling van de vraagprijs van woning 1 nog 13.000€ eraf gekregen. Had verkoper been stijf gehouden dan was ik ook akkoord geweest om vraagprijs te betalen, dus dit bedrag eraf was wel mooi. :D
Woning 2 is toevallig gebeurd: dit is de woning naast ons die we absoluut niet van plan waren om tegelijkertijd aan te kopen. Buur liet ons weten dat hij de woning verkocht en of we interesse hadden. Had hem dat héél lang geleden gevraagd om ons iets te laten weten als hij dat ooit van plan was. Dit was net nadat we de compromis hadden getekend van woning 1. Enorm over gepiekerd en na lang twijfelen (onder andere Mulan bedankt voor de goeie raad! :wink:) een heel laag bod gedaan. We dachten niet dat dit serieus ging opgevat worden. Buur antwoordde na een half uurtje nadenken: doe er 5.000€ bij en het is van u. Euhm, shit! Slik... Paar uur getwijfeld en toegehapt. :laugh:
Hoeveel betaal je af per maand?
Dus hoeveel is de CF?
 
Twee jaar terug hebben we tegelijkertijd 2 woningen gekocht om te verhuren.
Toen redelijk klamme handjes en een groot risico, maar na 2 jaar is het tijd om eens terug te kijken en ons rendement te berekenen.
Input van anderen is altijd leuk en daarom wou ik het hier delen. :)

Dus indien er fouten in staan, reageer/corrigeer gerust!

Woning 1 was vanaf dag 1 verhuurd, woning 2 is sinds begin oktober verhuurd.
Woning 2 heb ik grotendeels zelf gerenoveerd, wat de renovatiekost aanzienlijk drukte.

Totale aankoopprijs (aankoop + notaris + registratierechten/taksen) + renovatiekosten = 330.000€.
Enkel aankoopprijs + renovatiekost = 300.000€
Openstaande lening is 219.000€, rente die hierop verschuldigd is komend jaar: 2.200€.
Huur van de twee woningen is samen 1.283€/maand.

Eigen kapitaal dat daar nu in steekt: 111.000€ (330.000€ totale aankoop incl renovatie - 219.000€ openstaand kapitaal)
+14.000€ (2 jaar lening + taksen/verzekeringen op woning 2 die pas verhuurd werd na 2 jaar)
= 125.000€

Komend jaar verwacht ik een huuropbrengst van 15.396€ waarvan ik 65% als netto beschouw.
-> 10.000€.
Rente op vreemd kapitaal komend jaar: 2.200€
Netto geeft dit 7.800€ op een eigen inbreng van 125.000€ -> 6,2%

Indien vastgoed komend jaar 2% stijgt dan stijgen de twee woningen met 6.000€.
(Berekend op aankoop + renovatiekost. Voor het gemak geen rekening gehouden met xx% van de renovatiekost die effectief een meerwaarde werd, maar ook niet met inflatie van de huisprijzen de laatste 2 jaar)

Dan geeft dit 13.800€ op een eigen inbreng van 125.000€ -> 11%

Precies wel een goeie investering?

Ik mag mijn uren wel niet tellen, want ik heb er héél wat uren in gestoken. 😅 Woning 2 is pas sinds 2 maanden gerenoveerd en verhuurd.
Verhuren is ook regelmatig vragen van huurders/zaken die kapot gaan en opvolging vereisen/...

Ook hebben we het geluk dat we in een regio wonen die héél goedkoop is qua vastgoed.
Ik heb geduldig mijn tijd afgewacht tot we iets goedkoop konden kopen + na onderhandeling van de vraagprijs van woning 1 nog 13.000€ eraf gekregen. Had verkoper been stijf gehouden dan was ik ook akkoord geweest om vraagprijs te betalen, dus dit bedrag eraf was wel mooi. :D
Woning 2 is toevallig gebeurd: dit is de woning naast ons die we absoluut niet van plan waren om tegelijkertijd aan te kopen. Buur liet ons weten dat hij de woning verkocht en of we interesse hadden. Had hem dat héél lang geleden gevraagd om ons iets te laten weten als hij dat ooit van plan was. Dit was net nadat we de compromis hadden getekend van woning 1. Enorm over gepiekerd en na lang twijfelen (onder andere Mulan bedankt voor de goeie raad! :wink:) een heel laag bod gedaan. We dachten niet dat dit serieus ging opgevat worden. Buur antwoordde na een half uurtje nadenken: doe er 5.000€ bij en het is van u. Euhm, shit! Slik... Paar uur getwijfeld en toegehapt. :laugh:
En dat dan allemaal wetende dat je eigenlijk op een markt "speelt" waar je eigenlijk minimum 10% meer huur zou kunnen vragen én krijgen ook. Maar je hebt 2 huurders waar je tevreden mee bent en dat is soms echt wel meer waard dan geld alleen!

Zeer netjes geïnvesteerd in jullie toekomst alvast!
 
Hoeveel betaal je af per maand?
Dus hoeveel is de CF?
Wat is CF juist...? 😅

1.130€ afbetaling, huur is 1.283€.

@Mulan
Bedankt!

Kunnen inderdaad meer huur vragen, maar onderste uit de kan hoeft niet voor ons.
Met een middenweg is iedereen content.

(Ben hier wel nog aan 't afwachten of ik nergens héél fout zit qua berekening en het eigenlijk veel minder interessant blijkt. 😅 )
 
Wat is CF juist...? 😅

1.130€ afbetaling, huur is 1.283€.

@Mulan
Bedankt!

Kunnen inderdaad meer huur vragen, maar onderste uit de kan hoeft niet voor ons.
Met een middenweg is iedereen content.

(Ben hier wel nog aan 't afwachten of ik nergens héél fout zit qua berekening en het eigenlijk veel minder interessant blijkt. 😅 )
Puur afgaande op uw cijfers 1 van de beste vastgoedinvesteringen die ik gezien heb in de laatste paar jaar.

Goed gedaan met uw lowball bod, en zelf meerwaarde gecreëerd door verbouwingen.
 
Wat is CF juist...? 😅

1.130€ afbetaling, huur is 1.283€.

@Mulan
Bedankt!

Kunnen inderdaad meer huur vragen, maar onderste uit de kan hoeft niet voor ons.
Met een middenweg is iedereen content.

(Ben hier wel nog aan 't afwachten of ik nergens héél fout zit qua berekening en het eigenlijk veel minder interessant blijkt. 😅 )
Cashflow per maand
Dus inderdaad huur - kosten
 
Terug
Bovenaan