Review: Jurassic World Evolution 2

Dinosaurussen zijn in! En dat is al het geval sinds de jaren negentig, toen Steven Spielberg de eerste Jurassic Park-film naar het grote doek bracht. Kinderen werden even gek van dino's als van Pokémon eind vorige eeuw en nu zijn het vooral de volwassenen die van beide franchises genieten. Ook ontwikkelaar Frontier Developments lift mee op de hype. Enkele jaren geleden brachten ze Jurassic World Evolution uit en sinds kort is de tweede game in de reeks beschikbaar. Ik neem je graag mee op avontuur in de review van de tweede game met de bijzonder originele titel: Jurassic World Evolution 2.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik Jurassic World Evolution nooit gespeeld heb ten tijde dat het populair was. Ik steek het op tijdsgebrek of andere interessante releases die toen mijn tijd wegkaapten. Toen de game in een sale stond, gaf ik het een kans. Helaas kon het mij niet erg boeien. Voor deze review maakte ik graag een uitzondering en ging ik er wél onmiddellijk mee aan de slag, mede doordat de ontwikkelaar vertelde dat Jurassic World Evolution 2 veel meer te bieden heeft dan de eerste game. Meer dino's onder andere. Ik was bij dit puntje al overtuigd. Of de aangekondigde veranderingen goed uitpakken, kom je hier te weten.

Jurassic 1.jpg


Uitgebreide tutorial

Jurassic World Evolution 2 heeft op het eerste zicht geen tutorial die je al de fijne kneepjes van het vak leert. Wel heeft de simulatiegame een campagne waarin je diverse scenario's tot een goed einde moet brengen. Bij nader inzicht blijkt de gehele campagnemodus een lang uitgerekte en erg uitgebreide tutorial te zijn waarbij steeds meer van je wordt gevraagd. In elk scenario krijg je een andere situatie voorgeschoteld die jij moet zien op te lossen. Eens dat gelukt is, krijg je een ander dinopark voorgeschoteld waarin je weer een ander scenario voor de kiezen krijgt. Ook hier moet je het weer tot een goed einde brengen vooraleer je doorstoot naar de volgende uitdaging die de game voor je in petto heeft.

Jurassic World Evolution 2 is op veel vlakken beter dan de voorganger.


Reken op zo'n vier uur voor de campagnemodus. Deze modus is niet erg uitdagend, maar leert je wel een aantal zaken die je moet weten over het onderhouden en runnen van een park waarin dinosaurussen de hoofrol spelen. Onder andere Claire Dearing en Owen Grady maken ook hun opwachting in de campaign. De dino's leven in het wild en als speler moet je ze in je park zien te krijgen. Uiteraard moet je park een winstgevend bedrijf worden, maar het blijkt al snel dat dit niet moeilijk is. Al snel rijf je genoeg geld binnen om te rentenieren. Geld dat ontwikkelaar Frontier Developments misschien beter had uitgegeven aan deftige stemacteurs ...

Jurassic 2.jpg


Diverse modi

Hoewel je in de campaign niet alles aangeleerd krijgt en het eerder een mager iets is, is er veel meer te doen in de interessantere Chaos Theory-modus. Hierin krijg je de verschillende scenario's van de originele Jurassic Park-films voorgeschoteld, met één groot verschil: zorg ervoor dat de rampen die in de films gebeurden, niet in jouw spel voorkomen. Op die manier kan je er samen met de man waarmee het allemaal begon, John Hammond, voor zorgen dat het originele park vol dino's wél populair wordt. Zoals je ongetwijfeld wel weet viel daar de stroom uit, waardoor een bijtgrage T-Rex de boel op stelten zette. Ook Jurassic Park San Diego uit The Lost World komt aan bod en dien je door jouw kennis van zaken te laten uitgroeien tot een ongeëvenaard succes.

Ook aan de andere modi heb je een vettere kluif dan aan de campaign. Zo heb je ook de Sandbox-modus die in heel wat andere simulatiegames aanwezig is. Met een berg geld kan jij je droompark bouwen zonder restricties. Een nadeel aan deze modus is dat je enkel kunt spelen met de content die je in de andere modi hebt vrijgespeeld. Een voor mij onbegrijpelijke keuze die de Sandbox-modus minder sandbox maakt dan het zou moeten zijn. Challenge Mode rondt de content af. In deze modus moet je zo snel mogelijk vijf sterren binnenhalen in een willekeurige map. Zo word je onder andere meegenomen naar Duitsland en zelfs de Verenigde Staten.

Jurassic 3.jpg


Levendiger

Hoewel ik de eerste uren wat teleurgesteld was van Jurassic World Evolution 2, en dat heeft vooral te maken met de campaign, heeft de game me wel overtuigd. De sequel is beter dan de voorganger en dat geldt op bijna elk vlak. Zelfs simpele dingen, zoals een pauzeknop, was vorige keer niet aanwezig. De leukste toevoegingen in vergelijking met de vorige game zijn de vliegende en zwemmende dino's. Helaas is er op vlak van attracties amper nieuwe content. De bezoekers komen dan wel om alle reptielen te bezichtigen, maar sommigen willen zich echter ook vermaken op attracties. Als echte pretparkfan blijf ik op dat vlak toch een beetje op mijn honger zitten.

Wat ook het vermelden waard is, is dat de dino's nu 'echter dan ooit' tonen. In de vorige game waren de animaties nogal houterig. Deze keer werd daar een pak aandacht aan besteed. Frontier heeft ondertussen een pak extra ervaring opgedaan met Planet Zoo en dat is duidelijk te merken in het gedrag en de interacties die de dino's voeren. Zo deinzen Triceratops er bijvoorbeeld niet voor terug om elkaar te lijf te gaan. Net als bij Planet Zoo is het daardoor erg plezant om de dino's van dichtbij te bekijken en hun gedragingen waar te nemen. Frontier heeft dus op de belangrijkste elementen ingezet.

Dan is het nu wachten op nummer drie zeker?


In tegenstelling tot in vorige game, kunnen prooidieren nu ook ontsnappen. En niet enkel zij, ook de dino's weten wel hoe ze je op stang kunnen jagen. Meermaals breken die verdomde beesten uit, verwonden ze elkaar en staat de boel op stelten. Dat er af en toe eens een tornado passeert, helpt daar helaas niet bij. Als je al deze evenementen combineert, wordt het soms wat teveel van het goede. Op dat vlak is de game dan minder goed te managen, want je moet een team eropuit sturen om je dino's te vangen, ondertussen moet je de boel zien te herstellen en de verwonde dinosaurussen verzorgen. En dat allemaal terwijl je ook nog je gasten tevreden moet zien te houden. Multitasken zal meermaals aan bod komen in Jurassic World Evolution 2.

Conclusie

Jurassic World Evolution 2 is op veel vlakken een betere versie van zijn voorganger. Zo is het gedrag van de diverse dinosaurussen tot in de puntjes uitgewerkt en is het echt tof om de beesten bezig te zien. Terwijl de campaign een langgerekte tutorial is, doet de Chaos Theory-modus wat het moet doen. Sandbox is helaas niet echt sandbox omdat je eerst alles vrij moet spelen voor je er in deze modus mee aan de slag kunt. Al bij al een geslaagde game. En nu is het wachten op nummer drie zeker?

Pro

  • Chaos Theory-modus
  • Levendige dino's
  • Stuk beter dan voorganger
  • Ziet er best goed uit
  • Eindelijk een pauzeknop

Con

  • Magere campaign
  • Sandbox niet echt sandbox
  • Voice-acting laat te wensen over
  • Soms teveel te doen op hetzelfde moment
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

9 november 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Frontier Developments

Uitgever

  1. Frontier Developments
 
Ik amuseer mij er wel mee. De vorige ook graag gespeeld dus niet getwijfeld om deze te kopen.
De échte campaign is inderdaad de Chaos Theory-modus want de "campaign" is gewoon een tutorial.

Wat mij wel wat stoort is dat je weinig moet doen aan het pretpark-aspect. Dus geen janitors of entertainers, geen bankjes en vuilbakken, etc.
Er zou wel iets meer Planet Coaster in de mix mogen zitten van mij.
 
Ik amuseer mij er wel mee. De vorige ook graag gespeeld dus niet getwijfeld om deze te kopen.
De échte campaign is inderdaad de Chaos Theory-modus want de "campaign" is gewoon een tutorial.

Wat mij wel wat stoort is dat je weinig moet doen aan het pretpark-aspect. Dus geen janitors of entertainers, geen bankjes en vuilbakken, etc.
Er zou wel iets meer Planet Coaster in de mix mogen zitten van mij.
Inderdaad.
Daarnaast vind ik de gasten ook gewoon ontzettend hol in vergelijking met Planet Coaster/Zoo.
In de Planet games zijn de gasten allemaal individuele NPC's. Ik heb een vaag vermoeden dat ze in de JWE vooral visuele assets zijn zonder eigen wil (volgens mij renderen ze er gewoon meer/minder op basis van wat parameters).
 
Inderdaad.
Daarnaast vind ik de gasten ook gewoon ontzettend hol in vergelijking met Planet Coaster/Zoo.
In de Planet games zijn de gasten allemaal individuele NPC's. Ik heb een vaag vermoeden dat ze in de JWE vooral visuele assets zijn zonder eigen wil (volgens mij renderen ze er gewoon meer/minder op basis van wat parameters).
Jurassic Park: Operation Genesis was op dat vlak wel beter.
De dino's waren veel minder diepgaan, wat mij op zich niet stoort. Oke, die traits zijn fijn maar bepaalde dino's die elke x-tijd vechten, moet je die gaan onderzoeken, dan verdoven, dan verplaatsen, dan terug gaan plaatsen. Na 20 keer mijn Triceratops te verzorgen heb ik het wel gezien. Maar dan hadden NPC's allemaal een eigen "persoonlijkheid" en needs.

Wat ik ook vaak heb is dat Dino-x overeen zou moeten komen met pakweg Compsognathus. Ik zorg dat hun DNA genoeg social en caring bevat, en dan 10 minuten later zijn al mijn Compies opgegeten :sop:
 
Terug
Bovenaan