Review: Jurassic Park Classic Games Collection

Jurassic Park zal, tot ik de spreekwoordelijke pijp aan Maarten geef, voor altijd een speciale plek in mijn hart hebben. Regisseur Steven Spielberg wist mij in de jaren 90 als geen ander te verbazen met deze iconische film die bol staat van de scènes die voor eeuwig op je netvlies gebrand staan. Gedurende die onbezonnen, jeugdige tijden kende de hitfilm ook de daarbij horende games, waarvan ik één als kind op mijn vergeelde Super Nintendo met een bang hart aanvatte. Van de film uit 1993 weet ik na een paar rewatches inmiddels zeker dat dit een absolute klassieker is. Maar geldt dat ook zo voor de games die toen zijn uitgekomen?

Limited Run Games, de uitgever en ontwikkelaar die voornamelijk bekendstaat omwille van fysieke uitgaves van cult- en indiegames, bundelt in de Jurassic Park Classic Games Collection in totaal zeven games. Ten eerste heb je het originele Jurassic Park-videospel dat op de NES, Game Boy en SNES is uitgebracht. Verder bezit deze collectie ook de Jurassic Park-game op de SEGA Genesis (dewelke helemaal anders is dan zijn naamgenoten, waarover later meer), Jurassic Park 2: The Chaos Continues (SNES), Jurassic Park 2 (Game Boy) en Jurassic Park: Rampage Edition (Genesis). Een hele mondvol dus bij deze verzameling van games, waar je na het opstarten van de collectie in een nostalgisch gedesignede keuzemenu kan kiezen waar je deze trip down memory lane begint.

JurassicPark1.jpeg

8-bit deuntjes​

Die tocht wordt bij het keuzemenu geflankeerd door de keuze om de score van de desbetreffende game te checken. Zoals bij meer van dit soort collecties zijn er ook enkele extraatjes/features toegevoegd: zo kan je de jaren 90 doen herleven door een CRT-filter op je scherm te toveren, kan je een kader instellen rond de 4:3-beeldverhouding, is een fast rewind-functie voorhanden en kan je gebruikmaken van één save slot (jammer dat dit er maar eentje is).

Terug gekatapulteerd in de tijd begin je graag bij het begin, en dat is bij het in 1993 uitgebrachte Jurassic Park voor de NES. Vanaf de eerste 8-bit deuntjes en dito graphics zuigt het openingslevel je naar je eerste stapjes als gamer. Neen, hier word je niet bij de hand genomen en moet je het doen met vage instructies waar je de gameplaymechanismen spelenderwijs moet zien te ontdekken terwijl je paleontoloog Alan Grant levend tot het einde van de game moet zien te krijgen. Het speelt allemaal wel ok weg, maar al snel heb je het wel gehad met deze titel, wat ook over de Game Boy-port gezegd mag worden. Verwacht hier niet veel diepgang en het mag duidelijk zijn dat de in hetzelfde jaar verschenen SNES-versie het merendeel van de aandacht van het ontwikkelingsteam opeiste.

De first person-segmenten waar je de puzzels in de gebouwen dient op te lossen, doen me de nachtmerries herleven die ik als kind van deze stukken had.


Het 16-bit tijdperk van de SNES bracht veel knappere graphics, beter sound design en oprecht enge toevoegingen met zich mee. Wanneer plots een velociraptor of Tyrannosaurus Rex uit de bosjes springt, schrik je jezelf een hoedje. Ook de first person-segmenten waar je de puzzels in de gebouwen dient op te lossen, doen me de nachtmerries herleven die ik als kind van deze stukken had. De beangstigende score op de achtergrond draagt alleen maar bij aan de sfeer. Wat echter toen niet maar nu wel een verschrikking is, is hoezeer de gameplay in de afgelopen dertig jaar enorm is geëvolueerd. Ten tijde van de release was Jurassic Park voor de SNES nog een memorabele game, anno 2023 is het vooral een logge, uiterst langzame game die voor meer frustratie zorgt dan iets anders. Hopeloos verouderd is hiervan helaas het verdict, al kan deze titel je wel een opflakkering van je jeugd doen herleven met de presentatie. Maar dat gevoel ebt helaas al snel weg wanneer dat dekentje van nostalgie toch niet meer die warmte geeft die het ooit gaf.

JurassicPark2.jpeg

Vleesetende velociraptor​

Niet alleen gamers die over een Nintendo-console beschikten, mochten in 1993 aan de slag met de videospelversie van Jurassic Park. Ook de Sega Mega Drive en Genesis-bezitters konden aan de slag met een game-adaptatie van de gelijknamige film. Bizar genoeg is deze versie compleet verschillend van de Nintendo-games. In plaats van een topdown camerastandpunt heb je hier te maken met een sidescroller waarin je de dino’s met je wapens moet zien te bekampen. Leuke toevoeging: je kan ook de rollen omdraaien en als velociraptor de mensheid letterlijk verscheuren. De grafische stijl transformeert je hier opnieuw naar dat geweldige sprite-tijdperk en doet je verlangen naar meer. Maar ook hier kom je al snel van een kale reis terug wanneer de slechte hitboxes pijnlijk duidelijk worden. Ook dat je heel wat lag moet ondergaan tijdens de sprongen van je personage of dino, doen hier allesbehalve goed aan en maken dit een rit die je liefst zo snel mogelijk wenst te eindigen.

Een jaar na de Sega-versie van Jurassic Park mochten SNES-bezitters zich ook aan een sidescroller met run-’n-gun actie verwachten in de vorm van Jurassic Park 2: The Chaos Continues. De cutscenes zijn hier weliswaar enorm campy (en daarom ook legendarisch), maar ook hier is de spelervaring volledig verpest door hopeloos verouderde game mechanics die in dit tijdperk meer frustratie dan fun zijn.

JurassicPark3.jpeg

Gebiologeerd​

Als je dan toch een 16-bit run-’n-gunner uit de Jurassic Park Classic Games Collection een kans moet geven, is het misschien wel het in 1994 verschenen Jurassic Park: Rampage Edition vanop de Sega Genesis. Hier krijg je wél een aardig tempo voorgeschoteld, voelt de game an sich toch vlot speelbaar aan en ben je wel gebiologeerd naar wat verder op je pad komt. Al is het jammer dat Limited Run Games hier de controls voor het mikken op vijanden op inverted heeft staan. Verwacht hier opnieuw geen klassieker die de tijd heeft doorstaan, maar hier ben je wel even zoet mee en wanneer je door de verouderde minpunten kan kijken, kan je hier een onderhoudende tijd mee beleven.

Nu wordt het natuurlijk tijd om de spreekwoordelijke elephant in the room niet langer te negeren. De aandachtige lezer heeft al gemerkt dat ondergetekende slapjanus nog maar zes games uit deze collectie heeft besproken, terwijl er toch zeven stuks in deze collectie zitten. Proficiat daarvoor! Wanneer de dino’s opnieuw de aarde zullen bevolken (ik blijf er stiekem op hopen), zal ik in een levensbedreigende situatie je leven misschien besparen. Of als heldhaftig maar naïef snackje voor de velociraptors dienen, zodat jij jezelf snel uit de voeten kan maken.

Door de om je oren vliegende chiptunes ben je hyped om dino’s omver te knallen.


Het gaat hier om die grijze draagbare Nintendo-bak waar je je groen-zwarte games op kon spelen. Jawel, de Game Boy. En die had, net zoals de eerste Jurassic Park-game, ook een port gekregen van deel 2. Uiteraard kende de Game Boy niet de toen grafische pracht van de SNES of de Genesis. Maar toch weet deze run-’n-gun shooter meteen je aandacht te wekken vanaf je de game opstart. De chiptunes vliegen je om de oren, dat op zo’n manier dat je meteen hyped bent om dino’s omver te knallen. In ongeveer een uur werk je je voorbij hordes aan dinosaurussen en vijandelijke troepen op een rechttoe-rechtaan-manier die de meest strakke spelervaring van deze collectie biedt. Hebben we hier te maken met een underrated gem die wel eens heerlijke chiptunes op je afvuurt? Het zou zomaar eens kunnen. Of het zou ook kunnen dat één goede game in deze hele collectie des te meer opvalt tussen al de verouderde bagger die de bundel voor de rest presenteert.

Conclusie

De Jurassic Park Classic Games Collection is een heerlijk bad vol nostalgie. Excuses, ik vergis me, eerder een stortdouche. Nogmaals mijn excuses, ik bedoelde een koude douche. Want je merkt al snel bij het spelen van de zeven games in deze collectie dat nostalgie alleen absoluut niet werkt. Na dat eerste laagje van herinneringen aan vroegah blijft een grote desillusie achter wanneer je alle zeven games hebt doorploeterd. Want ja, doorploeteren zal je hebben gedaan, met alle hopeloos verouderde game mechanics die je op je weg zal tegenkomen. Gelukkig brengen Jurassic Park: Rampage Edition en zeker de Game Boy-versie van Jurassic Park 2 een welgekomen minimum aan kwaliteit die vandaag de dag nog standhoudt. Dat maakt dat deze bundel (zeker als je kijkt dat Limited Run Games en dus een fysieke versie hieraan gekoppeld zijn) meer iets is voor collectors dan voor gamers die frustratievrij een videospel willen spelen.

Pro

  • Nostalgische deuntjes en tunes nemen je mee naar een tijd zonder zorgen
  • Campiness
  • De Game Boy-versie van Jurassic Park 2

Con

  • Hopeloos verouderde game mechanics
  • Onopgepoetste versies
  • Maar één save slot beschikbaar per game
  • Vijf van de zeven games die je tijd en moeite absoluut niet waard zijn
5

Over

Beschikbaar vanaf

22 november 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Platformer
  3. Shooter

Uitgever

  1. Limited Run Games
 
Redactie
Jurassic Park op SNES is legendary :love:
Vond ik als gamende koter zeker ook, meerdere nachtmerries van gehad als kind!

Maar sommige übernostalgische zaken kan je beter 30 jaar na dato niet meer oppikken, en in dit geval was dat voor mij wel zo. Maar alleszins fijn om je even weer kind te laten voelen!
 
Vond ik als gamende koter zeker ook, meerdere nachtmerries van gehad als kind!

Maar sommige übernostalgische zaken kan je beter 30 jaar na dato niet meer oppikken, en in dit geval was dat voor mij wel zo. Maar alleszins fijn om je even weer kind te laten voelen!
Speel die nu eigenlijk nog regelmatig :p Enkel spijtig dat je nu heel dat pakket moet kopen ipv games apart
 
Terug
Bovenaan