Review: Jurassic World Aftermath Collection

Bon, ik ga niet flauw doen: ik ben eigenlijk al een poosje ‘uitge-jurassic-ed’. Toen de allereerste film uitkwam in 1993 leek het mij - net als bijna iedereen - een heel coole filmervaring, en ik wou er het vervolg nog wel bijnemen. Nog een deel drie? Ach, waarom niet, een trilogie is een logisch iets. Maar daarna had ik wel voldoende dino. Toen men begon met Jurassic World, was ik niet verwonderd. Reboots of het herlanceren van een cinematic universe leken brood en boter voor Hollywood. Maar als ik die films ooit gezien heb, was dat puur per ongeluk. Toch heb ik de kans genomen om Jurassic World Aftermath Collection te proberen. Omdat het mij leek als een poging om toch nog iets ‘vers’ te brengen. Had ik gelijk?

Ik heb mij met dinosauriërs gemeten op Nintendo Switch, maar je kan deze game ook in virtual reality spelen (wat er heel cool uitziet) op Oculus Quest|Quest 2 - hierop werd de game trouwens gelanceerd - en PlayStation VR2, al moet je voor die laatste wachten tot februari 2023 wanneer de headset moet uitkomen.

1669510356132.jpeg


Houston, we have a problem

Ondertussen zijn we zes films verder in het aangeven dat dinosauriërs tot leven wekken misschien geen opperbest idee is. De eerste Jurassic Park-film was een fenomeen. Je denkt misschien dat, je anno dit jaar, weet wat een ‘filmfenomeen’ is, fam, you have nó idea. De hele planeet was dino-gek. Alles wat maar kon gemarket worden, kreeg een Tyranosaurus of Velociraptor opgeplakt. Ikzelf had een kussentje met JP-logo op. Om te tonen hoe doorgedreven het hele dinosaurusgebeuren was: ik had het kussentje in 1993 maar ik heb de film zelf pas in 1997 gezien. Mijn heel coole dertienjarige zelf was ‘te volwassen’ voor een Brontosaurus maar dus niet immuun voor reclame.

Jurassic Park is gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Crichton. De filmrechten waren zelfs al verkocht nog voor het boek uitkwam. De originele trilogie kwam uit tussen 1993 en 2001 en natúúrlijk zaten er tussen alle merchandising ook games. Er zijn games in het thema vanaf de NES tot nu de Oculus Quest 2 en ze bestaan voor bijna elk platform van Nintendo en Sega over Commodore en pc naar dus PlayStation, Xbox en zelfs VR. De verhaallijn komt - zeker in het begin - altijd wat op hetzelfde neer: de speler komt tussen de dinosaurussen terecht en moet proberen heelhuids van hen weg te komen. Soms platformers, side scrollers of FPS’ers maar ook creatieve dingen zoals een schilder- en kleurspel of online de roetsjbaan uit Universal Studios kunnen meemaken. De game waar we ons dit keer op focussen, Jurassic World: is dus de nieuwste in een gewoon enorme lijst spellen.

1670238482181.jpeg


Clever girl(s)

Voor dit avontuur gaan we terug naar waar het allemaal begon: Isla Nublar, een dikke twee jaar na de gebeurtenissen van Jurassic World (de eerste JW film). We bevinden ons op een vliegtuig als Sam, een veiligheidsexpert(e?) op weg naar het eiland en dat op vraag van Dokter Amelia Everett. Dokter Mia is op het eiland aan het werk rond dinosaurussen en genetica. Zes films. Geen goed idee, but go off Doc … Aangezien de setting Jurassic World is, zijn de dieren al in vrijheid. Het vliegtuig - dat al niet echt top was - komt onzacht in aanraking met een Pterosaurus en nog een tikje onzachter dan dat in aanraking met de grond. Je opdrachtgeefster is ergens op het eiland in een bunker te vinden, met een gebroken been en in het bezit van een aantal embryo's die van levensbelang zijn voor haar onderzoek. Isla Nublar heeft een uitgebreid communicatiesysteem waarlangs Mia je aanwijzingen geeft over haar locatie. Het verhaal speelt zich volledig af binnen het onderzoekscentrum, vanuit een centraal soort controlecentrum moet Sam op tocht om veilig terug uit Dino Centraal te kunnen ontsnappen.

Te allen tijde kunnen één, twee of zelfs drie Velociraptors achter je aan komen om je als lichte snack te gebruiken.


De weg naar de vrijheid geeft uitdagingen zoals cijfercombinaties onthouden, sequenties van kleuren nabootsen, onthouden wat waar te vinden is voor later, terwijl er ten allen tijde één, twee of zelfs drie Velociraptors achter je aan kunnen komen om je als lichte snack te gebruiken. Ondertussen gidst de stem van Dokter Everett je verder en leer je ook wat meer over haar project en over dinosaurus genetica. Als je denkt dat de stem van mede-dokter Ian Malcolm bekend klinkt, dat is inderdaad een fijne cameo van Jeff Goldblum en Henry Wu (BD Wong) tekent ook present. Voor wie de Jurassic films nog voldoende in gedachten heeft: wat Malcolm en Wu te vertellen hebben, kan je linken aan wat zal volgen in de verhaallijn van Jurassic Worlds vervolgfilms, bijvoorbeeld aan integraal voor het verhaal-zijnde Velociraptor Blue.

1670238707931.jpeg


Verstoppertje spelen met een dinosaurus

Jurassic Park/World blijft een blockbuster gegeven en de nieuwsgierigheid naar meer content is altijd aanwezig. Helaas is het wat té duidelijk dat deze game niet gemaakt is voor traditionele platforms. Origineel een tweedelige game (met de main game en deel twee als DLC) is waarom deze ‘Collection’ is gaan heten, al heeft men aanpassingen gedaan om tot één doorlopend spel te komen. Dat is zowel logisch als jammer, want deel één is merkbaar minder interessant dan deel twee (door gebrek aan het virtuele element) maar je moet er wel een dikke vier uur door. In de virtual reality wereld moet de spanning goed werken: de audio zit heel goed in elkaar, achtergrondgeluiden en muziek (John Williams gaf Jurassic Park een fenomenale soundtrack) combineren een soort koortsige atmosfeer. Je wéét dat je gevaar loopt en je gehoor speelt met je brein. In VR moet dat heel effectief geweest zijn, rondom rond met de dreiging van een hap uit je lijf. Op de Switch komt het een beetje ‘plat’ over, alsof het letterlijk een dimensie mist. De tekenstijl waar voor gekozen is, was een goede zet. Niets van de originele JP insteek om alles levensecht te maken, wel een moderne - bijna comic book - stijl. Maar zonder de 360° wereld rond je, is dit een vrij saai gebeuren geworden. Zonder de hands on mechanica van de Oculus, is het veel duidelijker dat het puzzelwerk weinig gevarieerd is. Naast puzzelen is het een kwestie van wegduiken en gebruik maken van de omgeving om je te verstoppen voor de roving raptors. Daar is voldoende voor aanwezig, maar uiteindelijk heb je dat wel vrij snel gezien. Temeer de raptors weliswaar jagen, maar makkelijker om de tuin te leiden zijn dan de films ons voorspiegelden.

zonder de 360° wereld rond je, is dit een vrij saai gebeuren geworden


Al bij al is Jurassic World Aftermath Collection een gemiste kans. Om van alle mogelijke platformen naast virtual reality te kiezen voor de Switch is een oprecht vreemde beslissing. Ja, de art style van het spel ligt het dichtst bij wat Nintendo vaak biedt, maar dat is het enige wat ik kan zien als link. Veel van de gameplay moet op Oculus (en straks PS VR2) prima werken, maar zijn te eenvoudig of onhandig op een Switch. Het lineaire element van het spel - de volgorde / keuzes die je volgt liggen grotendeels vast - moeten het onder de bril overzichtelijker gemaakt hebben, maar in deze versie belicht het net hoe ongevarieerd het spel is. Voor jongere spelers of mensen die gewoon Jurassic fan zijn, kan dit zeker als tussendoortje. Voor wie de spanning van de films wil opzoeken, blijft Aftermath Collection misschien beter in de kast. Wel een absolute pluim voor de casting van Laura Bailey als Dokter Amelia Everett, zoals zij de speler door het spel loodst is echt prachtig werk. Ze doorspekt een stem in de duisternis met humor, angst, intelligentie en warme menselijkheid.

Conclusie

Voor de verzamelaar zal deze bij de collectie horen, maar wie op zoek is naar een echte Jurassic game-ervaring blijft hier wat op zijn honger zitten. De puzzels en het stealth concept om te ontsnappen aan achtervolgende raptors heb je heel snel gezien en de omgeving is geen open world dus je kan weliswaar een beetje op ontdekking gaan, maar je blijft in een lineair spelverloop zitten. De animatiestijl van Aftermath Collection is top, erg mooi gedaan, en het stemmentalent werkt uitstekend, zonder meer wat je meest van al het spel intrekt. Als je wil uitspelen, dan is dat omdat je echt bezorgdheid voelt om Dr Amelia Everett uit de penarie te helpen. Op zich is het niet ongewoon om VR games naar console te brengen of vice versa, alleen is er te weinig uitdaging meegebracht naar de 2D-wereld van Switch-gaming. Door het gebrek aan het immersieve element, blijft dit avontuur een beetje te droog.

Pro

  • Stemmentalent
  • Animatiestijl

Con

  • Weinig uitdaging of variatie
6

Over

Beschikbaar vanaf

10 november 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. Oculus Rift
  3. PlayStation VR

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle
  3. Stealth
  4. Survival

Ontwikkelaar

  1. Coatsink

Uitgever

  1. Coatsink
  2. Nintendo
 
Terug
Bovenaan