Investeren in vastgoed

Nog verhuurders aanwezig?
Hoe doen/deden jullie het voor de huurindexering dit jaar?
Mijn vriendin gaat geen indexering aanrekenen. De huurders zijn een jong koppel met een baby en dat zou hard aankomen en bovendien zijn het zeer correcte huurders.

Ik heb zeer lang een appartement verhuurd en dat bleek een zeer goede investering: 80% van de aankoop is gefinancierd door de huurders en het is verkocht met een behoorlijke meerwaarde. Die investering, die ik als prille twintiger heb gedaan, was mijn financiële redding na mijn scheiding.
 
Ik reken door, sinds 2019 niet meer doorgerekend en is een gepensioneerde ambtenaar dus hij zal er tegen kunnen. Zal 75€ per maand meer zijn.
 
Wij rekenen ook niets door al is er wel het ene koppel waar ik het met plezier wel zou doen omdat ik die mierenneukerij van hen helemaal zat ben maar voorlopig houden we het zo en een ander gezin heeft het wel zwaar maar zolang ze de huur netjes betalen laten we het zo.
 
Hier ook gewoon aangerekend. Hun lonen/uitkeringen worden tenslotte ook gewoon geïndexeerd en contractueel bepaald. Als je dit niet indexeert (of 25 EUR/mnd laat vallen) speelt dit de rest van de looptijd (en ook bij indexaties) in jou nadeel.

Ik was wat laat dit jaar met indexatie en heb als "geste" wel de gepasseerde maanden zo gelaten (je kan in principe tot 3 maand terug).
Verder zorgt zo'n verhoging er ook voor dat in iets sneller geneigd zal zijn om (indien nodig) vb een versleten toestel te vervangen.

Stel dat ze 5 jaar blijven scheelt de 25 EUR (zonder indexatie) al 1.500 EUR. Als je met 500 EUR hiervan vb een versleten oven vervangt zijn de meeste m.i. langer "dankbaar" voor die nieuwe oven dan de indexatie die je hebt laten vallen. Die indexatie zijn ze meestal het jaar nadien alweer vergeten en jij hebt 1K EUR minder rendement.
 
Wij verhuren een huis redelijk spotgoedkoop sinds oktober 2020 aan 570€/maand.
Vorig jaar indexering: 583€/maand.
Dit jaar indexering: 640€/maand.

Ik heb schrik dat als ik de volle pot vraag, de huurder het afbolt.
Is een fantastische huurster, nog maar 2x gehoord in 2 jaar verhuren en toen was het ook echt nodig dat ze contact opnam.

Mijn idee was de stok in 2 en 615€ te vragen ipv 640€.

Nog verhuurders aanwezig?
Hoe doen/deden jullie het voor de huurindexering dit jaar?
Hier al meer dan 10 jaar niet meer verhoogd - op zich tevreden want nog steeds zelfde huurders, echter ook al best wat geld mislopen op deze wijze - dit jaar zal ik dan ook voor het eerst de huur verhogen.

Mocht ik herbeginnen zou ik niet meer de fout maken door niet te indexeren en is een gereduceerde indexatie mss wel een goed compromis.
 
Mss hoop voor kandidaat investeerders - ik kijk wekelijks in regio naar het aantal panden die te koop staan:

- Jaar terug heel lang ronde de 75 panden, laatste maanden rond de 100 en sinds een paar weken meer dan 110.

Meer aanbod, dure energie, duurdere leningen die nog gaan stijgen, recessie en onzekerheid -> correctie op komst
Deels vind ik. Als je het geld volledig hebt liggen, dan zeker wel.

Wij hebben +-85% geleend.
Het zou voor ons moeilijker geweest zijn om een verhuurpand te kopen dat een paar procenten lager was in prijs, maar waarvan de lening 1% hoger lag op 20 jaar. Als er een zware correctie komt en de stijging van de leningen is beperkt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Dit jaar is het ook 12% registratierechten geworden ipv 10%.

@hierboven
Bedankt voor de reacties!

Ik vind het een moeilijke evenwichtsoefening.
Aan de ene kant is het een investering, aan de andere kant heb je compassie en wil je een goede huurder niet in miserie steken of zien vertrekken.
Pffja, nog een paar weken vooraleer we kunnen indexeren. Nog ff tijd om over na te denken.
 
Wij verhuren een huis redelijk spotgoedkoop sinds oktober 2020 aan 570€/maand.
Vorig jaar indexering: 583€/maand.
Dit jaar indexering: 640€/maand.

Ik heb schrik dat als ik de volle pot vraag, de huurder het afbolt.
Is een fantastische huurster, nog maar 2x gehoord in 2 jaar verhuren en toen was het ook echt nodig dat ze contact opnam.

Mijn idee was de stok in 2 en 615€ te vragen ipv 640€.

Nog verhuurders aanwezig?
Hoe doen/deden jullie het voor de huurindexering dit jaar?
Wat ik waarschijnlijk zou doen, is persoonlijk contact opnemen, zeggen dat je niet de volle pot gaat indexeren nl tot 640 maar tot 620 en de komende 2j, mits ze een even correcte huurder blijft, ook geen indexering meer gaat doorvoeren omdat jullie beseffen dat het moeilijke tijden zijn ook.

Want ik kan me inbeelden als ze elk jaar de indexatie ziet, ze wat moedeloos wordt naar de toekomst toe "wat dat nog allemaal zal geven" en puur omwille van de gemoedsrust scheelt zo een boodschap enorm!

Maar ik reageer hier vooral vanuit het hart en niet vanuit economisch perspectief. 😬
 
Als je dit niet indexeert (of 25 EUR/mnd laat vallen) speelt dit de rest van de looptijd (en ook bij indexaties) in jou nadeel.
Tenzij indexatie van huurprijzen anders loopt dan andere indexaties(?), klopt dit toch niet?

De indexatie wordt berekend t.o.v. de startmaand van het contract, dus als je 1 jaar niet indexeeert, en het jaar nadien wel, heb je enkel die 25/maand (uit jouw voorbeeld) "verloren" voor 1 jaar.
 
Enkel indexeren als je een huurder hebt waar je vanaf wilt.

Bij een nieuwe huurder evalueer ik wel de verhuurprijs.

Huidige huurder die een woning huurt zou ik makkelijk voor 150€ meer kunnen verhuren.
Maar die mens renoveert vakkundig die complete woning. (Vloeren,ingemaakte kasten, badkamer…. Die ga ik echt geen cent indexeren.

Ik hoor die ook maar 1 keer per jaar. (Stand van zonnepanelen doorgeven) want daar vang ik 2000€/jaar van certificaten voor.
 
Huidige huurder die een woning huurt zou ik makkelijk voor 150€ meer kunnen verhuren.
Maar die mens renoveert vakkundig die complete woning. (Vloeren,ingemaakte kasten, badkamer…. Die ga ik echt geen cent indexeren.
Hier hetzelfde. Een huurder die zelf een grind oprit aanlegt en het tuinhuis jaarlijk proper 2 lagen beitst, chapeau.
 
Vraagje;

Iemand heeft al een woning en koopt een nieuwe woning waar hij zal in wonen(dus een 1de woning want hij behoudt het 2de).
Deze 2 woning koopt hij met een hypothecaire lening + eigen middelen.
Kan hij de hypothecaire lening va n deze 1 de woning ook ingeven in z'n belastingsbrief? Of geldt dit enkel voor de enige woning?
 
Vraagje;

Iemand heeft al een woning en koopt een nieuwe woning waar hij zal in wonen(dus een 1de woning want hij behoudt het 2de).
Deze 2 woning koopt hij met een hypothecaire lening + eigen middelen.
Kan hij de hypothecaire lening va n deze 1 de woning ook ingeven in z'n belastingsbrief? Of geldt dit enkel voor de enige woning?
De ingave in de belastingsbrief is een hele tijd geleden geschrapt.

Indien je nog 1 van de gelukkigen bent, zoals ik, waar dit nog actief is. Verlies je enkel het verhogingskarakter van de voorwaarde op de enige en eigen woning (en die was dacht ik maar actief voor 10j). Maar je gaat wel niet ineens dit extra kunnen aftrekken of kunnen verhogen.

Vergeet ook niet dat je bij een 2de aankoop 12% registratierechten betaalt.
 
Vraagje;

Iemand heeft al een woning en koopt een nieuwe woning waar hij zal in wonen(dus een 1de woning want hij behoudt het 2de).
Deze 2 woning koopt hij met een hypothecaire lening + eigen middelen.
Kan hij de hypothecaire lening va n deze 1 de woning ook ingeven in z'n belastingsbrief? Of geldt dit enkel voor de enige woning?
een tweede woning is enkel fiscaal aftrekbaar als je er niet zelf woont noch ooit gewoond hebt. Dus zal niet lukken
 
ook indien je er reeds gewoond hebt? ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit niet kan.
Nee hoor men kijkt naar wat de toestand is op moment van betaling:
kapitaalaflossingen komen maar voor de in bovengenoemde rubriek in aanmerking als de lening specifiek is aangegaan voor het verwerven of (ver)bouwen van een woning die op het tijdstip van de betaling niet ‘uw eigen woning’ is
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Woningprijzen blijven stijgen, er is dus nog meer geld dan ik dacht - de sector lijkt echt immuun tegen alles, de hoeveelheid geld onder de Belgen moet dan ook gigantisch onderschat zijn meen ik.
 
Woningprijzen blijven stijgen, er is dus nog meer geld dan ik dacht - de sector lijkt echt immuun tegen alles, de hoeveelheid geld onder de Belgen moet dan ook gigantisch onderschat zijn meen ik.
Met huurprijzen die ook stevig stijgen dankzij de indexatie+ stijgende rentes denk ik dat er nu net eerder over de streep getrokken worden om de stap NU te zetten dan om nog enkele jaren te wachten.
 
Mss hoop voor kandidaat investeerders - ik kijk wekelijks in regio naar het aantal panden die te koop staan:

- Jaar terug heel lang ronde de 75 panden, laatste maanden rond de 100 en sinds een paar weken meer dan 110.

Meer aanbod, dure energie, duurdere leningen die nog gaan stijgen, recessie en onzekerheid -> correctie op komst

Woningprijzen blijven stijgen, er is dus nog meer geld dan ik dacht - de sector lijkt echt immuun tegen alles, de hoeveelheid geld onder de Belgen moet dan ook gigantisch onderschat zijn meen ik.

:fingerguns:
 
I know, de eigen logica stemt niet overeen met de logica van de markt - inflatie, dure energie, winter voor de deur, recessie in de kinderschoenen, rente omhoog - wat @Mulan zegt zal mss wel een effect hebben maar je zou denken dat voor een steeds groter deel van de bevolking het gewoon onmogelijk is om nog iets te kopen.

Anderzijds mss mensen die hun aandelen inruilen tegen vastgoed.
 
Terug
Bovenaan