Investeren in vastgoed

Ooit bij verkoop blijf je met meerwaardenbelasting zitten waardoor het vrijwel altijd interessanter is om vastgoed prive te houden.

Een vennootschap heeft ook verschillende overheadkosten wat nog meer vreet aan het rendement: boekhouder, gemeentebelasting, vennootschapsbijdragen,...

Overdracht van aandelen is ook niet echt een argument want uw vennootschap wordt altijd goedkoper verkocht omwille van die (latente) meerwaarde belasting.
Ik denk niet dat veel mensen enkel een vennootschap oprichten voor vastgoed als ze voor de rest niet zelfstandig zijn.
Dat geld komt van andere vennootschappen en worden zo zonder (of met minimale) belasting voor vastgoed gebruikt.
Want geld naar privé overzetten kost gewoon veel belastingsgeld.
En het is ook een heel handig middel om vastgoed in de familie te houden zonder dat daar erfenisrechten en dergelijke over moeten betaald worden.

In de personenbelasting heeft je krediet uiteindelijk ook nog een mooi fiscaal voordeel. Intresten recupereer je ongeveer 50% van terug, kapitaal kan een deel onder lange termijnsparen worden afgetrokken.
Heb je het hier over de woonbonus? Of welk voordeel spreken we hier over?
Ik heb alleszins geen fiscale voordelen voor mijn krediet. Ik kan er hooguit nog eentje krijgen als ik een tweede eigendom zou kopen, maar ik weet niet hoe lang dit nog gaat duren. En die korf is ook niet oneindig diep.
 
Heb je het hier over de woonbonus? Of welk voordeel spreken we hier over?
Ik heb alleszins geen fiscale voordelen voor mijn krediet. Ik kan er hooguit nog eentje krijgen als ik een tweede eigendom zou kopen, maar ik weet niet hoe lang dit nog gaat duren. En die korf is ook niet oneindig diep.
Het gaat over investeringsvastgoed dus federaal lange termijnsparen en gewone intrestaftrek.
 
En het is ook een heel handig middel om vastgoed in de familie te houden zonder dat daar erfenisrechten en dergelijke over moeten betaald worden.
Je voordeel van het goedkope registratie verdwijnt meteen als je de meerwaarde belasting moet betalen.
Daarnaast zit je zoveel jaren in een fiscaal duurdere structuur.
 
Nu ben ik even niet mee. Dus als ik als vennootschap een kantoorgebouw koop kan ik die BTW wél volledig aftrekken?

Klopt, een kantoorgebouw kun je BTW op terugtrekken, ook op alle gedane kosten en dan verhuur je mét BTW.
Een gezinswoning/appartement kun je géén BTW op terugtrekken, ook niet op gedane kosten en verhuur je zonder BTW.

Voor dokters en dergelijke ligt het inderdaad anders.
 
Klopt, een kantoorgebouw kun je BTW op terugtrekken, ook op alle gedane kosten en dan verhuur je mét BTW.
Een gezinswoning/appartement kun je géén BTW op terugtrekken, ook niet op gedane kosten en verhuur je zonder BTW.

Voor dokters en dergelijke ligt het inderdaad anders.
Dan kan particuliere verhuur van nieuwbouwwoningen via een vennootschap toch nooit interessant zijn.
 
True, maar zoals met alles moet je het gewoon situatie per situatie bekijken hé.

Eer je centen uit de vennootschap op de privé hebt ben je 50% kwijt.
Spreekt voor zich dat je dus wat sneller kunt handelen met vennootschapscenten dan met privégeld.

Registratierechten zijn bvb wel 100% in één keer aftrekbaar.
Dat is dan niet in geval van nieuwbouw, maar als je een boekjaar hebt met grote winst, kan dat ook al weer interessant zijn om die te gebruiken.
 
Ik ben nog lang niet toe aan investeren in vastgoed, maar het is iets dat ik wel in de toekomst wil doen.

Hoe vang je zoiets aan? Hoeveel kapitaal (eigen inbreng) heb je nodig om een degelijke ROI te hebben op een doorsnee appartement. Ik keek nu snel in mijn regio en zag een appartement van 240k die momenteel voor 750/maand verhuurd wordt. Als ik via KBC een lening simuleer voor 25 jaar heb ik voor 170k een lening met 750 maandelijkse aflossing. Dat is al 70k eigen inbreng en dan zijn er nog geen kosten/registratierechten bij.. om aflossing = huur te hebben (denk dat het de bedoeling is om huur > aflossing te hebben niet? :p). Excuses als ik iets doms gezegd heb, maar heb hier echt nog geen verstand van. Alle info wordt geapprecieerd.
 
Huur > aflossing lijkt me een moeilijke als het gaat over vastgoed dat je nu aankoopt, dat lijkt me eerder iets voor wie X jaar geleden vastgoed aangekocht heeft en liefst ook nog zelf heeft opgeknapt.
Vergeet ook niet dat je tussen huur en werkelijke inkomsten nog geld verliest:
- onderhoudskosten die ten laste van de verhuurder zijn (ik denk dan vooral aan om de zoveel jaar vervanging van een aantal toestellen)
- kadastraal inkomen
 
Huur > aflossing lijkt me een moeilijke als het gaat over vastgoed dat je nu aankoopt, dat lijkt me eerder iets voor wie X jaar geleden vastgoed aangekocht heeft en liefst ook nog zelf heeft opgeknapt.
Vergeet ook niet dat je tussen huur en werkelijke inkomsten nog geld verliest:
- onderhoudskosten die ten laste van de verhuurder zijn (ik denk dan vooral aan om de zoveel jaar vervanging van een aantal toestellen)
- kadastraal inkomen
M.a.w je hebt sws een negatief rendement op dit moment tenzij je enorm veel eigen inbreng hebt?
 
Uiteraard kan je de toekomst niet voorspellen maar als je weet wat vastgoed 20/30 jaar geleden kost en nu is dat uiteindeljk bij verkoop een mooie investering geweest. Dus het is vooral hopen dat dit binnen zoveel jaar terug is.
 
Maar is dat verstandig om een investering met negatieve cash flow te hebben?

Negatieve cash flow, maar naast het huur-rendement heb je nog een waardestijging van je vastgoed, en het feit dat je huur door indexering ook stijgt.
Mijn simpele manier om ernaar te kijken: simuleer je initiële inbreng, maandelijkse aflossing en geïndexeerde kosten t.o.v. geïndexeerde huurinkomsten (en eventueel waardestijging van het pand) en kijk waar dat je na bv. 20 jaar brengt en het gemiddelde rendement op je totale investering, waarvan een deel 20 jaar ervoor gebeurde en een deel gespreid dus pak voor het gemak gemiddeld 10 jaar (gewogen gemiddelde zal iets lager uitvallen).
 
Wij verhuren een huis redelijk spotgoedkoop sinds oktober 2020 aan 570€/maand.
Vorig jaar indexering: 583€/maand.
Dit jaar indexering: 640€/maand.

Ik heb schrik dat als ik de volle pot vraag, de huurder het afbolt.
Is een fantastische huurster, nog maar 2x gehoord in 2 jaar verhuren en toen was het ook echt nodig dat ze contact opnam.

Mijn idee was de stok in 2 en 615€ te vragen ipv 640€.

Nog verhuurders aanwezig?
Hoe doen/deden jullie het voor de huurindexering dit jaar?
 
Laatst bewerkt:
Mss hoop voor kandidaat investeerders - ik kijk wekelijks in regio naar het aantal panden die te koop staan:

- Jaar terug heel lang ronde de 75 panden, laatste maanden rond de 100 en sinds een paar weken meer dan 110.

Meer aanbod, dure energie, duurdere leningen die nog gaan stijgen, recessie en onzekerheid -> correctie op komst
 
Terug
Bovenaan